Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hoi Bruno,

Deze pertrix 679 LK is gemaakt ca 1936 - 1943 voor Wehmacht - Heer –SS - LW ……ect is idd een lulftschutz lampe de letters LK betekenen ‘’mit Luftschutz Klappe’’ het schuifvizier dat aan de binnenkant geïntrigeerd zit is te bedienen dmv de schuifknop naar beneden te trekken, dan is de reflector afgedekt enkel nog een klein venster dat het licht naar beneden straalt .OK :wink:


Pertrix Nr 679 LK mit Lufschutz Klappe 1936Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik heb je foto even in de foto shop iets uitgelicht.
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Rick de G. »

Pertrix, ik heb het de zaklamp ondertussen binnen en werkende gekregen.
De "fitting" waar het lampje in gaat hoort van metaal te zijn, deze mistte dus heb ik met een draadje en een plastic fitting alsnog contact kunnen maken.
Weet jij of er nog metalen fittings zijn die daar in passen?
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Rick de G. schreef:Pertrix, ik heb het de zaklamp ondertussen binnen en werkende gekregen.
De "fitting" waar het lampje in gaat hoort van metaal te zijn, deze mistte dus heb ik met een draadje en een plastic fitting alsnog contact kunnen maken.
Weet jij of er nog metalen fittings zijn die daar in passen?
Beste Rick,
Over welk type Pertrix heb je het dan ..want daar zijn er vele van geef even het nummer v/d lamp door en of een foto van de lamp. :wink:
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Rick de G. »

custom schreef:
Rick de G. schreef:Pertrix, ik heb het de zaklamp ondertussen binnen en werkende gekregen.
De "fitting" waar het lampje in gaat hoort van metaal te zijn, deze mistte dus heb ik met een draadje en een plastic fitting alsnog contact kunnen maken.
Weet jij of er nog metalen fittings zijn die daar in passen?
Beste Rick,
Over welk type Pertrix heb je het dan ..want daar zijn er vele van geef even het nummer v/d lamp door en of een foto van de lamp. :wink:
Haha, Freudiaanse verspreking, ik bedoelde: "Custom, ik heb de zaklamp..." etc. etc.
Rick de G. schreef:Dit topic lees ik al een tijdje met veel plezier.
Nu je de oproep plaatst om vragen te stellen post ik hier ook eens wat met behulp van een door jou geplaatste foto:

Afbeelding

Ik heb zojuist de rechts afgebeelde zaklamp gekocht, een Cobar uit 1938? volgens voorgaande posts.
Hij is nog niet binnen, maar het lampje mist voor zover ik kan zien.
Hoe maak ik deze weer compleet?
Die rechtse is het.
Ik ben nu niet thuis, maar op de achterkant staat sowieso R44 gestempeld met nog 2 of 3 letters ervoor.
De R is trouwens misstempeld: 2 keer over elkaar.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

hahaha..en ik maar steeds denken dat het om een Pertrix lamp gaat..mij Nick name is Custom :lol: Als je deze fitting soms bedoelt het is moeilijk om er aan te komen soms uit oude sloop lampen zodra ik er een hebt zal ik je tippen..


Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag Rick

kun je eens eens een foto plaatsen van die cobar lamp en zeker ook van de stempel :wink:

hoi custom bedankt voor de betekenis van die K by die pertrix _/-\o_

verzamelgroetjes bruno
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

BRUNO FRANCK schreef:dag Rick

kun je eens eens een foto plaatsen van die cobar lamp en zeker ook van de stempel :wink:

hoi custom bedankt voor de betekenis van die K by die pertrix _/-\o_

verzamelgroetjes bruno
Graag gedaan Bruno .. :wink: ..maar zoals je weet is ''de 2WO zaklamp het stiefkindje'' bij de meeste verzamelaars ..Een (Y) riem – luger - P38 - tas koppelriem broodzak een strakke M40 helm dat zijn de zeer belangrijker items en als het dan toevallig ook nog om een SS item gaat dan staan alle antennes uit.. Wel te weten dat bovenstaande Pertrix van jou met nr 679 LK of ''L'' ook bij de SS in gebruik was en daar wordt compleet overheen gekeken, ik heb voldoende bewijs materiaal vanuit oude zaklampen katalogen en de vele hoge resolutie foto's van WH -SS waar deze Pertrix ect WH lampen op genoemd uniform hangen, maar das dan minder belangrijk het is maar een zaklamp toch..ik vindt er nog wel een al is die ook uit de jaren 50/70 :? Ik doe momenteel iets minder moeite omdat alsmaar weer te blijven bewijzen dat de militaire zaklamp een zeer belangrijk uitrustingstuk was in de 2WO....tja maar wie ben ik:idea:
Laatst gewijzigd door custom op 29 mar 2009, 00:02, 8 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Rick de G. »

Zo'n soort fitting bedoel ik inderdaad, ik heb zelf, zoals op de foto's te zien is, zelf wat geknutseld:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Rick,
De stempels in jou afgebeelde Cobar lamp zijn niet fabrieksmatig door Cobar er in gezet.Wellicht door de eigenaar en of instantie waar deze eens dienst heeft gedaan.Dit type Cobar had enkel de naam van de fabrikant aan de achterkant op de lamp staan in zeer vage letters ''Corbar'Belgium '' deze zaklamp = gemaakt in de 40e jaren..zie foto.

NB:Ik heb tevens de foto's van jou wat bijgewerkt dan weet je wat er in staat en idd handmatig letters en cijfers met slagletters die er ruw ingeslagen zijn.De laatste foto is het originele Cobar fabriek stempel verder waren deze lampen nooit gestempeld ...OK

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Ja wou deze nog hier even plaatsen, 2 bodemvondsten uit een afval put uit de duinen afzonderlijk van elkaar gevonden.
Die bakeliete zaklampje komt uit Belgïe zoals te zien is,de fabriek stond in Luik zo verre ik het uit gezocht heb, maakten meer lampen en spullen van bakeliet. Het binnen werk was niet meer ter redden compleet verrot en viel er zo uit.
De koppere messing zaklampje die ik al een beetje weer in model heb gekregen, lijkt mij een model uit Wo1.
Ophang haakje er zelf even aangemaakt, is niet origineel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@Destruction

Das een mooi bodemfondst. super. :yes:. idd het bakelieten lampe komt uit België zal 30e jaren zijn. Het messing lampje is Duits 1914 (1WO) dit lampje heeft een domlens op gezeten en daarvan was de schroefvatting natuurlijk van gewoon staal..geluk dat de rest van messing was anders was alles allang verrot geweest .dit lampje kon ook als fietslamp gebruikt worden de bevestiging zit er nog aan..tja en voor het bakeliet geld hetzelfde natuurlijk voor verrot bijna niet...bedankt voor het delen van je fondst.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Ja dank toch leuk zo ja, hoopte dat ik een bakelite Zeiler zou zijn toen ik de eerste contouren zag van het lampje :/ Maar nee een Belgische :o Nou ook leuk natuurlijk, dat verwachtje toch niet zo gauw, maar vonden ook nog een bakelite zigaretten schuifdoosje uit Belgie en Later een lederen portemonneetje met Duitse Belgisch Oorlogs geld.
Waarschijnlijk was die Kriegsmarine kust eenheid of een iemand overgplaats naar de Nederlandse kust.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Rick de G. »

custom schreef:Rick,
De stempels in jou afgebeelde Cobar lamp zijn niet fabrieksmatig door Cobar er in gezet.Wellicht door de eigenaar en of instantie waar deze eens dienst heeft gedaan.Dit type Cobar had enkel de naam van de fabrikant aan de achterkant op de lamp staan in zeer vage letters ''Corbar'Belgium '' deze zaklamp = gemaakt in de 40e jaren..zie foto.

NB:Ik heb tevens de foto's van jou wat bijgewerkt dan weet je wat er in staat en idd handmatig letters en cijfers met slagletters die er ruw ingeslagen zijn.De laatste foto is het originele Cobar fabriek stempel verder waren deze lampen nooit gestempeld ...OK

*foto's*
Dank je voor de uitleg.
Enig idee waarom of door wie de stempels erin zijn gezet?
De fabrieksstempeling heb ik niet aangetroffen, ik zal zometeen nog eens kijken.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@Rick
Zoals ik al schreef wellicht door de eigenaar en of instantie erin gezet waar deze eens dienst heeft gedaan als een herkenning code bv maar dat is natuurlijk nog moeilijk te zeggen.Ik heb hier zoveel zaklampen liggen met een letters - cijfer code en waarvan ik niet weet wat de betekenis daarvan mag zijn... maar er worden ook wel stempels geslagen om de boel te flessen enkel dan voor $$$$$$$$ maar dat komt meer voor bij lampen uit 1948 -1953..en heel soms ook op 2WO lampen .De 50/60e jaren lampen sommige daarvan lijken veel op oorlogs modellen of zijn soms bijna gelijk daaraan maar ook dit heb ik hier al eens beschreven.
Laatst gewijzigd door custom op 31 mar 2009, 23:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Rick de G. »

Dank je,

ik mag er dus vanuit gaan dat dit een na-oorlogs lampje is met een vervalste stempeling?
Als het model nog gelijkend is aan de oorlogse is het geen probleem, hij hangt gewoon aan mijn borstzak.
Dank je voor de info!
Grenadier Markus Schenk
Plaats reactie