Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

*Publicatie of overname van deze artikelen,geheel of gedeeltelijk zijn alleen toegestaan met toestemming van de auteur Custom .Mocht er in dit topic onjuistheden staan betreffende jaartallen herkomst .....ect dan stel ik het zeer op prijs dat degenen die het ontdekt heeft met de juiste info's en bewijsstukken daarvan komt en hier openbaar maakt zodat een ieder daar weer iets van kan opsteken. Ik zal dan tevens op mij beurt de info hierop gaan aanpassen !b.v.d ,Custom.

*Copyright all rihgts reserved .No part of this publication may be reproduced,stored in a retrieval system or transmitted in any form or by any means,electronic mechanical photocoppying without permission from the holder Custom

Ik wil proberen wat tijd vrij te gaan maken met deze opgestarte topic betreffende (Fake of original) (2WO) zaklampen .De aandacht gaat voornamelijk naar de militaire zaklampen die gebruikt zijn in de 2WO zowel civiel als voor overheidstaken het leger.... etc doordat veelal beginnende verzamelaars vaak de dupe zijn geworden van niet (2WO) lampen of ander materieel ik zie nog maar al te vaak zaklampen uit de 50/60/80 jaren die zonder blikken of blozen aangeboden voor (2WO) zaklampen en of ...op militaire poppen gehangen woden zelfs in musea's kom ik ze tegen zonder dat daar ook maar iemand weet van heeft.

Ik zal voorlopig starten met enkele zaklampen die veelal voor (2WO) lampen verkocht worden maar dat zeker niet zijn.. deze zijn soms gestempeld vals gestempeld met een (WAa) Heer Marine ect inkt stempel. Zaklampen uit die periode waren bijna nooit gestempeld met een inkt stempel en al zeker niet met het(WAa) afname de onderstaande Pertrix is het type nr 667 die wordt het meest verkocht als zijnde ''Wehrmacht zaklamp en dat is onjuist'' deze is naoorlogs en komt uit 1950 was bedoelt voor overheidstaken zoals BB politie.De lamp die er naast ligt de ''Hawe'' is wel door de Wehrmacht gebruikt gemaakt in 1938 en zo is wellicht eens de verwarring onstaan omdat de Pertrix 667 daar zeer veel op lijkt... dus deze pertrix nooit kopen voor een 2WO verzameling.Er zijn ook boeken in omloop waar deze pertrix 667 op een Wehrmacht uniform hangt en dan is de verwarring compleet.

Bij de andere lamp weer het zelfde verhaal deze Neuner (CFN) zaklamp zie je met regelmaat op ''MP'' of e-bay maar dan meestal zonder logo maar verder gelijk aan deze en worden dan ook aangeboden voor Wehrmacht zaklamp deze is wel Duits net als de Pertrix maar komt tevens uit de begin jaren 60 en was ook bedoelt voor overheidstaken van polite,leger, ect...nooit kopen dus voor een (2WO) verzameling.De Daimon Telko is de bekenste Wehrmacht zaklamp die een ieder zeker wel zal kennen als je tenminste (2WO) verzameld is gemaakt in 1938 maar tot 1942 daarna zijn alle Daimon fabrieken in het Ruhrgebied en elders in Duitsland gebombardeerd door de geallieerden..omdat zij deze voor munitiefabrieken aanzagen.deze fabrieken zijn tijdens de oorlog niet meer herbouwd in Duitsland .Maar de productie van lampen en ander fijn materieel werd voorgezet in Bohemia bv Czech - Republic in onder Duits beheer .(ik kom daar nog wel eens op terug) ..Dus deze Neuner zaklamp lijkt veel op de Telko en zodoende is ook deze verwarring ontstaan onder verzamelaars - het is maar dat je het even weet!!

O..ja het is mij opgevallen dat de verzamelaar enkel koopt wat hij kent..al zet je ook een zeer bijzondere zeldzame Wehrmacht zaklamp te koop dan reageert daar bijna geen verzamelaar op omdat zij vaak het materieel niet eens kennen :zapped: .Ik hoop met deze topic daar iets aan te kunnen veranderen .Ik hebt ook nog een goed bericht (2WO) zaklampen worden bijna nooit nagemaakt mocht wel zo zijn dan is deze zeer snel te onderscheiden van een originele 2WO lamp.....ik kom daar nog wel eens op terug.

NB:Indien er voldoende belangstelling is voor soort info's dan zullen er meerderen gaan volgen voornamelijk Duits (2WO) zaklampen

Gr,



Zo ook deze Daimon nr 413 wordt vaak als (2WO) lamp word aangeboden is gemaakt vanaf 1955 met plastiek lensje ipv glas,de Daimon Telko Trio nr 2213 die ernaast ligt komt uit 1936 is veel gebruikt door de SS elite maar ook wel door de Wehrmacht deze laatste zie je zo vaak meer en de kenner heeft er veel voor over met papierlabel aan de binnenzijde (Eigentum der waffen SS)



Tevens nog enkele Wehrmacht batterijen uit mij verzameling voor deze zaklampen, de groene wikkel is een repro de andere een originle Wehrmacht die nog ongeopend is een van de aller eerste 1938 op basis van een Daimon Batterij gemaakt wand deze fabriek kwam in de 2WO onder duits bevel te staan zoals ge gehele industrie in Duitsland en deze moest gelijk haar Fabrieklabel; wijzigigen ..de laatste batterij is zo'n civiele batterij van daimon gemaakt vanaf 1934 met de daimon jongentje met draaglamp en daaruit is de bovenstaande Wehrmacht batterij van afgeleid (let op de Bliz tekens) die zijn gebleven wand op runnen tekens waren de nazi's gek op .Overigens werden in de zeiler fabrieken ook deze batterijen vervaardigd onder (fef)code stempel maar dan met Daimon label...zo weer wat bijgeleerd toch!!

Hier nog enkele Wehrmacht zaklampen uit mij verzameling als leermiddel welke lampen er al zo gedragen werden door de Wehrmacht je moet weten dat de Wehrmacht over een groot arsortiment zaklampen beschikte die voor elke eenheid weer anders kon zijn vandaar zoveel varianten .Als ik het naslag werk van de Wehrmachtlamp zou gaan afbeelden dan was er wellicht ruimte tekort hier.....als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

.Test
Bijlagen
IMG_2697.jpg
IMG_2696.jpg
Laatst gewijzigd door custom op 27 jul 2020, 13:50, 89 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Wederom super interessant met zeer duidelijke foto's erbij. Echt textbook waardig! :D :yes:

Moet bekennen dat ik van die lampjes eigenlijk nog maar heel weinig afwist nu ik dit allemaal gelezen heb.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Dit gedeelte is uit dit topic gesplitst, de topicstarter mag de topictitel aanpassen mits deze onjuist is.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@custom; zeer, zeer interresant. De zaklamp is toch een zeer wezenlijk onderdeel van het uniform welke ook vele verzamelaars aanschaffen zonder diepgaande kennis hierover te hebben.

Ik heb persoonlijk ook heel weinig info over de Italiaanse zaklampen. Mocht je hierover ook wat informatie hebben hou ik mij aanbevolen.

Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Veltro schreef:@custom; zeer, zeer interresant. De zaklamp is toch een zeer wezenlijk onderdeel van het uniform welke ook vele verzamelaars aanschaffen zonder diepgaande kennis hierover te hebben.

Ik heb persoonlijk ook heel weinig info over de Italiaanse zaklampen. Mocht je hierover ook wat informatie hebben hou ik mij aanbevolen.

Groet,

Veltro

Hi Veltro...ja dankje voor de lovende woorden. Zaklampen uit Italy heb ik zeer wenig info over daar in tegen bezit ik veel info van Duitse Wehrmacht lampen.Ik kan mij herinneren dat wij samen al eens in een topic hier over een zaklamp uit Italy gesproken hebben, de beroemde Vigila weet je nog.En ik ben er tot op heden nog steeds niet uit bij welk onderdeel deze lamp eens heeft toebehoord.bijgaand de bedoelde lamp die je zeker nog wel kent.Deze lamp is een oorlogs productie lamp da''s zeker maar voor welke eenheid is nog steeds onzeker ik heb wel vermoedens maar moet het zeker weten anders meld ik liever niets.Van Wehrmacht zaklampen SS - HJ - SA..ect l heb ik de fabrieks info's hier liggen vanaf 1936-1945 en dan weet je ook zeker waarover je praat.En net wat je zegt er worden soms op uniformen van de Wehrmacht zaklampen gehangen zonder eerst na te denken lampen die soms recent zijn, en dan is er geen onderzoek vooraf geweest..de Wehrmacht zaklamp is een stiefkindje onder de verzamelaars Duits en dat is jammer wand de Wehrmacht beschikte over zeer goed materieel in de 2WO en daar behoren de zaklampen ook zeker bij.

En wie nog info's heeft liggen over Duitse (2WO) zaklampen kom er mee voor de dag samen delen als verzamelaar is het mooiste wat er is je kunt immers straks niets meer meenemen als je bij Peters aan de deur sta .Ik sprak onlangs hier nog met een Duitse verzamelaar over en die had daar een zeer mooi spreekwoord voor,en die moet je als verzamelaar maar eens goed blijven onthouden.. :)

Je hebt hier alles maar even in bruikleen...und das letzte Hemd hat keinen taschen meer !!!!!:idea:

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 09 apr 2007, 20:43, 10 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Heel goed om dit te doen, is misschien veel werk, maar je helpt er veel mensen mee en het is goede informatie!
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Hallo! Zeer interessante informatie en heb hier zelf ook een vraag over! Ik heb een Daimon zaklamp ooit gekregen van iemand en vroeg me af of dit nu een wo2 versie of later is. Het model komt niet voor in de foto's die je hier hebt geplaatst!

Er staat groot voorop:

Daimon
2361
Made in Germany

Hier onder volgt een foto.

Wat is het?!

Afbeelding

Thanks!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Guido schreef:Hallo! Zeer interessante informatie en heb hier zelf ook een vraag over! Ik heb een Daimon zaklamp ooit gekregen van iemand en vroeg me af of dit nu een wo2 versie of later is. Het model komt niet voor in de foto's die je hier hebt geplaatst!

Er staat groot voorop:

Daimon
2361
Made in Germany

Hier onder volgt een foto.

Wat is het?!

Afbeelding

Thanks!

Da Daimon 2361 met Made in Germany is een naoorlogse zaklamp 1959/1960 wellicht kan het deze zijn zoals afgebeeld.
Ok gelijktijdig de foto geplaatst ,,dat is hem idd ..deze niet op een Wehrmacht pop hangen dus!!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

ik had al een vreemd gevoel met materialen maar nooit in de zaklampen verdiept! Bedankt!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Geen dank graag gedaan....!!In de materialen kun je eigen sterk vergissen,,ik heb hier Wehrmacht lampen liggen uit 1936 deze zijn nieuw komen uit een opslag en als je deze bekijk,zal je zeker zeggen he.. he maar dat kan nooit geen (2WO) zaklamp zijn maar toch is het zo.Bij dit soort materieel heb je gewoon goed naslag werk nodig en daar is al zeer moeilijk aan te komen en zeker net zo duur of soms nog wel duurde als een (2WO) zaklamp.

Gr,
Laatst gewijzigd door custom op 09 apr 2007, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Weer zeer interessante! TOP!

Ben zelf ook in bezit van de Pertix, type 667. Had er nooit echt iets van opgezocht die had ik al voor dat ik begon met verzamelen. Mooi goed om te weten dat het geen oorloge lamp is.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

custom schreef:Geen dank graag gedaan....!!In de materialen kun je eigen sterk vergissen,,ik heb hier Wehrmacht lampen liggen uit 1936 dez zijn nieuw komen uit een opslag en als je deze bekijk,zal je zeker zeggen he.. he maar dat kan geen 2WO lamp zijn maar toch is het zo.Bij dit soort materieel heb je gewoon goed naslag werk nodig en daar is al zeer moeilijk aan te komen en zeker net zo duur of soms nog wel duurde als een (2WO) zaklamp.

Gr,
Ik doelde meer op het plastic-achtig kapje voorop (meen dat het plasic is..)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ok ,,als je dat bedoelt dan begrijpen wij elkaar goed.. :) en (idd deze lamp is voorzien van een plastiek frontlens (ipv geslepen glas zoals bij de meeste (2WO) duitse zaklampen.Tip als er made in Germany op staat en dit geld enkel voor zaklampen dan is het na oorlogs. Ander 2WO duits materieel is soms wel eens met deze teks bedrukt.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Ok thanks voor de tip! Zijn erg leuke zaken om een pop aan te kleden! opzoek naar een nieuwe dus (maar goed, heeft mij geen geld gekost dus geen leed gelukkig!)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

jeffie schreef:Weer zeer interessante! TOP!

Ben zelf ook in bezit van de Pertix, type 667. Had er nooit echt iets van opgezocht die had ik al voor dat ik begon met verzamelen. Mooi goed om te weten dat het geen oorloge lamp is.

Dankje,,ik doe mij best de Pertrix 667 uit 1950 is de meest verkochte lamp op e-bay die veelalvoor (2WO) zaklamp word verkocht voor bedragen waar je misselijk :oops: van word!!
Plaats reactie