Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze pertrix van het K type zaklampen uit 1936 wil ik jullie zeker niet onthouden,het zijn twee vroege luftschutz lampe een in feldgrau de Wehrmacht lamp is niet erg lux maar wel degelijk en functioneel.Mocht je eens zo'n lamp tegen komen op een militairia beurs ect en de vraagprijs is niet hoger dan 35 - 40 Euro en in mooie staat gelijk kopen dan wand deze zijn behoorlijk zeldzaam.Er was naast deze ook nog een ander type de K27 bedoelt als luchtbeschermingslamp voor de burger in de (2WO) zie ook deze afbeelding enkel met blauw - filter maar zonder blindkap deze is ook zeldzaam. Het is maar dat je het even weet, deze civiele Pertrix lamp in lichtbruin heeft ook een verzamelwaarde die gelijk is aan het Wehrmacht Type.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 14 jul 2007, 12:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Binnenkort zal ik eens aandacht geven over Duitse zaklampen die de meeste verzamelaars zeker niet zouden durven te kopen als zijnde Wehrmacht lampen omdat deze er te civiel uitzien .Maar sommige van deze zaklampen type zijn wel degelijk door div Duitse eenheden gebruikt maar je moet ze alleen kennen ,en dan ook nog kunnen bewijzen.en dat laatste is geen probleem doordat ik toevallig de beschikking heb over een naslagwerkt vanuit oude Daimon fabriekfolders, katalogussen vanaf 1934 - 1950 ..... Daimon Bliz logo is altijd van voor 1940, maar let goed op!!! er zijn ook andere merken zoals Artas Pertrix en zelfs Daimon (bv) die hier ook veel op lijken maar toch Civiele lampen zijn uit 1950 dateren......wordt vervolgd!!!!

* afbeeldingen van (2WO) zaklampen en zaklampen voor civiele doelenden

* 1 Daimon Contact nr 1511 jaar 1935 Civiel gebruik
* 2 Daimon nr 1538 ................... 1938 Civiel gebruik
* 3 Wif nr 1136............................1936 Osterreich - beute lamp voor Wehrmacht
* 4 Daimon Nr 220.......................1938 Wehrmacht
* 5 Narona D.R.G.M.........................1935 SS -SA - HJ Kampfgruppe
* 6 Hassia oliv grun..........................1914/1918 (1WO)
* 7 Pertrix nr 646 Gelbbraun.............. 1936 ..Wehrmacht - Heer - H.J Gruppe Führer met verlicht kompas (Zeldzaam)
* 8 Pertrix nr 609 in feldgrau..............1950/1969 voor Civiele doelende
* 9 Pertrix nr 656 in oliv grun .............1936 Wehrmacht ect
* 10 Hassia D.R.G.M mat zwart ...........1914/1918 (1WO) (Zeldzaam)
* 11 Daimon nr 1511 D.G.M ................1950.1955 voor Civiele doelende
* 12 Pertrix nr 620 matzwart................1936 Wehrmacht
* 13 Pertrix nr585 stablampe Oliv grun 1937 enkel voor H.J
* 14 Repro naar modell Enwell SS ........1990
* 15 Ennwell in feldgrau SS...................1941
* 16 Pertrix nr 644 zwart ......................1936 Wehrmacht
Afbeelding 1935
Afbeelding1938
Afbeelding1936
Afbeelding1938
Afbeelding1935
Afbeelding 1914/1918 (1WO)
Afbeelding1936
Afbeelding1950/1969
Afbeelding1936
Afbeelding1914/1918 (1WO)
Afbeelding1950.1955
Afbeelding1936
Afbeelding 1937 H.J
Afbeelding 1990 Ennwell Repro (Progress)
Afbeelding 1941 Ennwell SS lamp
Afbeelding 1936 Wehrmacht


Dit bovenstaande logo is het Daimon Bliz - teken. Als je dit teken op een Daimon zaklamp tegenkomt kun je er zeker vanuit gaan dat deze gemaakt is voor 1940 en veelal gebruikt door de Wehrmacht.Maar Made in Germany op een Daimon lamp is altijd naoorlog nooit meer vergeten. :idea:
Afbeelding Feuerwehr lamp 1936


Let op>!!!! Deze bovenstaande Daimon nr 1289 lamp met alle spec mogelijke voorzieningen uit 1936 is geen Wehrmacht lamp maar een Feuerwehr luftschutzlampe Ik heb deze wijsheid vanuit mijn oude Daimon naslagwerk vandaan deze lamp word ook wel vaak aangeboden als zijnde Wehrmacht lamp,deze is dan ook lastig te onderscheiden van het andere besproken type 2262 voor de Wehrsport H.J die daar veel op lijkt en 2 cellen ipv 3 ..het is dus goed opletten bij het aanschaffen van zulks soort zaklampen wand deze zijn ook nog vrij duur in aanschaf..Dus nooit meer vergeten dit is geen Wehrmacht lamp!! maar werd wel tijdens de 2WO gebruikt voor Deutsche feuerwehr vandaar de dunkelkappe.
Laatst gewijzigd door custom op 21 jan 2008, 21:55, 57 keer totaal gewijzigd.
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

zoals gewoonlijk wachten we in spanning .... :lol:
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Dit topic is toch echt wel een topper hoor!
Nogmaals:Doe zo voort! :P
Greifkommando!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Even een rustpauze anders word de site nog overbelast.... 8) Ik heb een nu zo ongeveer 70% van alle Duitse Wehrmacht
zaklampen hier op dit Forum laten zien waarover de Nazi's destijds de beschikking over hadden en daarbij zijn ook nog div beute lampen afgebeeld.

Nog vriendelijk dank voor de getoonde interessen ik zag dat deze topic inmiddels al meer dan 4000 keer was bekeken vanaf
Geplaatst: 08-04-2007 en daar doe ik het ook voor enkel info's doorgeven daar gaat het om.

Verzamelgroet,
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Wat zeg jij hiervan Custom?

Lampen WO2
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@Haplo.Als je deze (MP) advertentie bedoelt 10362712813 die lampen heb ik al beschreven in dit topic het zijn twee Waldorp lampen 1938 voor het NL leger uit de 2WO en de Pertrix nr 656 die heb ik ook al zojuist geplaats in dit topic uit 1936. oliv grun Verzamelwaarde totaal voor deze drie 70 / 80 Euro indien ze niet zijn doorgeroest en glaswerk ect Ok is.

NB: Bij de Pertrix lamp heeft hij nr 650 bij staan en dat is fout het is nr 656 zoals ik al aangaf.
Laatst gewijzigd door custom op 11 jul 2007, 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

Custom,
door jouw topic raakt m'n printer overhit....

Beter zo, dan mijn geld aan repro's te hangen. Bedankt en doe zeker voort. Dagelijks bekijk ik of er toevallig niets is bijgekomen en ik sta altijd weer versteld van de vele en verschillende modellen.
Binnenkort ga ik naar een grote rommelmarkt en zal zeker jouw afbeeldingen meehebben... wie weet. :roll:
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze is ook een fraaie zaklamp de Daimon nr 8638 staaflamp in braungrau die speciaal voor de Hitler jugend was ontworpen met karabiner haak deze werd uitgereikt bij de uitrustingsstukken voor de H.J.En wederom met bewijsmateriaal uit de oude Daimon katalog C 99/1937 een afdruk van deze lampen.....wordt vervolgd :)

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Het verbaast mij dat er zo geen seinknopje op die hitlerjugend lampen zit.
Dat zou wel mogen voor zo'n scouts-ingestelde club vind ik!
Greifkommando!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Snafu, zeer goed opgemerkt en dat klopt (idd dit type nr 8638 staaflamp had geen morse sein deze was een van de standaard tent uitrustingsstukken van deze club. En zoals je zelf al aangaf was de H.J zeker in het begin een scouts-ingestelde club om zoveel mogelijk leden te trekken en toch maar geen argwaan te wekken bij de ouders. Tevens beschikte zij net als de Wehrmacht ook ook over een groot arsotiement zaklampen kraftlampe met alle snufjes erop en die heb ik hier al eerder afgebeeld.Pertrix had daar ook en groot aandeel in bijgaand nog eens deze pertrix staaflampen nr 524/1936 voor de H.J met focus verstelling - morse ...ect.

Afbeelding
pertrix staaflampen nr 524/1936
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Deze advertentie op Ebay Duitsland lijkt ook een goede zaklamp te zijn, maar als je goed kijkt zie je dat de leertjes boven en onder vervangen zijn, deze zien er nog veel te nieuw uit en het leer uit de oorlog was toch bruin? Verder was de achterkant van het leer iig. nooit zwart.

220130063092

Wat denk jij Custom?
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@Auke, Deze vraag kan ik niet met twee regels goed beantwoorden dus ga er maar even voor zitten. :)

Deze Daimon Telko nr 2218 uit 1938 op e-bay is niets mis mee en ook niet met de leertjes deze zijn origineel Daimon.... enkel de prijs 49,99 is veel te duur :roll: voor een lamp in die staat,deze kost bij mijn altijd 30,00 en dan vaak in goede of nieuwstaat.Het is tevens interessant om te weten dat zowel Daimon als Pertrix in de begin periode van de oorlog veelal bruin glad leer gebruikte voor de Wehrmacht zaklampen aanhang lussen.....maar hoe verder in oorlog hoe slechter de kwaliteit van het leer en materieel.......ect

Er is destijds van alles gebruikt en in die laatste periode van de oorlog enkel nog geperst papier als vervanger voor leer.Zo ook met munitie eerst waren de hulzen tijdbuizen uit messing maar later in 1944 alles in staal zelfs de projectielen bv van de 9mm para voor de MP 38 - 40 waren vervaardigd uit schrotstof dat onder zeer hoge druk koud samengeperst werd tot projectielen....Oei..oei Ik ben wel erg afgedwaalt zo zie je maar weer soms loopt alles toch samen,maar ik vind het wel erg belangrijk om iets duidelijk uit te kunnen uitleggen en geen halve info's te geven.Tevens weet ik van deze Daimon Telko zeker zodra de blindkap niet cremkleurig is van binnen maar geblauwd dan werd er zwart leer gebruikt voor deze lampen die waren voornamelijk voor de SS bedoelt ik heb er hier enkele van liggen alles in zwart met geblauwde delen met sticker ''Eigentum der Waffe SS''. Als deze verkoper dat zou weten zou die zo 100 Euro gaan vragen bieders uit USA,Italie, Frankrijk .....betalen dat er graag voor.


NB:Bijgaand een Daimon Telko nieuw uit de doos die ik onlangs heb verkocht deze blindkap is aan de binnenzijde cremkleurig bruin glad leer, de koper vroeg aan mij of het geen repro lamp was omdat deze nog zo nieuw was...Tja en leg het dan maar weer eens goed uit zodat de verzamelaar weet dat er toch nog steeds nieuw origineel (2WO)materieel te krijgen is en wat vaak uit bestande komt..ik heb veel Duits en ander militair materieel wat vonkel nieuw is en de meeste verzamelaars hebben daar soms moeite mee...kan ik ook wel begrijpen.

Daimon Telko nr 2218 / 1938 nieuw uit de doos.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het oude Daimon Bliz telegraph logo 1934
Laatst gewijzigd door custom op 15 jul 2007, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Mmm, dat valt me toch weer tegen van mijzelf :P Bedankt voor je info, hieruit valt te concluderen dat dit een midden tot laatoorlogse zaklamp is die mogelijk van de SS geweest is. Weer wat geleerd.

Die zaklamp is trouwens echt in nieuwstaat! Hoe ben je daaraan gekomen als ik vragen mag? Om zo een zaklamp te bewaren is namelijk niet de meest logische optie vlak na de oorlog.

Bedankt voor je antwoord.
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@ Auke,Ja je kunt elke keer weer bijleren als verzamelaar dat heb ik ook nog telkens :P .

Deze zaklamp is (idd nieuw uit de doos deze had ik in Duitsland gekocht Neurenberg vanuit een opgeheven ijzerwarenwinkel, deze had vanaf 1942 tot heden opgeslagen gelegen en kwam bij de zolderopruming weer te voorschijn met andere interessante dingen zoals bv oude Daimon katalogussen en originele Daimon goeilampjes 3,8 V. ongeopend nog in de doos en zoals ik al eerder aangaf het spul is er nog steeds in nieuwstaat maar je moet het enkel weten te vinden da's het probleem.Duitsland begint trouwens aardig leeg te geraken en dit heb ik ook al eens eerder gemeld er wordt steeds meer repro aangeboden veelal door Duitse verkopers,maar ook buiten Europa en de buitenlandse bieders uit USA, Italie, Spanje, bv die dit materieel niet goed genoeg kennen bieden daar met regelmaat grof op en zo gaat onze militaire verzamelmarkt naar zijn donder zij bepalen immers de waarde echt of repro...maakt dan geen verschil.Als genoemde bieders zich mengen in een object haak ik altijd gelijk af het is waanzin hoeveel zij soms bieden voor repro materieel,kijk maar eens rond op e-bay bv zeker 40% van het Duitse aangeboden Wehrmacht materieel is repro en dan hou ik het nog aan de lage kant...mee eens!!
Plaats reactie