Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

De band van deze pertrix is zo ontworpen dat die kan schuiven er zit en een glij uisparing in, en een steun brug op de bovenste beugel. Dat is gedaan om de lamp met vier vingers te kunnen richten en tevens voor aan de koppel te schuiven als deze boven vast geklonken zou zijn is die functie geheel weg :? .

NB:goed gezien (Sobel)de pertrix 667 heeft idd een leertje bovenaan zitten met een geklonken klemplaatje met twee gaatjes :wink:
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze twee zaklampjes van Daimon zijn uit 1936 en waarvan de bruine het HJ type is. De andere in groen zwart is gewoon een Civiele uitvoering waarvan de reflector iets afwijkt komt wel uit dezelfde periode. Maar deze wordt ook veel aangeboden voor (2WO) zaklamp en dat niet is..het is maar dat je het even weet :wink:

Afbeelding
Daimon Focus 1936
Afbeelding
Reflector 51mm 41mm
Afbeelding
2X Schroefdop 29mm
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze vroege pertrix heb ik al reeds eerder laten zien maar omdat deze Werhmacht lamp zo zeldzaam is wil ik deze nog eens tonen.De lamp is in kleine oplage gemaakt met het oude Pertrix logo uit de jaren 30 mopshond met zaklamp in de bek. De lamp is een kopie van de Daimon Telko of omgekeerd maar daar ben ik nog steeds niet achter.Deze lamp kom je zomaar niet tegen zo ja dan gelijk kopen. :roll: bijgaand tevens de Daimon afgebeeld als vergelijk deze zijn voor bijna 100% gelijk aan elkaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze Premi Zaklamp van het Heeres Armee Osterreich uit 1982 wordt ook veel aangeboden als 2WO zaklamp omdat deze veel
op voorgaande WIf - Signal nr 1136lijkt en wat wel een 2WO lamp is 1938 en als beute is gebruikt voor de Wehrmacht zie ook deze afbeelding onderstaand voorvergelijking.

Afbeelding
Premi 1983
Afbeelding
Wif signal 1938
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bekijk deze deze advertentie eens op e-bay de Pertrix nr 678 het is wel een mooie (2WO) luftwaffe zaklamp in (Oliv) groen, er ontbreekt ook nog een leertje aan de onderzijde maar van de prijs kreeg ik bijna :shock: hartoverslag. 180129790431
Golfjesteller
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2007, 23:33
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Golfjesteller »

Ik heb een vraag over de Zeiler 4350.

Ik heb van horen zeggen vernomen dat bij zo'n originele zaklamp drie gekleurde glaasjes bij zaten (rood, groen en geel).

Was dit oorspronkelijk zo?
God loves you :D:D
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@ Golfjesteller
Dat klopt (idd niet alleen deze kleuren maar ook en blauw filter voor luftschutz.Tevens werd dit type 4350 ook voor vele andere doelenden gebruikt..bv als instrument - richtmiddel voor de MG38/40 was destijds in gebruikt bij de luftwaffe als richtmiddel voor het extra oplichten van (Radium) cijfers in het spiegel oculairen.... ect omdat de wartel van de domlens afschroefbaar is konden div soorten instrumenten erop gemonteerd worden, die een 4,5V stroombron nodig hadden....op Marktplaats staat er nog een te koop onder dit NR 10580120413 van het merk Kruger Faudt is bijna gelijk aan de Zeiler 4350 de batterij daarvan is een(NL) civiele maar wel uit de oorlogperiode Zelfs de (NL) postbode in de 2WO bv was in het bezit van het blauwe luftschutzfilter was trouwens ook verplicht na zonsondergang..zie afbeelding van zo'n lamp met filter.....tevreden : :wink: zo!

NB: Tevens handig om te weten dat voor alle Civiele en Duitse Wehrmachtlampen met afneembare domlens filters te verkrijgen waren of bijgeleverd werden tijdens de (2WO)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 02 aug 2007, 12:18, 4 keer totaal gewijzigd.
Golfjesteller
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2007, 23:33
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Golfjesteller »

Bedankt voor de info custom, ik wist niet dat voor alle Wehrmachtlampen filters te krijgen waren...

Erg bedankt
God loves you :D:D
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Costum, jij moet echt dringend eens overwegen om een boek te schrijven man!!!!!
Greifkommando!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

snafu schreef:Costum, jij moet echt dringend eens overwegen om een boek te schrijven man!!!!!
Ben ik wel met je eens Snafu.
De info die hier even word neergezet (pagina of 12) zou zeer zeker niet misstaan in een boek.
De kennis is zeer zeker aanwezig, en voor zover ik weet is hier nog geen boek over te vinden.
Mocht het er ooit toe komen koop ik er zeker 1.
Wel gesigneerd natuurlijk. :wink:
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Dank je heren voor het vertrouwen.Maar als je eens wist hoeveel dat gaat kosten zo'n boek uitbrengen, en dan ook nog om een serieuse uitgever proberen te vinden die het boek dan interessant vindt en met je in zee wil gaan,dat is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt hoor.Maar nu hebt je alle info's toch gratis en ik vind het tevens leuk om te doen, ik heb het al vele malen eerder gezegd ...Deze info's die ik in ruim 40 J militairia verzamelen hebt opgedaan wil ik graag delen met de gemotiveerde verzamelaars die er echt voor gaan,wandt je kunt straks immer niets meer meenemen als je deze bol eenmaal verlaat..... alles heb je hier maar even in bruikleen...!!! :idea: :roll:
toonqvp4
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 nov 2006, 18:55
Locatie: Oost Souburg

Bericht door toonqvp4 »

off topic : er komt een boek uit over zaklampen in zijn algemeenheid,in het boek komt ook een speciaal gedeelte voor zaklampen uit 2WO.
Ik zal eens kijken hoe het boek heet,vorige week nog een pertrix via mp gekocht van de schrijver van dit boek en die stuurde me samen met de pertrix ook nog een flyer mee over dat boek.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Deze Pertrix (K27) uit 1936 was een luchtbeschermingslamp voor de burger in de (2WO) deze heb ik al reeds eerder besproken in nr 9 het grappige van deze oeroude zaklamp is dat er een radium rand rond de reflector zit gemonteerd en zodra deze lamp kortstondig heeft gebrand licht deze rand fel groen op. Dat was een extra luxe voor die tijd om de lamp in donker snel te kunnen terugvinden of de persoon die deze lamp droeg .Ik zal morgen proberen een afbeelding te maken in donker van deze opgelichte radium rand nadat de lamp enkele sec heeft gebrand,en dan kunt u zelf dit snufje gaan bekijken ik hoopt dat die opname lukt. :? tot dan.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 04 aug 2007, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

off
Laatst gewijzigd door custom op 10 aug 2007, 13:23, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Hey zijn dat van die nieuwe condooms die licht geven in donker! 8)
Nee grapje!Echt een staaltje van technische hoogstand in die tijd!Leuk in beeld gezet ook nog!
Greifkommando!
Plaats reactie