Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Beste marf..welke zaklampen door de luftwaffe ect gebruikt werden kunt u vinden in deze zaklampen topic even zoeken vanaf 1 tm 7 ze staan er allemaal in en als je dan nog vragen heb hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Leuk topic Pertrix! Interessant dat je bij bijna elke zaklamp een foto hebt waarop je ze echt gedragen ziet worden! Zo weet je ook of ze in die tijd door wie gebruikt werden!

Ik was eerder al op zoek naar een wehrmacht zaklamp, en heb er nu eentje redelijk goedkoop op ebay.de gevonden!
Jij laat dit model ook zien in je topic op pagina 2.

Mede dankzij jouw topic wist ik hem te herkennen!

dit advertentienr: 290114338186

Vooral zo doorgaan, volgens mij bevat dit topic de meeste informatie over Duitse zaklampen op het internet :P ;)
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Graag gedaan :) en daar doe ik het ook voor zoveel mogelijk info's doorgeven aan de verzamelaars en waar je ook iets mee kunt.En (idd het is soms moeilijk een Wehrmacht zaklamp goed te kunnen herkennen omdat er zovelen zijn gemaakt ....en op genoemde e-bay is alles bijna Wehrmacht als het maar groen of feldgrau is. :? ..en dan moet je zeker weten wat je wilt gaan kopen.bij twijfel mail mij gerust voor verdere vragen over deze materie.
Laatst gewijzigd door custom op 01 okt 2007, 10:28, 4 keer totaal gewijzigd.
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag Custom

door je info te volgen op dit forum heb ik al veel bygeleerd en de intresse is nog steeds in stygende lyn
ik vind het zeker tof dat je deze informatie wilt delen met andere verzamelaars,want dit doet niet iedereen
sommige mede verzamelaars hebben er zelfs lol in dat ze iemand anders iets fout zien kopen inplaats van hem erop te wyzen
door je info te volgen heb ik deze lamp op de kop getikt in la gleize,een maand geleden had ik ze laten liggen want ik kende ze toen nog niet

URL=http://img70.imageshack.us/my.php?image=p1010025of0.jpg]Afbeelding[/URL][/img][/url]

bedankt voor de info


grts bruno
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Da's mooi Bruno, en tevens leuk om weer te mogen horen dat je op deze wijze nu een fraaie Daimon Wehrmacht Kraftlampe 1936 nr 2262 SP hebt durven te kopen zonder ook maar een moment hoeven te twijfelen....De topic begint zo langzaam maar zeker vruchten af te werpen...! en daar ben ik zeer blij om.. :) je kunt straks bij Peters immers niets meer meenemen zelfs geen info's alles heb je hier maar even in bruikleen zo ook je verzameling hoe groot en omvangrijk die ook wezen mag.

NB:Een collega verzamelaar in Duitsland kan dat zo mooi zeggen..en heb ik ook wadering voor.... en onthoud dat maar goed!!!! het is gewoon waar............DAS LETZTE HEMD HAT KEINEN TASCHEN MER :shock: !!!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bruno,Tevens ook interessant om te weten dat tijdens de (WO2) deze Daimon lamp onder licentie in Chez is gemaakt maar dan onde de naam My-Day de lamp is dan voor 100 % gelijk aan jouw Daimon 2262 SP enkel het logo is anders ..een zeldzame lamp die je nooit meer ziet.De info zou te lang worden als ik het geheel uit zou moeten uitleggen hoe dat gegaan is Daimon die met vele fabrikanten destijds in zee is gegaan heeft lampen en ander materieel voor de Wehrmacht luftwaffe Marine,ect gemaakt in genoemde Czech - Republic veelal in kleine plaatsen -ect zelf de bekende zaklampen fabrikant de American Ever-Ready Company had ook eens een groot aandeel bij deze overname's.

NB:Als ik de lamp gevonden heb maak ik er een afbeelding van en zal deze beiden type dan hier plaatsen.
Laatst gewijzigd door custom op 28 okt 2008, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Wat denk je eigenlijk van deze zaklampen die op een amerikaanse site aangeboden worden? Hij zegt dat ze prive aanschaf zijn... Maar ik vind het maar niks.

http://www.military-antiques-stockholm. ... ategori=41
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Auke, Ik kan deze vraag niet met twee zinnen beantwoorden wand halve info hou ik niet van... dus ga er maar even voor zitten. :)

Deze lampen zijn gemaakt na de oorlog ca 1954 onder licents vanuit de Duitse frima Schmidt &Co GmbH die gevestigd was in Podmokly = Czech - Reblublic waar 120 verschillende type lampen werden gemaakt deze waren voor civiel gebruik.In 1954 is het bebrijf dat voorheen zelfstandig was gefuseerd en onder Bateria Slany ...ect en nog een paar ander ondernemers....samen gaan werken en zij maakte toen ook fietslampen en ander fietsonderdelen.Ik kom er nog wel eens op terug ik heb het al eerder gemeld hoe het (eea daar destijds in elkaar steekt vanuit deze ondernemingen en wat niet zo eenvoudig is. Daimon had vele fabrieken in Duitsland tijdens de (2WO) en was de grootste zaklampen fabrikant van toen. maar had ook al een groot aantal in bedrijfjes in Czech die onder licents werkte en in die fabrieken werd in de 2WO voor 60/% al het materieel voor de Wehrmacht - luftwaffe - Heer ect gemaakt. Deze fabriek in Czech bestaat nog steeds en zij maken nu weer zaklampen en andere huishoudelijke artikelen maar nu onder de naam Daymoon is afgeleid van Daimon.

Bijgaand de Daimon 604 in feldgrauwe kleur gemaakt in Duitsland 1938.voor de Wehrmacht manschappen daarnaast ligt een gelijke daimon lamp maar dan in donkergroen gemaakt in Podmokly = Czech - Reblublic vanaf 1954 naar het Wehrmacht model,nr 604 enkel zit er een stalen haak aan de achterzijde (ipv) een leertje zoals bij de nr 604 en de uitgestandste rillen aan de voorzijde tussen de schuifjes en de donker groene kleur geven aan dat deze lamp iets anders is en daaraan ook goed te herkennen als zijnde naoorlogs zaklamp. De merken HAWE - MY - DAY- Narva- Artas- deze laatste heeft ook samen gewerkt met Daimon maar Artas werkt nu weer geheel zelfstandig in Arnstadt. En bij interessen zal ik dat een volgende keer toelichten, wand anders zie je nu de bomen in het geheel niet meer in het bos staan met zoveel info ineens van een zaklampen merk.


NB: En vergeet een ding niet zo waren er veel kleine fabriekjes ondergebracht in de Czech - Reblublic die enorm veel Duits materieel maakte tijdens de oorlog, en dat dan soms afwijkt van het bekende Wehrmacht materieel uit de begin periode van de oorlog,en veelal ook niet meer gestempeld was enkel met letter en cijfer code en dat begint de verzamelaar zich toch achter het oor te krappelen heb ik nu met een goede repro te maken :?


Wordt vervolgd!




Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 29 jun 2007, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

[quote="
Laatst gewijzigd door custom op 29 jun 2007, 09:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

[quote]
Laatst gewijzigd door custom op 29 jun 2007, 09:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

quote="
Laatst gewijzigd door custom op 29 jun 2007, 13:30, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

[quote="
Laatst gewijzigd door custom op 29 jun 2007, 09:30, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

[quote="BRUNO FRANCK"]dag Custom

door je info te volgen op dit forum heb ik al veel bygeleerd en de intresse is nog steeds in stygende lyn
ik vind het zeker tof dat je deze informatie wilt delen met andere verzamelaars,want dit doet niet iedereen
sommige mede verzamelaars hebben er zelfs lol in dat ze iemand anders iets fout zien kopen inplaats van hem erop te wyzen
door je info te volgen heb ik deze lamp op de kop getikt in la gleize,een maand geleden had ik ze laten liggen want ik kende ze toen nog niet

URL=http://img70.imageshack.us/my.php?image=p1010025of0.jpg]Afbeelding[/URL][/img][/url]

Bruno hier de beloofde afbeeldingen.

Daimon die met vele fabrikanten destijds in zee is gegaan heeft lampen en ander materieel voor de Wehrmacht luftwaffe Marine,ect gemaakt in genoemde Czech - Republic veelal in kleine plaatsen zoals Bohemia -ect zelf de bekende zaklampen fabrikant de American Ever-Ready Company had ook eens een groot aandeel bij deze overname's.zo ook deze lamp is dan voor 100 % gelijk aan jouw Daimon 2262 SP enkel het logo is van My - Day.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 28 jun 2007, 17:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

quote="
Laatst gewijzigd door custom op 29 jun 2007, 13:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Golfjesteller
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2007, 23:33
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Golfjesteller »

Hallo allemaal :wink:

Ik vind het een zeer interessant topic...zeer goed onderbouwd en erg informatief...klasse :D

Ik was van plan om een Duitse zaklamp te kopen via marktplaats, echter mijn vraag is of dit een zaklamp is die ook echt in de oorlog (of er voor) werd gemaakt en of deze werd gebruikt door de Wehrmacht.
Het gaat om een Zeiler zaklamp waarop het volgende staat: Nr. 4350 D.R.P, hij is van bakeliet.

Is het iemand bekend over het hoe en wat van deze zaklamp?

Alvast bedankt
God loves you :D:D
Plaats reactie