Verzet in Nederland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

In mijn visie is een verzetsheld iemand die onderduikers hielp, bonkaarten vervalsde, piloten hielp te ontkomen etc. Deze mensen vedienen respect en ontzag. Ook zij die voortkomend uit het verzet zich aansloten bij de Brigade Piron en geuniformeerd meevochten voor de bevrijding van Belgie (en Nederland).
Totaal geen begrip kan ik opbrengen voor diegenen die (zoals Guido al zei) vanuit een hinderlaag een duitser in de rug schoten. Resultaat daarvan was alleen dat er voor die persoon een veel fanatiekere duitser in de plaats kwam en in de omgeving van de aanslag repressailles genomen werden. De "helden" die dan die aanslag pleegden verstopten zich vervolgens fijn en een tiental onschuldige burgers werd neergeschoten. Deze dode burgers komen voor mij geheel op het conto van die verzetslui die een aanslag pleegden, wetende dat er vergeldingsacties kwamen; dat zijn voor mij nu oorlogsmisdadigers!

Verder kan ik ook absoluut geen respect of begrip opbrengen voor die boys van de Witte Brigades die na de bevrijding opeens met een geweer rondliepen en opeens de grote verzetshelp liepen uit te hangen terwijl ze zich heel de oorlog rustig hadden gehouden en de bevrijdingsperiode alleen gebruikten om te roven en persoonlijke rekeningen te vereffenen. (Praktijkvoorbeeld: fijn om een madam die U een blauwtje laten lopen als moffenhoer de kop kaal scheren terwijl ze nooit geen duitser heeft gehad)


Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

en wat als het verzet nu een nsb er doodschoot die joden aangaf?

voor mij is elke verzet man/vrouw een held.

ze streden allemaal voor een vrij nederland en zijn en blijven in mij ogen helden.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Heel eenvoudig : nee.
Door die nsb-er neer te schieten krijg je die joodse mensen echt niet terug. Veel beter kun je die tijd en moeite spenderen aan het beter laten onderduiken van andere joodse mensen, te meer je weet dat er na die moord op die nsb-er een tiental onschuldigen tegen de muur gezet gaan worden. Die "verzetsheld" heeft daarbij dat veel groter leed veroorzaakt.

Ik geef de voorkeur aan een stijd met open vizier; als je dan al wil verchten tegen de duitsers dan in uniform; sluit je aan bij de geallieerden en ga bij de Brigade Piron (of de nederlndse stoottroepen); voor sluipmoordenaars heb ik geen respect.


Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Mattie schreef:Heel eenvoudig : nee.
Door die nsb-er neer te schieten krijg je die joodse mensen echt niet terug. Veel beter kun je die tijd en moeite spenderen aan het beter laten onderduiken van andere joodse mensen, te meer je weet dat er na die moord op die nsb-er een tiental onschuldigen tegen de muur gezet gaan worden. Die "verzetsheld" heeft daarbij dat veel groter leed veroorzaakt.

Ik geef de voorkeur aan een stijd met open vizier; als je dan al wil verchten tegen de duitsers dan in uniform; sluit je aan bij de geallieerden en ga bij de Brigade Piron (of de nederlndse stoottroepen); voor sluipmoordenaars heb ik geen respect.


Mattie. :)
ben blij dat iemand het zelfde als mij denkt!! mattie in mijn ogen heb je HELEMAAL gelijk!
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Fijn dat ge mijn mening deelt Guido. Ik probeer alleen maar de argumeneten te geven die voor mij de doorslag geven bij mijn visie.

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

blijkbaar zelfde visie over dit onderwerp! maar je voorbeeld om in uniform ligt BS eerder voor de hand ipv stoottroepen!
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Maar Guido, vergeet daarbij niet dat zowel de Witte brigades als uw binnenlandse strijdkrachten pas tijdens de bevrijding (met een laatste wegrennende duitser voor zich) in uniform optraden. Tijdens de bezetting hadden die geen uniformen. (Dat wil zeggen; droegen ze geen uniform)


Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ik heb wel veel respect voor de verzetsmensen, die ondanks het risico zich toch verzette tegen de Duitsers dmv onderduikers en vluchtende piloten te helpen, bonnen en persoonsbewijzen vervalsen etc.
Ik heb respect voor ze omdat ze de regels van de bezetters niet accepteerden en zich ertegen durfden te verzette.
Het neerschieten van Duitsers keur ik niet goed, eveneens als het neerschieten van verzetsmensen!!
Het uitschakelen van een verrader die andere, mede, mensen hiermee van het leven benam (of in gevaar bracht), vind ik het enigzinds rechtvaardig. Deze verraders waren toch een gevaar voor iedereen denk ik. Het doden van mensen keur ik niet goed, straffen daar en tegen of opsluiten wel en dat was misschien beter geweest.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Ja Ironmarc, die mening respecteer ik, maar deel ik niet geheel. Mensen neerschieten leidt aleen maar tot meer geweld en dat was meestal het enige resultaat van dergelijke aanslagen. Dat keur ik dan ook geheel af.


Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

je hoeft het ook niet te delen : )
Je hebt gelijk dat met neerschieten van mensen alleen maar leidt tot meer geweld, daarom schreef ik dat het misschien beter was geweest om die verraders vast te zetten.
In een situatie van oorlog denk ik dat op alle acties reacties volgen, dit is ook niet tegen te houden.
Ook in deze tijd niet, kijk bv. maar naar Israel en de Palestijen, maarja dat is weeeerrrrr een ander verhaal : (
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Het hangt er een beetje vanaf wie je 'opruimt'.
Een gewone infanterist opruimen zoals er 13 in een dozijn zijn,helpt de overwinning geen stap vooruit.
Is dus niet nuttig en weegt niet op tegen de reaktie die je daarvoor mag verwachten.
Daarentegen een hooggeplaatste persoon opruimen zoals Heydrich bvb heeft wel zijn nut vindt ik.
Repressaile's zijn natuurlijk verschrikkelijk,maar dat is nu eenmaal zo (war is hell you know !!!)
Zelfs de geallieerden doodden 'onschuldige burgers' als het voor hun opdracht niet anders kon.
Voorbeelden daarvan zijn het bombarderen van Caen en de stranden+een stuk binnenland tijdens DDay om maar iets op te noemen.
Dus conclusie: als het nuttig kan zijn voor het verloop van de oorlog dan zijn aanslagen gerechtvaardigdt.

Adrian.
___________
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ik kan best begrijpen tot mensen die hun familie helemaal is uitgemoord(of vrienden etc.)in staat zijn om dat soort dingen te doen(Duitsers doodschieten).Nu kunnen we wel achteraf zeggen van,het is fout.Maar misschiens als jij in de tweede wereldoorlog leefde en jou familie was helemaal uitgemoord door de duitsers,tot jij dan ook in staat zou zijn om dat soort dingen te gaan doen(Duitsers doodschieten).

Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Mattie schreef:Maar Guido, vergeet daarbij niet dat zowel de Witte brigades als uw binnenlandse strijdkrachten pas tijdens de bevrijding (met een laatste wegrennende duitser voor zich) in uniform optraden. Tijdens de bezetting hadden die geen uniformen. (Dat wil zeggen; droegen ze geen uniform)


Mattie. :)
nou klopt niet helemaal.. BS opgericht in september '44 ver van de bevrijding vandaan maar dat is een gehele andere discussie!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Adrian schreef:Het hangt er een beetje vanaf wie je 'opruimt'.
Een gewone infanterist opruimen zoals er 13 in een dozijn zijn,helpt de overwinning geen stap vooruit.
Is dus niet nuttig en weegt niet op tegen de reaktie die je daarvoor mag verwachten.
Daarentegen een hooggeplaatste persoon opruimen zoals Heydrich bvb heeft wel zijn nut vindt ik.
Ik ben het niet met je eens dat je stelling dat 'gewone infanteristen' opruimen geen zin heeft. In gebieden of landen waar aggressie tegen de bezettende macht groot is, zal de bezettende macht een veel grotere inspanning moeten verrichten om de bevolking in bedwang te houden.
Deze inspanning kan de bezettende macht niet op andere gevechtstereinen inzetten en heeft dus wel degelijk zin om de overwinning dichterbij te brengen.

De nazi's hebben de hele bezettingstijd door laten merken niet terug te deinzen om represailles in een veelvoud aan heftigheid van de werkelijke daad uit te voeren, waardoor er wel effect is van een gewelddadige verzetsactie, maar de tegenactie van de bezetter waren vaak zo gruwelijk dat de verzetsdaad moeilijk goed te praten viel.

Bij geweldloze verzetsacties was het voor de bezetter niet goed mogelijk om zware represailles uit te voeren. De geweldloze verzetter zelf was natuurlijk vogelvrij, maar zijn omgeving liep een minder groot gevaar als bij gewelddadig verzet.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Okke.
Het eerste wat ze een sniper (scherpschutter) aanleren is om de bevelvoerende militair uit te schakelen,dat kan een sergeant zijn van een sectie,een peletonscommandant of compagniecommmandant en ga zo maar verder.
De reden hiervoor is dat je op die manier de getroffen 'eenheid' onthoofd/lamlegt.
Dit principe is ook van toepassing bij verzetsactie's.
Je hebt er echt niks aan als je een gewone infanterist uitschakeld,daar win je nu eens niks,noppes,nada mee.
Dit gegeven hebben ze mij snel aangeleerd toen ik dienst deed bij een 'elite eenheid'.
Dus neem van mij aan,als men bijvoorbeeld een plaatselijke commandant van een distrikt uitschakeld,dat dit veel meer invloed heeft dan een gewone jan soldaat.
Represaille's volgden zowiezo,of het nu een soldaat was of een hoge officier.
Burgers van bezette landen werden daardoor gestraft.
Dan kon men maar beter iemand uitschakelen die moeilijker vervangbaar was.
Wat jij bedoeld Okke is iets anders.
Als je volledige compagnie's aanvalt,dan moeten ze op de lange duur ergens anders troepen onttrekken om de gaten terug op te vullen.
Maar dan spreken we niet meer van kleine actie's ,maar van grootscheepse operatie's.

Adrian.
Plaats reactie