Koningshuis?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Voor of tegen het koninklijk huis?

Voor, lekker houden zoals het nu is.
19
38%
Voor, ze verdienen meer aandacht en geld te krijgen.
1
2%
Voor, maar zo veel geld als ze nu krijgen is echt overdreven.
11
22%
Tegen, Leve de Republiek!
19
38%
 
Totaal aantal stemmen: 50

Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Koningshuis?

Bericht door mannerheim »

En natuurlijk zal het jullie niet ontgaan zijn: koniginnedag zit eraan te komen. Steeds meer Oranjes in het nieuws. Nou een vraag aan jullie: Wat vinden jullie van het koningshuis? Kosten ze te veel? Zijn ze wel nuttig? Mogen ze blijven?
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Tegen! Maar meer omdat een koningshuis volledig tegen het democratisch principe indruist. Iets waar iedere Nederlander zo trots op is. Dit overdreven traditionele gedoe vind ik stuitend. Willen we een vooruitstrevende en moderne natie zijn, dan moeten we ons niet etalleren met een monarchie. En dan gaan ze ook nog met dochters/liefjes van criminelen trouwen.. Pfff.
Laatst gewijzigd door Dodo op 27 apr 2007, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Helemaal mee eens, Dodo!
Vive la Rebublique!

En daarbij kosten ze ook nog eens veel te veel!
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Von Pratt
Lid
Berichten: 1169
Lid geworden op: 12 aug 2005, 16:09
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

ik ben tegen het Belgische koningshuis... Ik zie persoonlijk echt geen nut meer in de functie van onze koning... Alles wordt toch geregeld door onze regering...

En het vooruitzicht om Prins Filip binnekort als koning te zien vervult me nu ook niet direct met vreugde. Dan zijn we wel beter af met zijn vader...

Leve de Republiek dus... :P
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Nee ik ben helemaal geen fan van het Nederlands koninklijk huis. De 'toelage' die ze stuk voor stuk ieder jaar krijgen is precies hetzelfde als een uitkering maar melden bij het CWI hoeven ze zich allemaal niet, want ze doen genoeg vrijwilligerswerk.

Het koningshuis vangt per jaar zo'n 5,6 miljoen euro.

Enigste voordeel van het Koningshuis is Koniginnedag, een goede reden om helemaal lam te gaan! :P
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Dodo schreef: Willen we een vooruitstrevende en moderne natie zijn, dan moeten we ons niet etalleren met een stel seniele bejaarden in een paleis.
Dodo, ga alsjeblieft je mond spoelen, zeg! :shock: Ons koningshuis gaan bestempelen als seniele bejaarden! Wat respectloos! Als ik de crew hier zo zou gaan bestempelen was me nog een korte tijd beschoren op dit forum.

Maxima ook nog eens afrekenen op het gedrag van haar vader! Ik dacht dat een gemiddelde Tweede Wereldoorlog geïnteresseerde wel anders tegenover dit soort zaken zou staan! We rekenen de Duitse kinderen toch ook niets meer aan? :roll:

Ik heb niets tegen je, Dodo, maar nu val je me erg tegen!
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
von Manteuffel
Lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
Locatie: Eeklo-Bruxelles

Bericht door von Manteuffel »

Brigadeführer Von Pratt schreef:ik ben tegen het Belgische koningshuis... Ik zie persoonlijk echt geen nut meer in de functie van onze koning... Alles wordt toch geregeld door onze regering...

En het vooruitzicht om Prins Filip binnekort als koning te zien vervult me nu ook niet direct met vreugde. Dan zijn we wel beter af met zijn vader...

Leve de Republiek dus... :P
Als ik zie welke vissen er in de politieke (en koninklijke) vijver rondzwemmen, begin ik stilaan meer voorstander te worden van collectieve Belgische zelfmoord.
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

von Manteuffel schreef: Als ik zie welke vissen er in de politieke (en koninklijke) vijver rondzwemmen, begin ik stilaan meer voorstander te worden van collectieve Belgische zelfmoord.
Gaat het gemiddelde Europese IQ ver omhoog :P
Maar ja. Is het in België net zo erg als hier? Hier kosten ze 110 miljoen per jaar!
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Feldmarschall
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 sep 2005, 17:18
Locatie: Klimmen (Zuid-Limburg)

Bericht door Feldmarschall »

Van mij mag het blijven zoals het is,

Nederland heeft naar mijn mening toch bewezen niets beters te kunnen doen met haar geld, niets waar ik in Zuid-Limburg iets van gemerkt heb althans.

Bovendien representeren de Oranje's op een goede en sterke manier ons land...nu we het toch over Oranje hebben...het is en blijft toch onze nationale kleur, wat ga je daar dan mee doen?
I reject your reality and substitute my own
'D'r pruusj voort volle gaas achteroet toen du Amerikoönsje Shermans 't Ranzellerveld aafkoomte..'
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Bigshot schreef:
Dodo schreef: Willen we een vooruitstrevende en moderne natie zijn, dan moeten we ons niet etalleren met een stel seniele bejaarden in een paleis.
Dodo, ga alsjeblieft je mond spoelen, zeg! :shock: Ons koningshuis gaan bestempelen als seniele bejaarden! Wat respectloos! Als ik de crew hier zo zou gaan bestempelen was me nog een korte tijd beschoren op dit forum.

Maxima ook nog eens afrekenen op het gedrag van haar vader! Ik dacht dat een gemiddelde Tweede Wereldoorlog geïnteresseerde wel anders tegenover dit soort zaken zou staan! We rekenen de Duitse kinderen toch ook niets meer aan? :roll:

Ik heb niets tegen je, Dodo, maar nu val je me erg tegen!
Mijn excuses Bigshot.
Het was een weinig doordachte bewoording van mij. Ik heb zelf erg weinig met het koningshuis, en laat mij in zo'n discussie altijd behoorlijk meeslepen. Als ik mij laat meeslepen gebruik ik wat minder subtiele woorden. Dit is geen excuus, maar hopelijk zie je een beetje in waarom ik dit zo simpel verwoord heb.

Wat betreft het huwelijk met Maxima..
Zorreguieta heeft tijdens het regime van Videl aan de verkeerde kant gestaan. De dictator Videl heeft een gruwelijk bewind gevoerd met vele slachtoffers, en Zorreguieta deed hier aan mee. Prins Willem-Alexander heeft een voorbeeldfunctie (of 'ie er nou blij mee is of niet), en heeft deze functie verloochent door een familiaire band te beginnen met een crimineel. En als liefde echt zo sterk is, dan had hij afstand moeten doen van zijn plaats als kroonopvolger. Ik reken Maxima niets aan, maar haar vader heeft het verpest voor haar. Nederland hoort zich te distantiëren van een crimineel (ex-)regime, dankzij onze toekomstige koning is dit mislukt.

En geloof me, Nederland had heel anders gereageerd als een toekomstig koningin of koning na 15 jaar, terwijl het land nog deels in puin ligt, met de zoon of dochter van een Nazi-kopstuk ging trouwen. Stel je voor, het kind van Goebbels zou gaan trouwen met iemand uit het Nederlands koningshuis!!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
von Manteuffel
Lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
Locatie: Eeklo-Bruxelles

Bericht door von Manteuffel »

mannerheim schreef:
von Manteuffel schreef: Als ik zie welke vissen er in de politieke (en koninklijke) vijver rondzwemmen, begin ik stilaan meer voorstander te worden van collectieve Belgische zelfmoord.
Gaat het gemiddelde Europese IQ ver omhoog :P
Maar ja. Is het in België net zo erg als hier? Hier kosten ze 110 miljoen per jaar!
Ik sprak over heel België, niet enkel over het Limburgse gedeelte. :P

Zal ook wel zoiets zijn bij ons.
sgt mitchell
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 apr 2007, 19:59
Locatie: den haag

Bericht door sgt mitchell »

Ik ben wel voor het koniklijke huis.Maar ze hoeven niet zoveel geld te hebben.!!
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Voor, laten we die paar tradities die Nederland nog rijk is behouden.
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Dank voor de uitleg, Dodo! :-) Laat het een les zijn voor de volgende keer :-P ;-)
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Wat me zo tegenvalt van Nederlanders in de zaak van de vader van Maxima dat in de tijd dat het verkeerde regime aan de macht was hier in Nederland weinig tot zeer weinig mensen de straat om te protesteren tegen dat verkeerde regime. Pas toen Maxima in beeld kwam werden de Nederlanders wakker geschud en was het schande dat de Prins der Nederlanden met zo'n meid kon gaan trouwen want o o haar vader zat in een verkeerd regime. Van jonge mensen die amper weten waar Argentinië ligt tot aan oma's van 90 die ineens vonden dat vaderlief maar niet moest komen omdat ie fout was. Dan is mijn vraag: waar waren zulke protesten in de tijd dat het echt nodig was ??? Nee toen was het niet nodig...want toen was het 'ver van mijn bed'

Erg hypocriet om dan nu wel een oordeel te hebben.

Mijn mening over het koningshuis: lekker laten zitten, ze doen niemand kwaad. Let wel dat we mede dankzij ons koningshuis erg goede betrekkingen hebben met een groot aantal landen en dat we dankzij deze betrekkingen in deze landen sneller zaken kunnen doen dan andere landen in onze omgeving. Dus het koningshuis kost dan misschien wel geld....maar verdient het door hun betrekkingen het dubbele voor onze zakelijke betrekkingen weer terug.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie