Escape from Sobibor (met Rutger Hauer)

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Escape from Sobibor (met Rutger Hauer)

Bericht door YPPY »

Afbeelding

Joegoslavië/Groot-Brittannië
Drama/Oorlog
143 minuten

geregisseerd door Jack Gold
met Alan Arkin, Joanna Pacula en Rutger Hauer
Oorlogsdrama over de grootste gevangenenopstand en ontsnapping tijdens de Tweede Wereldoorlog. Sobibor was een concentratiekamp gelegen in het oosten van Polen en gebouwd door de nazi's als onderdeel van de 'uiteindelijke oplossing van het joodse vraagstuk'. Op 14 oktober 1943 kwamen de gevangenen in opstand. Ze vermoordden een groot aantal SS-ers en vervolgens slaagden zo'n driehonderd gevangenen erin om te ontsnappen.
Van: http://www.moviemeter.nl/?film=3716
De film beschrijft het uitzonderlijke ontsnappingsverhaal van bijna 300 joden uit een der meest beruchte vernietigingskampen van het Derde Rijk in Oost-Polen. In minder dan 18 maanden zijn in Sobibor ruim 250.000 joden systematisch vergast.
Op 14 oktober 1943 kwamen de gevangenen in opstand en vluchtten uit het kamp. In een poging de opstand voor de rest van de wereld verborgen te houden, maakten de nazi's het kamp met de grond geliljk en vernietigden zij alle dossiers.
Van: http://users.telenet.be/michel.vanhalme/films4003.htm

De Nederlandse Rutger Hauer speelt de rol van Russische soldaat/officier en heeft daarmee een belangrijk aandeel in de ontsnapping.
Heeft iemand deze film gezien? Ik heb hem een tijd geleden uit de uitverkoopbakken van de FRS gehaald en hem inmiddels gekeken. Ik vond het een behoorlijk heftige film. Vooral het stuk van de excecuties na de mislukte ontsnappingspoging (van een klein) groepje vond ik aangrijpend.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik heb hem twee keer gezien. Inderdaad een goeie film en de executies zijn inderdaad nogal saddistisch en schokkend. Desalniettemin een echte aanrader.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Ik heb deze film,een tijd terug gekocht op video en heb hem toch al ettelijke keren gezien.
En ik vond het een,meer dan behoorlijke film om te bekijken.

Adrian.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Heb hem een tijd geleden op tv gezien. Ik vond het een hele mooie film.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Uit het (gesloten) topic http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=1926
BjornSpin
Afbeelding

Escape from Sobibor

''Escape from Sobibor'' beschrijft het uitzonderlijke verhaal van de ontsnapping van bijna 300 joden uit een van de meeste beruchte vernietigingskampen van het derde Rijk.
Sobibor werd door de Nazi's gebouwd in Oost-Polen. Inn minder dan achttien maanden, zijn er in Sobibor ruim 250.000 joodse mannen, vrouwen en kinderen systematisch vergast.

Op 14 oktober 1943 kwamen de gevangenen in opstand en ontvouwde zich in een levensgevaarlijk en heldhaftig ontsnappingsplan, dat aan alle gevangenen de mogelijkheid bood te ontsnappen en te overleven. In een poging om de massale opstand en ontsnapping voor de rest van de wereld vebrorgen te houden, werd het kamp met de grond gelijk gemaakt en alle dosiers omtrent Sobibor vernietigd.

Meer dan veerig jaar lang zijn de gebeurtenissen in kamp Sobibor voor de wereld onbekend gebleven...



Bron: achterkant DVD.

Ik heb deze film een paar dagen geleden gekocht bij de Trekpleister, en heb hem nog niet gezien. Weet iemand of ie leuk is of niet?
Sjoerd schreef:Zekers te weten een aanrader! :)
BjornSpiN schreef:Heb jij hem gezien? Is het wel realistisch en is het ook spannend?
Ik ga hem zaterdagavond even kijken :) .
Sjoerd schreef:Ik heb hem wel gezien, of het echt superrealistisch is weet ik niet (Ik ben er zelf niet geweest in die tijd :P ), ik weet alleen dat het op feiten is gebasseerd. Het in ieder geval een leuke/mooie film om te zien.
Peter schreef:De film is erg goed, redelijk waarheidsgetrouw.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Nou, dan moet ik ook maar es kijken...

Issie ook de moeite waard om te kopen dan op DVD voor 6-7 euro ofzo? Hij ligt namelijk in de budgetbakken bij de Free Record Shop!
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Hoeveel kost ie dan bij de Free Record Shop???

PS: ik dacht al dat er al een topic over deze film was... :oops: :P
Gebruikersavatar
Gijs
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2004, 19:44
Locatie: Geldrop

Bericht door Gijs »

Ik vond de eindscene erg indrukwekkend.
edit: [einde]
Laatst gewijzigd door Gijs op 19 mar 2004, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Leuk dat je het nu voor me verklapt... :| :wink: :P

Ik ga hem zo even kijken! :)
Gebruikersavatar
Gijs
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2004, 19:44
Locatie: Geldrop

Bericht door Gijs »

Hehe, sorry, moment dan verander ik dat even voor anderen die het nog niet gezien hebben. ;)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Hoi naamgenoot uit uit Geldrop!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Nou, ik heb hem gezien hoor! :D

Ik vond het een hele mooie, indrukwekkende film. Hij was realistisch, uitstekend gefilmd, echt heel mooi.

(ondanks toch nog een heel klein foutje ontdekt, beetje zeurderig, maar er kwam een trein aan met Nederlandse Joden, en toen droeg een Jood een jodenster op de kraag van zijn jas , maar dat mocht niet, want als hij dan de kraag omhoog zou doen zou de ster niet meer te zien zijn, wat verboden was.)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

BjornSpiN schreef:Hoeveel kost ie dan bij de Free Record Shop???

PS: ik dacht al dat er al een topic over deze film was... :oops: :P
6,99 d8ik :)

Jurrie
Plaats reactie