Toon hier je militaire optische apparatuur!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Toon hier je militaire optische apparatuur!

Bericht door dwayne »

Hoi,

Gisteren op de rommelmarkt 2 leuke camera's kunnen kopen:

- Een Voigtlander Brilliant uit 1932

- En een Kodak Popular Brownie uit 1939/1940

Afbeelding
De Voigtlander

Afbeelding
De Kodak

Afbeelding

Ik ga er morgen ook voor het eerst proberen foto's ermee te maken.

Post hier ook uw optische apparatuur!!! :D

Mvg,
Dwayne
Laatst gewijzigd door dwayne op 10 mei 2007, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik heb nog zo'n camera liggen welke je als een acordeon moet uitklappen, even kijken of ik er een foto van kan maken :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Fotocamera's

Bericht door asjemenou »

Op zich heeft dit niet zoveel met militaria of WOII te maken maar het zijn leuke aanwinsten. Beide camera's gebruiken 120 rolfilm. Niet iedere fotozaak zal deze rolfilm (nog) verkopen. 120 rolfilm word eigenlijk alleen nog door professionele fotografen gebruikt. Rolfilm word dan ook in (analoge) professionele middenformaat camera's zoals Hasselblad gebruikt.
De Kodak Brownie fotocamera is nog vrij makkelijk te vinden en heeft niet zo'n hoge waarde. De Voigtländer camera's daarin tegen zijn vrij populair onder de fotocameraverzamelaars. De prijs is afhankelijk van de lenzen die er in zitten. Wat voor merk lenzen zitten er op de Voigtländer camera?

Ik wil hier best wel mijn fotocamera's posten. De enige analoge fotocamera die ik nog heb is een Oostduitse Praktica MTL5 spiegelreflexcamera. Deze camera's werden o.a. veel gebruikt door de DDR Grenztruppen aan de voormalige oost/west grens zie; http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=613 ... c&start=15
Voor de rest fotografeer ik alleen nog digitaal en dan wel met een Nikon D200.

Afbeelding
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

Hoi,

Hier in Roermond kun je nog wel 120 films kopen. Zijn alleen vrij prijzig; 4,20 per rol.

Het merk van de lens van de voigtlander is Voigtar (helaas :P )

Ik ga er als ik thuis ben proberen foto's mee te maken.

Voorderest maak ik ook alleen digitale foto's, maar ik heb wel nog een paar nieuwere (zeg 20/30 jaar oud) analoge cam's.

Mijn moeder kan me daar fijn mee helpen, ze heeft zelf namelijk voor de kunstaccademie (heeft ze gestudeert) veel gefotografeerd. we hebben thuis ook nog ergen dokomateriaal liggen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Fotografie

Bericht door asjemenou »

In de grotere steden zal rolfilm best nog wel te koop zijn. De fotozaken in de kleinere steden zullen het niet meer zo hebben denk ik. Ik heb tot een paar jaar geleden ook nog met middenformaat (6x6/6x9) camera's gewerkt. Toen moest ik ook naar de grotere steden om een bulk 120 rolfilm te kopen. Het zal wel door de opmars van de digitale fotografie komen denk ik dan maar.
Wat ik dus begrijp is dat je een vooroorlogse Voigtländer camera hebt. Op zich ook leuk natuurlijk maar de gewilde Voigtländers zijn degéne met de (Carl) Zeiss lenzen. Deze lenzen zijn optisch gezien van zeer hoge kwaliteit. In de jaren 70 meen ik, is Voigtländer gestopt met het produceren van camera's. Er bestaan ook 6x6 reportagecamera's (2 oog camera's) van Rollei(flex) met Zeiss lenzen. Ook deze camera's zijn kwalitatief zeer goed en dus gewild.
Volgens mij is er één of andere Japanse of Koreaanse cameraproducent die vandaag de dag de naam Voigtländer gebruikt. Uiteraard is dit niet de oorspronkelijke fabrikant uit Oostenrijk/Duitsland van weleer.
Leuk om te horen dat je je voor fotografie interesseert. Het is erg leuk om met zulke antieke camera's te werken/experimenteren. Het is je waarschijnlijk wel opgevallen dat de beeldzoeker van de Voigtländer spiegelverkeerd werkt. Dit is heel normaal bij middenformaat camera's maar het is even wennen.
Blijkbaar heeft je moeder nog ergens dokamateriaal liggen. Het is inderdaad leuk om je (zwart/wit) fotorollen zelf te ontwikkelen alleen zal het zwart/wit papier een probleem worden denk ik. De grote fotopapier producenten zijn inmiddels gestopt met het produceren ervan. Wellicht zijn er hier en daar nog wel restanten te koop. Maar je kan je 6x6 negatieven ook laten scannen natuurlijk.
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Re: Fotografie

Bericht door dwayne »

Leuk om te horen dat je je voor fotografie interesseert. Het is erg leuk om met zulke antieke camera's te werken/experimenteren.


Ik intresseer me idd al een hele tijd voor fotografie (vanaf mijn 8e ingeveer :P)
Het is je waarschijnlijk wel opgevallen dat de beeldzoeker van de Voigtländer spiegelverkeerd werkt. Dit is heel normaal bij middenformaat camera's maar het is even wennen.
Dat is idd zo, maar ik heb er niet zon probleem mee, bij die andere is dat trouwens ook.
Maar je kan je 6x6 negatieven ook laten scannen natuurlijk.
Ja wat is dat ook al weer precies? Waar kan je dat laten doen?

Mvg,
dwayne
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Fotografie-2

Bericht door asjemenou »

Goed om te horen dat je je interesseert voor fotografie. is het je wel eens opgevallen dat je deze hobby heel goed kan combineren met je militariaverzameling?! Zelf vind ik het erg leuk om (nieuwe) aanwinsten op een zo goed en duidelijke mogelijke manier te fotograferen. Hier heb je op zich echt niet zo'n dure camera voor nodig. Met een kleinere digi camera kom je ook al een heel eind. Alleen je moet er wel de fantasie en de tijd voor nemen. Oefening baart kunst. En zo is het ook.
Hoewel vandaag de dag iedereen digitaal fotografeert is het toch wel leuk om je eens te verdiepen in de analoge fotografie. Zelf ben ik hiermee opgegroeid. Het heeft zeker voordeel want je begrijpt bepaalde handelingen en begrippen van de fotografie beter.
Wat je 6x6 negatieven betreft. Deze kan je laten ontwikkelen via een fotospeciaalzaak o.i.d. Misschien kan je via zo'n zaak ook wel je negatieven in laten scannen. Al moet ik wel zeggen dat 6x6 negatieven niet echt als standaardformaat wordt gezien. 6x6 is toch echt een professionele maat.
Misschien heb je wel een flatbedscanner met een diamoduul. Dan kan je het zelf doen. Er zijn diascanners te koop die zowel kleinbeeld (24x36 mm.) als 6x6 of 6x9 kunnen inscannen maar deze zijn vrij duur in aanschaf. Ik heb mij er zelf ook wel eens in verdiept. Ik heb namelijk zelf ook jaren met een 6x6 camera gefotografeert. Om eerlijk te zijn ben ik van zo'n multiformaat diascanner afgestapt omdat de aanschafprijs niet afweegt voor mij tegen het gebruik ervan. Dit zal bij jouw hetzelfde zijn denk ik. Waarschijnlijk zal je de oude cameraatjes niet intensief voor fotografie gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Praktica camera

Bericht door asjemenou »

Misschien kan je de naam van deze topic beter wijzigen in; "Toon hier je militaire optische apparatuur." Ik denk dat deze topic dan wat meer succes heeft. Onder de verzamelaars zijn er vast wel mensen die een militaire verrekijker, richtapparatuur o.i.d. hebben. Heb je dat, plaats het dan op deze topic en laat ons meegenieten. Hoewel ik in een eerdere reactie al een link gaf naar een reactie van mij elders op dit forum zal ik 'm hier toch ook maar plaatsen.

Nog een optisch object uit m’n DDR verzameling, een Praktica MTL5 spiegelreflexcamera. Wellicht voor de wat ouderen onder ons een hele bekende camera. De Praktica camera, één van de paradepaardjes van de voormalige Oost-Duitse industrie was tot begin jaren negentig ook volop in Nederland te koop. Praktica behoorde tot het Oost-Duitse VEB Pentacon concern in Dresden.
De Praktica camera werd in de DDR niet alleen door civiele fotografen gebruikt maar ook door Grenzaufklärer van de DDR Grenztruppen. Deze gebruikte de camera o.a. voor het vastleggen van personeel en voertuigen van de westerse bezettingsmachten langs de voormalige oost west grens.

Afbeelding

Afbeelding

De Praktica camera uit m’n verzameling is compleet met originele Pentacon paraattas, lenzen, tussenringen, balgapperaat, een draagband en gebruiksaanwijzing. De lenzen zijn alle compleet met lensdoppen en bijbehorende lenskoker. Alles in een zeer goede staat. Voor de wat minder geoefende fotografen onder ons, de tussenringen en het balgapparaat werden o.a. gebruikt voor het fotograferen van (reis)documenten. Bij de cameraset zit ook een papier waarop de cameraset wordt omschreven met typeaanduidingen en serienummers en is opgemaakt in Stendal. Dit zou kunnen betekenen dat de cameraset afkomstig is van DDR Grenzaufklärer behorende tot het Grenzkommando Nord te Stendal.

Afbeelding

DDR Grenzaufklärer aan de voormalige oost west grens. Op de foto is goed de uitrusting van de beide Grenzaufklärer te zien. Beide zijn uitgerust met een Praktica camera en een DF 7x40 verrekijker. Over de schouder dragen ze hun persoonlijk wapen het MPi-KMS72 machinepistool. Aan de koppelriem het bajonet voor het machinepistool en een magazijntas. De linker Grenzaufklärer draagt ook nog een UFT 721 mobilofoon aan z’n koppelriem.
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

Hoi,

bedankt voor je uitleg etc.

Ik zal zometeen de titel veranderen!

Zo'n Practica hebben wij vroeger ook gehad (niet in de 80's maar in de 90's :P )! Ik zal eens zoeken waar hij is!

Dit is mijn digitale camera:

Afbeelding

Ik zal binnenkort ook wel eens foto's van mijn duitse verrekijker enzo plaatsen

Mvg,
Dwayne
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Zo'n Voigtländer heb ik ook :D
Er gaan alleen wel enorme fotorollen in maar hij werkt nog perfect.
Plaats reactie