Jullie mening over deze EK II

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Jullie mening over deze EK II

Bericht door Guido »

Een collega kwam met dit EKII aanzetten, met de vraag orgineel of niet.

Geen haakje meer en redelijk 'beschadigd'. Ik ben erg onervaren op dit gebied en weet niet de juiste punten te vinden voor het echt herkennen.

Als ik het aangeboden zou krijgen zal ik het niet kopen als zijnde orgineel en laten liggen. Ik heb er zelf geen goed gevoel bij. Het materiaal en de afwerking (kan door de beschadigingen komen dat het zo lijkt?)

Jullie mening hier over?:

Afbeelding

Afbeelding

Geen markeringen oid. kunnen vinden

Mvg

Guido
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Bericht door Fahnenjunker »

Gezien de afwerking een (slechte) gegoten kopie.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

daar dacht ik ookal aan.. ik heb vernomen dat het van origine ook uit verschillende delen bestaat?
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Klopt, je moet onder de geribbelde rand kunnen kijken. Bij deze is dat duidelijk niet mogelijk.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Een originele bestaat uit 3 delen en moet het middelste deel zou zelfs wat losser horen te zitten aangezien het al zo oud is, dit is inderdaad een slechte fake.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Bericht door Fahnenjunker »

Er bestaan wel originele eendelige EK's, maar daar is dit er niet een van. Eendelige uitvoeringen zijn vrij schaars, de meeste zijn inderdaad driedelig.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

dacht al zo iets.. thanks kan dicht!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Zover ik weet kan alleen bij WO1 EK's het midden bewegen. Bij WO2 EK's zit het HK in de weg waardoor het middelste, metalen, zwarte deel klem zit tussen de verzilverde randen.

In ieder geval zou het midden magnetisch moeten zijn en de rand niet. Verder moet het ringetje waar het lint van het EK doorheengaat en het ringetje waar deze ring doorheen gaat volgens mij allebei gemerkt zijn met een makersnummer.
Het lint moet verder met dikke horizontale lijnen gewoven zijn en zou over het algemeen niet op moeten lichten bij UV-licht. Bij het lint van mijn EK2 zijn zelfs de stiksel gaten nog te zien op de plek waar het lint vast is gezet achter het knoopsgat van een jasje.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Niet alle EK hebben een makersnummer op het ringetje, ik heb zelf een EK gehad zonder maker.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

sobel schreef:Niet alle EK hebben een makersnummer op het ringetje, ik heb zelf een EK gehad zonder maker.
Dat is inderdaad waar, het merendeel heeft dit zover ik weet echter wel. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Natuurlijk hebben niet alle EKs een MM ( makersnummer ). Bijvoorbeeld de laatste maanden werd echt niet alles meer genummerd. Toen moes alles snel geproduceerd worden. En in de oorlog werd dit ook niet altijd gedaan.

Het 3 delen is inderdaad waar. Maar na 60 jaar zit kan er natuurlijk stof in zitten of zand. Het kan mogelijk zijn om het je duim op het swastika te zetten en dan het kruis zelf bewegen. Je kan het dan voelen. Als je het ringetje vast houd zodat het niet tikt en het EK naast je oor heen en weer schud kan je het ook horen tikken.

Maar dit allemaal zegt natuurlijk niet gelijk dat het EK 100% goed is. die polen ( of weet ik veel wat ) zijn niet dom en ze produceren ze ook gewoon zo tegenwoordig.

Afbeelding

Afbeelding

Tevens zijn er ook behoorlijk wat varianten. Natuurlijk ook door de verschillende fabrieken die ze geproduceerd hebben. Maar ook door de verschillende types. De normale, de ronde 3, spaanse, ridderkruis, in zink, velt aanmaak en de “Übergrosse”.

Als het lintje kan je gewoon simpel testen met black light. Al zegt dat tegenwoordig ook niet heel veel meer.

Guido over het EK van je vriend, de buitenste randen kunnen volgens mij door gebruiksporen komen. Al moet de drage aardig gekke dingen gedaan hebben dan. Maar wanneer je naar de omranding kijkt vind ik deze wat vaag er uit zien. Zoals Jaap al zegt, slechte afwerking. Ik zelf zou hem links laten liggen.

foto’s van : http://www.wehrmacht-awards.com
Laatst gewijzigd door jeffie op 15 mei 2007, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Bedankt Jeffie, goede uitleg!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Inderdaad een leuke uitleg maar hoewel mijn kruis origineel is tikt er toch echt niks bij mij. Ook krijg ik het middelste gedeelte niet in beweging met mijn duim. De binnenste rand van de verzilverde buitenrand zit namelijk vrij strak tegen het HK aan waardoor het ijzeren middengedeelte niet kan bewegen...
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Sander, dat is mijn kruis ook strak tegen de rand. Maar je kan nog wel iets voelen. Het is ook niet dat je hem een cm kan bewegen maar je voelt iets. Verschillende makers, bij de ene zit die iets dichter tegen de rand dan tegen de andere. En zoals in mijn verhaal staat. Er kan stof,zand, of weet ik veel iets tussen zitten. Bewegen is dan ook onmogelijk.

Hier een klein voorbeeldje. Twee EK’s. van boven naar benden :

24 - Arbeitsgemeinschaft der Hanauer Plakettenhersteller uit Hanau.
137 - J.H. Werner Berlin.

Afbeelding

Als je wat Ek’s bekijkt zie je wel vaak dat ze tegen de rand zitten. Maar als er geen stof of iets tussen zit kunnen ze soms wel bewegen.

Maar ja dit zegt niet veel.
jeffie schreef: Maar dit allemaal zegt natuurlijk niet gelijk dat het EK 100% goed is. Die polen ( of weet ik veel wat ) zijn niet dom en ze produceren ze ook gewoon zo tegenwoordig.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Bij de kruizen die jij laat zien is er inderdaad ruimte rond het HK op een of meerdere plekken. Als je echter naar die van mij kijkt, zie je dat er bij mij aan geen enkele kant ruimte is om het HK te bewegen.

Het ingeslagen nummer op de ring van mijn EK2 is wat onduidelijk maar ik vermoed dat het een nummer 40 is.

Afbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie