tips/idea's voor beginnend verzamelaar

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

tips/idea's voor beginnend verzamelaar

Bericht door Yorick »

hej,

ik zit nu al een tijd op dit forum en bekijk ook met regelmaat de Verzamelaars sectie, ik vind het echt kei interessant! hiervoor heb ik me nooit echt zo beziggehouden met het verzamelen, maar nu ik dit alles zo lees, lijkt het me leuk om er zelf ook mee te beginnen, en dan op Brits gebied, en dan vooral spullen van de Britse eenheden die bij Oosterbeek vochten!



maar BOT:
wie kan mij met wat tips en idea's geven die handig zijn voor mij als beginnend verzamelaar(tje)?!

ik heb per maand zo'n 100 Euro te besteden waar meestal zown 50 tot 70 wel standaard per maand opgaat....

waar kun je het beste mee beginnen, en wat zijn leuke dingen om mee te beginnen, waar je later op voortkan verzamelen?

greetz
Yorick

ps: het enige wat ik nu heb zijn aantal kogelhulzen van m'n oom die die bij z'n ouderlijk huis (in Voorthuize) dacht ik vroeger heeft gevonden:
-R.H. 20 mm 1944 en een ST 20 mm 1943 => groot :)
-S L 4 => maatje kleiner
-AI 52 B => nog weer maatje kleiner
-HN 9 mm 43 => van een pistool

het zullen dan hulzen zijn afkomstig van Amerikaanse/Canadeze makelaardij aangezien de Canadezen in Voorthuize hebben gevochten, dus die 20 mm zouw van een MG kunnen zijn, en die S L 4 zou ook kunnen, en die andere ziet er naar mijn mening uit als eentje uit een geweer of submachinegun.... *maar ben hier geen expert in dus tis puur op de gok*

(nu ik deze hulzen er is bij pak:) weet iemand van welke wapens deze hulzen afkomstig zijn en zijn die middelste twee uit ww2? daar staat namelijk geen datum op....
Laatst gewijzigd door Yorick op 02 mar 2004, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Begin klein,

koop eerst "informatie" zoals boeken, en lees je in. Stel je wilt een medaille kopen,ga dan opzoek naar afbeeldingen daarvan en lees p de grootste forums daarover.

Op die manier krijg je oog voor echt/nep en voor een goede prijs, als je dan een verkoper vind, vraag dan duidelijke foto's van voor en achterkant en let altijd op merkjes.

Laat die foto's zien op verschillende forums en aan verkopers die je in real life kent. Twijfelt er eentje, loop dan weg. Nog genoeg andere items!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Kijk ook even op http://www.wo2.nl en dan Wereldoorlog » Verzamelen » Algemene tips

Goeie forums voor voornamelijk duits materiaal zijn:

http://www.wehrmacht-awards.com
http://www.axishistory.com
http://www.germandaggers.com

En natuurlijk deze verzamelsectie :)
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

de 20 mm en de andere S L 4 (punt 50 volgens bron van deze pic)
zien eruit zoals hier alleen dan in veel betere staat!!

Afbeelding
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Daar heb ik er ook eentje van, heeft m'n pa zo'n 15 jaar geleden gevonden in onze achtertuin...:P

Ik weet trouwens nog steeds niet waarvan hij nu eigenlijk is, terwijl ik hem al zo'n 3 jaar heb ... :oops:
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

idd ik ook.. drom vink ut wel leuk om erachter te komen wat het nu eigenlijk precies voor soort kogel is!

*misschien dat dat stukje van kogels ff ergens anders heen moet?*
"Arnhem bridge. And hold it!"
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

Afbeelding


vond er weer een pic van *weet niet zeker of het dezelfde zijn, lijken er wel verrekte veel op, alleen de bovenkant is bij die 2 van mij iets breder) op de site van een verzamelaar, hij zei dat het 2 cm Duitse AA (Anti-Air) hulzen zijn...
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

Als je echt met brits bezig wilt gaan zou je kunnen beginnen met het zoeken naar webbing uitrustings onderdelen, zoals riemen, patroontassen en dergelijke.. Maar eerst even een goed boek kopen :)

Als ik jou was kocht ik de 2 boeken genaamd The British Soldier van Jean Bouchery. Wel beetje duur, maar een goed boek.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Yorick schreef:Afbeelding


vond er weer een pic van *weet niet zeker of het dezelfde zijn, lijken er wel verrekte veel op, alleen de bovenkant is bij die 2 van mij iets breder) op de site van een verzamelaar, hij zei dat het 2 cm Duitse AA (Anti-Air) hulzen zijn...
Deze foto heb je van Henri van meel :wink:
Het zijn inderdaad andere dan de bovenste foto's


Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

dat dacht ik ook, maar omdat 2 cm het zelfde is als 20 mm.... zou het mogelijk kunnen zijn
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
luuk wo2
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 18 aug 2006, 15:50
Locatie: arnhem

Bericht door luuk wo2 »

hallo,

ik ben nu zon 3/4 jaar bezig, ik heb al aardig wat, ik heb wat duits, wat us,
maar het wordt nu tijd om me te gaan specialeren.

ik ga me specialeren in brits, heb al een battle dress en nog wat spul.

dit wijkt af van jou vraag, ik zou idd een mooi boek kopen,
britisch soldier lijkt me ook een goed boek.
daarna zou ik inderdaad gewoon rustig beginnem met de basisspullen, de wat kleinere spullen, hulzen, webbing enz.

luuk
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Belangrijke tip: Geloof niemand! Zelfs de beste verzamelaar niet. Doe altijd even onderzoek naar iets voordat je dingen aan neemt.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

De 2cm. of 20mm. huls die je noemt kan Duits, Canadees of Brits zijn. Als er inderdaad 20mm. achterop de huls staat valt Duits al af. De Duitsers duiden het kaliber van hun munitie vanaf 20mm. in cm's aan. Verder stond achterop de Duitse 2cm. FLAK(FLeugzeug Abwehr Kanonne) hulzen geen kaliber aangegeven.

Gezien de gegevens die je geeft van deze hulzen betreft het hier 20mm. Hispano hulzen die over het algemeen werden afgevuurd door de boordkanonnen van Britse en/of Canadese jachtvliegtuigen zoals de Spitfire en de Hawker Typhoon.
De R.H. en S.T. staan volgens mij voor het type granaat dat op deze hulzen zat. Je had hierin vele soorten zoals bijvoorbeeld explosief, brandstichtend en lichtspoor munitie. Voor welke type granaat R.H. en S.T. precies staan kan ik je helaas niet vertellen maar er zijn wel enkele munitie deskundigen op dit forum die je dit wel kunnen vertellen.
Tot slot staan 1943 en 1944 gewoon voor het jaar waarin de huls geproduceerd is.

Hopelijk heb je alweer wat aan deze info.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

SiNiStEr schreef:De 2cm. of 20mm. huls die je noemt kan Duits, Canadees of Brits zijn. Als er inderdaad 20mm. achterop de huls staat valt Duits al af. De Duitsers duiden het kaliber van hun munitie vanaf 20mm. in cm's aan. Verder stond achterop de Duitse 2cm. FLAK(FLeugzeug Abwehr Kanonne) hulzen geen kaliber aangegeven.

Gezien de gegevens die je geeft van deze hulzen betreft het hier 20mm. Hispano hulzen die over het algemeen werden afgevuurd door de boordkanonnen van Britse en/of Canadese jachtvliegtuigen zoals de Spitfire en de Hawker Typhoon.
De R.H. en S.T. staan volgens mij voor het type granaat dat op deze hulzen zat. Je had hierin vele soorten zoals bijvoorbeeld explosief, brandstichtend en lichtspoor munitie. Voor welke type granaat R.H. en S.T. precies staan kan ik je helaas niet vertellen maar er zijn wel enkele munitie deskundigen op dit forum die je dit wel kunnen vertellen.
Tot slot staan 1943 en 1944 gewoon voor het jaar waarin de huls geproduceerd is.

Hopelijk heb je alweer wat aan deze info.
Het is inderdaad een 20mm Hispano HS 404 huls, RH en ST staat niet voor het type granaat, maar voor de fabriek. Aan de kleur van het slaghoedje was te zien welk soort patroon het was en natuurlijk aan de kleurcodes van de granaat.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Edgar schreef:Het is inderdaad een 20mm Hispano HS 404 huls, RH en ST staat niet voor het type granaat, maar voor de fabriek. Aan de kleur van het slaghoedje was te zien welk soort patroon het was en natuurlijk aan de kleurcodes van de granaat.
Ach ja zo was het, nou ja ben dan ook geen munitie expert he... :P ;) :oops:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie