Bodemvondsten reinigen via ultrasoongeluid

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
AlexJJ
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mei 2004, 14:36
Locatie: Hoogwoud

Bodemvondsten reinigen via ultrasoongeluid

Bericht door AlexJJ »

Heb weer eens wat gevonden op het internet ;)

Link

Afbeelding
Omschrijving:

Ideaal voor Professionele reiniging
Wetenschappelijk labo, Medische en Orthodontische praktijken, elektronische workshops..

Hobbyisten
Elektronische componenten, Mechanische onderdelen,
Vuurwapens, Golf club, duikclubs, Airbrushonderdelen,
carburateuronderdelen, munten

Ultrasoonfrequentie : 42.000 Hz
Tankcapaciteit : 1375 ml
Power : DC 12V 5 W
Input : AC220-240V/ 70 W
Timer : 5 Cycli met digitale timer
Zou dit niet de perfecte manier zijn om bevoorbeeld bodemvonsten mee te reinigen of is er dan mischien kan op beschadiging?

Sowieso ga ik er zelf al eentje bestellen en met een paar kleine dingetjes bekijken of het goed werkt!.
Laatst gewijzigd door AlexJJ op 26 mei 2007, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen bekend als DeadKnight op dit forum.
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

Ik zou een beetje voorzichtig zijn met bodemvondsten die nog slagsas (slaghoedjes), kruitresten of ander chemisch materiaal bevatten.

Verder zie ik weinig problemen, al ben ik benieuwd naar de resultaten bij behoorlijk gecorrodeerd materiaal.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Waarom zou je voorzichtig zijn met bodemvondsten die nog kruitresten bevatten Vlim? Volgens de advertentie is het immers ook mogelijk om er vuurwapens mee te reinigen. Als je daarmee geschoten hebt zijn er ook nog wel kruitresten te vinden hoor. ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

Het gaat niet om verbrande kruitresten, maar om aangekoekt kruit wat nog in munitiedelen achtergebleven kan zijn. Bepaalde tijdvertragende ontstekers werkten bijvoorbeeld met zwartkruit. Dit wordt naar verloop van jaren steeds onstabieler, kristalliseert en kan dan door een schok al tot ontploffing komen. Da's weer zonde van de reiniger (en het plafond, en je vingers, enz..).
Laatst gewijzigd door vlim op 23 mei 2007, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AlexJJ
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mei 2004, 14:36
Locatie: Hoogwoud

Bericht door AlexJJ »

Je kan ook gewoon kraanwater gebruiken om erin te doen dus zo gevaarlijk lijkt mij het niet. :)

Kom dit ook net tegen
Ideaal voor :

Brilianten, Juwelen, Horloges, Munten, Brillen, Piercings,
Prothesen, Scheerkoppen, Scheermesjes, Kristal,
Bodemvonsten, Wapens en jachtonderdelen, Zakmessen,
Golfclubs, Elektronische Componenten, Printplaten,
Duiktuitrusting, Klokonderdelen, Autokleppen, Edelmetalen,
Injectoren, Verfspuitpistolen, Vulpennen.
Zou dus perfect moeten werken!

/edit
Het gaat niet om verbrande kruitresten, maar om aangekoekt kruit wat nog in munitiedelen achtergebleven kan zijn. Bepaalde tijdvertragende ontstekers werkten bijvoorbeeld met zwartkruit. Dit wordt naar verloop van jaren steeds onstabieler, kristalliseert en kan dan door een schok al tot ontploffing komen. Da's weer zonde van de reiniger (en het plafond, en je vingers, enz..).
Sowieso heb ik hier al geen scherpe munitie liggen ;)
Laatst gewijzigd door AlexJJ op 23 mei 2007, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

Haha, ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Geeft niet, is lastige materie. Kraanwater helpt niet tegen exploderend kruit, en de tekst van een advertentie als leidraad gebruiken is een beetje naief.
Gebruikersavatar
AlexJJ
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mei 2004, 14:36
Locatie: Hoogwoud

Bericht door AlexJJ »

vlim schreef:Haha, ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Geeft niet, is lastige materie. Kraanwater helpt niet tegen exploderend kruit, en de tekst van een advertentie als leidraad gebruiken is een beetje naief.
My bad! :wink:

Ten eerste lijkt het mij al niet slim om gelijk al met op scherp staande munitie te gaan beginnen ;)

Eerst maar eens met wat kleine dingetjes beginnen :)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Persoonlijk heb ik nopg nooit van kristaliserend zwart kruid gehoord. Van bepaalde soorten springstof is wel bekend dat deze met ouderdom en bijvoorbeeld door contact met ijzeroxide kunnen gaan kristaliseren en minder stabiel worden.
Ik zie voor gewone hulzen geen probleem om deze ultrasoon te reinigen. Voor andere bodemvondsten moet ik het nog zien of het schoon wordt. Enkel aangekoekt vuil kan je volgens mij verwijderen maar echte roest blijft volgens mij gewoon zitten.
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

Kristallisatie zal inderdaad ook bij de kruitsoorten op nitrocellulosebasis optreden. Zwartkruit is van nature onstabiel en gemakkelijk te ontsteken, mede door hitte, trillingen en elektriciteit. Kristallisatie in zwartkruit treedt op in het houtskoolcomponent. Het kristallisatieniveau beinvloedt de snelheid waarmee het kruit ontbrandt. Ik ben geen chemicus, dus ik ga niet te diep graven :lol:

"6) Electron micrographs of pastes showed that recrystallization of KNO3 and further growth of these KNO3 crystals occurs. Further growth will also occur on cooling and drying of the paste"
--A Temperature-Profile Study of the Combustion of Black Powder andits Constituent Binary Mixtures
M. E. Brown and R. A. RugunananChemistry Department, Rhodes University, Grahamstown 6140 (South Africa)

De eigenschappen van beide kruitsoorten maakt ze niet echt combineerbaar met ultrasone reinigers.

Verder dien je ook rekening te houden met de delicate ontstekingsmechanismes zoals ze in bijvoorbeeld geweergranaten worden aangetroffen. Een kleine slagpin die slechts door een veertje gescheiden is van zijn doel zou door de ultrasone trillingen zijn werk weer kunnen doen. Verder is het ook niet ondenkbaar dat de resten van een veiligheidsmechanisme door een ultrasoon bad uiteen vallen en een ontsteking weer activeren.

Dus dat soort explosieven of resten ervan ook beter niet in een ultrasone reiniger knikkeren.

Lege hulzen zullen geen risico vormen.
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Bericht door n2 »

Zal mij benieuwen of zo'n apparaat werkt.
Ik denk dat het apparaat alleen in staat is om lichte aanslag/vuil weg te halen en niet het echte roest
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Dit zal zeker goed werken! deze techniek word ook gebruik door in laberatoria van forensisch onderzoekers :) hiermee kunnen ze o.a. kogels weer als nieuw maken.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Lijkt een beetje op een moderne frituurpan :P
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

vlim schreef: "6) Electron micrographs of pastes showed that recrystallization of KNO3 and further growth of these KNO3 crystals occurs. Further growth will also occur on cooling and drying of the paste"
--A Temperature-Profile Study of the Combustion of Black Powder andits Constituent Binary Mixtures
M. E. Brown and R. A. RugunananChemistry Department, Rhodes University, Grahamstown 6140 (South Africa)
Ze hebben het over afkoelen en drogen van de pasta en dat drogen van de pasta gebeurt volgens mij tijdens de productie van zwartkruit. Als het zwartkruit nog in poedervorm is bij de productie wordt deze nat gemaakt en als een soort koek gedroogd. Als deze koek droog is dan wordt deze verbrokkeld zodat er een soort kleine korrels over blijven. Deze korels hebben vervolgens een veel constantere verbranding (en sneller) dan het zelfde product in poedervorm. Daar gaat deze studie volgens mij ook om. Hoe de temperatuur zich gedraagd bij de verbranding van zwartkruit in zijn verschillende vormen en mengsels.

Het kaliumnitraat wat je aan haalt is volgens mij ook van een ander type "zwartkruit" Niet een salpeter mengel maar een mengels met kalium nitraat. (zoals bekend uit de nitraatbommen bij oud en nieuw)
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

KNO3 is voor zover ik begrijp gewoon salpeter of potassium nitraat. Een pot nat (letterlijk, werd vroeger gewonnen uit urine) en dus al eeuwen een bestanddeel van zwartkruit.

Tests met 'oud' zwartkruit tonen aan dat de verbrandingssnelheid/drukopbouw met de jaren toeneemt. Er vindt dus een verandering in het kruit plaats wat je 'verval' zou kunnen noemen. Dit, gecombineerd met de lange houdbaarheid van zwartkruit kan in bepaalde gevallen verrassingen opleveren.

Deze lessen in huis-tuin-en-keuken chemie leiden echter af van de boodschap die ik probeer door te geven: Wees een beetje voorzichtig met wat je in de ultrasone reiniger kapt en wees nog voorzichtiger met wat je uit de grond trekt.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Dat je voorzichtig moet zijn met bodemvondsten zal ik nooit ontkennen maar type voor de gein eens KNO3 is bij google. :wink:
Plaats reactie