Mijn ontmoeting met Wim Freriks in Oosterbeek

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Mijn ontmoeting met Wim Freriks in Oosterbeek

Bericht door Marcfire »

Afgelopen weekend was ik in Oosterbeek om een bezoek te plegen aan het museum en de begraafplaats aldaar. Op de begraafplaats kwam ik in contact met de 77-jarige Wim Freriks.

Deze man is een soort goeroe op het gebied van Market Garden, hoorde ik van andere mensen daar. Wie kent hem ook?

Ik heb uiteindelijk 1,5 uur op een bankje op de begraafplaats met hem gesproken over de slag en zeer interessante dingen vernomen.

Los van feiten over de begraven soldaten, zoals waarom er een Britse marinier begraven ligt (was met een bevriende piloot mee gegaan voor de gezelligheid). De verhalen achter de Victoria cross winnaars die er liggen. Een van hen een piloot die zijn Lancaster op een Flak kanon liet neerstorten.

Hij heeft zelf een Dvd gemaakt die ik gekocht heb van hem. Op de Dvd mooie historische beelden, maar ook beelden van de voorbereidingen voor de dropping op de ginkelse heide inclusief beelden vanuit het vliegtuig zelf. Ook beelden van Generaal Hacket (diende onder Urqhuart) die op de westerbouwing zijn verhaal deed over de slag. Hij noemt het niet gebruiken (of erkennen van de importance) van de hoogte van de Westerbouwing en de veerpont, criminele fouten die door Urqhuart zijn begaan.

Wim heeft een handgeschreven brief van Hacket aan hem gericht laten zien aan me, erg mooi.

Verder vertelde hij ook dat veel van de SS soldaten van Nederlandse komaf waren. Eigenlijk, zo zei hij, zijn de Nederlanders voor een groot deel dus verantwoordelijk voor de slachting onder de Britten :shock:

Ook vertelde hij dat hij zelf aan de dood is ontsnapt toen hij in Arnhem woonde (hij was 14 toen) Hij hoorde erg veel lawaai en keek uit het zolderraam en zag een B25 vliegtuig op hem afkomen waarvan de mitrailleurs al vuurden. Even later liet die zijn bommen los en de laatste bom raakte hun dak, waardoor de staart van de bom eraf brak en de bom in de tuin belande zonder te ontploffen.

Verder op de Dvd mooie beelden van veteranen ergens in de jaren 90 met hun verhaal en beelden van de bijzetting van de Britse soldaten. Mijn collega vertelde me maandag dat zijn ouders achter het museum wonen in Oosterbeek en dat die soldaten bij hen in de tuin door een kennis zijn gevonden met een metaaldetector, het hoofd zat nog aan de helm vast omdat de lichamen nog redelijk in tact waren schijnbaar :shock:

hij gaf ook stellig aan dat het boek van Thomas Ross over King Kong grotendeels niet juist is. volgens Wim was er van verraad geen sprake. De Duitsers hadden een zeer groot vermoeden dat er een aanval in de buurt zou komen maar wisten niet waar. ene generaal die over de radarstations ging sprak daarover met generaal Kraft (geloof ik) en zij bedachten toen dat het goed zou zijn om Vliegveld deelen extra te beschermen. De verdedigingslinie die ze toen opwierpen lag 1,5 kilometer van een latere dropzone af...

Al met al heb ik zeer veel mooie verhalen van Wim vernomen en ik was benieuwd of anderen ook wat weten over deze verhalen, zoals die Nederlandse SS'ers?
mastermindmichel
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2006, 11:09

Bericht door mastermindmichel »

Jij en meneer Freriks kunnen dit ook allemaal, liefst wetenschappelijk, onderbouwen?
En is er een Battle of Arnhem-deskundige die dit eventueel kan verifieren?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Re: Mijn ontmoeting met Wim Freriks in Oosterbeek

Bericht door Rednas »

Marcfire schreef: Verder vertelde hij ook dat veel van de SS soldaten van Nederlandse komaf waren. Eigenlijk, zo zei hij, zijn de Nederlanders voor een groot deel dus verantwoordelijk voor de slachting onder de Britten
...
Al met al heb ik zeer veel mooie verhalen van Wim vernomen en ik was benieuwd of anderen ook wat weten over deze verhalen, zoals die Nederlandse SS'ers?
Ik denk dat dit over Wachbat. Nordwest gaat. Een Nederlandse Waffen SS eenheid die later bij de 34.SS Landstorm Nederland divisie zou worden toegevoegd. Overigens zijn de Nederlanders er niet voor een groot deel verantwoordelijk voor. Het was maar een kleine eenheid Nederlanders die bij Market Garden betrokken was.
Op 18 september 5.00 uur raakte Nordwest bij Ede slaags met het zevende bataljon Kings Own Scottish Borderers dat een dag eerder was ingezet om de Ginkelse Heide te verdedigen. Op de achttiende arriveerde daar ook nog eens de vierde Britse Parachutisten brigade, Nordwest kreeg het zwaar te verduren.

De manschappen waren niet opgeleid om te vechten hetgeen velen ertoe bracht om er tussen uit te knijpen. Ook de gedachte tegen de westelijke geallieerden te moeten vechten, stuitte velen tegen de borst. Op de Ginkelse Heide bij Ede ontstond volgens een naoorlogse verklaring van de adjudant van Helle, Naumann een man tegen man gevecht met de Britse paratroepen welke als elitesoldaten mochten worden beschouwd. Met bajonetten, pionier schoppen en messen zou men elkaar te lijf zijn gegaan. Echter deze versie van het verhaal is door de Britten nooit bevestigd. Buiten kijf staat dat Nordwest zware verliezen leed. Maar liefst tweehonderd mannen waren in het gevecht gevallen en ongeveer tweehonderd hadden de benen genomen. De 1.Kompanie was gevlucht, de 3.,4. en 5.Kompanie was met zware verliezen naar het noorden teruggetrokken en de 6.Kompanie was door de Britten gevangen genomen. Nordwest was daarmee gedecimeerd tot circa een derde van de oorpronkelijke gevechtssterkte.
http://www.waffen-ss.nl/wachbat.php
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

Volgens mij heb ik deze kerel ook een keer gesproken toen ik daar was.
Ik vond het maar een vaag figuur.
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

tnx Rednas voor je input.

Wittman, er liepen er twee op de begraafplaast. Een jongere kerel met een snor en deze 77 jarige Wim. Die jongere kerel was wat vaag moet ik zeggen, maar wist veel over de personen die er begraven lagen.

Mastermindmichel. zoals je kunt lezen is mijn laatste regel een vraag of anderen ook wat weten over deze verhalen. Dus niet deze feiten en zodoende heb ik ook geen 'wetenschappelijke' onderbouwing.

Ik heb wel de DVD overigens met daarop 'echte' beelden en het interview met Hackett, dus het zijn echt zijn woorden.

Dat die veel wist over de begraven soldaten is ook niet bijzonder, waarschijnlijk doel je meer op het laatste stuk van mijn tekst inzake het boek van Ross en het mogelijke verraad.

Daarover zou ik, zoals ik aangaf graag van anderen feedback krijgen.

Dus ik hou me aanbevolen voor input zoals van Rednas.
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Ik vind het zo bijzonder wat voor verhalen er achter mensen kunnen zitten
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Het 'verraad van Arnhem' is direct na de oorlog verzonnen door de Engelsen, hoe anders kon je zo'n enorme nederlaag verklaren?

Het had natuurlijk niets te maken met slechte voorbereiding, slecht weer, slechte verbindingen, ver van het doel gelegen landingsplaatsen, tanks die stopten voor theepauzes, een arrogant brits opperbevel etc etc.

Het moest wel verraad zijn, en Lindemans was een kleurrijke figuur die zowel voor de Engelse geheime dienst als voor de SD werkte en die dus perfect in het verraders-plaatje paste, de perfecte zondebok.

Lindemans werd na de oorlog gearresteerd en kwam onder verdachte omstandigheden om het leven in de gevangenis, toch vreemd.
We zullen het wel nooit weten :roll:

De Duitsers waren gewoon erg goed in het verdedigen van land, en ze waren zeker niet gek. Lindemans had geloof ik alleen gerapporteerd dat er 'een luchtlanding' op handen was in Noordelijke richting. Ze geloofden hem niet en wantrouwden hem zelfs want ze verwachtten een uitbraak van Patton.
Toen market garden van start ging herstelde het Duitse leger enorm snel en sloeg keihard terug, met succes.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Plaats reactie