Proppellorblad

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Ergens in Nederland
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 jun 2007, 09:50
Locatie: Emmen
Contacteer:

Proppellorblad

Bericht door Ergens in Nederland »

Hallo verzamelaars....

Van welk type toestel is een dergelijk blad van een propeller? Deze is afkomstig uit de Waddenzee. Het zou er eentje zijn van een prop van 3 bladen......

Het zou Engels zijn.... :?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wie kan helpen...

Alvast bedankt ERIK
http://WWW.ERGENSINNEDERLAND1939-1945.NL
Laat WOII de laatste zijn geweest...... Respecteer iedereen!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Als dat gebaseerd is op de pijl die op de 4de foto te zien is, is dat onzin want dat is geen broad arrow.
Ik ben even een aantal bekende vliegtuigen langsgegaan en hieronder een rijtje met verklaring:

Het is in ieder geval geen propellor van een:
- Me Bf 109 (de propellor van dit vliegtuig heeft een ander type bevestigingsstuk dan deze propellor)
- FW 190 (heeft een kortere en bredere propellors)
- Hawker Hurricane (heeft net als de FW 190 kortere en bredere propellors)
- Supermarine Spitfire (heeft een rotorblad wat smal begint en daarna pas breder uitloopt)

Dit zijn nog maar slechts de paar bekenste jachtvliegtuigen van de Duitsers en de Engelsen en naar de bommenwerpers hebben we dan nog niet eens gekeken.
Echter heb ik wel een serieuze kanshebber gevonden, namelijk; de Hawker Typhoon!

Als ik de propellors die je veel op deze vliegtuigen ziet vergelijk met die van jou dan zie ik veel gelijkenis. Ten eerste heeft deze een vrij breed begin van de propellor. Daarnaast heeft deze een soortgelijke verbinding met de motor(dit metalen stuk onderaan de propellor bedoel ik daarmee). Ook de punt waarin de propellor uitloopt en de lichte draai in het propellorblad komen overeen met dit model propellor. Echter zoals gezegd zul je nog veel meer Engelse, Duitse en niet te vergeten US, bommenwerpers, jachtbommenwerpers en jachtvliegtuigen na moeten lopen om het zeker te weten.

Bij verkoop heb ik in ieder geval zeker interesse! ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie