Stempel 1938 hagenuk?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Stempel 1938 hagenuk?

Bericht door dmie3 »

Hallo,
heb hier in één duitse cannister de volgende stempels gevonden, nml 1938 en hagenuk in een cirkel? Bij het surfen is me al duidelijk geworden dat deze naam van een fabriek of merk is. Deze naam bestaat nu nog, maar heeft blijkbaar meer te maken met telefoons. Is er iemand die me meer info kan bezorgen hierover, voornamelijk omdat ik nergens kan weervinden wanneer en waar juist deze fabriek cannisters beginnen produceren is.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Als ik het naslagwerk voor 3 lettercode's mag geloven is de maker van jouw canister:
Math. Salcher & söhne, Werk Jablunkau in Oberschlesien

Ze fabriceerde oa. Canisters voor de 10cm leichte Feldhaubitze M14/17 and munitie componenten alswel knopen en insignes.
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

??????

Heb nergens een drielettercode teruggevonden, enkel hagenuk in een cirkel. Zou hier over een cannister voor een gasmasker moeten gaan?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

T is weer maandagochtend hoor, ik zag je afkorting voor namelijk aan voor een drielettercode.

Hagenuk is een bedrijf ook genaamd Hanseatische Apparatenbau-gesellschaft Neufeldt & Kuhnke GmbH.

met vestigingen in Berlijn, Kiel, Reichenbach en Hamburg.

Een fabrikant van comminicatie materiaal alswel onderdelen voor mijnen, waaronder acoustische zeemijnenen. In hamburg produceerden zij ondermeer munitie.

Om wat voor soort cannister gaat het precies? Heb je eventueel een foto?
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Bericht door dmie3 »

Het gaat hier over de rechtse. Denk persoonlijk wel dat hij oveschilderd geweest is, want is namelijk zwart. (hoort niet zo te zijn denk ik)

Afbeelding
Plaats reactie