Een ouderwets dagje voetbal...

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Een ouderwets dagje voetbal...

Bericht door Brian »

Gistermiddag 16:00 uur in Deventer, wat een leuk dagje voetbal zou moeten worden werd een nachtmerrie...

Ik was om deze tijd aanwezig in Stadion de Adelaarshorst te Deventer om de vriendschappelijke... nouja oefenwedstrijd dan, Go Ahead Eagles- AFC Ajax te bekijken. Al na enkele minuten van het beginsignaal had de helft van ons vak (vak 7, B-side, 'harde kern') de mobiele telefoon aan het oor. Toen werd er gesproken van een gevecht in de binnenstad waar zo'n 200 a 300 Ajacieden het centrale plein, de Brink, bestormd hadden na de Eagles supporters uit hun home te hebben gedwongen door ramen in gegooit te hebben...

Mensen op de terrassen van de leeftijdscategorie 3 tot 333 moesten het hierbij ontgelden, omdat de Amsterdammers (en meegereisde Almeloërs, Heracles supporters ja!) stoelen nodig hadden om op de Eagles groep te reageren... nee je raad het, dat was niet om gewoon even een babbeltje te maken onder het genot van een flinke pils :) Bejaarden van tachtig jaar moesten rennen voor hun leven, en mochten later ook nog hun rollators terug zoeken omdat men zo vriendelijk was geweest deze tientallen meters verderop te gooien...

Na een charge van de bereden politie kon de vechtende groep uit elkaar gehaald worden maar het leed was al geschied... de ME vormde een linie en leverde de Ajacieden af bij hun auto's; 'Bedankt en tot ziens jongens!'

Dat was nog niet alles, in het stadion, rond de 20e minuut van de wedstrijd, komen er wat Ajacieden aanlopen, die voor de B-side gaan schreeuwen dat ze Ajacied zijn en wie er zo groot is om hun wat te doen... ('Waar de Eagles hooligans zijn?!') Een gast stapt naar voren en laat hem dat zien/ voelen, waarna de beveiliging ingrijpt, en het opstootje gaat even later verder nadat de andere 2 iets naar het Eagles roept en Scheidsrechter Dick Jol besluit de wedstrijd te staken, op aandringen van de spelers van Ajax, die zich bedreigt hebben gevoeld...

Waar ze het vandaan hebben, ik weet het niet, maar richting het veld is nooit wat geroepen of gegooid waardoor de veiligheid van de spelers niet meer gegarandeerd kon worden! Slechts reacties op het felle spel van de Eagles, als je dat als Ajacied al niet kan hebben... :?

Dit maakte een eind aan wat een mooie voetbaldag had moeten worden... triest, maar het schijnt normaal te zijn tegenwoordig... :(

Zie ook:

http://www.ga-eagles.nl/news_verhaal.php?show=1175

http://www.dumpert.nl/mediabase/21419/5 ... index.html

HET 2e FILMPJE: Is de escalatie in het stadion

Hier moet ik even vermelden dat er 3-5 Ajax supporters hier voor de B-side langs lopen en de supporters uitdagen naar voren te komen... waaraan een gehoor geeft, er zaten ook vaders met kinderen in de B-side, kinderen hadden Ajax shirtjes aan en er was volkomen NIETS aan de hand tot deze 'supporters' langskwamen!

http://www.youtube.com/watch?v=MsmvS9xdGjc&NR=1

Hier zie je het voorvalletje van vlak voor de wedstrijd, de stoelen zie je links boven in beeld op een gegeven moment...

http://img.photobucket.com/albums/v600/ ... resize.jpg

Het resultaat...

Ik weet dat er ook enkele voetbalsupporters op dit forum zitten, ik wil dit topic dan ook niet gebruiken als een sensatie topic over rellen en 'Green Street Hooligan- achtige' taferelen, en ik praat de reactie van SOMMIGE Eagles supporters ook zeker niet goed. Ik wil de discussie op gang te brengen wat er tegen dit soort beestachtige gebeurtenissen gedaan kan worden, zonder de échte supporter ermee te kort te doen!

Mvg,
Brian
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Vuile spelverziekers zijn dat soort supporters ook. De omroeper heeft bij ieder woord dat hij zegt volkomen gelijk (2e link, eerste filmpje).

Wat mij betreft mag de ME hier de wapenstok, waterkanon en het traangas naar lieve lust gebruiken. Die hooligans begrijpen alleen deze taal.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Schande...
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

Je hebt keurig uitgelegd, waarom ik sinds 1980 niet meer naar een voetbalstadion ben gegaan. Het was AZ - Twente. Ik woonde in Alkmaar, maar was (en ben) Twente fan. Ik stond ook nog op de Van de Benside - de ouderen onder ons weten wel, wat dat is. Maar ik was volkomen veilig, want ik kende allerlei AZ-fans daar op die avond.
Er werd een vuurtje ontstoken en twee knulletjes van een jaar of tien rolden vechtend naar beneden. Toen wist ik, dat het nooit meer goed zou komen. De uitslag weet ik niet meer, wel dat het saai was.
Als je het mij vraagt, zijn er drie definitieve oplossingen mogelijk.
1. Betaald voetbal afschaffen.
2. Geen supporters op de tribunes toelaten.
3. Geen supporters van de bezoekende vereniging toelaten en tijdens de voetbalwedstrijd in de betreffende stad de noodtoestand afkondigen.

Voor de duidelijkheid: ik mag erg graag naar een mooie voetbalwedstrijd kijken. Laatst nog genoten van Brazilië-Argentinië. Jammer genoeg heb ik Clarence Seedorf gemist - die was vrijdag op het dorp.
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Tsja, vreemd, dat dit soort dingen dus meestal met ajacieden gebeuren.
Ik ken een steward van NEC, en die zegt dat er maar bij 2 wedstrijden NEC supporters en die van de tegenstanders uit elkaar gehouden moeten worden.
En dat is alleen als ze tegen 020 of Vitesse spelen.

Ikzelf ben PSVer.
Ook bij PSV heb je zulke verziekers.

Maar het lijkt alsof deze 'supporters' zich toch altijd thuisvoelen bij 020.

Dus een vriendschappelijke wedstrijd tegen deze club?
Jazeker!
Maar dan zonder ajacieden. :P
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Het weekend net de film hooligans gezien, spreek af op een afgelegen parkeerplaats ofzo minder snel last van politie en ME. De hooligans hun vechtpartij en de supporters hun wedstrijd.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Het meest maffe van hooligans is wel dat vaak eerst iemand belt naar de ''vijand'' om te vragen waar ze zitten (iets wat vaak gebeurd tussen Feynoord en Ajacieden).
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

viny schreef:Het weekend net de film hooligans gezien, spreek af op een afgelegen parkeerplaats ofzo minder snel last van politie en ME. De hooligans hun vechtpartij en de supporters hun wedstrijd.
En dan zeker dezelfde afloop hebben, nou liever niet! :)
sobel schreef:Het meest maffe van hooligans is wel dat vaak eerst iemand belt naar de ''vijand'' om te vragen waar ze zitten (iets wat vaak gebeurd tussen Feynoord en Ajacieden).
Nu was het ook weer zo, toen bleek dat Ajax naar Deventer zou komen hebben gelijk ook Feyenoord 'aanhangers' zich bij de Eagles supporters aangesloten... het heeft echt niets met voetbal te maken :?
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

gewoon een stelletje simpele zielen.
Plaats reactie