De bevrijding van Assen

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

De bevrijding van Assen

Bericht door michiel01 »

Als geboren en deels getogen Assenaar ben ik me in mijn verlof wat meer gaan verdiepen in de bevrijding van Assen en in de bredere zin in operatie Amherst.
Echter heb ik op 1 vraag geen antwoord kunnen vinden, welke Canadese regimenten hebben Assen daadwerkelijk op 12 en 13 April bevrijdt?

Ik weet tot op de meter nauwkeurig waar de operatie op 12 april 45 gestopt is en dit is slechts een 50 tal meters van mijn ouderlijke woning, dus dit wekte mijn interesse natuurlijk!

Een titel van een boek met gedetaileerde informatie over deze operatie is ook van harte welkom!
Gebruikersavatar
South Alberta
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 aug 2007, 21:15
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door South Alberta »

De 2de Canadese infanteriedivisie was verantwoordelijk voor de verovering van de lijn Assen-Groningen. De Canadese eenheden die zeer waarschijnlijk Assen hebben bevrijdt zijn de Royal Hamilton Light Infantery (2de infanteriedivisie, 4de infanteriebrigade) en de pantsereenheden van het Fort Garry Horse regiment (10de pantserregiment). Assen werd binnen 2 uur bevrijdt en het resulteerde in de gevangenname van 600 Duitsers. Helaas heb ik niet meer info. Succes met je speurtocht!!!
Hell, Bill let us take the damned place (Luitenant Kolonel Wotherspoon 27-10-1944)
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

OP 13 april een uur na middernacht zette het Royal Regiment de aanval tegen Assen in, gevolgd door de Essex Scottish en de Royal Highland Light Infantry.Tot 4 uur ging alles naar wens,daarna werd tegenstand ondervonden.Nu werden de Royals in Kangaroo,s geladen om over Rolde,
ten oosten Assen aan te vallen. Het plan van Brig-generaal Cabeldu was de,Essex Scottish rechtstreeks over de hoofdweg naar Assen te sturen,
en de Royals over de secundaire wegen ten oosten en ten noorden van stad om aftocht van de vijand naar Groningen te verhinderen.

Dit is alles wat ik heb.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Beide hartelijk dank, dat er in die 2 uur tijd nog 600 Duitsers gevangen genomen had ik niet kunnen vinden. En ook bedankt voor de Regimentsnamen!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Michiel,
Het volgende stuk heb ik overgeschreven uit het Drentsche kroniek van het bevrijdingsjaar.
Nieuwe Drentsche volks almanak 1946II
Grote kans dus dat er oudhollands bij staat.
Tevens Staan er stukken bij uit het boek Canadezen in actie.

--------------------------------------------------------------------------------------
10 April.

Na een fel gevecht gaven de duitsers Appelscha prijs met achterlating van 10 doden, 5 gewonden en 50 gevangenen.
Onder de doden was de Commandant van Assen.

11 April.

De Duitschers liggen rondom Assen in de stellingen.

Een trein op het emplacement te Assen wordt gebombardeerd met raketbommen en gemitrailleerd.
Er vielen tenminste 13 bommen.
Eén wagon van de trein vloog in brand.
Opgegeven werd door de Duitschers, dat er 1 doode en 2 gewonden waren gevallen.
In de omgeving van het station en de Pelikaanstraat veel glasschade.

12 April.

De Duitschers besluiten Assen te verdedigen.
Hoofdkwartier wordt het huis van notaris Tonckens aan de Stationstraat.
Er komen 2000 á 3000 jonge soldaten aan, die op de Brink bewapend worden met pantservuisten en mitrailleurs, alles gloednieuw.
Op de brink wordt theorie machinegeweer gehouden.

Het personeel van het Huis van bewaring te Assen (Landwacht) verdwint 'smorgens maar komt korten tijd daarna weer terug.
Slechts 3 gevangenenwaren intusschen verdwenen.

Gedurende den nacht van 12 op 13 April wordt Assen omsingeld.

13 April.

In den nacht van 12 op 13 April te assen overal geweervuur.
Er ontstaat brand in de gebouwen van den Plaatselijken Bureauhouder en van de "Hitler Jugend".
Geschutvuur is te hooren, dat zeer dichtbij komt.
Zoeklichten tasten in het Zuiden den hemel af.
De Canadeezen naderen uit de richtingen Rolde en Beilen.
De meeste Duitsche troepen trekkenaf in de richting Groningen.
Geen fiets is voor hen veilig.

Na vuurgevechten in Assen o.a. in de Molenstraat en de Sluisstraat, Waar een burger sneuvelt, En bij de Groningerbrug, Wordt de stad bezet.
Bij de Groningerdwarsstraat sneuvelen 1 canadees en 4 Duitschers.
Eerst om 10 uur zijn de Duitschers allen verdwenen.
Tot noodgevangenis voor politieke gevangenen worden aanvangkelijk ingericht de scholen No.3 aan de Groningerstraat en die aan de Venestraat.
Eén N.S.B.-er wordt op de vlucht doodgeschoten.
De gevangenen worden spoedig overgebracht naar het Huis van Bewaring en daarna naar het kamp Westerbork.

Bij de bevrijding van Assen komen 114 gedetineerden vrij uit het Huis van bewaring w.o. 2 canadeesche piloten.
In afwachting van de terugkomst van burgemeester Bothenius lohman wordt de heer J.O. Elema Waarnemend burgemeester.
--------------------------------------------------------------------------------------
Dit is wat ik heb over de gevechts handelingen in Assen.
Er staat nog wel meer in over Assen.
Heb boek bestrijkt ongeveer het hele jaar 1945.

De benaming van de eenheden die Ammo al noemt kom ik ook tegen in dit boek.
Met wat logische beredenering kom ik op het zelfde uit.


Hierbij ook nog even een scan van Assen van 29 november 1944.

Afbeelding

Ik hoop dat ik je zo wat heb kunnen helpen met het één en ander.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

thank you very much!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Graag gedaan.
Ik kom oorspronkelijk niet zo ver bij assen weg.
Voor mij is het dus ook wel interessant.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

kijk aan, kijk aan, uit het mooie Drenthe?

ik woon er zelf ook al 4 jaar niet meer hoor maar was gewoon erg benieuwd!
Hartelijk dank!

Ik heb het boek over de Candazen in onze bieb gevonden en nog één "Canadezen in Nederland" of iets in die richting, daar moet ook het een en ander instaan.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Oorspronkelijk kom ik uit Peize.
Zeer zeker het mooie Drenthe.
Momenteel woon ik in Hoogezand.
Was liever in Peize zelf of omstreken gebleven, maar met de huidige huizen prijzen... :roll:

Canadezen in Nederland zal waarschijnlijk Canadezen in actie zijn.
Ondertitel van het boek is Nederland Najaar '44 - Voorjaar '46
Als je nog steeds ergens in deze regio woont, ben je van harte welkom om eens het boek hier door te spitten en scans te maken.
Mvg/Best regards, Sipke
RHLI
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2023, 15:46
Gegeven: 1 keer

Re: De bevrijding van Assen

Bericht door RHLI »

Ik las in de forum veel over de bevrijding van Assen op 12/13 april 1945.
Ik ken een Nederlander die ondergedoken was in Assen toen hij savonds de Canadezen hoorde aankomen. Hij deed de deur open om hun te waarschuwen waar de Duitsers waren verborgen. Hij was 20 jaar. Ze vroegen hem: "You want to help brother?" Hij ze "ja". Hij kreeg een geweer en ging mee met de Canadezen van de Royal Hamilton Light Invantry divisie. Hij vocht mee met de bevrijding van Assen.
Hij bleef 6 weken in dienst bij de Canadezen en kreeg hun uniform tot dat ze na oorlog weer naar huis gingen. Hij is ook te zien in een vd bevrijdingsfilms van Assen. Hij is nu 98 jaar en wil contact komen met anderen die de bevrijding van Assen weten te vertellen. Op 14 april 1945 kreeg hij de opdracht om de NSB burgermeester van Assen te arresteren en alle NSB'ers in Assen. Hij zoekt graag contact.
RHLI
Plaats reactie