M27/M28

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Heren, als ik een helm verkoop ( de eerste wordt wellicht een M.34 met leeuw, echter zonder kinband en zonder binnenwerk) dan zal hij gewoon verkocht worden via de verkoopsite waar ik al mijn te koop staande produkten op zet (http://www.wo2shop.nl ).
Ik denk dat ik binnen enkele weken wel een goede foto heb om hem er op te zetten. Wie het eerst komt het eerst maalt.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Benaming M27 en M28 of M27 en M34?
De M27 samen met de M34 de standaardmodellen. Met de M28 wordt echter in verzamelkringen een afwijkende M28 bedoeld. Net als bij Duitse uniformjasjes worden en in verzamelkringen meer onderscheiden gemaakt dan het leger officieel deed!
De Wehrmacht heeft officieel maar twee verschillende uniformen gehad; Model 1936 en Model 1944; toch spreekt de verzamelaar van meerdere modellen (ook Model 1940 en Model 1943) Dat zijn echter afwijkingen van het Model 1936.
Op een gelijke manier zijn er mensen die spreken van een M28; terwijl dat niks meer of minder is dan een afwijkende M27.
Guido kan evenwel met zijn M28 ook de M34 bedoelen. Maar de term M28 is een verzamelterm.
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

En dus levert het verwarring op wanneer je niet de formele benaming gebruikt. Opvallend wel is dat ik als verzamelaar Nederlands voor mei 1940, samen met vele anderen die hetzelfde verzamelen, samen met historici Nederland voor 1940 en samen met de reenactment Nederland voor 1940 allemaal de formele benamingen aanhouden. Afwijkende modellen worden veelal aangeduid met de afwijking en voor wat betreft de "koopmodellen" met de benaming "Buitenmodel".
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Mattie schreef: Guido kan evenwel met zijn M28 ook de M34 bedoelen. Maar de term M28 is een verzamelterm.
als het een M34 is heb ik enkel m34 in mijn verzameling.. of zijn deze identiek aan de m28?
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

NNee Guido, de M27 heeft een lagere welving in de helmrand dan de M34. Je kan alle andere afwijkende typen hiieraan ook in de M27-M34 verdeling onder brengen.

Leg ze naast elkaar. De M34 heeft dan een veel sierlijkere ronding en ligt hoger van de grond op het hoogste punt van de ronding van de helmrand dan de M27. De M27 lijkt net alsof deze gehaast is afgemaakt.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Formele benaming Vlietsneeuw?
Dan zouden we ook alleen van de Duitse jasjes Model 1936 en model 1944 spreken. Dat zijn de formele aanduidingen van het Duits leger. Neem "Angolia" er maar bij; en dt terwijl de verzamelaars toch echt spreken van o.a. model 1940 en model 1943-jasjes.....dus niet te snel met "officiele"termen.... :|

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Ach Mattie, doe er maar mee wat je wilt, noem me maar zoals je wilt, ik probeer slechts om mensen te helpen. Als je literatuur gebruikt kom je alleen de formele benamingen tegen. Overigens hadden we het hier over de 2 basistypen van de Nederlandse standaardhelm en niet over Duitse kleding.

Maar als je liever mijn woorden in het belachelijke wil trekken, zal ik je niet tegenspreken.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Amai, wat een lange tenen!
Als ge de tekst van mijn bericht juist leest, wil ik daar alleen mee duidelijk maken dat er meer onderscheiden gemaakt worden door verzamelaars dan door de officieele instanties.

Na het model 34 zijn er geen Nederlandse Modellen meer in serieproductie gegaan? Toch bestaat er een randloze (rimless) model van de M34; in verzamelkringen Model 42/43 genoemd..... is daar dan een officiele benaming voor?
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Mattie schreef:Formele benaming Vlietsneeuw?
Dan zouden we ook alleen van de Duitse jasjes Model 1936 en model 1944 spreken. Dat zijn de formele aanduidingen van het Duits leger. Neem "Angolia" er maar bij; en dt terwijl de verzamelaars toch echt spreken van o.a. model 1940 en model 1943-jasjes.....dus niet te snel met "officiele"termen.... :|

Mattie. :)
De Duitse M 44 jasjes zijn (natuurlijk om productiekosten te besparen omdat ze enorm waren ingekort) afgekeken van de Engelse Battledress, of zoals Guido's broer ook wel zegt: Gevechtsjurk!
Aan het einde van de oorlog telde in Duitsland althand de sier niet meer zo, als er snel en functiomneel gerij aankwam bij de troepen!
Gewoon even zin om dat te typen, en ik dacht dan zal de "ruzie" wel bedaren.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Sneevliet schreef:Heren, als ik een helm verkoop ( de eerste wordt wellicht een M.34 met leeuw, echter zonder kinband en zonder binnenwerk) dan zal hij gewoon verkocht worden via de verkoopsite waar ik al mijn te koop staande produkten op zet (http://www.wo2shop.nl ).
Ik denk dat ik binnen enkele weken wel een goede foto heb om hem er op te zetten. Wie het eerst komt het eerst maalt.
Maar sneevliet, ik heb het idee dat de prijzen daar vaak overdreven hoog zijn, zoals die dak helm, 2 tot 3 keer zo veel?

Bepaald de verkoper daar zelf de prijs? of de site?
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Roel, de verkoper bepaald de prijs, niet de site. De site is alleen maar een portal voor verkopers om hun produkten aan te bieden. Alle prijzen op de Wo2shop zijn overigens inclusief verzendkosten. Er komt dus geen cent meer bij.
Ik weet uiteraard niet wat de verkoper zelf voor de DAK helm heeft betaald ik weet alleen dat hij kwalitatief goed is en echt niet veel hoger zit dan in de handel. Overigens als je eerlijk naar alle prijzen kijkt en je vergelijkt deze met de handel en wat er op veilingsites voor items wordt verkocht en je rekend ook je verzendkosten mee, valt over het algemeen de prijs mee. Maar nogmaals de site is alleen maar een portal voor verkopers.

Mattie ik heb geen lange tenen, maar als iemand bewust mijn webnaam veranderd heeft hij daar een bedoeling mee en dat vind ik op zijn minst niet erg netjes. De manier waarop je het neerzet heeft in mijn ogen alleen maar tot doel een mening in het belachelijke te trekken. Je mag wat mij betreft best anders over iets denken, een andere mening hebben of voor mijn part duizenden andere termen gebruiken, maar probeer anderen dan ook in hun waarde te laten.

De rimless helm waar jij het over hebt is overigens geen ander type produktiehelm, maar slechts een versie van de bestaande basistypen en niet voor het Nederlandse leger geproduceerd. Er is nooit een Nederlandse helm geproduceerd met als type naam Model 42/43. Als iemand die term wil gebruiken best, maar het blijft gewoon een randloze M34.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

"Bewust uwen naam veranderen?" Wat bedoeld ge daar nu mee? En nee, ik trek Uw woorden niet in het belachelijke, ik ben het alleen met de redenatie niet eens.

Mattie :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Bedankt voor de info sneevliet, de meeste prijzen zijn inderdaad redelijk, alleen over de helm ben ik het niet eens, maar dat is het risico van de verkoper uiteraard, en misschien verkoopt hij hem wel voor die prijs en heeft hij geluk.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Mattie schreef:"Bewust uwen naam veranderen?" Wat bedoeld ge daar nu mee? En nee, ik trek Uw woorden niet in het belachelijke, ik ben het alleen met de redenatie niet eens.

Mattie :)
Je noemde "Sneevliet" namelijk "Vlietsneeuw". Het lijkt mij zinnig om dat niet te doen, omdat er mogelijk een vijandig sfeertje door onstaat. De ander kan namelijk niet ruiken of je dat voor de grap/gein of iets anders doet.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Ja, Proos, ik zie inderdaad dat ik dat omgewisseld heb die naam; volledig per vergissing trouwens; mijn excuus!
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Plaats reactie