collaboratie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Makaveli

collaboratie

Bericht door Makaveli »

Ik zou graag het volgende willen weten. "Waaruit" is het Vlaams Blok ontstaan? Is het waar dat ze tijdens WO II de kans kozen van de vijand of in ieder geval met hen samenwerkten en dat ze dus afstammen van de collaborateurs? :?: Waar liggen hun roots? ik zou het heel tof vinden mocht er iemand me dit kunnen uitleggen en/of me eventueel vertellen waar ik hier meer informatie over kan vinden...
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Ik weet het antwoord niet zo 123, maar het lijkt me dat het niet mogelijk is dat iedereen die nu bij het Vlaams Blok zit terug te dateren is naar collaborateurs tijdens WOII.... En welke vorm van collaboratie heb je het over? Mensen die meewerkten omdat ze geloofden in het nazi regime, mensen die er geld mee wilden verdienen of mensen die hun positie op die manier probeerden te versterken?
En verder, Makaveli, komt dat van Nicollo Machiavelli, 1469-1527? De man die vond dat het doel de middelen heiligt? (II Principe en Discorsi popra la prima di Tito Livio.) :?:
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
microgolfoven
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 nov 2002, 10:58
Locatie: Vlaanderen

Re: collaboratie

Bericht door microgolfoven »

Makaveli schreef: Is het waar dat ze tijdens WO II de kans kozen van de vijand of in ieder geval met hen samenwerkten en dat ze dus afstammen van de collaborateurs? :?: Waar liggen hun roots? ik zou het heel tof vinden mocht er iemand me dit kunnen uitleggen en/of me eventueel vertellen waar ik hier meer informatie over kan vinden...
Wel, voor zover ik me herinner bestond het Vlaams Blok nog niet tijdens WOII, dus ze kunnen dan ook moeilijk hun kant hebben gekozen.
De partij is afstammer van de oorspronkelijke Volksunie.

http://vlaamsblok.be/departij_geschiedenis.shtml

misschien moet je eens naar hun site gaan zien, daar staat een stukje geschiedenis van in.
Hoe dan ook, ik denk niet dat het collaborateurspartij is; het is eerder een Vlaamse volkspartij die tracht meer autonomie voor Vlaanderen te verkrijgen.
Plaats reactie