Us airborne militaria overdreven?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Het moet niet bekend zijn om duur te zijn hoor... Ik verzamel Belgisch van in de meidagen '40 en '44. Moeilijk te vinden én duur... Maar om de originaliteit en schauvinisme heb ik er wat euro's voor over! :wink:
For King & Country
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Laat eens wat zien Lt. First Class
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

leieboordbewoner schreef:Het moet niet bekend zijn om duur te zijn hoor... Ik verzamel Belgisch van in de meidagen '40 en '44. Moeilijk te vinden én duur... Maar om de originaliteit en schauvinisme heb ik er wat euro's voor over! :wink:

Mijn post was een reactie op die van lt 1e klass met een K. Volgens mij heb jij wat anders in je hoofd
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Tex schreef:
leieboordbewoner schreef:Het moet niet bekend zijn om duur te zijn hoor... Ik verzamel Belgisch van in de meidagen '40 en '44. Moeilijk te vinden én duur... Maar om de originaliteit en schauvinisme heb ik er wat euro's voor over! :wink:

Mijn post was een reactie op die van lt 1e klass met een K. Volgens mij heb jij wat anders in je hoofd
Tex, dat was geen aanval op u hoor. Dit is gewoon een vaststelling van mij. US airborne materiaal is duur en bekend, maar ook materiaal van onbekende strijdkrachten zijn duur. Ik weet niet hoe het zit in NL, maar u zult toch ook al gauw wat euro's neertellen voor materiaal van met de meidagen?
groeten
For King & Country
Lieutenant 1e klass
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 dec 2005, 12:20

Bericht door Lieutenant 1e klass »

Ik spaar 101st airborne,
maar ik ben het wel met Peter eens :!: :!: :!:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Beïnvloed door bioscoopfilm of televisieserie

Bericht door asjemenou »

Hoewel ik de laatste jaren hoofdzakelijk Russisch WOII verzamel heeft een film als "Enemy at the gates" hierop bij mij totaal geen invloed gehad. Sterker nog, 20 jaar geleden was Russisch WOII vrijwel helemaal niet verkrijgbaar in het Westen, laat staan dat er interesse voor was. Ik verzamel alleen wat ik interessant vind en niet wat populair is.
De film "A bridge too far" word al even eerder genoemd. Toen deze werd opgenomen in Nederland was ik een klein jochie. Al heb ik maar een heel klein deel van de opnamen destijds gezien, ik kan het mij nog goed herinneren. Na de opnamen van deze film was er een soort kijkdag op vliegveld Deelen bij Arnhem. Ik ben hier toen met een jeugdvriendje en z'n vader heen geweest. Het was erg indrukwekkend om de voertuigen en vliegtuigen te zien maar mijn interesse voor soldaten was hiervoor allang gewekt.
Ik lees zo hier en daar dat men meent dat een serie als "Band of brothers" de prijzen van US airborne militaria zou opdrijven. Misschien is dit zo maar een feit is wel dat het originele spul ook steeds zeldzamer wordt. Het originele spul wordt alleen maar minder, er komt immers niets meer bij. Ik denk dat de prijs van deze spullen van speciale eenheden e.d. alleen maar zal stijgen. Misschien wel tot zulke enorme bedragen dat het voor de meeste verzamelaars niet meer betaalbaar zal zijn.
Het is wel zo dat WOII militaria 20 jaar geleden verhoudingsgewijs goedkoper was dan nu. Er was toen ook meer voorhanden. Maar ja, de prijzen maken we tenslotte zelf. Ik denk niet dat ik bepaalde dingen uit m'n verzameling die ik jaren geleden heb gekocht, heden tendage nog zou kopen. Ik denk niet dat ik het er nog voor over zou hebben.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Het is zo dat speciale "elite troepen" meer tot de verbeelding spreken, dat is met SS zo, maar ook met de Britse Airborne ( Pegasus ) en de US Airborne. Wel is het erg opvallend dat met name de 101st zich op een grote populariteit kan verheugen, en daar is BOB ( wat een erg mooie serie is ) zeker debet aan! M42 jumpsuits zijn volgens mij nooit goedkoop geweest, en nu er sprake is van een "hype" zijn ze nóg duurder geworden! Het grote nadeel is ook dat als er iets erg gewild is er ook imitatie en fakes op de markt komen. Dat is met alles zo... dus ook met militaria. @ Luitenant 1st Klass: het is niet echt realistisch militaria te willen verzamelen van de 101st 506 PIR E-Cie. Het was in verhouding gezien niet echt een grote groep, en bovendien zijn de prijzen van deze items sinds de mannen van de 506th E-Cie beroemd zijn erg hoog! Dan heb je het echt over bedragen van duizenden, zo niet tienduizenden euro! Ik ben in het bezit van een named 11th Airborne Ike uniform, wat maar een fractie kost van een 101st Airborne Ike uniform.
Het is inderdaad net wat de gek ervoor geeft, en die gekken zijn wij.. :lol:
Daar is 'ie weer!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Lieutenant 1e klass schreef:Ik spaar 101st airborne 506PIR Easy comaognie,
omdat:
ik de film "Band of brothers" interrseant vond.
En het is gewoon een gevoel voor wat je wilt sparen.
En ik vind dat parachuut springen ook wel "cool" :P

Muhahah! Lol, en ik spaar kilo's en kilo's zand van Omaha Beach omdat daar de landing plaatsvond.

779
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

ik ben persoonlijk meer iemand van de tonnages
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

In het mooie pittoreske Heesch is hard gevochten om ons allen te bevrijden van het Nazi-juk, het toeval wil dat ik enkele kilo's van deze heilige aarde te koop heb! Bij belangstelling kun je me altijd PB'en! :lol: Zonder gekheid: als je verzameld moet je je eerst goed inlezen en een realistisch doel stellen. Ik zou bijvoorbeeld erg graag het uniform van Patton willen hebben, maar echt realistisch is het niet.... dan maar de gewone GI!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Is het nou echt zo dat het orginele uniform van Winters in het museum van dead man's corner ligt? Ik heb het gezien maar ja wie zegt dat het de orginele is....
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik meen me te herinneren dat Detrez in het bezit is van het uniform van Winters, het staat in één van z,n boeken ( over Ste. Mére Eglise, teitel is me even ontschoten... ). Daar staan althans foto's in van Winter's Pistolbelt, footlocker, etc.
Daar is 'ie weer!
b2-t2
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 29 dec 2005, 21:09
Locatie: Oegstgeest

Bericht door b2-t2 »

Ik verzamel ook Airborne, en ben daar eigenlijk een beetje met toeval op gekomen. Ik begon met verzamelen en had er eigenlijk niet veel verstand van, maar wist wel dat ik Amerikaans wou hebben. Mijn eerste verzamel-item was een Garand bajonet, en toen volgde een schepje, Garand belt en leggings. Daarna kocht ik een airborne musette bag. Dat was mijn eerste echte Airborne aankoop.
En omdat ik geen uniform op m'n pop had zitten, maar na oorlogse legerkleding (niet mooi), heb ik een replica jumpsuit via internet besteld.
Als ik een GI uniform had gevonden had ik dat waarschijnlijk gekocht.

Het is mij een beetje komen aanwaaien. Misschien dat ik in de toekomst een GI pop ga maken, maar heb daar op dit moment geen ruimte en geen centjes voor (ik ben student).
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

b2-t2 schreef:Daarna kocht ik een airborne musette bag
Er zijn geen AB Musette Bags.....

Elke Officer had een Musette Bag, net zoals mounted troops, tankisten, enz.....

JOhan
29th Let's Go!!!!!
b2-t2
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 29 dec 2005, 21:09
Locatie: Oegstgeest

Bericht door b2-t2 »

uhm, hoe heet het rugzakje dan?
Plaats reactie