M1 helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik denk dat het een swivelbale is, en geen fixbale. Jammer dat het niet goed te zien is door het camouflagenet. Op de eerste foto van de post hierboven zie ik een zwarte lijn waar de bartack zou moeten zijn, dat is waar de chinstrap aan de haak is gestikt. Dat zou kunnen duiden op een latere toevoeging van de chinstraps, hoewel de chinstraps op zich best origineel kunnen zijn, echter niet aan de helm. Ook de lederen kinband lijkt me niet okay, de gesp lijkt me zwart gelakt staal wat duidt op naoorlogse productie. Laatoorlogse gespen zijn van gezwart messing ( brass ). De liner lijkt me wel okay, maar ook daar schort het één en ander aan: de veter in de kroon van de webbing lijkt me een latere toevoeging, de napestrap en headband lijken me wel origineel, maar niet origineel aan de liner ( wat geen ramp is, trouwens ).... Ik zou nog even verder kijken, tenzij het erg goedkoop is. Het zou zeker mooi staan op een pop, dat wel! ;)
Daar is 'ie weer!
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

De kinriemen zijn inderdaad later eropnieuw opgezet. Hij vertelde dat het wel originele zijn.

En de haken zitten vast op de helm :)
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Bakel schreef:En de haken zitten vast op de helm :)
Een swivel bale. Deze zitten ook vast aan de helm :wink: , maar zijn flexibel, wat een fixed bale niet is.

Afbeelding
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Nee, want heb aan hem gevraagt of dat ze vast zaten, en of dat je ze kon bewegen.

En hij vertelde dat die vast zaten aan de helm en de haken niet kon bewegen.
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Bakel schreef:Nee, want heb aan hem gevraagt of dat ze vast zaten, en of dat je ze kon bewegen.

En hij vertelde dat die vast zaten aan de helm en de haken niet kon bewegen.
Of de swivel bailes zitten vastgerot anders zijn er bail opgelast, voor een fixbail zijn ze veel te lang. Vraag eens een close-up foto!
CAN DO
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Ok het dus een swivel,

hier de foto:

Afbeelding

Wat is de helm ongeveer waard?Want anders ga ik hem kopen :)...
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Bakel schreef:Wat is de helm ongeveer waard?Want anders ga ik hem kopen :)...
Wat heb je er voor over?
29th Let's Go!!!!!
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

150 ? Of is dat de helm niet waard?
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Ik zou voor €150=$215 op ebay gaan kijken. Een swivelbail met en goede liner kan je voor dat geld makkelijk vinden, als geduld heb kan je er ook een fixbail voor krijgen. Je probleem met deze helm is dat je liner niet correct is.
CAN DO
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Ok, jammer

Want dacht dat de liner vanbinnen wel klopt, met als ik naar foto's kij van m1-helmet.com

Of komt het door de kinriem?
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Bakel schreef:Ok, jammer

Want dacht dat de liner vanbinnen wel klopt, met als ik naar foto's kij van m1-helmet.com

Of komt het door de kinriem?
Ik had die liner met de groene webbing nog in m'n hoofd. Deze liner is idd goed. Kinriem zou repro kunnen zijn. En je webbing straps van de shell zijn natuurlijk ook nog vervangen.
CAN DO
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Klopt, die van de shell zijn ook vervangen, volgens hem zeggen door originele. Maar dat valt te controleren aan de 11 geweven banen op de riem toch?
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Ohja,

Op de binnenhelm op de achterkant staat nog XO, zie foto

Afbeelding

Maar is het dan wel 150 euro waard?

Nog foto van binnenhelm
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Voor mij niet. Ik koop liever voor meer geld een geheel originele helm. Maar als jij 'm dat wel waard vind moet je 'm gewoon kopen. Deze XO helm heb ik al eens ergens voorbij zien komen op een forum.
CAN DO
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Hdeeft volgens mij op ww2-eto ter discussie gestaan, en niet al fe positief volgens mij.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie