Afrika Campagne

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
Escalion
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 sep 2007, 13:17
Locatie: Zuidwolde, Dr.

Afrika Campagne

Bericht door Escalion »

Hallo,

Eerst meer even wat over mijzelf, ik ben Gerralt Zantingh, 17 en volg momenteel het 6de en laatste jaar van het VWO. Voor dit jaar moeten we ook een profielwerkstuk maken. Mijn onderwerp hiervoor is de Afrika Campagne: Desert Rats vs. Afrika Korps.

Enige info hierover heb ik al wel weten te vinden. Echter stuit ik wel op het volgende probleem. Om de begin situatie van mijn pofielwerkstuk duidelijk te maken zou ik graag een kaart willen gebruiken ervan. Ik kan echter geen kaart vinden. Mijn begin situatie is het volgende: De Duitsers hebben Noord-Afrika in bezit en de geallieerden zijn er nog niet geland. Wat ik dus zoek is een kaart van het gebied wat de Duitsers hebben.

Hierbij zou ik wel wat hulp kunnen gebruiken. Gewoon een linkje is wel goed. Alvast, bedankt als jullie me willen helpen met zoeken.

Ciao,
Gerralt Zantingh
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Leuk onderwerp!!
Ik ben alleen bang dat je de strijd in Noord Afrika niet geheel helder voor de geest hebt.

In het kort; de strijd in Noord Afrika begint op 10 Juni 1940 wanneer italie Groot Brittannie de oorlog verklaart. De eigenlijke strijd begint wanneer Italie vanuit haar kolonie Libie, Brits semi-protectoraat Egypte binnen valt.
Uiteindelijk worden de Italianen verslagen en terug-gedreven. Dan zenden de Duitsers, na heel lang geweigerd te zijn door de Italianen, een gemotoriseerde ondersteunings troepenmacht: het Afrika Korps
Noord Afrika is dus NOOIT Duits geweest.
De Italianen gaan samen met de Duitsers weer in de aanval. Na heel wat slagen worden zij uiteindelijk weer tegen gehouden bij El Alamein. De AS trekt zeer weer terug, maar dan landen de Geallieerden op 8/10 November in Frans Noord Afrika. De AS wordt nu vanuit het Oosten en Westen aangevallen. De AS concentreerd nu alle strijdkrachten in Tunesie en worden daar op 13 Mei 1943 verslagen.

Wat je dus bedoeld met onderstaande en op welk tijdstip je je profielstuk wilt laten beginnen is mij onduidelijk. Immers Noord-Afrika was nooit Duits en de Geallieerden zaten al daar ook zonder landing.

"Mijn begin situatie is het volgende: De Duitsers hebben Noord-Afrika in bezit en de geallieerden zijn er nog niet geland. Wat ik dus zoek is een kaart van het gebied wat de Duitsers hebben."

Ik wil je best helpen met kaarten, ik heb er velen, maar dan moet je wel weten wat je wilt.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

De strijd golfde zelfs nog iets meer op en neer dan Veltro schetst. Ik zal uiterste fronten geven met data. Als ik er een paar weken naast zit, zal Veltro mij ongetwijfeld corrigeren.

September 1940: Italië overschrijdt de Egyptisch-Libische grens en rukt 100 km op tot Sidi Barrani.
December 1940: Britse tegenaanval (Operatie Kompas); de Britten veroveren Cyrenaica (Oost-Libië).
Maart 1941: Duitse tegenaanval. Het DAK komt tot de Libisch-Egyptische grens, maar kan Tobruk niet innemen.
November 1941: Britse tegenaanval (Operatie Kruisvaarder); Tobruk wordt ontzet, maar de Britten kunnen niet geheel Cyrenaica heroveren.
Juni 1942: Duitse tegenaanval. Het DAK komt dit keer tot El Alamein.
Augustus-September 1942: Het DAK wordt in drie keer verslagen en moet helemaal terugrijden naar Tripolitanië (West-Libië).
November 1942: als gevolg van Operatie Toorts (de geallieerde, eigenlijk Amerikaans/Canadese inval in Algerije) verplaatst het strijdtoneel zich naar Tunesië. Pas in mei 1943 zijn de laatste Duitse eenheden uit Noord-Afrika verdreven.
Het uiterste punt van elke aanval werd over het algemeen bepaald door logistieke problemen.

Voor Veltro boos wordt: het DAK werd in belangrijke mate aangevuld door Italiaanse en Roemeense eenheden. Die hebben zich over het algemeen goed van hun taken gekweten, al werden ze meestal niet op kritieke punten ingezet. Op soortgelijke wijze werden de Britten ondersteund door Australische en Nieuw-Zeelandse eenheden.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Escalion
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 sep 2007, 13:17
Locatie: Zuidwolde, Dr.

Bericht door Escalion »

Wat ik dus zoek is een kaartje met de verdeling voor september 1940.
En in ieder geval bedankt voor de hulp en de info, al had ik die ook zelf al wel gevonden :P
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@Escalion; ik zal morgen eens een overzichtkaartje inscannen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat er niets op het internet te vinden is.
Dat je de info al had gevonden bleek niet uit je openingspost. Ik hoop dat je voor je werkstuk iets secuurder te werk gaat :wink:

@Moengoman; ik zeg dan ook "Na heel wat slagen", wat ik schreef was een beknopte weergave...luiheid heh :lol:
Verder moet ik toch weer even boos worden: "het DAK werd in belangrijke mate aangevuld door Italiaanse en Roemeense eenheden."
Het is juist andersom, de Italianen zijn aangevuld met een "kleine" groep Duitsers. En naar mijn mening zijn er nooit Roemenen in NA ingezet...

Verder lijkt het of je de NZ en Australiers ook als ondersteunende eenheden wilt aanduiden. Het waren juist deze troepen die grote successen en veel lof hebben verdiend in NA.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Mooi topic :)
Wel even verplaatst van #Algemene vragen naar #Gevechten & Operaties

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Escalion
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 sep 2007, 13:17
Locatie: Zuidwolde, Dr.

Bericht door Escalion »

@Veltro: Hartelijk dank :) ik kan op internet hier geen kaart van vinden dus ik vind dit echt super.
En van me openingspost was gewoon dom want dat wist ik wel maar zei het niet, we hebben het er zelfs met geschiedenis nu over. :bonk: (Het kolonialisme in Afrika voor de WO2)
Zou overigens willen dat het een gewoon werkstukje was, als ik dit verknal mag ik niet eens examen doen dit jaar... dus ik zal er in ieder geval voor zorgen dat het secuur is en zal het hier ook wel posten voor commentaar.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@Escalion; De foto kwam niet goed over. Ik zal het morgen opnieuw proberen bij zonlicht.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Peeters
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 mei 2006, 20:26

Bericht door Peeters »

Zeer interessant onderwerp.
Als je vragen hebt, kun je ze gerust stellen.

Even algemeen over je profielwerkstuk.
Werk secuur, goed gestructureerd en met een normaal lettertype. Niet teveel plaatjes tussen de tekst, maar ook niet te weinig. Beter om dan bijlages toe te voegen achteraan.


Ook zou ik kiezen voor regel afstand anderhalf. Leest prettiger voor de leraar, wat indirect zijn beoordeling positief beinvloed.
In the War, that changed the world, no one fought alone!
Gebruikersavatar
Escalion
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 sep 2007, 13:17
Locatie: Zuidwolde, Dr.

Bericht door Escalion »

Bedankt voor de tips Peeters.

@Vetro: Is goed, ik zie ze vanzelf wel verschijnen.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Hier is de kaart. Ik weet niet hoe diep je profielwerkstuk moet gaan, maar ik zou je aanraden de invloed van Italiaans Oost-Afrika op het begin van de campagne zeker te benoemen.

Afbeelding

Bron:

Operation Compass 1940, Wavell's whirlwind offensive; Jon Latimer 2004


Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Escalion
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 sep 2007, 13:17
Locatie: Zuidwolde, Dr.

Bericht door Escalion »

Veltro, je bent een schat :P
Echt super goed, precies wat ik nodig ben :)
Hartelijk dank ervoor.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Graag gedaan.

Mocht je nog meer concrete vragen hebben dan hoor ik het graag.

P.S; welke bronnen heb je al?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

Veltro schreef: Verder lijkt het of je de NZ en Australiers ook als ondersteunende eenheden wilt aanduiden. Het waren juist deze troepen die grote successen en veel lof hebben verdiend in NA.
Veltro
Mijn nederige excuses, het was nooit mijn bedoeling om die successen te kleineren. Wat ik bedoelde is dit: Engeland had een groot tekort aan manschappen en deed daarom een beroep op de Gemenebestlanden. Australië, Nieuw-Zeeland en ook Zuid-Afrika hebben daar gehoor aan gegeven in zo'n mate, dat ze een enorm deel van de oorlogsvoering in Noord-Afrika voor hun rekening namen. Maar de leiding bleef Engels, zoals aan de andere kant de leiding in feite Duits was (eigenwijze Rommel).
Plaats reactie