Wat was de belangrijkste gebeurtenis tijdens de WoII?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ikmoeteenwerkstukmaken

Wat was de belangrijkste gebeurtenis tijdens de WoII?

Bericht door ikmoeteenwerkstukmaken »

Heey,

Ik moet een werkstuk donderdag afhebben voor geschiedenis over de WOII, vandaar dat ik hier ben beland! :) Maar kan iemand mij misschien helpen met antwoord geven op de volgende hoofd en deelvragen?
Ik hoop het zo, want ik heb niet zo veel tijd meer en ik moet ook nog een ander werkstuk maken! :(
Mijn vragen zijn:
Hoofdvraag:
Wat was de belangrijkste gebeurtenis tijdens de WOII?

Deelvraag 1:
Wat houd D-day precies in?
Deelvraag 2:
Wat is de slag om Midway?
Deelvraag 3:
Hoe is de oorlog aan zijn einde gekomen?
Deelvraag 4:
Wanneer en hoe is de atoombom gebruikt?
Deelvraag 5:
Welke gebeurtenis vonden de mensen het leukste?
Deelvraag 6:
Waarom hebben ze de atoombom gebruikt?

Alvast bedankt. Misschien kan iemand mij een site geven waarop veel te vinden is over deze onderwerpen...

M.V.G. josé
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Er zijn verschillende gebeurtenissen belangrijk in de oorlog, er hingen nogal veel dingen van elkaar af. Je wint of verliest een oorlog op die schaal niet met één slag. Dus je kunt er het beste zelf eentje kiezen.

Bijvoorbeeld:
- De Slag om Stalingrad
- Aanval op Pearl Harbor
enzovoorts.

Wat ik niet helemaal snap is dat je de deelvragen geen betrekking laat hebben op de hoofdvraag? Eerst formuleer je een hoofdvraag en met de deelvragen probeer je tot een antwoord te komen op de hoofdvraag..... toch?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
ikmoeteenwerkstukmaken

Bericht door ikmoeteenwerkstukmaken »

Ja, dat is wel zo. Ik vind het nogal moeilijk om deelvragen te maken enzow. Want ik moet ook nog verschillende vragen hebben, een beschrijvende vraag een waarderende vraag en een verklarende vraag. Ik had eerst goede vragen alleen dat waren alleen maar verklarende vragen en nu heb ik het proberen te verbeteren. Ik ben al een hele tijd bezig geweest om vragen te bedenken, maar het lukt me nog niet zo erg. Het onderwerp waar ik het over heb is: De keerpunten in de oorlog. En daar moest ik een hoofdvraag en 4 deelvragen bij verzinnen.

Maar in ieder geval bedankt voor je hulp! ;)
Groetjes José
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Je moet eerst de hoofdvraag vaststellen, en dan kunnen we kijken naar je deelvragen. Die moeten tenslotte verklarend zijn zoals je zelf al schrijft, ze moeten iets te maken hebben met de hoofdvraag.

Zoals je het nu hebt pak je met de hoofdvraag 1 keerpunt en ga je met de deelvragen allerlei andere keerpunten nemen. Dat kunnen we misschien het beste veranderen.

Wil je de hoofdvraag over de keerpunten in het algemeen laten gaan of over één specifiek keerpunt?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
ik

Bericht door ik »

Ik wil een hoofdvraag en deelvragen over de keerpunten in het algemeen. Maar als dat niet gaat lukken, dan doe ik het over 1 keerpunt. Ik had nog niet echt bedacht dat dat ook zou kunnen.

Groetjes José
José88
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2004, 16:37
Locatie: zeg ik niet:P

Bericht door José88 »

Hallo,

Hier ben ik weer. Ik ben eindelijk geregristreed. Maar ik ben tot besluit gekomen dat ik het alleen over D-day ga doen. Dat is wel even een stukje makkelijker en daar ga ik nu eventjes vragen voor verzinnnen. Die post ik hier straks ook wel even. Bedankt voor je hulp.

Groetjes José
José88
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2004, 16:37
Locatie: zeg ik niet:P

Bericht door José88 »

Ik heb nu de vragen:

Hoofdvraag: Wat is D-day?

Deelvraag 1: Wat was het doel van D-day?
Deelvraag 2: Wanneer en hoe moest de landing plaatsvinden?
Deelvraag 3: Waar moest de aanval plaatsvinden?
Deelvraag 4: Waren ze achteraf gezien tevreden met hun aanval?
José88
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2004, 16:37
Locatie: zeg ik niet:P

Bericht door José88 »

Ik heb nu de eerste 3 deelvragen bijna af, nu deelvraag 4 nog, maar die kan ik niet zo vinden, want daar is niks over op geschreven. Maar er moest een waarderende vraag inzitten, maar als ik een beetje nadenk weet ik het antwoord wel al!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Volgens mij ben je op de goede weg. Hoewel "wat is D-day" misschien te eenvoudig is? Ik weet niet in welke klas je zit?

Je zou er bijvoorbeeld ook van kunnen maken:
"Was D-Day noodzakelijk om Duitsland te kunnen verslaan"?

Deelvraag 4 zou je denk ik wel als positief kunnen benantwoorden. Hoewel er zware verliezen geleden werden konden uiteindelijk alle stranden ingenomen worden en is een bruggehoofd gevestigd. Aan de kust werd een kunstmatige haven gemaakt waardoor de opmars bevoorraad kon worden.

Als je de hoofdvraag wat moeilijker maakt kun je zelfs de koude oorlog nog betrekken in je antwoord enzo.

Oh, voor ik het vergeet: welkom op t forum!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Even nog een korte toelichting: wat ik bedoel te zeggen met die koude-oorlog is, dat je het in een grotere context kunt plaatsen. Rusland was in een hevige strijd verwikkeld met Duitsland, daar zijn ook verreweg de meeste slachtoffers gevallen en steden in puin geschoten. Stalin had erop aangedrongen dat er een tweede front geopend zou worden in het westen van Duitsland, zodat de druk in het oosten (aan de Sovjet kant) wat van de ketel zou gaan. Dat tweede front liet erg lang op zich wachten en dat heeft Stalin het westen nog heel lang kwalijk genomen.

Als je Russische geschiedenisboekjes (voor schoolkinderen) bekijkt van vóór de val van de muur, zie je benadrukt dat het Westen met opzet erg lang heeft gewacht, zodat er meer Russen zouden sterven enzo.

Toch wilde het westen aanvallen, omdat men liever niet zag dat heel Europa uiteindelijk onder de voet gelopen zou worden door de Russen.

Wist je dat Europa uiteindelijk is verdeeld op een smoezelig kladblaadje tussen Stalin en Churchill? Dat ging zo van: "Neem jij Joegoslavië? Dan pak ik Griekenland".

Je kunt best wel veel dingen benoemen of verbanden leggen met het onderwerp dat je hebt gekozen :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
José88
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2004, 16:37
Locatie: zeg ik niet:P

Bericht door José88 »

Bedankt voor je hulp! Ik kan het goed gebruiken. Ik heb een paar dingen verandert na aanleiding van jou bericht.

Erg bedankt dus! :)

Groetjes José
Gast

Bericht door Gast »

Proos zegt: Wist je dat Europa uiteindelijk is verdeeld op een smoezelig kladblaadje tussen Stalin en Churchill? Dat ging zo van: "Neem jij Joegoslavië? Dan pak ik Griekenland".

Dat klopt (geloof) ik niet. Churchill zag het gevaar in Rusland, Roosevelt (als je die naam zo schrijft) niet, en die was goede maatjes met Rusland.
:) :?
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

De Engelsen wilden graag Griekenland hebben. Ze stuurden troepen en daar is nog een tijdje hard gevochten, aangezien er een opstand was uitgebroken door communisten. Zij wilden graag dat de Russen de baas zouden worden daar, maar er was door de twee heren anders besloten. De Russen grepen niet in omdat zij Joegoslavïë konden inlijven. Ik meen dat het kladlbaadje nog bestaat.

Griekenland werd bij het Westen aangesloten vanwege het strategische belang ten opzichte van de Russische vloot die in de Zwarte zee een aantal thuishavens heeft.

PS. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij was Roosevelt toen al dood?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Proos schreef:
PS. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij was Roosevelt toen al dood?
Roosevelt ging op 5 december 1944 volgens mij dood.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Roosevelt was wel degelijk betrokken bij de 'verdeling' van Europa, tijdens de conferentie van Jalta was hij nog aanwezig, tijdens deze conferentie was de verdeling van Europa een belangrijk aandachtspunt.

Een ander belangrijk communicatiemiddel tussen de grote drie waren telegrammen, de smoezelige kladblaadjes waar Proos het over heeft.

Roosevelt heeft in mijn ogen vooral een bemiddelende rol tussen Stalin en Churchill gespeeld.

Maar niet alleen deze besprekingen tussen de drie wereldleiders hebben een rol gespeeld, ook de vorderingen aan het front hebben een rol gespeeld. Geallieerd opperbevelhebber Eisenhower stopte zijn opmars bijvoorbeeld bij de Elbe, hierdoor konden de Russen o.a. Berlijn veroveren.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Plaats reactie