Leder?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Leder?

Bericht door Michael_Wittmann »

Ik heb een aantal koppels in vitrines staan op mijn slaap kamer.

Nou merkte ik dat er 1 koppel droger begint te worden...
Kan ik dit nog corrigeren met de luchtvochtigheid in de kamer aan te passen?
Insmeren ben ik geen fan van want meestal word het leder er niet mooier op.


Alle reacties zijn welkom.


Mvg Michael
Mehr Sein Als Scheinen!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Leder?

Bericht door ammo »

Michael_Wittmann schreef:Ik heb een aantal koppels in vitrines staan op mijn slaap kamer.

Nou merkte ik dat er 1 koppel droger begint te worden...
Kan ik dit nog corrigeren met de luchtvochtigheid in de kamer aan te passen?
Insmeren ben ik geen fan van want meestal word het leder er niet mooier op.


Alle reacties zijn welkom.


Mvg Michael
Gewoon insmeren met zadelvet , is kleurloos , werk perfect
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

MIjn ervaringen met vet zijn dat ze ook zo aan gaan voelen..

Zelfs weken/maanden erna nog! :shock:
Mehr Sein Als Scheinen!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Michael_Wittmann schreef:MIjn ervaringen met vet zijn dat ze ook zo aan gaan voelen..

Zelfs weken/maanden erna nog! :shock:

Ik heb er goede ervaringen mee .Als je op een paardenzadel gaat zitten voelt deze ook niet vet aan.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Bericht door JimK »

NOOIT insmeren met zadelvet.
Dan krijg je olieafscheiding, alles waar je het neerlegt, of je uniformen krijgen vette vlekken. Die krijg je er nooit meer uit. Je ziet wel eens Uniformjasjes met een verkleurde strook rond de koppel hoogte, komt daardoor.

Leer moet niet te droog liggen.
Verder kun je leer behandelen met lederdressing, dit is een speciaal museaal ontwikkelt materiaal wat je object niet aantast, het conserveert het object juist, en je leer wordt er weer soepeler van. Dit werkt echt goed, wij werken hier al 15 jaar mee, en zelfs na zo'n lange periode blijft het object in een goede conditie.

Wij verkopen deze museale lederdressing voor € 25,- voor een halve liter.
Dit zit verpakt in een blik. Met een halve liter kun je een hele tijd vooruit. En het is een stukje behoud van je collectie.


:Heeft iemand geen 25 euro over voor deze lederdressing, dan raad ik je aan om het object gewoon zo te laten. Maar geen Ledervet er op smeren! :wink:
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

mgschutze schreef:NOOIT insmeren met zadelvet.
Dan krijg je olieafscheiding, alles waar je het neerlegt, of je uniformen krijgen vette vlekken. Die krijg je er nooit meer uit. Je ziet wel eens Uniformjasjes met een verkleurde strook rond de koppel hoogte, komt daardoor.

Leer moet niet te droog liggen.
Verder kun je leer behandelen met lederdressing, dit is een speciaal museaal ontwikkelt materiaal wat je object niet aantast, het conserveert het object juist, en je leer wordt er weer soepeler van. Dit werkt echt goed, wij werken hier al 15 jaar mee, en zelfs na zo'n lange periode blijft het object in een goede conditie.

Wij verkopen deze museale lederdressing voor € 25,- voor een halve liter.
Dit zit verpakt in een blik. Met een halve liter kun je een hele tijd vooruit. En het is een stukje behoud van je collectie.


:Heeft iemand geen 25 euro over voor deze lederdressing, dan raad ik je aan om het object gewoon zo te laten. Maar geen Ledervet er op smeren! :wink:
Nooit last van gehad . En als je wat wil verkopen doe dat dan in het topic , Aangeboden
Laatst gewijzigd door ammo op 03 okt 2007, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Bedankt voor de info.


Hoe zit het met de kamer zelf..

Gewoon een bak water aan de verwarming hangen en een normale kamer tempratuur houden 365 dagen per jaar?
Is een Vochtvreter ook nog nodig?
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ik ben het volledig eens met MGschutze! Ik heb ooit een stuk leer behandelt met zadelvet! Vervolgens naast een stafkaart neergelegd en er is omdat ik er niet meer omkeek in 2 weken tijd een grote lelijke vlek op gekomen..
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Een algemeen advies, bewaar leder bij leder, textiel bij textiel, metaal bij metaal etc.

Ik gebruik ledervet en leder"olie", met beide niets dan goede ervaringen. Het enige nadeel aan ledervet is dat je het goed moet uitwrijven en dan het liefst een paar dagen erna nog eens goed uitwrijven en tot die tijd bewaren of bij andere lederen items of op een oude krant. Dit vanwege het zweten van het leer zoals MGschutze zegt. Het is dus ook niet verstandig om overvloedig veel vet te gebruiken, dan kan je het beter een keer extra doen op een later tijdstip dat beperkt de afscheiding van olie (geldt ook voor het gebruik van vloeibare middelen).

Ik heb op elke plank van m'n kast een zakje van dat silicagel(?) (zoals ook bij schoenen zit als je die koopt) liggen tegen eventueel vocht en de nodige mottenpreventie items.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Bericht door JimK »

ammo schreef:Nooit last van gehad . En als je wat wil verkopen doe dat dan in het topic , Aangeboden
Ik verkoop het product zo wel aan genoeg mensen die er al mee werken. Ik heb het alleen geplaatst als een goed alternatief voor VET. Alleen zeggen dat iets niet goed is kan ook, maar ik bied ook graag een passend alternatief.
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

michiel01 schreef:Een algemeen advies, bewaar leder bij leder, textiel bij textiel, metaal bij metaal etc.
Zover ik weet willen de meeste mensen met een koppel een pop gaan bouwen en dus ook gaan combineren... Want zeg nou eerlijk.
Wat ziet er mooier uit:
alles op een pop of alles verspreid in de verzameling?
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ik gebruik ook ledervet en heb er nooit problemen mee gehad.
Net wat Michiel zegt, gewoon goed uitwrijven en een paar dagen wachten voordat je het weer terug op de pop doet.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Om mezelf te quoten:
Het enige nadeel aan ledervet is dat je het goed moet uitwrijven en dan het liefst een paar dagen erna nog eens goed uitwrijven en tot die tijd bewaren of bij andere lederen items of op een oude krant.
Daarna kun je het gewoon op een pop doen, items die ik "overcompleet" heb of niet op m'n pop heb zitten bewaar ik allemaal gescheiden (leer bij leer etc). Dan voorkom je in ieder geval dat er onwenselijk overdracht van vocht plaatsvind! :wink:
winters
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2006, 15:23

Bericht door winters »

Wij in het museum gebruiken leder vet (of vet waar je je kisten mee poetst) of lijnzaad olie dit werkt ook perfect.

mvg gerben
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

winters schreef:Wij in het museum gebruiken leder vet (of vet waar je je kisten mee poetst) of lijnzaad olie dit werkt ook perfect.
Wat de Duitse en Engelse militairen al vanaf de eerste wereldoorlog wisten voor hun leerwerk: Dunnin. Ik gebruik het in de living history voor al mijn leerwerk en ben er zeer tevreden over! Ook wordt het gebruikt als ledervet voor schoenen, hoewel het geen puur vet is (meer een soort Misschung van wassoorten en een paar olieën).
Ik weet niet in welk museum Winters werkt, maar ik weet wel dat enkele grote militaire collecties Dunnin gebruiken. Het wordt overigens ook aanbevolen op de re-enactmentfora. Daarnaast is het gewoon te koop voor je bergschoenen, o.a. Meindl adviseert het voor haar schoeisel. Als loper op Meindl schoeisel en vaak op steenachtige bodem te vinden kan ik het alleen maar aanbevelen!
Let wel: "Dunnin" is een soortnaam, het is onder verschillende merknamen te koop!

Lijnzaadolie! Bij de verfhandel, niet vergeten de gekookte olie te nemen; ongekookte lijnolie plakt nogal tot zeer!
Uit-ste-kend voor: alle houtwerk van wapens! Het trekt in, kan niet bevriezen, het beschermt het hout én je wapen wordt er niet glibberig van! Sinds jaar en dag door vrijwel alle legers gebruikt!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie