Infiltratie Duitse soldaten in US Army

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
PaukenSchlager
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 dec 2006, 11:18
Locatie: Nijmegen

Infiltratie Duitse soldaten in US Army

Bericht door PaukenSchlager »

Hallo allemaal,
Mijn vraag: Tijdens het ardennen offensief was er een speciale duitse leger eenheid, die verkleed als amerikanen moesten infiltreren, en sabotage achter de amerikaanse linies moesten uitvoeren.
Alles wat ik er van weet is dat deze eenheid onder leiding stond van Otto Skorenzy.
er zijn ook foto en filmfragmenten bekend waarin 3 leden van deze eenheid door de amerikanen geexecuteerd worden.
Ik zou graag meer willen weten over deze 3 personen, want ik kan tot zover niks vinden over de naam van hun legeronderdeel, of de namen van deze personen zelf.
En waarom zijn ze geexecuteerd?
Hadden ze oorlogsmisdaden begaan?
Ook de reden waarom ze doodgeschoten zijn heb ik nog niet kunen achterhalen.
Wellicht kan iemand mij helpen met deze vragen.
Alvast bedankt.

Groeten Paukenschlager
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

Geluk dat je mij hebt :P 8) .

Ik zal je even helpen:

1.
FOTO waar je de Duitse GI's ziet
Afbeelding

2.
De namen van de 3 geëxecuteerde die jij bedoelt zijn:
Wilhelm Schmidt, Günter Billing, Manfred Pernass

3.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

4.
De reden?
Héél simpel, ze zijn doodgeschoten omdat deze Amerikaanse Uniformen droegen en dit was Strikt verboden.

5.
Deze 3 alleen zijn niet doodgeschoten er zijn nog 15 andere doodgeschoten. Je kunt ze trouwens bezoeken op het Duits Militair Kerkhof in Lommel.

6.
Legeronderdeel:
Panzerbrigade 150
Kampfgruppe X - Y - Z



Ik hoop dat ik je goed heb gehlopen.

Sturmkreuz
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Volgens de regels moest een soldaat een duidelijk zichtbaar uniform dragen. Hier vallen partizanen of soldaten in het uniform van de vijand niet onder.
Tevens worden zij dan (terrecht) verdacht van spionage.
Dit alles was reden genoeg om iemand te fussilleren.

Er zat trouwens ook een Nederlander tussen, uit mijn hoofd heette hij Arend de Bruin. Hij werd samen met Skorenzy terrecht gesteld na de oorlog.

Grappig detail is trouwens dat de Duitsers niet alleen in Amerikaans uniform liepen, maar ook tanks hadden die waren omgebouwd om op Amerikaans spul te lijken.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Klopt, Panthers die niet erg overtuigend waren omgebouwd naar Amerikaanse M10 tankdestroyers.
Deas Gu Cath
PaukenSchlager
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 dec 2006, 11:18
Locatie: Nijmegen

Bericht door PaukenSchlager »

He Jongens, bedankt voor jullie antwoorden.
Hier kan ik mee verder!

groeten Paukenschlager.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

Rednas schreef:Volgens de regels moest een soldaat een duidelijk zichtbaar uniform dragen. Hier vallen partizanen of soldaten in het uniform van de vijand niet onder.
Tevens worden zij dan (terrecht) verdacht van spionage.
Dit alles was reden genoeg om iemand te fussilleren.

Er zat trouwens ook een Nederlander tussen, uit mijn hoofd heette hij Arend de Bruin. Hij werd samen met Skorenzy terrecht gesteld na de oorlog.

Grappig detail is trouwens dat de Duitsers niet alleen in Amerikaans uniform liepen, maar ook tanks hadden die waren omgebouwd om op Amerikaans spul te lijken.
Wist je zelf dat m'n sommige in een Amerikaans gevangenenkamp staken zodat m'n de doen en laten en de typische Amerikaanse trekken leerden?
Gebruikersavatar
Lucky-Angel
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:15
Locatie: Nistelrode

Bericht door Lucky-Angel »

Sturmkreuz schreef:
Rednas schreef:Volgens de regels moest een soldaat een duidelijk zichtbaar uniform dragen. Hier vallen partizanen of soldaten in het uniform van de vijand niet onder.
Tevens worden zij dan (terrecht) verdacht van spionage.
Dit alles was reden genoeg om iemand te fussilleren.

Er zat trouwens ook een Nederlander tussen, uit mijn hoofd heette hij Arend de Bruin. Hij werd samen met Skorenzy terrecht gesteld na de oorlog.

Grappig detail is trouwens dat de Duitsers niet alleen in Amerikaans uniform liepen, maar ook tanks hadden die waren omgebouwd om op Amerikaans spul te lijken.
Wist je zelf dat m'n sommige in een Amerikaans gevangenenkamp staken zodat m'n de doen en laten en de typische Amerikaanse trekken leerden?
Kun je ipv m'n , Men neerzetten, m'n = mijn, en het leest wat handiger, danku
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Sturmkreuz schreef:
Rednas schreef:Volgens de regels moest een soldaat een duidelijk zichtbaar uniform dragen. Hier vallen partizanen of soldaten in het uniform van de vijand niet onder.
Tevens worden zij dan (terrecht) verdacht van spionage.
Dit alles was reden genoeg om iemand te fussilleren.

Er zat trouwens ook een Nederlander tussen, uit mijn hoofd heette hij Arend de Bruin. Hij werd samen met Skorenzy terrecht gesteld na de oorlog.

Grappig detail is trouwens dat de Duitsers niet alleen in Amerikaans uniform liepen, maar ook tanks hadden die waren omgebouwd om op Amerikaans spul te lijken.
Wist je zelf dat m'n sommige in een Amerikaans gevangenenkamp staken zodat m'n de doen en laten en de typische Amerikaanse trekken leerden?
Na 4 keer lezen zag ik pas wat je bedoelde. Klopt ja, wat er op neerkwam dat de Duitsers ongeveer constant kauwgom moesten kauwen.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

Ik zal in het vervolg de " ' " weglaten, mijn excuses hiervoor. Ja, en altijd lelijke woorden zeggen, dit is ook bekend.

EDIT: Pauken wil je de foto van na de executie ook?
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Rednas schreef: Duitsers ongeveer constant kauwgom moesten kauwen.
Ze moesten 'football' sterren kennen (tevens ook filmsterren), weten welke teams er tegen elkaar speelden. En hoe wedstrijden ge-eindigt waren.

Ik geloof ook dat ik gelezen heb dat er enkele echte shermans beloofd waren, uiteindelijk kwam er maar een, hij was nog stuk ook.

Ik vind het een mooi verhaal over de 'greif comando's' uiteindelijk was hun onder gang hun niet overtuigende Amerikaans accent.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Lucky-Angel
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:15
Locatie: Nistelrode

Bericht door Lucky-Angel »

Sturmkreuz schreef:Ik zal in het vervolg de " ' " weglaten, mijn excuses hiervoor. Ja, en altijd lelijke woorden zeggen, dit is ook bekend.

EDIT: Pauken wil je de foto van na de executie ook?
Al goed maar het was voor mij niet zo zeer de '' ' maar dat je een letter vergat, ik las het telkens als Mijn, ipv Men, en volgens mij had rednas er ook moeite mee :wink:
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ik ook, maar ontopic blijven aub, is een mooi en leerzaam onder werp!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

Viny deze werden langs één kant niet beloofd. De commando's moesten op pad gaan om zoveel mogelijk voertuigen in beslag te nemen, wat niet altijd even gemakelijk lukte sinds men de tank niet mocht beschadigen en om deze in beslag te nemen is het letterlijk het luik open te doen en deze mannen eruit te halen wat zeer riskant is sinds er een .50 bij het luik hangt en een tank nooit alleen rijd.

Als ik fout ben mag dit gezegt worden.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ik heb het even opgezocht.

Skorenzy was de man die achter de bevrijding zat van Mussolini uit de gevangenis 'Gran Sasso'. Ook was hij de man die de Hongaarse dictator ontvoerde.

Tijdens operatie 'Greif', was het de bedoeling om valse bevelen door te geven, het moreel van de Amerikanen kapot te maken door te vertellen van niet gehaalde Duitse succesen en verbindingen ontregelen. Er werd Skorenzy 2 compagnieen tanks beloof, uit eindelijk kwammen er 2, waarvan er een van kapot was. Er was te kort aan gevechts tenuen, munutie en de 'juiste' manschappen.

Wat een geweldig onderwerp niet :D
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

Er werd zoveel beloofd, maar wie moesten de tanks zien te pakken te krijgen?
Plaats reactie