Stalingrad

De gevechten en operaties tijdens WOII
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

nee ik doel op de nul teveel...nu staat er tussen 15miljoen..of klopt dat?! :shock:

anders staat het puntje verkeerd.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Sturmkreuz schreef:HMS Renown.... Ik heb een kort verslag geschreven, waar juist alles instaat wat je moet weten. Juist genoeg. En ook goed voor degene die meer willen weten. Daarom noemen we het een verslag. Daarvoor moet je niet afkomen met één of andere site...

Iemand die er veel van af weet enzoverder.. Kom niet af met dit of met dat, het is voor degene die meer willen weten.
Ik zette hier voor jou en anderen die de site eventueel niet kende de link even neer zodat ze hem konden leren kennen. Maar als jij mij zo een antwoord geeft zal ik in het vervolg nog wel eens 2 maal nadenken voordat ik jou help met een bron of een site.

Het is ook bijzonder spijtig, niet voor mij maar voor de makers die bijzonder veel tijd hebben gestoken in het maken van zulke sites dat door bepaalde mensen niet in dank word afgenomen.

Trouwens Sturmkreuz hoe moet ik nou weten dat jij met de slag om Stalingrad bezig bent? Maar ik moei me niet meer met de topic mijn kennis over de slag laat de wensen over.
Laatst gewijzigd door HMS Renown op 16 nov 2007, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

HMS Ik zei dat je PM kon sturen. Ik heb je toch nergens aangevallen of de site? Heb de site en andere er toch nog bijgezet?

1.500.000 is één miljoen vijfhonderd duizend
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Sturmkreuz schreef:HMS Ik zei dat je PM kon sturen. Ik heb je toch nergens aangevallen of de site? Heb de site en andere er toch nog bijgezet?

1.500.000 is één miljoen vijfhonderd duizend
Oke dat kon ik zeker. Maar in jou reactie kon je ook wat vriendelijker zijn. Enfin ik moei me niet meer back on topic!
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

Bijgelegd via PB. Bedankt voor de reactie ;).

Ik gaan het nog wat groter maken.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Op zich heb je een redelijk aardige samenvatting geschreven, maar ik mis de daadwerkelijk strijd om de stad, waar je maar één regel aan wijdt. Verder vind ik de regel "Wij danken Friedrich Paulus voor het redden van Circa 91,000 Duitse soldaten levens" vrij opmerkelijk: het overgrote deel van deze troepen stierf kort na de gevangenname, hoofdzakelijk door hun zwakke conditie ten tijde van de gevangenname.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

Auke schreef:Op zich heb je een redelijk aardige samenvatting geschreven, maar ik mis de daadwerkelijk strijd om de stad, waar je maar één regel aan wijdt. Verder vind ik de regel "Wij danken Friedrich Paulus voor het redden van Circa 91,000 Duitse soldaten levens" vrij opmerkelijk: het overgrote deel van deze troepen stierf kort na de gevangenname, hoofdzakelijk door hun zwakke conditie ten tijde van de gevangenname.
Auke, is het gericht op het feit dat Friedrich Paulus zich heeft overgegeven en niet heeft verder gevochten zoals Adolf Hitler dat wou. Als ik me daad werkelijk om de strijd van de stad moet richten word het véél te lang. Ik gaan nog wel een stukje hierover schrijven. Maar dan over de gevechten in Stalingrad en niet wat er om heen gebeurde. Dat was mijn bedoeling.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Paulus mag zich dan wel hebben overgegeven, maar toen was het voor de meeste troepen al te laat waardoor je niet van een 'redding' kunt spreken. De enige twee manieren waarop Paulus zijn troepen zou kunnen hebben gered zouden een uitbraak of een eerdere overgave zijn geweest.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

ik weet dat 1.500.000 1 miljoen vijfhonderduizend is....
maar er staat één nul teveel in je verslag.

dus staat er 15miljoen. ergens onderaan je verslag, dikgedrukt staat dus:
1.5000.000 ipv 1.500.000

klein detail in schrift...maar groot detail in werkelijjkheid..dacht ik so...

succes verder!
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

Auke schreef:Paulus mag zich dan wel hebben overgegeven, maar toen was het voor de meeste troepen al te laat waardoor je niet van een 'redding' kunt spreken. De enige twee manieren waarop Paulus zijn troepen zou kunnen hebben gered zouden een uitbraak of een eerdere overgave zijn geweest.
Auke dat weet ik en dat staat ook in het verslag hè. Maar inderdaad zoals je zei het was al te laat, maar hij heeft nog altijd de andere 91.000 gered. (Achja, in de kampen zijn ze toch bijna allemaal gestorven (waren te zwak) of gedood). Zoals je zei een eerdere doorbraak, hij had de kans maar omdat Hitler zei dit niet te doen, heeft hij het ook niet gedaan, ten kosten van al de soldaten.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Hoewel het een mooi doel is om een kort en bondig verslag te schrijven van de Slag om Stalingrad vind het eindresultaat nogal rommelig. Je geeft bijvoorbeeld een paar keer een vervolgactie aan, waarbij niet duidelijk is wat er aan vooraf ging. Je schrijft bijvoorbeeld;
Sturmkreuz schreef:Op 13 september volgde een nieuw groot offensief.
Deze zin geeft aan dat er een tweede offensief plaatsvond. Er wordt in je tekst ergens nergens gesproken over een eerste offensief. Er staan geen begin- en einddata van het eerste offensief.

Bovendien vind ik dat je enkele conclusies trekt, zonder dat je hiervoor een duidelijke onderbouwing geeft. In de eerste alinea schrijf je;
Sturmkreuz schreef:De "Slag om Stalingrad" was geen slag om militaire reden maar uit pure hebzucht.
Je geeft aan dat Stalingrad alleen zo belangrijk heeft kunnen worden omdat het de naam van Stalin droeg. Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar om je conclusie kracht bij te zetten zou je in moeten gaan op bijvoorbeeld de strategische positie van Stalingrad, de industrie die er gevestigd was, de locatie van de stad als havenplaats aan de Volga, etc. Nu is je conclusie wat kort door de bocht.

Tenslotte vind ik dat je wel in erg grote stappen door het hele verhaal springt. Je noemt enkele Duitse hoofdrolspelers, maar in het hele gebeuren komt Vasili Tsjoeikov niet voor, terwijl die man bijna de verpersoonlijking van de Slag om Stalingrad is. Ook het 62e Leger, dat namens de Russen een cruciale rol speelde in de verdediging, wordt niet in je stuk genoemd.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

Bedankt, Zhukov.

Het is nu het eerste verslag. Het tweede word beter.
Het is nu door het eerste, dat ik nu weet wat beter moet enzoverder dus je bent bedankt Zhukov.

Zhukov, Stalingrad had misschien een strategische ligging, maar het had totaal geen nut om te gaan vechten in deze stad. Duitse troepen hadden gewoon rond Stalingrad moeten gaan, maar Hitler wou kosten wat kost, Stalingrad innemen. Zijn Generaals gaven dit aan, maar gaf daar totaal geen weet aan. Hitler had zelfs moeten weten dat Stalin alles op alles ging zetten om de Duitsers te verhinderen van Stalingrad in te palmen.

Inderdaad speelde het 62e Leger een grote rol, hetzelfde als Vasili Tsjoeikov.

Maar Zhukov en de andere bedankt, voor de reacties, nu weet ik wat beter moet en zal er ook aan werken.

Zhukov als je nog wat info van Personen en eenheden wil geven mag dit via PM.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

HEB HET VERSLAG WAT VERNIEUWD. Zoals nieuwe stukken toegevoegd. Het is nog niet helemaal af, maar wou al eens weten hoe het nieuwe stuk was.

KIJK OP: http://WWW.STURMKREUZ.WEBS.COM

Dan verslagen en dan VERSLAG: Stalingrad

Bedankt
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Al een tikkeltje beter, maar let op de chronologie: Je hebt het eerst over Tsjoeikovs bevordering (sep 1942), dan over het bombardement op Stalingrad (aug 1942) en vervolgens over de splitsing van HG Süd (juli 1942).

Wat ik in ieder geval zou toevoegen is wat info over de strijd in de stad en een stukje over het belang van de fabrieken van Stalingrad, de Mamajev Koergan en de Volga.

Nog een tip: sloop die muziek uit je site, bijzonder irritant.

Mooie foto's trouwens, lijken wel exact dezelfde als die op mijn site.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

Auke schreef:Al een tikkeltje beter, maar let op de chronologie: Je hebt het eerst over Tsjoeikovs bevordering (sep 1942), dan over het bombardement op Stalingrad (aug 1942) en vervolgens over de splitsing van HG Süd (juli 1942).

Wat ik in ieder geval zou toevoegen is wat info over de strijd in de stad en een stukje over het belang van de fabrieken van Stalingrad, de Mamajev Koergan en de Volga.

Nog een tip: sloop die muziek uit je site, bijzonder irritant.

Mooie foto's trouwens, lijken wel exact dezelfde als die op mijn site.
Dit weet ik sinds ik nog bezig was. Dus verwijder ik wat dingen en dan verplaatsen, dus dat weet ik.

Ja.

Foto's: Heb die bij google, ingetikt en kwam bij deze uit.
Friedrich is van http://www.stalingradbattle.nl maar die ken je al.

Maar voor Friedrich gaan ik veranderen, moet deze zien van mijn clip zien te halen en dan verscherpen.
Plaats reactie