Vergeltungswaffe 2 en de Tavannes Tunnel

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Vergeltungswaffe 2 en de Tavannes Tunnel

Bericht door sniper snoop »

Tavannes Tunnel (Verdun) en de Vergeltungswaffe 2 (V2 raket) zouden in aanmerking komen. Dus vermoedelijk een lanceerplatform. Weet er soms iemand meer hierover :?

Ik zelf weet eigenlijk niet of er een lanceerplatform ligt in Verdun maar alles kan.

Afbeelding
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Wat is de vraag?
Of dit een afbeelding is van Tavannes Tunnel of een lanceer platform van een V2 is ?

Dan kan je gezien de datum (1874-1936) V2 platform hoe dan ook uit sluiten.
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

Jim schreef:Wat is de vraag?
Of dit een afbeelding is van Tavannes Tunnel of een lanceer platform van een V2 is ?

Dan kan je gezien de datum (1874-1936) V2 platform hoe dan ook uit sluiten.
de vraag is denk ik of er een verband is tussen v2-raketten en de tunnel. werd hij gebruikt om de te lanceren of werden er raketten opgeslagen of ...
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Jim schreef: Dan kan je gezien de datum (1874-1936) V2 platform hoe dan ook uit sluiten.
Dit is de meest idiotische antwoord dat ik ooit heb gehoord. :roll:
Verdun is na 1936 ook aangevallen. Denk je nou dat die mensen die deze tunnel beheerden en die datum op plaatsen dat ze de toekomst weten. :roll:


"Ok mensen, er zal niks meer gebeuren dus plaats 1936 maar erop."
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

sniper snoop schreef:
Jim schreef: Dan kan je gezien de datum (1874-1936) V2 platform hoe dan ook uit sluiten.
Dit is de meest idiotische antwoord dat ik ooit heb gehoord. :roll: "
Het antwoord houd samen met de manier waarop de "vraag" is gesteld.
Arneken komt er ook niet helemaal uit.

Ik vroeg volgens mij nog vrij netjes wat de vraag precies is. :?
Of zou je de vraag zo kunnen formuleren dat iemand er ook een fatsoenlijk antwoord op kan geven? (iets groffer gesteld)

Gezien de datum is die tunnel niet speciaal voor de V2 gebouwd. Waar of niet?

Wil je weten of die tunnel ook voor V2 is gebruikt?

Ik denk het niet gezien de omvang. Volgens mij is de enige vaste V2 lanceer platform in La Coupole geweest. (Ben er eens geweest zeer indrukwekkend) En aangezien deze suf gebombardeerd is door de geallieerden hebben de Duitsers besloten om mobiele lanceer platforms te gebruiken.

Vriendelijk groet.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Ik heb deze gegevens over genomen om de persoon te helpen. Ik vrroeg is er iets met deze tunnel en de V2?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

Jim schreef: Arneken komt er ook niet helemaal uit.
toevallig wist ik dus wel degelijk waarover het ging aangezien deze vraag op een ander forum werd gesteld. ik wou snoop's zijn topic niet afnemen :oops: .

nou ja kunnen we ons nu concentreren op het topic zelf aub?
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Mijn antwoorden houd en heb ik in dit geval naar ik meen aardig on-topic gehouden.

Zoals eerder vermeld is in La Coupole (Wizernes-Helfaut-Watten) (ongeveer 5km van Saint-Omer) de enige vaste V2 basis geweest.
(Peenemunde reken ik niet mee)

Afmetingen V2:
Lengte
14,036 m

Lengte van de staartvinnen
3,935 m

Doorsnede romp
1,650 m

Doorsnede over de staartvinnen
3,55 m

Als je de lengte van de persoon op de foto 1,80m schat dan kan de raket staande nooit in die tunnel zijn gekomen.
Platliggend had gekund maar dan zonder staart (doorsnede 3,55m)

Geeft natuurlijk geen definitief antwoord maar berekenend kan je met grote zekerheid nee zeggen. De meeste V2 rakertten werden in Dora gebouwd en vandaaruit via mobiele installaties in de rest van Europa afgelanceerd.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Wat ik ook heb gezegt in andere forum maar mss is deze tunnel niet echt gebruikt voor de V2. V1 is te ver vermits te en bereik hadden van iets minder dan 300km.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
den Korrigann
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 dec 2006, 18:28
Locatie: Roeselare

Bericht door den Korrigann »

Ik heb een zeer sterk vermoeden dat de werken in de Tavannestunnel -en ook elders in Lotharingen- voorbereidingen waren die kaderden in het plan om Parijs te bestoken met allerlei raketten. Door de invasie en de snelle opmars van de geallieerden is het bij voorbereidingen gebleven. Ik denk dat de tunnel van Tavannes bedoeld was als opslagplaats of tussen- station bij het transport van V1-raketten. Er was er ook een voorzien in Longuyon waar in het fort van Guentrange nog een V1 te bezichtigen valt.
Ik vraag hier en daar nog wat rond en laat wat horen als ik méér informatie heb.
Voor de liefhebbers van de V2, onder andere in Nederland is nog heel wat te vinden op :http://www.norbert-lammers.de/V2.pdf voor wie het Duits enigszins machtig is.
De V1 in het fort van Guentrange vind je bij de foto's -ongeveer de 25°-
op volgende stek :
http://pagesperso-orange.fr/fort-de-gue ... dex_fr.htm
Ik vrees dat het even knippen en plakken zal worden, de urls werken blijkbaar niet
Oorlog aan den Oorlog (Bram Vermeulen)
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

V1 hebben we ook al ondervonden door een mail. Alvast bedankt :)
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
den Korrigann
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 dec 2006, 18:28
Locatie: Roeselare

Bericht door den Korrigann »

Eerst een foutje rechtzetten : het fort van Guentrange ligt in Thionville ipv Longuyon. Heb inmiddels contact opgenomen met de heer Bailleul van
http://sitesv1du-nord-de-la-france.com/
Zodra ik meer hoor, laat ik het weten...
den Korrigann
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 dec 2006, 18:28
Locatie: Roeselare

Bericht door den Korrigann »

Antwoord gekregen van de heer Bailleul, ik citeer en vertaal :

"De tunnel van Tavannes werd gecodeerd als "Nachschublager 1404", hiervan waren er 8 voorzien in Frankrijk. (Dus stockeercentrum voor V2 van waaruit ze naar de verschillende afvuurregio's vervoerd werden)
Er is geen enkele V2 afgevuurd vanuit Frankrijk.
De eerste V2 is gelanceerd op 8 sept. 1944, toen Frankrijk al bevrijd was.
De V2's die in Tavannes zouden gestockeerd worden, waren niet voorzien voor een bombardement van Parijs."
Oorlog aan den Oorlog (Bram Vermeulen)
den Korrigann
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 dec 2006, 18:28
Locatie: Roeselare

Bericht door den Korrigann »

De informatie blijft maar komen...(via de heer Bailleul) :

Goededag,

Ik heb bevestiging gekregen van een Duitse correspondent die de tunnel bezocht heeft. In feite zijn er twee tunnels. (Dat klopt !!)
De eerste, de oudste, is degene die gebruikt werd in de eerste wereldoorlog.
De tweede, parallel met de eerste, werd gedurende de zomer van 1944 aangepast door de Duisters teneinde er V2's op te slaan.
Het grote voordeel was dat de bestaande spoorlijn gebruikt kon worden voor de aanvoer waarna de raketten konden gelost en opgeslagen worden in de naastliggende tunnel. Hiertoe werd een verbinding tussen de twee tunnels gemaakt.
Oorlog aan den Oorlog (Bram Vermeulen)
den Korrigann
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 dec 2006, 18:28
Locatie: Roeselare

Bericht door den Korrigann »

Oorlog aan den Oorlog (Bram Vermeulen)
Plaats reactie