Handel in bidprentjes.

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie

Wat vindt jij van de handel in bidprentjes?

Ik heb er geen problemen mee.
11
37%
Ik heb er geen problemen mee zolang het met respect gaat.
19
63%
Het zou verboden moeten worden.
0
Geen stemmen
Ik doe er niet aan mee/ ik heb geen bidprentjes.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Handel in bidprentjes.

Bericht door Samuel. »

Hallo

Het leek mij wel interressant om een discussie te maken over bidprentjes.
Ik zie dat er regelmatig bidprentjes worden aangeboden, daar heb ik geen problemen mee.
Wel vind ik dat het geen ruil middel is. Iemand die ik ken die ruilt in bidprentjes.
Ik zelf vind dat het best verkocht/ geruild mag worden maar dan niet om het geld.
Bijvoorbeeld mensen die bidprentjes aanbieden voor veel te hoge prijzen.
Die persoon die is gestorven had waarschijnlijk een vader en moeder, vaak een vriendin/ vrouw en soms nog een kind.
Denk je is in, dat wanneer jij sterft je bidprent als ruilmiddel wordt gebruikt of als middel om geld uit te slaan.
Ik zelf zou het niet leuk vinden.
Graag jullie mening.

Ik wil hiermee geen ruzie uitlokken of mensen beledigen, alleen wat meiningen wisselen over een interessant onderwerp!

mvg,
Samuel
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Re: Handel in bidprentjes.

Bericht door Telemark »

Er zijn meerdere bidprentjes voor één persoon hoor ook voor de familie en als die ze weggeeft/verkoopt dan is het hun eigen schuld.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Handel in bidprentjes.

Bericht door rood »

Ik heb weleens gehoord dat iemand wist dat een verzamelaar een bidprentje had van zijn moeder. Die persoon was er al heel lang naar op zoek. De verzamelaar wilde hem alleen niet verkopen. Dat vind ik persoonlijk wat te ver gaan, je kan intensief verzamelen en er serieus mee bezig zijn, maar om dan zoiets voor je zelf te houden vind ik triest. Zeker omdat het zoveel betekend voor de persoon in kwestie.

Voor de rest heb ik er geen problemen mee. Ik snap ook eigenlijk niet wat je ertegen zou moeten hebben. Er worden toch ook dogtags verhandeld?
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Handel in bidprentjes.

Bericht door jeroen wo2 »

Idd, ik zou het ook vreselijk vinden als ik daadwerkelijk een bidprentje van een familie lid zie liggen en hij is niet tekoop :(
Never Back Down
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Handel in bidprentjes.

Bericht door SiNiStEr »

jeroen wo2 schreef:Idd, ik zou het ook vreselijk vinden als ik daadwerkelijk een bidprentje van een familie lid zie liggen en hij is niet tekoop :(
Als ik een bidprentje zou hebben liggen en een familielid komt er naar vragen dan krijgt die persoon hem onmiddelijk van mij. Daar ga ik echt geen geld voor vragen. Dat zou ronduit schandalig zijn.

Verder vind ik het ook geen probleem. Er waren vele bidprentjes van hetzelfde overlijdensgeval en daarnaast, als je sterft maakt het je niks meer uit want dan ben je er niet meer om er wat van te vinden. Dat klinkt misschien wat hard maar zo is het natuurlijk wel. De enige personen waarvoor het wellicht nog pijnlijk kan zijn, zijn natuurlijk de familieleden van de overledene. Echter is het een beetje wat Telemark zegt, als de familie zelf besluit om bidprentjes weg te geven/te verkopen kunnen ze dit ook een beetje verwachten.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: Handel in bidprentjes.

Bericht door Arachnide »

Ik, als beginnende verzamelaar, stelde aanvankelijk ook vragen toen ik een bod deed op een bidprentje.
Ik vroeg me af, of de familie wel op de hoogte was van de dood van de gevallene en of het wel ethisch verantwoordelijk zou zijn om in dergelijke objecten te 'handelen'. Echter, heb ik er vrij weinig problemen mee, momenteel.
Bidprentjes brengen je verzameling meer tot 'leven', naar mijn mening. De namen en verhalen krijgen gezichten, wat de indruk groter doet maken.
Mocht een familielid aantoonbaar kunnen laten zien dat hij/zij familie is van de gevallene, is het bidprentje automatisch en gratis voor hem/haar. Uiteraard wel op voorwaarde dat het prentje alleen ter behoud van familie-erfgoed dienen zal.
Als ze prentje persé willen hebben voor doorverkoop, kan ik dat zelf ook wel.

Wat ik me eigenlijk nog afvroeg: Betaalt men voor de rang van de soldaat en hoelang hij gevochten heeft?
Ik heb tot nu toe maar één bidprentje in mijn bezit. Ene Josef Schmidbauer, die 5 jaar lang aan het Oost-front gevochten heeft. Hij was Obergefreiter in einem grenadier regiment.
Ik heb voor dit prentje, verkerend in uitstekende staat, 8 euro betaalt.
Als ik zie, voor hoe weinig geld hier bidprentjes verkocht worden, vroeg ik me dat af.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Handel in bidprentjes.

Bericht door michiel01 »

als je op bijv. ebay.de prentjes gaat kopen betaal je aanzienlijk meer dan in Nederland. En ja je betaald per krijgsmachtdeel, eenheid, rang, onderscheidingen, land van overlijden etc. Ik heb prentjes in m'n collectie die door een combinatie van die factoren erd prijzig waren, helaas.... :r

Ik heb er dan ook geen moeite mee dat er in wordt gehandeld. In mijn ogen is het niet anders dan de overige militaria.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Handel in bidprentjes.

Bericht door asjemenou »

Zelf ben ik niet zo'n verzamelaar van bidprentjes maar ik weet wel dat er liefhebbers van zijn. Ongeacht of dat het gesneuvelde militairen zijn of van ouderdom overleden burgers. Voor de niet zo religieuze forumleden onder ons; het uitgeven van bidprentjes is iets typisch voor het Katholieke geloof. Vroeger was het een gewoonte als Katholiek zijnde om bij een sterfgeval van een naaste, dergelijke bidprentjes uit te geven. Ik denk dat het vandaag de dag nog weinig wordt gedaan.
Wat de verkoop/ruil in bidprentjes betreft. Ik ben er niet zo op tegen. Ik lees in een eerdere reactie iets over respect hebben voor bidprentjes. Eigenlijk geldt dit respect hebben voor alle WOII militariaobjecten. Als WOII militariaverzamelaar weet je tenslotte dat je verzameling berust op een grimmige werkelijkheid. Objecten zoals bidprentjes, soldatenboekjes e.d. waarin personalia staan vermeld benadrukken deze grimmige werkelijkheid nog eens extra. De personen die vermeld staan in soortgelijke objecten krijgen dan vaak een 'gezicht'. Ondanks het feit dat de meeste van deze personen, en zeker degene die op de bidprentjes staan vermeld, misschien al jaren geleden overleden zijn. Respect vol omgaan met persoonlijke bezittingen van (gesneuvelde) WOII militairen vind ik sowieso een normale zaak.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie