slechte Japanners...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gastjuh

slechte Japanners...

Bericht door Gastjuh »

ik heb de film 'Pearl Harbor' pas gezien en ik heb een vraag waarop ik maar geen juist antwoord kan vinden...

VRAAG: 'Werden de Japanners terecht afgeschilderd als de slechteriken of waren de Amerikanen ook schuldig aan de aanval op Pearl Harbor?'

alvast bedankt
Gastjuh

Bericht door Gastjuh »

Bij het slecht afschilderen bedoel ik in de film 'Pearl Harbor', dat is namelijk een Amerikaanse film en hierin worden krijgen de Japanners eigenlijk de schuld van de aanval, mijn vraag is of dat terecht is???
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

in films worden dingen soms aangedikt of gedramatiseerd. Ik weet niet of het werkelijk zo is gebeurt als in de film wordt afgebeeld. Volgens mij hebben de Japanners wel schuld aan de aanval, want zij hebben die ingezet. Misschien zagen ze de Amerikaanse vloot als een dreiging? Ik wet niet of er een conflict vooraf ging aan Pearl Harbor tussen de Amerikanen en Japan...
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

In Pearl Harbor zijn zelfs de Japanners beter afgebeeld dan ze waren! Vergeet niet dat er zich een zéér groot deel van de afzetmarkt van Amerikaanse films bevind in........Japan!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Je moet niet vergeten dat alle amerikaanse oorlogsfilms samen werken met het pentagon, soms moeten ze van het pentagon hun scripts aanpassen aan de wensen van Amerika,

De reden hiervoor is het Amerikaanse leger anders geen hulp verleent met wapens, voertuigen, vliegtuigen, schepen etc etc

En daarom zijn alle in Amerika gemaakte films, zoals Band of Brothers niet 100% historisch correct.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

welke film is wel 100% historisch correct!? en ik dacht dat BoB van HBO was

maar goed.. de Japanners zijn zoals beter zei beter afgebeeld als in het echt.. wat dat betreft volgens verhalen en fotos waren het zieke mensen! en ze hebben nog NOOIT officieel hun excusses aangeboden
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

nooit geweten!
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Roel R. schreef:Je moet niet vergeten dat alle amerikaanse oorlogsfilms samen werken met het pentagon, soms moeten ze van het pentagon hun scripts aanpassen aan de wensen van Amerika,

De reden hiervoor is het Amerikaanse leger anders geen hulp verleent met wapens, voertuigen, vliegtuigen, schepen etc etc

En daarom zijn alle in Amerika gemaakte films, zoals Band of Brothers niet 100% historisch correct.
Roel, ik geloof best dat hier een kern van waarheid in zit, maar heb je hier ook een bron van? Zo'n theorie zal best mogelijk zijn, maar ik wil er dan wel bewijs van zien, want helemaal overtuigd ben ik niet.

En over Japanners in films, ik heb nog geen enkele film gezien waarin Japanners als mensen afgeschilderd worden, dat vind ik jammer want ook Japanners hebben dezelfde emoties en angsten moeten doormaken als de Amerikaanse soldaten.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik heb geen idee of er een online bron van is, er was een week of 5 terug een zeer uitgebreide docu op over dit op ned 3,
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

'Knack', 28 augustus 2002, artikel ' "We moesten op onze tellen passen" ' (over Windtalkers):
"...De scenaristen Batteer en John Rice sparen dan wel hun kritiek niet op het leger, om gebruik te maken van militaire voertuigen en wapens hebben ze een pak toegevingen moeten doen aan de top van het US Army. Veel wil Rice daar echter niet over kwijt. 'We moesten goed op onze tellen passen. De scène waarin het voor de indianen duidelijk wordt dat ze nooit levend gevangen zullen worden genomen, hebben we bijvoorbeeld moeten afzwakken om het bevel van de toenmalige officieren te nuanceren. Niemand ontkent dat amerikaanse soldaten de opdracht kregen gevangen indianen neer te schieten om de code te beschermen, maar ze zagen het liever niet op het scherm gebeuren.' "
Dejah Thoris
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mar 2004, 18:24

Bericht door Dejah Thoris »

Mijn vader heeft 5 jaar in een Jappenkamp gezeten en gewerkt aan de spoorlijn door Birma en ik kan je verzekeren dat de Japanners geen lieverdjes waren.
Al moet ik wel toegeven dat mijn vader er nooit veel over wilde vertellen, maar je kon toch na al die jaren duidelijk merken dat het een verschrikkelijke ervaring geweest is.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ja ik ben in het oologsmuseum bij de River Kwai in Thailand geweest, gruwelijk wat die Jappen daar geflikt hebben!
Erg dat je vader dat heeft moeten doorstaan.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Roel, ik heb op internet wel wat korte informatie gevonden, maar nog niet echt overtuigende.
Bijvoorbeeld:
http://www.groene.nl/2002/0215/gk_oorlogsfilms.html

En de aflevering die jij waarschijnlijk bedoelde:
http://www.vpro.nl/programma/ram/afleveringen/15738955/

Met betrekking tot veel films kan ik het me goed voorstellen, Amerikanen worden afgeschilderd als enorme rondschietende helden die de wereld bevrijden van het kwaad (Japanners, Nazi's enz.). Aan de andere kant is dit ook gewoon de cultuur van de Amerikanen, ze zijn enorm nationalistisch en willen geen kritiek horen over hun geliefde Amerika.

Band of Brothers noemde jij in één van je vorige berichten, daar zaten toch een aantal onderdelen in die minder positief waren voor de Amerikanen bijvoorbeeld het leegplunderen van Duitse huizen en het neerschieten van Duitse krijgsgevangenen. Het was een film die mij niet enorm als propaganda overkwam, net als enkele andere van de betere Amerikaanse oorlogsfilms trouwens.

Ik hoop dat er wat meer informatie te vinden is over de betrokkenheid van het Pentagon bij oorlogsfilms, mogelijk zelfs een lijst van alle films waarbij het Pentagon intensief betrokken was?
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Dejah Thoris
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mar 2004, 18:24

Bericht door Dejah Thoris »

ironmarc schreef:ja ik ben in het oologsmuseum bij de River Kwai in Thailand geweest, gruwelijk wat die Jappen daar geflikt hebben!
Erg dat je vader dat heeft moeten doorstaan.
Zoals ik al zei: hij vertelde nooit veel over de verschrikkingen, maar wel over de leuke dingen. Zo heeft hij een tijdje in hetzelfde kamp gezeten als Wim Kan en daar had hij altijd wel leuke verhalen over.

Het enige wat hij wel wilde vertellen was dat ze amper iets te eten kregen en als een knipmes moesten buigen voor de Japanners.

Weet je toevallig of het oorlogsmuseum in Thailand ook een website heeft? Ik zou die graag eens bekijken.
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Re: slechte Japanners...

Bericht door LHek »

Gastjuh schreef:ik heb de film 'Pearl Harbor' pas gezien en ik heb een vraag waarop ik maar geen juist antwoord kan vinden...

VRAAG: 'Werden de Japanners terecht afgeschilderd als de slechteriken of waren de Amerikanen ook schuldig aan de aanval op Pearl Harbor?'

alvast bedankt
Ja, de jappanners waren zeker terecht afgeschilderd als de bad guys. De Amerikanen hadden geen enkele schuld in de aanval, wel werden wat Amerikaanse vliegtuigen per ongeluk door de Amerikanen zelf neer geschoten maar dat was dan ook alles.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Plaats reactie