Irritatie

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Irritatie

Bericht door asjemenou »

Onlangs was ik op bezoek bij mijn ouders. Na dit bezoek aan hen liep ik dus terug naar mijn auto, welke bij hen in de straat geparkeerd stond. Deze straat ligt in een doorgaande route voor het verkeer. Zo ook voor de leerlingen van een nabij gelegen scholengemeenschap voor het middelbare onderwijs. Op het moment dat ik naar mijn auto terug liep passeerde er een grote groep scholieren op de fiets, waaronder ook drie jongens op één scooter! Helaas voor deze jongens op de scooter kwam er van de tegenover gestelde richting een politieauto aangereden. De jongens op de scooter werden tot stoppen aangemaand. Dit ging echter niet meteen maar door de scooter min of meer klem te rijden stopte de scooterrijder(s) dan toch uiteindelijk. Een politieagente stapte vervolgens uit de auto en liep op de scooterrijders af. De jonge bestuurder van de scooter riep de agente al toe; “Je gaat mij niet bekeuren hè, k*twijf”. De politieagente, welke overigens alleen was, maande de scheldende scooterbestuurder aan tot bedaren. Maar de jongen viel haar constant in de reden met de opmerking “Je gaat mij niet bekeuren hè”. Wat de politieagente precies tegen de scooterbestuurder zei kon ik echter niet verstaan daarvoor stond ik te ver weg. De jongen kwam uiteindelijk toch wel enigszins tot bedaren, nadat de agente haar bonnenboekje had gepakt.
De aanhouding van de scooterrijders werd ook gadegeslagen door de rest van de (mede) scholieren. Deze vonden de aanhouding uiteraard prachtig. Naast mij stonden ook een aantal van deze scholieren. Eén van hen riep met luide stem naar een andere groep scholieren “Vet hè, wat een loser die politie!” Enigszins geïrriteerd zei ik tegen deze jongen “Joh, ik ben in landen geweest dat als je daar een politieagent zo aanspreekt, je meteen een knal voor je kop krijgt. Je behoeft je daar dan ook niet te beklagen over het gedrag van zo’n politieagent want dat heeft dan geen enkele zin.” De jongen was enigszins verbaasd dat ik ‘m aansprak en antwoordde daarop; “Dat zal best maar dat mag je als politie toch niet doen iemand zomaar een knal verkopen.” Waarop ik weer antwoordde; ”Kan je dat als jochie van zestien dan wel doen, een politieagente zo respectloos toespreken?”. “Dat weet je toch dat dat gebeuren kan als je politie bent.” Zei de jongen. “Dus als je politieagent bent dan moet je je maar uit laten kafferen door iedereen.” Zei ik weer. Hierop volgde nog enkele aantijgingen aan het adres van de politie door de jongen. De discussie met deze jongen was in mijn ogen zinloos dus ik liep maar verder naar mijn auto. De politieagente was inmiddels ook weer in haar dienstauto gestapt, twee van de drie scooterrijders reden weg op de scooter en de derde van hen vervolgde zijn weg te voet.

Nu wil ik met dit verhaal niet mijn hand boven het politieapparaat houden maar ik vond het gedrag van de scooterbestuurder tegenover de politieagente toch wel vrij asociaal. Ik vind het dan ook zeer terecht dat deze jongen is aangehouden. Waarschijnlijk heeft deze jongen niet ingezien dat je je scooter minder goed besturen kan wanneer je met 3 man op zo’n ding zit. Je rijdt er vervolgens mee op de openbare weg en wat als er daardoor een (ernstig) ongeluk gebeurt?! Dan mag een politieagent dit gaan vertellen aan de ouders van deze jongen. En ik weet van politieagenten zelf dat dit absoluut geen lolletje is. Wat mij eigenlijk het meeste irriteerde aan dit voorval is de respectloosheid van de jongens ten opzichte van de politieagente. Iedereen heeft het erover dat de maatschappij verhard maar hier kan je natuurlijk zelf ook iets aan doen…
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Irritatie

Bericht door sobel »

Het lijkt zo af en toe wel 'cool' te zijn om een hekel te hebben aan de politie, ik heb ook het idee dat veel mensen de politie uit een verkeerd oogpunt zien. Zijn het wel die mensen welke enkel bonnen kunnen uitschrijven? Lijkt me niet, alles word uiteindelijk gebasseerd op de veiligheid van de burgers en objecten.
Ik denk dat mensen door die regels soms het gevaar ook niet inzien terwijl ze mischien in hun leven al meerdere malen zijn geholpen door de mannen in blauw. Dat sommige dingen een beetje apart of absurt zijn daar ben ik het mee eens, maar ik heb voor zover ik in aanraking ben gekomen met de politie altijd netjes en beleeft geweest, ik was het een keer niet eens met mijn aanhouding en heb dat toen op een fatsoenlijke manier verteld, met als gevolg dat ik binnen 1 uur weer naar huis kon, omdat ze mijn verhaal hadden nagetrokken en de moeite hadden genomen, mijn toemalige klasgenoot gedroeg is aggressief en heeft een nachtje daar mogen logeren.

De politie hoeft nog niet zo 'vervelend' te zijn als soms word gedacht, het is maar net hoe je je opstelt.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Irritatie

Bericht door Charly1975 »

Ik denk ook dat het te maken heeft met het feit dat de jongen op de scooter zich 'gesterkt' voelde door het feit dat ie niet alleen was. Dan krijg je dus 'haantjes-gedrag' en ga je stoer doen. Op het moment dat ie alleen geweest zou zijn geweest zou ie misschien zeven kleuren stront schijten en netjes mee gewerkt hebben.

Als je naar programma's zoals 'Wegmisbruikers' of 'Blik op de weg' kijkt dan zie je het ook vaak dat op het moment dat men met meerdere personen zijn zich 'stoerder' durven te gedragen tegenover momenten dat ze alleen zijn. Uiteraard zijn daar uitzonderingen op en zijn sommige mensen gewoon zeer assiociaal en denken zij dat zij alleen op de wereld zijn.

Naast het geweld/gedrag tegen agenten vind ik het tegenwoordig ook schokkend dat men geweld gaat gebruiken tegen ambulance medewerkers en brandweerpersoneel. Mensen die werkzaam zijn bij de ambulance dienst zijn erbij gegaan omdat ze mensen willen helpen die in nood zijn. Reden voor de aggressie hier is vaak dat men denkt (...) dat een ambulance er expres zo langzaam over heeft gedaan om t.p. te komen en dat het ambulance personeel ook te langzaam werkt om slachtoffers naar het ziekenhuis te vervoeren. Men begrijpt echter niet dat 'men' zelf meestal de oorzaak is van het feit dat het te langzaam gaat doordat men in de weg gaat staan van het personeel, daarbij is het voor ambulance personeel vaak raadzamer om eerst slachtoffers te stabiliseren dan zomaar ff in een ambu te pleuren en naar het ziekenhuis te scheuren (het is dus niet de reclame van monsterboard o.i.d. 'er is altijd een betere' waarbij een ambu zomaar een slachtoffer oppikt en ervandoor scheurt)
Mensen die bij de brandweer zitten zijn voor een groot gedeelte hier in Nederland nog vrijwilligers die ook op de gekste momenten van de dag (of nacht) d.m.v. een pieper worden opgeroepen voor een brand, ongeval of ander leed. Men zit er dus ook niet op te wachten om bij een brandje aangevallen te worden door een horde jongeren die in een dronken bui een fikkie hebben gestookt.

Respect voor elkaar hebben is hier in Nederland ver te zoeken. 'We' roepen het wel dat we zo tolerant zijn maar 'we' zijn het allerminst. 'We' kunnen ook wel hard lachen om onze 'Harry Potter' met z'n oproep voor respect...maar als we zijn maatregelen moeten doen dan gaan we (schijnbaar) terug naar de jaren 50 !!! Tja dat zou toch echt niet mogen....terug naar een tijd dat een agent nog een agent was en overwicht had...een ambulancebroeder niet bang hoefde te zijn voor de familieleden van het slachtoffer.... en de brandweer het brandje zonder problemen kon blussen..... nee dan maar de huidige tijd en de toekomst waarin 'iedereen' wel roept dat 'we' respect voor elkaar moeten hebben maar dat het gelukkig niet voor 'mijn persoontje' geldt omdat ik toch echt wel schijt aan iedereen mag hebben omdat ik dat wil !! Leve de vrijheid van meningsuiting !!!!!!!
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Medical Collector
Lid
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 nov 2007, 19:37

Re: Irritatie

Bericht door Medical Collector »

Iedereen die ambulancepersoneel, politieagenten en brandweerlui zo ernstig beledigen en belemmeren dienen van mij geen recht meer op zorg te hebben. Vervolgens 5 jaar in een opvoedingskamp waarbij rechtmatig geweld van de opvoeders gebruikt mag worden. Volgens de wet zijn corrigerende tikken verboden, maar ik weet dat een verhelderende dreun wel toegestaan is. :)

Gewoon belachelijk van die jongeren... Spreekt van lef om die bestuurder te bekeuren, ze had ook een mes tussen haar ribben kunnen krijgen daardoor. Chapeau van die agente.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Irritatie

Bericht door iknowdintoo »

Ja, neem dan die relschoppers, die zogenaamd tegen de 1040 uren norm zijn. 90% van deze kinderen zijn er alleen maar tegen omdat er dan minder lestijd komt, en ze relletjes kunnen schoppen. Soms heb je dan ook die kinderen die zonder reden met scheldende leuzen politie/overheid/Balkenende uitmaken voor van alles en nog wat. En de overheid zorgt er ook nog voor dat door instanties steeds minder geweld gebruikt mag worden, bijvoorbeeld word er bij de NS misschien aangenomen wordt dat gewone NS-medewerkers niet eens meer lastige mensen als aggresieve dronkelappen aan mogen pakken. Hiervoor in de plaats krijgen we nu speciale mensen hiervoor, die enkel op grote treinstations staan.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Irritatie

Bericht door asjemenou »

Nu wil ik met mijn reactie niet de gehele hedendaagse jeugd zwart maken, laat ik dit duidelijk voorop stellen. Lastige kinderen opsluiten in werkkampen dat gaat mij eerlijk gezegd wat te ver maar het is wel triest om te vernemen dat er steeds meer moeilijk opvoedbare kinderen zijn. En met moeilijk opvoedbare kinderen bedoel ik dan kinderen die werkelijk niet te hanteren zijn. Deze kinderen moeten zelfs speciaal begeleid worden want anders dreigen ze geheel te ontsporen. Waar ligt dit probleem nu aan? Aan de ouders, en dus de opvoeding, van deze kinderen? Of aan het onderwijs?
Zo wordt er ook beweerd dat vrijheid en blijheid ook door kan gaan slaan. Zo heb ik onlangs vernomen dat men denkt aan een soort van maatschappelijke dienstplicht in te voeren. Dit om jongeren wat verantwoordelijkheidsgevoel en discipline bij te brengen. Zo zouden ze na hun schooltijd een jaar te werk kunnen worden gesteld in revalidatiecentra, opvanghuizen voor daklozen, bejaardentehuizen en noem maar op. Zou dit een oplossing kunnen zijn?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Irritatie

Bericht door iknowdintoo »

Lijkt mij wel een goed idee, en ik zeg dit vanuit het perspectief van een 13-jarige scholier.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Re: Irritatie

Bericht door gamer0004 »

Ik moet zeggen dat ik het al heel wat vind dat die agente in haar eentje uit de auto stapt bij zo'n grote groep jongeren... Bij ons bijven ze vaak maar zitten omdat ze bang zijn ofzo?
Ik vind dat de politie goede zaken verricht alleen dat ze in Nederland vaak nogal... laf zijn. Met die leerlingenstakingen sloegen ze er vol op in, op iemand die gewoon aan de zijkant stond te smsen bijvoorbeeld! Maar als er 2 volwassenen op straat staan te knokken dan komen ze niet eens uit hun busje...
Bovendien werken ze hier in Nederland nogal inefficiënt. Net Duitse systeem werkt veel beter, ik vind eigenlijk dat ze zouden moeten kijken of dat hier ook ingevoerd kan worden.
Verder vind ik dat je niet moet bezuinigen op de politie. Lage lonen (en de lonen zijn echt laag naar Nederlandse maatstaven) motiveert niet, daardoor zullen agenten eerder om te kopen zijn en de ervaren mannen en vrouwen houd je niet vast, terwijl die juist heel belangrijk zijn.
De nadruk in het systeem ligt daarbij echt te veel op bonnen uitdelen. Dat hoor je de agenten zelf ook vaak zeggen.
Bovendien worden kleine criminelen niet afgeschrikt. Ik weet dat als ik een fiets jat, of een mobieltje, ik er nooit problemen mee zal krijgen. Je hebt een bepaalde code op je mobieltje (die is uniek voor elk mobieltje en niet de SIM-kaart) die je op een bepaalde manier kan oproepen (heb ik gedaan). Dan weten ze precies waar jouw mobieltje zich bevind. En toch doen ze daar niets aan: 1 mobieltje is te weinig (inefficiënt). Maar ondertussen wordt die kleine criminaliteit wel als lonend gezien omdat er nooit wat aan gedaan wordt.
Als jij een mobieltje hebt gejat en de volgende dag staat opeens de politie voor de deur, dan schrik je wel! En dat soort dingen worden verteld: "Mobieltjes jatten moet je echt niet doen, ik ben ook al gepakt."
Het effect zal groter zijn dan dat ene mobieltje of die ene dief, maar daar wordt nu niet naar gekeken.
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: Irritatie

Bericht door Arachnide »

De politie stapt hier ook niet veel uit, zeker niet als het in de stad jongeren van - sorry - noord-afrikaanse komaf zijn die rottigheid uithalen. Wat dat betreft mag alles wel weer met de hardere hand worden aangepakt, en snel ook.

Waren de drie jongens op de scooter onderuit gegaan, weten ze niet hoe gauw ze 112 moeten bellen voor de politie en de ambulance, maar als het tegen ze wordt gebruikt is het niet goed. Hypocrisie, dát is het.
Hou je gewoon aan de wet, heb je ook geen gedonder. Tuurlijk hoeft die agente geen bekeuring te geven, en kan ze na een waarschuwing doorrijden. Kan me echter voorstellen dat je na zo'n respectloze benadering je aangehoudene gaat proberen te pakken en bekeuren op al wat mogelijk is. :wink:
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Plaats reactie