Fotoshoot Militair Hospitaal

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Simon Damme
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2008, 15:13

Fotoshoot Militair Hospitaal

Bericht door Simon Damme »

Geachte verzamelaars,

Ik ben een student aan de fotografie-opleiding van Kunstakademie St.Joost te Breda.
Voor een fotoshoot in een voormalig militair hospitaal in bergen op zoom ben ik opzoek naar kleding uit de WW2 tijd. Hierbij wil ik graag een beroep doen op jullie als verzamelaars en fanatiekelingen. Zijn er dus mensen die het leuk lijkt om wat van hun collectie beschikbaar te stellen? De bedoeling is dat het voor een dag, met de grootst mogelijke zorg, gebruikt kan worden. De foto's stel ik daarna beschikbaar voor jullie site/forum!

Naar het volgende ben ik opzoek:

- een compleet Nederlands WW2 outfit (jas, broek, helm en meer mocht iemand dat hebben)
OF
- een compleet Geallieerd WW2 outfit (jas, broek, helm en meer mocht iemand dat hebben)
- verder elke vorm van hospitaalkleding van rond die periode. (ik laat dit aan jullie want is denk ik een lastige)
- elke vorm van verdere accessoires die bij kan dragen aan een ziekenhuisomgeving.

Ik woon zelf in de buurt van bergen op zoom en alles wat redelijk in de buurt ligt kan ik ophalen. Dus iemand uit die buurt die zoiets leuk lijkt?
Om mensen gerust te stellen kan ik een borg achterlaten of iets anders in overleg.


Kom maar op met suggesties
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Fotoshoot Militair Hospitaal

Bericht door iknowdintoo »

Ik denk dat je toch een beetje specifieker moet zijn.
Met Geallieerd kan je Amerikaans, Brits, en Gemenebest bedoelen, en vast nog wel wat anderen (ik neem aan dat de Russen afvallen :P ).
Dan moet je nog beslissen uit welk jaar in de Tweede Wereldoorlog je de fotoshoot wilt doen. Een Nederlands uniform van voor of uit 1940 is wat anders dan een Prinses Irene Brigade-uniform of iets dergelijks.
Ik denk dat je het beste reproductie-uniformen en accesoires kunt nemen, als daar iets van kapotgaat is het niet meteen een ramp
Mvg Durk.
Simon Damme
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2008, 15:13

Re: Fotoshoot Militair Hospitaal

Bericht door Simon Damme »

iknowdintoo schreef:Ik denk dat je toch een beetje specifieker moet zijn.
Met Geallieerd kan je Amerikaans, Brits, en Gemenebest bedoelen, en vast nog wel wat anderen (ik neem aan dat de Russen afvallen :P ).
Dan moet je nog beslissen uit welk jaar in de Tweede Wereldoorlog je de fotoshoot wilt doen. Een Nederlands uniform van voor of uit 1940 is wat anders dan een Prinses Irene Brigade-uniform of iets dergelijks.
Ik denk dat je het beste reproductie-uniformen en accesoires kunt nemen, als daar iets van kapotgaat is het niet meteen een ramp
Mvg Durk.
Ik snap de reactie gelijk want ik bevind me hier in liefhebbersgebied natuurlijk :) Maar het gaat er in de shoot meer om dat het de juiste sfeer uitademt dan dat het historisch puur moet kloppen. Ook hoeft er niet gevochten of zelfs niet eens gelopen te worden in de uniformen of kleding maar enkel geposeerd bij 1 vaste locatie waar de gehele shoot zich afspeeld. Modellen ben ik ervoor aan het selecteren as we speak.

Bedankt vast
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Fotoshoot Militair Hospitaal

Bericht door johan willaert »

Simon Damme schreef: Modellen ben ik ervoor aan het selecteren as we speak.
Ik ben zowiezo te ver verwijderd om je te helpen, maar ik kan me voorstellen dat je modellen bij de uniformen worden 'geleverd'... Ik zou in ieder geval niemand anders één van mijn collectiestukken laten aantrekken, laat staan als het dan nog iemand zou zijn die niet met de hobby verbonden is...
29th Let's Go!!!!!
Simon Damme
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2008, 15:13

Re: Fotoshoot Militair Hospitaal

Bericht door Simon Damme »

Nou die 'modellen' zijn wel een essentieel punt in fotoshoot. Daarbij zijn het ook mensen van de akademie zelf en die weten goed hoe ze om moeten gaan met eventuele duurdere objecten/kleding. Of iemand moet natuurlijk bijster fotogeniek zijn ;)
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Fotoshoot Militair Hospitaal

Bericht door Erik S. »

PB!
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Fotoshoot Militair Hospitaal

Bericht door asjemenou »

Simon Damme schreef:Ik snap de reactie gelijk want ik bevind me hier in liefhebbersgebied natuurlijk :) Maar het gaat er in de shoot meer om dat het de juiste sfeer uitademt dan dat het historisch puur moet kloppen. Ook hoeft er niet gevochten of zelfs niet eens gelopen te worden in de uniformen of kleding maar enkel geposeerd bij 1 vaste locatie waar de gehele shoot zich afspeeld. Modellen ben ik ervoor aan het selecteren as we speak.

Bedankt vast
Leuk initiatief om "historische foto's" te maken maar zou het geen goed alternatief voor je zijn om een WOII re-enactorgroep of -club aan te schrijven? Deze clubs letten ook op de historische details alleen lopen ze in gereproduceerde WOII uniformen rond. En... dit verschil is veelal op de foto niet te zien. De re-enactorclubs kan je op http://www.re-enactmentforum.nl vinden.

Wat de originele WOII uniformen betreft, Johan geeft je het antwoord al. Ik denk dat de verzamelaars op dit forum die originele WOII uniformen bezitten (daar ben ik er zelf één van) deze niet snel zullen uitlenen. Bedenk goed dat sommige van deze uniformen vrij zeldzaam zijn en dus niet makkelijk te vervangen zijn en dan heb ik het nog niet eens over de geldelijke waarde van deze originele uniformen. Er zijn er die waarschijnlijk qua geldelijke waarde jouw fotoshoot budget zullen overtreffen. Succes met de fotografie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Fotoshoot Militair Hospitaal

Bericht door Nico Roelofs »

Zoals asjemenou al aangeeft is het benaderen van een re-enactment groep een goede optie. Zelf ben ik ook actief binnen een groep waarvan we vaak ook op evenementen een veldhospitaal opbouwen. Je zou via http://www.qor.be contact op kunnen nemen met onze groep, misschien dat er iets te regelen valt. Zijn wel leden die in het zuiden des lands wonen en die misschien wel interesse hebben om hier aan mee te werken. Voor mij is het namelijk niet bepaald naast de deur, kost toch weer een tank benzine.

Maar zoals de meeste hier al aangeven moet je niet verwachten dat verzamelaars een deel van hun verzameling ter beschikkingstellen. Je kan beter gokken op re-enacters die met grotendeels repro lopen. Je kan namelijk nog zo voorzichtig zijn met een origineel uniform maar een ongeluk zit in een klein hoekje en denk niet dat je op je geweten wilt hebben dat je een uniform van honderden/duizenden euro's naar de vernieling helpt.
Simon Damme
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2008, 15:13

Re: Fotoshoot Militair Hospitaal

Bericht door Simon Damme »

Goed punt. Zal bij beide ook een post doen.

Maar aarzel vooral niet als iemand nog wat weet. Die hospitaal/medische kleding is waarschijnlijk moeilijk te vinden of valt dat mee?
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Fotoshoot Militair Hospitaal

Bericht door iknowdintoo »

Hangt er van af of je burger of militaire wilt hebben. Als het je, zoals je post al een beetje duidelijk maakt, niets uit maakt denk ik dat je daarmee niet veel problemen zult ondervinden.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Fotoshoot Militair Hospitaal

Bericht door Nico Roelofs »

Simon Damme schreef:Die hospitaal/medische kleding is waarschijnlijk moeilijk te vinden of valt dat mee?
Het is net zoals het verzamelen als andere onderdelen, sommige dingen kom je vaak tegen en andere dingen zelden tot nooit. Net afhankelijk wat je wilt. De meeste uniformen zijn gewoon standaard uniformen waar iedere soldaat mee liep, maar het zijn vaak de extra dingen die duidelijk maken waar het om gaat. Als het bijvoorbeeld (kijkend naar de Britse zijde) gaat om een RAP (Regimental Aid Post) dan heb je niet veel ingewikkelde zaken nodig. Daar liepen viel SB's (Stretcher Bearer) dat waren gewoon soldaten van maakt niet uit welke eenheid. Je hoeft dan niet te kijken naar emblemen ofzo, deze liepen met een brancard, verbandtas en een "SB" band om hun arm als voornaamste kenmerken. Deze jongens hadden ook geen enkele medische achtergrond. In een RAP kom maar enkele tegen van de RAMC (Royal Army Medical Corps, doktoren, verpleegkundige). Daar heb je wel veel meer kenmerken aan het uniform. Maar een RAP was niet meer dan een verzamelpunt van gewonden, er werd pas echt goed gekeken naar wonden in verdere hospitaals verder achter het front.

Met re-enacten beelden we meestal wel een RAP uit. Loopt dan 1 "dokter" rond en verder alleen maar SB's die dus geen medische kennis hebben.
Simon Damme
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2008, 15:13

Re: Fotoshoot Militair Hospitaal

Bericht door Simon Damme »

Nico Roelofs schreef:
Simon Damme schreef:Die hospitaal/medische kleding is waarschijnlijk moeilijk te vinden of valt dat mee?
Het is net zoals het verzamelen als andere onderdelen, sommige dingen kom je vaak tegen en andere dingen zelden tot nooit. Net afhankelijk wat je wilt. De meeste uniformen zijn gewoon standaard uniformen waar iedere soldaat mee liep, maar het zijn vaak de extra dingen die duidelijk maken waar het om gaat. Als het bijvoorbeeld (kijkend naar de Britse zijde) gaat om een RAP (Regimental Aid Post) dan heb je niet veel ingewikkelde zaken nodig. Daar liepen viel SB's (Stretcher Bearer) dat waren gewoon soldaten van maakt niet uit welke eenheid. Je hoeft dan niet te kijken naar emblemen ofzo, deze liepen met een brancard, verbandtas en een "SB" band om hun arm als voornaamste kenmerken. Deze jongens hadden ook geen enkele medische achtergrond. In een RAP kom maar enkele tegen van de RAMC (Royal Army Medical Corps, doktoren, verpleegkundige). Daar heb je wel veel meer kenmerken aan het uniform. Maar een RAP was niet meer dan een verzamelpunt van gewonden, er werd pas echt goed gekeken naar wonden in verdere hospitaals verder achter het front.

Met re-enacten beelden we meestal wel een RAP uit. Loopt dan 1 "dokter" rond en verder alleen maar SB's die dus geen medische kennis hebben.
Interessant in iedergeval, dank daar alvast voor Nico. Heb net een mail weggedaan richting jou club en meteen reactie. Het mag allemaal best wat geromantiseerd overkomen en dan bedoel ik ook weer niet ala Pearl Harbor(de film wel te verstaan) maar het gaat ook erg om de gezichtsuitdrukkingen van 'de soldaat' en 'de zuster' of 'de uitgeputte dokter' om maar wat te noemen.
Plaats reactie