stengun

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

ik maar sparen voor een lee enfield van 200 euro...
kan ik beter een stengun kopen!!! :)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

zeker weten!!!!!
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Och och och,

Stelletje zwartkijkers......Een Stengun is een rammelbak.
Ik ken iemand die ECHT in het verzet gezeten heeft en mij vertelde dat hij de onderdelen op maat moest vijlen als ze gedropt waren hier in Nederland.
Maargoed.....aan de Stengun kan je makkelijk nog komen hoor, er zijn er zoveel van gemaakt.
Neem maar eens een kijkje op Duitse websites. Ga naar beurzen, daar is altijd wel wat te regelen. Je kunt ook de onderdelen bij elkaar verzamelen, dat is ook een optie.
Je moet rekenen op zo'n 150 tot 2050 euro, denk ik.
Groetjes van Stijn
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

2050 ik hoop dat je 250 bedoeld :wink:
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Bericht door pieter de vleminck »

Ik denk dat hij dat bedoeld. Stenguns zijn met massa gemaakt en dus nog "goedkoop" te vinden.
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

En het was nog een enorm K*T wapen ook.
Als het viel ging het vaak af.
Zat geen echte veiligheidspal op, dus kijk uit Saimen:P
Het kon trouwens wel de Duitse 9mm patroon verschieten, hoewel de Duitsers geen Engelse 9mm konden verschieten.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

En de stengun kon in bijna iedere achterschuur geproduceerd worden waarmee het een ideaal wapen voor het verzet werd.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De meest ideale verzetswapens voor de lage landen, ondaks de clichés, waren toch de gewone Duitse (98k's e.d.). In Frankrijk werd er meer gebruik van stens gemaakt, daar de uitgestrektere en laagbevolkte gebieden zich beter leenden tot droppen van materiaal, maar in Vlanderen en Nederland waren droppings véél zeldzamer. Het verzet ritste dan maar Duitse wapens.
Het stereotiep beeld van de verzetsman met de sten geldt dus eigelijk alleen maar voor het verzet in Frankrijk.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Peter, er werd hier op zich vrij veel gedropt hoor, en aan Duitse wapens was ook weer niet ZO makkelijk te komen.
Ik denk toch echt dat de Sten een vaker gebruikt wapen was dan de K98k, bij het verzet.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Hier in Vlaanderen is toch een absolute minderheid van verzetswapens geallieerd geweest. Veelal Belgische wapens die 'toevallig zijn achtergebleven' tijdens de 18-daagse velddtocht, niet-afgegeven huiswapens en weggenomen Duitse wapens.
Bij verzetsbewegingen als het Belgisch Legioen lag dit natuurlijk iets anders, omdat zij veel agenten van over het Kanaal onder hun leden hadden
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Bedoel je nu het Belgich legioen of het Belgisch legioen? Dat is nogal een verschil, Peter;)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Er was maar 1 Belgisch Legioen tijdens de Tweede Wereldoorlog, geen verwarring mogelijk.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Stijn,
de Duitse en de Britse 9mm patronen van de Sten en de MP40 zijn identiek; ge kunt Britse munitie op een Duits wapen verschieten en ook Duitse munitie op een Brits wapen.

De standaard 9mm patroon van de Britten en de Duitsers was dezelfde (9mm para = 9mm luger = 9x19 = 9mmNato) Veel benamingen voor een en dezelfde patroon.

Ik zal binnenkort eens foto's van mijn verzameling plaatsen en er ook een paar van mijn wapencollectie bijzetten.......daar zitten ook een paar Sten's bij.

Mattie. :)

(Deko sten MkIII, op dit moment bij Armurerie du Nord (wapenhandel te Luik) voor 185 euro).
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

mattie toch meerdere stens :( kunnen wij in dit rot land (NL) alleen mar van dromen
Starting up again
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

of je zou het illegaal moeten houden, je kan er schijnbaar zo aan komen maarja dan ben je pas echt de sigaar als ze je pakken! En heb je dat er dan voor over??
Plaats reactie