Vraag over het hakenkruis!

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Vraag over het hakenkruis!

Bericht door Gast »

Ik had een vraag:

Bij het hakenkruis staat een betekenis, maar nergens staat wat nou het hakenkruis als "ziens" inhoud. Ooits heb ik gezien/gelezen dat in het hakenkruis de 4 L`en staan. Zoals je dat al ziet! Alleen de betekenis van die L`en zou ik graag willen weten. Love, Life ? en ?. Ik weet ze dus duidelijk niet.

Graag reactie hierop!
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Misschien is dit het lezen waard:

http://www.swastika-info.com/nl/bedeutung.php
Gast

Bericht door Gast »

Vind het fijn om dat stukje gelezen te hebben, maar daar staat jammer genoeg helemaal NIKS over de L`en zoals ik al op meerdere sites heb zitten bekijken.

Toch bedankt!

Misschien dat iemand anders iets over de L`en weet in het hakenkruis?
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Er staat wel degelijk dat de swastika overeenkomsten heeft met een wiel. De 'L'-vorm waar je zoveel interesse in toont is - volgens mij - wat de swastika een mengeling tussen een kruis en een wiel maakt.

Op de eerste illustratie van de site waar Adrian naar verwees is in het rechter wiel al een swastika-vorm terug te vinden.

Ik weet niet wat voor informatie je meer over de vorm van de swastika wilt hebben. Het is een symbool dat al duizenden jaren in vele vormen en met vele betekenissen gebruikt wordt in culturen over de hele aardbol. Ik betwijfel of er een enkele verklaring achter de vorm zit.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gast

Bericht door Gast »

Ik wil weten wat dus de 4 L`en in het hakenkruis betekenen kijk:
Afbeelding
Je ziet dus 4 L`en als je even GOED kijkt!
en voor die 4 L`en wil ik een betekenis.. en die bestaad er ook.
1tje daarvan is namelijk
Love
L...
L...
L...
Dat is mijn vraag dat van swarsika enzo dat weet ik nu wel!
Gast

Bericht door Gast »

swarsika
herstel
swastika
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Maar gast; als de swastika al duizenden jaren in gebruik was - lang voordat het huidige alfabet in gebruik was - hoe kan de vorm van de swastika dan direct verbonden zijn met de vorm van een letter uit ons alfabet?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

'Love' is een Engels woord en de swastika heeft niks te maken met de Engels-talige cultuur. De betekenis die jij wil horen zal dus niks te maken hebben met de oorspronkelijke betekenis van de swastika, maar zal er misschien later aan gegeven zijn. Mij zegt het in elk geval niks...
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gast

Bericht door Gast »

Mij helaas wel..! Bovenaan stond swastika geschreven met een germaans iets erbij daarnaast.. stonden dus de betekenissen van de L`en. Misschien moet ik er tcoh maar in geloven dat ik het fout gezien heb :?
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik ben benieuwd waar je dat gezien hebt. In een boek? Of op een website? Of in een film/documantaire?

Je hebt het duidelijk over een specifieke situatie waar de vier L-vormen van de swastika voor vier woorden werden gebruikt die alle vier met een L begonnen. Als je meer informatie kan geven over het boek / de website / de film waar je die betekenissen gezien had kunnen we je misschien helpen dat weer te vinden.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Daar zal niets over te vinden zijn omdat er in het Derde Rijk geen connectie was met 4 L's
MB (oftewel gast)

Bericht door MB (oftewel gast) »

Nogmaals beste Roel Rijk! Zoiets verzin je niet zomaar!? Heb het gezien op een site naar aanleiding van http://www.google.com daarnaast vulde ik bij afbeeldingen: Hakenkruis in. Daar kreeg ik dus het Swastika! met daarnaast de 4 woorden dat begonnen met een L!!
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Afbeelding
Dan zul je dit wel bedoelen.

Waarom eigenlijk die interesse in het swastika-teken?
Laatst gewijzigd door KevinP op 04 apr 2004, 19:38, 3 keer totaal gewijzigd.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

mm hardnekkig..

1) Als love 1 van de 4 woorden is, IS die betekenis er later bij bedacht, in de tijd dat het hakenkruis-teken bedacht is bestond het woord love nog niet eens.
2) Waarom zou hitler, die de hele wereld Duitstalig wilde hebben zijn symbool een engelse betekenis geven..?
3) Als mensen nu verbanden kunnen verzinnen tussen alles wat los en vast zit, waarom zou iemand dan niet 4 woorden kunnen bedenken die bij 4 L's horen? Ik geloof gerust dat mensen van niet nader te noemen racistische organisaties vanalles bedenken om het hakenkruis een positief symbool te maken hoor.. het geven van een lieflijke betekenis is (voor hun) dan een goed begin.

(Ik weet het, jullie hebben dit allemaal al gezegd, maar speciaal voor de hardnekkige gast vat ik het nog even een keer mooi samen)

Miesjel.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

De afbeelding die ik heb geplaatst dateert uit 1920 en komt uit Amerika (als de site waarop ik de afbeelding gevonden heb juist is).
Het mag duidelijk zijn dat deze afbeelding geen verband heeft met Nazi-Duitsland. De swastika werd al veel eerder gebruikt door verschillende culturen in verschillende tijden.

Link: http://www.flashback.se/library/picture/swastikas.shtml

Volgende afbeelding komt uit Canada 1916:
Afbeelding

Jackie Kennedy in 1930:
Afbeelding
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Plaats reactie