US para insigne

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

US para insigne

Bericht door JimK »

Hallo,

Ik heb vandaag op een flohmarkt in Duitsland dit insigne gekocht voor € 0,50.
Nou doe ik zelf niet echt veel in US, heb het er een beetje bij. Heb in wat boeken gekeken, maar zag dit speldje/insigne (?) niet. Kan één van jullie mij vertellen wat dit is en of dit überhaupt US wo2 is/kan zijn. Zag het in het bakje van een oude Singer naaimachine bij wat oude mensjes liggen. Is het niks, dan maakt het ook niet uit :P

zie foto's
Het speldje/insigne
Afbeelding
Ballou, Reg'd
Afbeelding
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: US para insigne

Bericht door sobel »

heb je mischien een foto van de achterkant van de wing? dan kan ik eventueel nog kijken wat/wie de maker is :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Re: US para insigne

Bericht door Skylighter »

De pinnetjes waarmee je de wing vastzet zijn in ieder geval al na-oorlogs voor zover ik weet. Maar voor €0,50 geen verkeerde koop gedaan.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: US para insigne

Bericht door JimK »

Bedankt voor jullie reacties

ow, ik ben vergeten te melden dat het maar een kleine wing is. Ong 2 cm, kun je wel zien aan die pinnetjes.

Gr Jim
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: US para insigne

Bericht door JimK »

maar er is niemand die weet waar deze dingen voor zijn?
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: US para insigne

Bericht door Haplo »

Het is een US paratrooper jumpwing.
Mvg/Best regards, Sipke
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Re: US para insigne

Bericht door Skylighter »

Post de achterkant van de wing eens, zoals Sobel al gevraagd heeft, dan kunnen we bepalden of die wing oorlogs is of niet.
mgschutze schreef:maar er is niemand die weet waar deze dingen voor zijn?
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: US para insigne

Bericht door JimK »

Ik heb geen foto van de achterkant. Maar dat zal ook weinig helpen, deze is blanco :?
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: US para insigne

Bericht door S1991 »

Het lijkt mij inderdaad ook meer op een US Jumpwing.
Die werden vooral op de Class A Jackets en de Ike Jackets gedragen.
Als het om een origineel zou handelen zou die wel rond de 100 euro waard zijn.
Hoop je voldoende geholpen te hebben ;)
Grtz omgitsme
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: US para insigne

Bericht door sobel »

het is een US jumpwing, enkel is niet zeker of het oorlogs is, een foto van de achterkant kan uitsluitsel bieden en zelfs al die blanco is...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: US para insigne

Bericht door S1991 »

sobel schreef:het is een US jumpwing, enkel is niet zeker of het oorlogs is, een foto van de achterkant kan uitsluitsel bieden en zelfs al die blanco is...
Inderdaad ;)
Al zou het om een originele oorlogse handelen dan zou ik zeggen heeft hij geluk..
Gekocht voor 0,50 cent en de waarde is rond de 100 euro..
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: US para insigne

Bericht door JimK »

Ok. Bedankt voor de reacties. Ben net terug uit Tsjechië. Maar zal morgen dan foto van achterzijde maken.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: US para insigne

Bericht door JimK »

Ik heb foto's gemaakt,

Hier eentje gewoon, en dan eentje in zonlicht.
Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: US para insigne

Bericht door JimK »

niemand meer?
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: US para insigne

Bericht door SiNiStEr »

Zijn inderdaad US jumpwings die de Amerikaanse parachutisten uitgereikt krijgen als ze hun para-opleiding afgerond hebben.

Deze wing lijkt mij repro of postwar gezien de vreemde afwerking van de parachute. Daarnaast lijkt hij niet van het juiste materiaal gemaakt te zijn en heeft hij een slechte afwerking wat ongebruikelijk is bij dergelijke insignes. Normaal werden deze insignes van staal gemaakt en afgewerkt met een zilveren coating. Dit lijkt gepolijst staal te zijn.

Normaal vind je oorlogse met een dichte achterkant of een holle achterkant. Ik ken hier geen varianten op en een combinatie is mij geheel onbekend.
Vaak staat ook de markering "sterling" op de achterkant van de wings maar dit is geen vereiste en je vind ook originele wings zonder dit op de achterkant.

Echter voor 0,50 EUR. zeker geen slechte aankoop. Er zijn nog genoeg verzamelaars en/of reenacters die er 5 EUR. of meer voor over zullen hebben daar US para nu eenmaal populair is en niet iedereen het geld of de kennis heeft om een originele te kopen. Dus als je er weer vanaf wil, zeker niet weggooien gewoon op marktplaats zetten en zien wat er geboden wordt. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie