Allochtonen in WO2

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gesloten
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Allochtonen in WO2

Bericht door mannerheim »

Misschien kijk ik wel weer niet verder dan mijn neus lang is. Maar ik las dit artikel en het lijkt me ook iets interessants voor jullie mede-geïnteresseerden:
Alsof Marokkanen de oorlog hebben gewonnen!

maandag 5 mei 2008 15:27

Volgens staatssecretaris van Volksgezondheid Jet Bussemaker (PvdA) moet er in het onderwijs meer aandacht worden gegeven aan de rol van allochtonen bij de bevrijding van Nederland na de Tweede Wereldoorlog. Ze wil dat dat onderwerp nadrukkelijk wordt onderwezen op de landelijke pabo’s, zodat de latere onderwijzers het op hun beurt aan leerlingen kunnen uitdragen.

Negentien
Hoe zou het nou toch komen dat de rol van mensen uit Marokko, Suriname en de Antillen zo onderbelicht is gebleven? Even denken... misschien is het wel omdat die rol best wel klein is? Ik doe maar een gooi hoor. Na lang zoeken zijn er graven gevonden van negentien Marokkanen die zijn omgekomen in die oorlog. Onze alerte Zeeuwse hoofdredacteur wijst me erop dat de eerste Marokkaanse soldaten in 1940 sneuvelden. Ze liggen begraven in Kapelle.

Die Marokkanen zijn daar op een heel aparte manier terechtgekomen. Er vochten veel Noord-Afrikanen mee in het Franse leger – de oorlog woedde overigens ook in Noord-Afrika – en deze negentien hoorden bij een bataljon dat naar Engeland vluchtte na een mislukte aanval op de Duitsers in België, ten tijde van het Ardennenoffensief. Onderweg is een aantal van hen overboord geslagen en verdronken.

Geschiedvervalsing
Nu wil ik daar natuurlijk niets aan afdoen, want soldaten zijn helden, waar ze ook vandaan komen. Maar dit aantal van negentien verbleekt misschien wel een beetje bij de reusachtige aantallen slachtoffers die in Europa vielen. Naar schatting heeft die hele oorlog het leven gekost aan 72 miljoen mensen, soldaten en burgers bij elkaar. In Nederland zijn er ruim 200.000 mensen omgekomen.

Dus prima als we ook eens kijken naar de bijdrage van deze soldaten, maar laten we nu niet gaan doen alsof Marokkanen de oorlog voor ons hebben gewonnen. Dat zou geschiedvervalsing zijn en onrecht doen aan al die geallieerde slachtoffers. Waarom moeten we de rol van de Marokkanen kennen? Omdat dat de nieuwe Nederlanders bij onze geschiedenis zou betrekken? Zouden ze het anders werkelijk niet begrijpen? Heb je de inbreng van landgenoten nodig om ellende ergens anders te snappen?

Jodenvervolging
Bij recente dodenherdenkingen werd met kransen gevoetbald. Op veel scholen was het een tijdlang – ik weet niet hoe het nu is – nogal lastig, zeg maar onmogelijk, om over de Tweede Wereldoorlog te vertellen. Vooral over de jodenvervolging. Dan werd er van alles geschreeuwd in de klas en allochtone leerlingen wilden er niks van weten.

Een leraar zegt in een onderzoek naar lesgeven over dit onderwerp: ‘Toen ik iets vertelde over de Holocaust riep een leerling: “Lekker voor ze,” en keek me uitdagend aan.’ Het is maar één voorbeeld van weinig respect, omdat woord maar eens te gebruiken. De oorlog is de grootste gebeurtenis van de laatste honderd jaar in Nederland, en nog steeds het criterium voor van alles. Als bijvoorbeeld de slechtheid van een politicus moet worden benadrukt, werkt het altijd goed om er een nazi bij te halen. Het is nu eenmaal het ultieme kwaad. De vreselijke columnist Hugo Brandt Corstius deinsde er niet voor terug om in 1984 minister van Financiën Onno Ruding met Adolf Eichmann te vergelijken. Welja.

Aparte les
Bij de laatste dodenherdenking was speciaal aandacht voor de Amsterdamse voetbalclub WV (Wilhelmina Vooruit)-HEDW, die na de oorlog ruim tweehonderd leden minder bleek te hebben. Die waren allemaal vergast. De namen van de doden werden door drie jongens voorgelezen, van wie één duidelijk allochtoon.

Kijk, dat vind ik goed, want zo laat die jongen zien dat wat er is gebeurd, ook zíjn verleden is. Dat hij zich een Nederlander voelt en deel van onze geschiedenis. Maar daar heb je toch zeker geen aparte les voor nodig zeg. Dat staat in elk geschiedenisboek en hoort gewoon bij het geschiedenisonderwijs.



Bekijk ook Wynia's Week/ De allochtonen hebben de Duitsers niet verjaagd


© Elsevier
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Wouter »

Staatssecretaris Jet Bussemaker "wil dat Pabo-studenten les krijgen over de betekenis die deze allochtonen hebben gehad in de oorlog, opdat zij die kennis aan leerlingen kunnen doorgeven" en daar ben ik het helemaal mee eens. Er moet onmiddellijk op alle PABO's diepgaand aandacht worden besteed aan de aktiviteiten gedurende WO II van:


- de Grootmufti van Jeruzalem, Hajj-Amin al Husseini
- de Bosnisch-islamitische Waffen-SS divisie Handschar
- de Bosnisch-islamitische Waffen-SS divisie Kama
- de Albanees-islamitische Waffen-SS divisie in Kosovo en Macedonië
- de islamitische Waffen-SS Gebirgs Division Skanderbeg
- het moslimregiment van de SS divisie Sandzak
- het Arabisches Freiheitskorps
- de Arabische Brigade
- het Ostmuselmanische SS-Regiment
- het Osttürkische Waffenverband der SS
- de Waffengruppe der-SS Krim
- een onderdeel van het Tatar Regiment der SS
- e.v.a. moslimonderdelen van de Waffen SS en de Wehrmacht, in Bosnië en de rest van de Balkan, Noord-Afrika, de Sovjet-Unie en het Midden-Oosten.


Mevrouw Bussemaker heeft volkomen gelijk: Nederland schenkt veel te weinig aandacht aan de rol die deze moslims hebben gespeeld in de Tweede Wereldoorlog. Direkt iets aan doen!
Deas Gu Cath
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Moengoman »

Dan ook even contact opnemen met Fred van Russel, de voorzitter van de Surinaamse veteranenvereniging. Schaam je dan ook even voor de Nederlandse overheid, die het al decennia vertikt om deze veteranen een behoorlijk pensioen te geven.

http://www.landmacht.nl/actueel/nieuwsb ... ranen.aspx
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door JimK »

Die lijst van Wouter zal de rol van de allochtonen in wo2 goed duidelijk maken Jet :lol:
Laatst gewijzigd door JimK op 16 mei 2008, 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

We besteden in het Nederlandse onderwijs wel aandacht aan het Nederlandse verzet maar vrijwel geen aandacht aan de 23 duizend Nederlanders in de Waffen-SS en daarnaast nog tienduizenden Nederlanders in de het NSKK, de Wehrmacht, Luftwaffe en andere Duitse legeronderdelen. Waarom moeten we het van jullie dan omdraaien als het om Moslims gaat door hun rol in het verzet en aan geallieerde kant te minimaliseren en hun deelname in het Duitse leger te onderstrepen?

Bovendien is het krom om weer te generaliseren door over de Moslims te spreken en Hanschar en ander SS-formaties erbij te slepen. Veruit het grootste deel van de in Nederland woonachtige Moslims zijn van Turkse en Marokkaanse komaf. Turkije was neutraal tijden de Tweede Wereldoorlog en Marokkanen vond je niet of nauwelijks in de SS maar juist in het Franse leger. De islamitische SS'ers kwamen voornamelijk van de Balkan en verder naar het oosten. Waarom zou je een Marokkaan of Turk aanrekenen dat Bosniërs, Serviërs Albanezen, Turkmenen en Kazachen dienst deden in de SS?
Mevrouw Bussemaker heeft volkomen gelijk: Nederland schenkt veel te weinig aandacht aan de rol die deze moslims hebben gespeeld in de Tweede Wereldoorlog. Direkt iets aan doen!
Bussemaker had het niet over de rol van moslims in de oorlog maar over de rol van allochtonen bij de bevrijding van Europa. Het valt mij op hoe tegenwoordig, en daar is deze discussie geen uitzondering op, de rol van "allochtonen" onmiddelijk wordt opgevat als de rol van "de moslims". Alsof er naast moslims geen allochtonen zijn en dus elke allochtoon een moslim is.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door JimK »

Wat is volgen jou de rol van allochtonen bij de bevrijding van Nederland?
Als je over allochtonen in het algemeen spreekt, hebben Amerikanen, Polen, Canadezen, Engelsen etc zeker de grote rol in onze bevrijding gehad. Maar ik denk niet dat Jet Bussemaker deze groepen allochtonen voor ogen heeft.
Ik rond komende week het atheneum af, maar de Nederlandse SS en NSB etc zijn net zo uitgebreid aan bod geweest als het engelandvaarders gebeuren en verzet. Onze collaborateurs worden niet verzwegen in de geschiedenis die ik gehad heb. Misschien een andere als bij jou op school.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door coco »

Bij ons (vmbo dan...maar oke) wordt er over nederlandse ss en over nsb gesproken als of het satans kinderen zijn, ook ook alle duitsers zijn slecht enzo...veel leraren enzo doen allemaal vreemd tegen mij sinds ik heb verteld dat ik Pre 45 militaria spul verzamel...vind maar beetje kinderachtig.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

mgschutze schreef:Wat is volgen jou de rol van allochtonen bij de bevrijding van Nederland?
Als je over allochtonen in het algemeen spreekt, hebben Amerikanen, Polen, Canadezen, Engelsen etc zeker de grote rol in onze bevrijding gehad. Maar ik denk niet dat Jet Bussemaker deze groepen allochtonen voor ogen heeft.
Ik rond komende week het atheneum af, maar de Nederlandse SS en NSB etc zijn net zo uitgebreid aan bod geweest als het engelandvaarders gebeuren en verzet. Onze collaborateurs worden niet verzwegen in de geschiedenis die ik gehad heb. Misschien een andere als bij jou op school.
Wat was volgens jou dan de rol van de genoemde moslim SS-eenheden bij de bezetting van Nederland? De staatssecretaris had het helemaal niet over de rol van Marokkanen of andere allochtonen bij de bevrijding van Nederland. Volgens mij reageert iedereen domweg op de ophef die de PVV maakte zonder dat iemand de moeite nam om het bewuste gesprek met Bussemaker te bekijken en zo te controleren of de PVV'er Bosma wist waarover hij het had. Welke groep Bussemaker voor ogen had: misschien is het handig om dit even te lezen...
Staatssecretaris Bussemaker is boos. Alsof ze heeft gezegd dat Marokkanen een heldenrol speelden tijdens de bevrijding. Nee, ze pleit alleen voor een mondiaal perspectief.

Op 4 mei deed staatssecretaris Bussemaker van vws mee aan een discussie in een uitzending van de Nederlandse Moslim Omroep. Thema: de rol van allochtonen bij de bevrijding van Europa. Een dag later vroeg Martin Bosma, Kamerlid van de Partij voor de Vrijheid, een spoeddebat aan. Bussemaker zou hebben gezegd dat op pabo’s les gegeven moet worden over de rol van allochtonen in de Tweede Wereldoorlog. De staatssecretaris maakt zich volgens Bosma schuldig aan multiculturele geschiedvervalsing. „De rol van allochtonen tijdens de oorlog is te verwaarlozen, maar de PvdA wil die rol nu opkloppen om haar islamitische achterban te paaien. Dit is onderwijs inzetten voor het linkse populisme gericht op de moslimstem.”

In Trouw deed Ronald Sörensen, fractieleider van Leefbaar Rotterdam, het gisteren nog eens dunnetjes over. Gek. Wie de uitzending van de Moslim Omroep terugziet via uitzendinggemist, kan constateren dat Bussemaker de uitspraken die aan haar worden toegeschreven, nooit heeft gedaan. Bussemaker: „Het was een beetje de insteek van de discussieleider zelf om de rol van individuele Marokkanen bij de bevrijding van Europa naar voren te halen. Zo liet hij in een reportage zien welke rol zijn eigen opa had gespeeld. Ook kwam opnieuw aan de orde dat er in Zeeland negentien Marokkanen begraven liggen die tijdens de oorlog zijn gesneuveld. Maar het is van de zotte dat ik zou hebben gezegd dat Nederland door de Marokkanen is bevrijd. Wie mij dat in de mond legt, heeft bewust niet willen luisteren. Sörensen schrijft mijn uitspraken ten onrechte ook nog toe aan mijn speech op 4 mei tijdens de herdenking op de Dam.”

De inbreng van de staatssecretaris tijdens de (eerder opgenomen) uitzending op 4 mei was een heel andere. Bussemaker: „Ik heb gezegd dat het in de oorlog niet alleen draaide om de bezetting van Nederland of Europa. Het was een wereldoorlog, met de nadruk op wereld. In zijn ingezonden stuk in Trouw kijkt Sörenson heel traditioneel vanuit het perspectief van Nederland naar die oorlog. Maar er wonen hier vele allochtonen. Willen we in de toekomst samen met hen de doden herdenken en de bevrijding vieren, dan zullen we bereid moeten zijn ook vanuit wereldperspectief naar die oorlog te kijken. Wat is er gebeurd in de landen van herkomst van al diegenen die nu in Nederland wonen? Ik heb het over de landen rond de Middellandse Zee, Oost-Europa, Nederlands-Indië, Suriname en de Nederlandse Antillen. Welke betekenis heeft de oorlog voor de mensen die uit die landen stammen en nu hier wonen? Natuurlijk, bij de herdenking hoort de holocaust in Europa voorop te blijven staan. Maar wil je er ook in de toekomst een gezamenlijke herdenking van maken, dan moet je het wereldperspectief erbij betrekken.

Het Niod onderzoekt dat nu. Bussemaker: „Er zullen niet alleen heldendaden tevoorschijn komen, maar ook minder flatteuze zaken. Het onderzoek is overigens niet mijn initiatief, maar van het Niod. We gaan kijken of onderdelen vertaald kunnen worden naar lesmateriaal voor pabo-studenten. Bij de overdracht van wat er tijdens de oorlog is gebeurd, spelen zij immers een belangrijke rol.”
Bron: TROUW

Overigens blijft mijn vraag openstaan waarom we de moslims in Nederland moeten aanrekenen dat er Bosnische, Servische, Albanese en Turkmeense SS-eenheden waren. De logica daarvan ontgaat mij.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door iknowdintoo »

coco schreef:Bij ons (vmbo dan...maar oke) wordt er over nederlandse ss en over nsb gesproken als of het satans kinderen zijn, ook ook alle duitsers zijn slecht enzo...veel leraren enzo doen allemaal vreemd tegen mij sinds ik heb verteld dat ik Pre 45 militaria spul verzamel...vind maar beetje kinderachtig.
Pfft.. Wat een onzin. Die moeten eens een lesje 'WO2 voor beginners' nemen..
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Veltro »

Naar mijn mening is de herdenking van 4 en 5 mei een onderdeel van het Nederlandse bewustzijn. Als men het nodig acht extra nadruk te leggen op allochtonen in deze herdenking om een onderlinge band te creëren, blijkt dat allochtonen nog steeds geen onderdeel zijn van Nederland, maar slechts buitenlanders welke hier wonen.

Je voelt je Nederlander (het maakt niet uit waar je origineel vandaan komt) of niet. Geforceerde constructies zullen enkel de schijn ophouden.

De nauwelijks aanwezige bijdrage aan de bevrijding van de grote minderheidsgroepen in Nederland betekend ook niet dat we de nadruk tijdens de herdenking moeten leggen op hen welke de kant van de AS kozen. Het is echter wel een feit dat de meeste Moslim landen in het Midden-Oosten en Balkan diepe sympathie koesterden voor de AS. Dit splits zich in 2 hoofdredenen: kans om zich te ontdoen van hun huidige overheersers en om oude rekeningen te vereffenen.

Geen enkele nationaliteit is vrij van misstanden, maar de 2 Moslim groepen welke hier in deze discussie toch hoofdzakelijk worden bedoeld, Turken en Marokkanen, hebben in de 20ste eeuw toch heel wat bloed aan hun handen.
De Turken met hun Ottomaanse Rijk stonden in Wo1 aan de “verkeerde kant”, hebben de Armeense holocaust op hun geweten en vermoorden duizenden Grieken bij hun verdrijving uit het huidige Turkije tijdens de Balkan Oorlogen.
Het was dus Turkije welke als eerste grootschalige deportatie en uitroeiing van bevolkingsgroepen toepaste en met haar buitenlands beleid in WO1 en daarna een aanleiding vormde tot WO2.

De Marokkanen waren verantwoordelijk, als Franco’s belangrijkste stoottroepen, voor de Fascistische overwinning in Spanje en brachten hiermee WO2 dichterbij. De slachtingen welke deze Marokkanen uitvoerden waren barbaars en berucht.

Samengevat hebben de Turken en Marokkanen een veel grotere negatieve rol in de 20ste Eeuw gespeeld ten aanzien van de Wereldvrede dan een positieve.
Of we dit de huidige generatie in Nederland moeten aanrekenen is een ander punt, maar ik vind positieve nadruk bij een herdenking welke tegenwoordig alle doden en oorlogen omvat geschiedvervalsing.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

Dit ben ik in grote lijnen met je eens. Zoals je zelf al eenigszins aangeeft waren de motieven van moslims uit uiteenlopende landen om zich aan te sluiten bij de nazi's divers en zeer complex. Hen enkel afrekenen op het feit dat ze in de SS dienst namen is een simplificatie van de geschiedenis waarover op ditzelfde forum (en zelfs in dit topic) mensen wel vallen als we zo generaliseren over Nederlandse SS'ers. Maar sowieso valt het telkens weer op dat generaliseren over "de moslims" in delen van onze samenleving algemeen aanvaard wordt. Alsof "de moslim" bestaat zonder enig onderscheid in geloofsstromingen en afkomst.

Vergeet overigens ook de rol niet van de islamitische seperatisten in wat toen Nederlands-Indië was. Ook geen fraaie geschiedenis en geheel in lijn met wat jij breken met overheersers en het vereffenen van oude rekeningen noemt.

Blijft dat ik de reacties van "rechts" - die a) de Waffen-SS erbij slepen om de huidige generaties allochtonen in ons land (waarmee zij enkel moslims bedoelen) iets aan te rekenen en die b) de staatssecretaris (bij monde van Bosma en Sörensen) woorden in de mond leggen - unfair en polariserend vind. Wat Bussemaker voorstelde was lang niet de geschiedsvervalsing die er nu van gemaakt wordt en ik ga er vanuit dat het niod het voorgestelde onderzoek objectief en naar behoren zal uitvoeren.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door mannerheim »

Ruimteaapje schreef:Dit ben ik in grote lijnen met je eens. Zoals je zelf al eenigszins aangeeft waren de motieven van moslims uit uiteenlopende landen om zich aan te sluiten bij de nazi's divers en zeer complex. Hen enkel afrekenen op het feit dat ze in de SS dienst namen is een simplificatie van de geschiedenis waarover op ditzelfde forum (en zelfs in dit topic) mensen wel vallen als we zo generaliseren over Nederlandse SS'ers. Maar sowieso valt het telkens weer op dat generaliseren over "de moslims" in delen van onze samenleving algemeen aanvaard wordt. Alsof "de moslim" bestaat zonder enig onderscheid in geloofsstromingen en afkomst.

Vergeet overigens ook de rol niet van de islamitische seperatisten in wat toen Nederlands-Indië was. Ook geen fraaie geschiedenis en geheel in lijn met wat jij breken met overheersers en het vereffenen van oude rekeningen noemt.

Blijft dat ik de reacties van "rechts" - die a) de Waffen-SS erbij slepen om de huidige generaties allochtonen in ons land (waarmee zij enkel moslims bedoelen) iets aan te rekenen en die b) de staatssecretaris (bij monde van Bosma en Sörensen) woorden in de mond leggen - unfair en polariserend vind. Wat Bussemaker voorstelde was lang niet de geschiedsvervalsing die er nu van gemaakt wordt en ik ga er vanuit dat het niod het voorgestelde onderzoek objectief en naar behoren zal uitvoeren.
Wat een kwats. De staatssecretaris had het over 'allochtonen'. Bijna iedere moslim in Nederland is een allochtoon of een nakomeling daarvan. Bussemakers wilde laten zien wat de allochtonen bijgedragen hebben aan de bevrijding. Door alleen deze kanten te laten zien creeër je een volledig verkeerd beeld. Want bij een verhaal horen twee kanten. En jij hebt het over de reactie's van 'rechts', ben jij nou niet net zo aan het generaliseren als de mensen die jij beschuldigt?
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

mannerheim schreef:Wat een kwats. De staatssecretaris had het over 'allochtonen'. Bijna iedere moslim in Nederland is een allochtoon of een nakomeling daarvan. Bussemakers wilde laten zien wat de allochtonen bijgedragen hebben aan de bevrijding. Door alleen deze kanten te laten zien creeër je een volledig verkeerd beeld. Want bij een verhaal horen twee kanten. En jij hebt het over de reactie's van 'rechts', ben jij nou niet net zo aan het generaliseren als de mensen die jij beschuldigt?
Dat bedoel ik nou. Ze heeft niet gezegd dat ze wil laten zien wat de allochtonen hebben bijgedragen aan de bevrijding. Wel zei ze dat de oorlog niet alleen draaide om de bezetting van Nederland en Europa en dat je de oorlog dus in een wereldwijd perspectief moet zien. Dus geen positieve of negatieve geschiedsvervalsing maar gewoon kijken naar wat de Tweede Wereldoorlog inhield in de landen van herkomst van de allochtonen die nu in Nederland wonen. Heb je überhaupt het programma gezien waarin Bussemaker gast was en waarin ze deze uitspraken zou hebben gedaan? Of draaf jij ook achter Bosma en Sörensen aan. Nogmaals:
In Trouw deed Ronald Sörensen, fractieleider van Leefbaar Rotterdam, het gisteren nog eens dunnetjes over. Gek. Wie de uitzending van de Moslim Omroep terugziet via uitzendinggemist, kan constateren dat Bussemaker de uitspraken die aan haar worden toegeschreven, nooit heeft gedaan. Bussemaker: „Het was een beetje de insteek van de discussieleider zelf om de rol van individuele Marokkanen bij de bevrijding van Europa naar voren te halen. Zo liet hij in een reportage zien welke rol zijn eigen opa had gespeeld. Ook kwam opnieuw aan de orde dat er in Zeeland negentien Marokkanen begraven liggen die tijdens de oorlog zijn gesneuveld. Maar het is van de zotte dat ik zou hebben gezegd dat Nederland door de Marokkanen is bevrijd. Wie mij dat in de mond legt, heeft bewust niet willen luisteren. Sörensen schrijft mijn uitspraken ten onrechte ook nog toe aan mijn speech op 4 mei tijdens de herdenking op de Dam.”

De inbreng van de staatssecretaris tijdens de (eerder opgenomen) uitzending op 4 mei was een heel andere. Bussemaker: „Ik heb gezegd dat het in de oorlog niet alleen draaide om de bezetting van Nederland of Europa. Het was een wereldoorlog, met de nadruk op wereld. In zijn ingezonden stuk in Trouw kijkt Sörenson heel traditioneel vanuit het perspectief van Nederland naar die oorlog. Maar er wonen hier vele allochtonen. Willen we in de toekomst samen met hen de doden herdenken en de bevrijding vieren, dan zullen we bereid moeten zijn ook vanuit wereldperspectief naar die oorlog te kijken. Wat is er gebeurd in de landen van herkomst van al diegenen die nu in Nederland wonen? Ik heb het over de landen rond de Middellandse Zee, Oost-Europa, Nederlands-Indië, Suriname en de Nederlandse Antillen. Welke betekenis heeft de oorlog voor de mensen die uit die landen stammen en nu hier wonen? Natuurlijk, bij de herdenking hoort de holocaust in Europa voorop te blijven staan. Maar wil je er ook in de toekomst een gezamenlijke herdenking van maken, dan moet je het wereldperspectief erbij betrekken.
En ja, bijna iedere moslim in Nederland is een allochtoon of een nakomeling daarvan. Maar niet elke allochtoon in Nederland is een moslim. Precies daarom verwijst de staatssecretaris ook naar Oost-Europa (Polen, voormalig Joegoslaven, Roemenen, Bulgaren), Suriname, de Antillen en Indonesië.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Charly1975 »

Waarom worden Antillianen als allochtonen gezien ? Mensen van Aruba en de Antillen (Bonaire, Curaçao, St. Maarten, St. Eustatius en Saba) hebben allemaal een Nederlands paspoort en dus de Nederlandse nationaliteit. Je hebt geen Arubaans paspoort of 'de' Antiliaanse nationaliteit. Ze hebben misschien een iets getintere huidskleur maar zijn verder net zo Nederlands als de mensen die in het 'land' Nederland de Nederlandse nationaliteit hebben. Dus hou op met Arubanen en Antillianen als allochtonen te bestempelen.

Om me een heel klein beetje met de discussie te bemoeien: de rol van de Arubanen & Antillianen EN de Surinamers worden wat mij betreft wel onderbelicht in de geschiedenislessen. Je moet niet vergeten dat Suriname ten tijde van WOII net als Indonesië (waar terecht wel genoeg aandacht voor is) 'gewoon' bij Nederland hoorde. A&A behoren nu nog steeds tot het Koninkrijk der Nederlanden. Nu is Suriname volgens mij niet bezet geweest maar er zijn weldegelijk Surinamers die hun leven voor ons heden hebben gegeven. Hetzelfde geldt voor de Arubanen en Antillianen.

De rol van Marokkanen extra belichten lijkt me ook wat overdreven. Wellicht hebben er ook nog Zwitsers, Zweden of Mexicanen bij de geallieerde gevochten....

Wat me wel opvalt is dat er bij een aantal gebruikers hier het woord Allochtoon gelijk staat aan moslim. Dat is heel vreemd. Niet iedere Allochtoon is moslim. Om het dan voor die gebruikers nog wat makkelijker te maken: niet iedere Turk is moslim er zijn ook christelijke turken en die worden ook bedoeld met 'allochtoon'

Moet je tegenwoordig ook niet een ander woord gebruiken voor allochtoon ? Iets van bi-cultureel toch ???

Verder bemoei ik me niet met deze discussie. Dit was mijn mening.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

Het woord allochtoon betekent "uit een ander land". Antillianen zijn (en Surinamers waren) uiteraard inwoners van hetzelfde koninkrijk maar niet van hetzelfde land. Derhalve is een Antilliaan een allochtoon. Ik ben het overigens volkomen met je eens dat de rol van Surinamers en Antillianen in de oorlog onterecht nauwelijks besproken wordt. Als ik vooral al denk aan de honderden Surinamers die op Nederlandse koopvaarders dienden. Maar er zijn zelfs Surinamers op D-Day geland die dienst deden in de Prinses Irene Brigade. Niet dat die nou opeens speciaal op de voorgrond moeten worden gehaald, maar helemaal verzwijgen of bagetaliseren is ook niet goed.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gesloten