Durk's Collectie - Update 24-9-09

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Durk's Collectie - Update 24-9-09

Bericht door iknowdintoo »

Ansichtkaart Lichte Divisie, 3-1-2 Regiment Wielrijders:

Afbeelding

Afbeelding




Een paar nieuwere overzichtsfoto's:

Overzicht van één kant

Afbeelding

Wat Gebirgsjäger en algemeen Duitse uitrustingsstukken en andere spullen

Afbeelding

Enige Duitse spullen

Afbeelding

Een paar foto's en een ansichtkaart, voornamelijk Luftwaffe.

Afbeelding

Drie Japanse papiergeld briefjes, had er nog meer maar die liggen ergens in een stapel spul..

Afbeelding

---Update 15-3-09---
Vandaag weer een paar dingetjes erbij, een Panzerschreck reserveglas en 2 Eihandgranate pinnen. Wederom voor meer foto's kijk op mijn site: http://gebirgsjagercollector.webs.com/

Afbeelding
Afbeelding
(dank aan Erik S. voor de fotografie-tips ;) )
---Update 3-3-09---
Heb er een paar dagen geleden weer twee aanwinsten bij gekregen, een aluminium Edelweiß capbadge, en een Feldgrau schouderembleem:
Afbeelding
Afbeelding
Er staan meer foto's hier: http://gebirgsjagercollector.webs.com/g ... ritems.htm
---Update 22-2-09---
Deze heb ik al een tijdje, maar toch maar even laten zien, een illegale krant van 2 mei 1945, met heugelijk nieuws met betrekking tot de gezondheid van snorremans:
Afbeelding
Afbeelding
---Update 10-1-09----
Ik heb vandaag in een boekwinkeltje een boek uit 1944 op de kop getikt, namelijk Peter Mönkemann, geschreven door Tüdel Weller, uitgegeven in 1944 door Uitgeverij De Schouw. Vertaald uit het Duits, eerst uitgegeven als Peter Mönckemann door het Zentralverlag der NSDAP. Het boek heeft Kultuurkamer-nummer K983. Mijn foto editing programma is raar aan het doen, dus ik heb alleen een goeie foto van de voorkant:
Afbeelding



Kastje met verschillende dingetjes (bovenste plank: footpowder, bevrijdingsblik; middelste plank stukken Berlijnse Muur & andere Oost-Duitse/Sovjet spullen; onderste plank verschillende bevrijdingsitems

Afbeelding

Gebirgsjäger Leutnant schouderstukken & officiers-kraagspiegels, Gebirgsjäger-veldfles, instructieboekje Sturmgewehr 44, Signaal nr. 13-1944, kaartje Europa, complete gasmaskerset, onbekende Gebirgsjäger-foto (Edelweiß als kraagspiegels?), en wat extra reserveglaasjes voor het gasmasker

Afbeelding

Een Winterhulp Nederland-collectebus, een Kriegsmarine-eetbord van de Ernst Groschel (hier meer info over elders in dit topic), en een reken/economie-hulpmiddel uit 1938 voor Duitse 1e klassen. Daaronder een portret van mijn opa, zijn Distributiestamkaarten en Persoonsbewijs, wat Nederlands geld, petroleum-bonnen, en een Nieuw Testament uit 1940. Mijn opa heeft ook in Drenthe onder dwang tankgraven gegraven; gelukkig mocht hij gauw weer naar huis. Alhoewel hij het grootste deel van Drenthe naar Friesland gelopen heeft..

Afbeelding

Een bodemvondst Tsjechische Vzor 24 bajonet (zeer waarschijnlijk Duits doorgebruikt), een Signaal met Leon Degrelle op de voorkant, een Kriegsverdienste Kreuz 2e klasse in bijna nieuwstaat, een pakje Weiße Garde sigaretten, Duitse veldpost, een Duitse ansichtkaart uit 1938, een Duitse stofbril met verpakking, een Ostmedaille, maker Deschler & Sohn, inclusief zakje, een Winterhilfswerke-ansichtkaart uit 1941 (Kämpfen, Arbeiten, Opfern), gedeeltelijk zichtbaar een Beurteilung van een Duitse onderofficier om Feldwebel te worden, een beschadigde Edelweiß capbadge, een achterplaat van een Signaal, en als achtergrond een Zeltbahn (zonder stempels).

Afbeelding

Een kast vol met Distributiestamkaarten en Persoonsbewijzen van familie, midden en middenboven respectievelijk een Persoonsbewijs met een houten omhulsel en één met een soort plastic hoesje. Bovenop 2 MkII 40mm hulzen, een beschilderd houten dienblad uit waarschijnlijk 1940, en daarvoor 2 kaartjes voor gratis maaltijden ter gelegenheid van de bevrijding (1 voor volwassenen, 1 voor kinderen)

Afbeelding

Een setje papieren van een man bij de Arbeitseinsatz gekregen door een kennis van mijn oma, welke het van de weduwe van deze man gekregen had. Dit vind ik persoonlijk wel één van mijn mooiste stukken. De man werkte bij Voigtländer & Sohne, waarschijnlijk om fijne machinerie te maken.

Afbeelding

Wat boeken, en bovenop mijn His Master's Voice 101 draagbare gramofoon :) .. Geproduceerd tussen 1925 en 1927, dit is het vroege model

Afbeelding

Een setje papieren van mijn overgrootvader, welke melkrijder was. Hiervoor kreeg hij verschillende papieren, zodat hij zijn beroep mocht blijven uitoefenen: het had met de voedselvoorziening uit te staan, en daarom door de Duitsers als 'belangrijk' aangemerkt (gelukkig wel..). Hiervoor mocht hij ook zijn fiets houden (hetgeen duidelijk vertegenwoordigd is: 3 papieren waarin staat dat hij zijn fiets mocht houden).

Afbeelding

Het Leeuwarder Nieuwsblad van 15 mei 1940, waarin aangegeven wordt dat Nederland zich heeft overgegeven..

Afbeelding

Een Nieuwsblad van Friesland van 23 Juni 1941; de dag dat Duitsland de Sovjet-Unie binnenviel. Met als grootste kop: 'Het Verraad van Moskou'.

Afbeelding

Een Signaal met een Afrika Korps-kleurenfoto, enkele Feldpost-brieven, een foto van een Luftwaffe-officier bij zijn familie, nieuwjaar 1945, een Kriegsgefangenen-Erkennungsmarke van Stalag XIII-E, welke gelegen was in Metz. En voor de helft een stapeltje Vliegwerelds met bovenop één met een foto van een Bf109 in Noord-Afrika.

Afbeelding

De volledige Beurteilung, een stuk van een bunker v.d. Atlantikwall uit Normandië, een foto van een Gebirgsjager die zijn veters strikt, en een ongerelateerd reclamebordje voor kaas.

Afbeelding

Een mapje met verhalen over onderduikers in Heech, waar mijn oma ook een stuk in geschreven heeft.

Afbeelding

Een souvenir van de bevrijding -een asbakje- en op de achtergrond een armband van de Binnenlandsche Strijdkrachten

Afbeelding

Wat sigaretten die op 31 augustus 1941 werden afgeworpen boven Nederland, ter gelegenheid van de verjaardag van Koningin Wilhelmina. Ik heb begrepen dat deze vrij zeldzaam zijn. En weer de NBS armband op de achtergrond.

Afbeelding




Dat was 't dan. Het is nu tenminste een beetje meer geordend. :)
Laatst gewijzigd door iknowdintoo op 24 sep 2009, 21:33, 16 keer totaal gewijzigd.
tuniaz
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 jan 2008, 14:27
Locatie: Haarlem

Re: Durk's Collectie

Bericht door tuniaz »

Ziet er echt prachtig uit!_/-\o_
Netjes ingericht enzo. :)
"Als we een mijnenveld tegenkomen, valt onze infanterie gewoon aan alsof het er niet was."
Georgy K. Zjoekov tegen Dwight D. Eisenhower, 1945
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Durk's Collectie

Bericht door coco »

Zoals ik al heb gezegd, seht gutt aus!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Durk's Collectie

Bericht door de korte golf »

ziet er goed uit :wink:
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Durk's Collectie

Bericht door Ajacied8989 »

Netjes! :)
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
fallschirmjager
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 jan 2008, 18:11
Locatie: Lokeren Oost-vlaanderen

Re: Durk's Collectie

Bericht door fallschirmjager »

mooie collectie
met sommige dingen van emotionele waarde denk ik ....
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Durk's Collectie

Bericht door iknowdintoo »

Ja, vooral m'n opa's PB en distributiestamkaarten..
In ander nieuws: Kraftfahr Fibel is binnen! Ik maak zo foto's
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Durk's Collectie

Bericht door iknowdintoo »

Foto's, voorkant:
Afbeelding
Maschinengewehr 13 (nog nooit van gehoord, maar doet me denken aan MG34 met inklapbare/terugtrekbare kolf):
Afbeelding
Stielhandgranate 24:
Afbeelding
Formatie motoren:
Afbeelding
In weer ander nieuws: Verwundetenabzeichen koop bijna rond, en waarschijnlijk vanavond KM bord (gekregen) binnen.
fallschirmjager
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 jan 2008, 18:11
Locatie: Lokeren Oost-vlaanderen

Re: Durk's Collectie

Bericht door fallschirmjager »

nice

kan me wel voorstellen dat je hierdoor iets wijzer wordt over verscheidene zaken
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Durk's Collectie

Bericht door iknowdintoo »

KM bord is binnen, gestempeld KPM 1938.
Foto's:
S6000603.JPG
Bijlagen
S6000604.JPG
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Durk's Collectie

Bericht door de korte golf »

heeft hij die opgedoken :o zo vet!
nice :wink:
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
fallschirmjager
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 jan 2008, 18:11
Locatie: Lokeren Oost-vlaanderen

Re: Durk's Collectie

Bericht door fallschirmjager »

de korte golf schreef:heeft hij die opgedoken :o zo vet!
nice :wink:
:lol:
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Durk's Collectie

Bericht door iknowdintoo »

Verwundetenabzeichen Silber is binnen, met dank aan de verkoper!
Foto van Abzeichen met oorkonde.
Foto van Abzeichen met oorkonde.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Durk's Collectie

Bericht door iknowdintoo »

Trouwens ook nog wat foto's gekocht vandaag, inclusief 1 van een LW-officier bij zijn familie nieuwjaar 1945 :mrgreen: .
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Durk's Collectie

Bericht door iknowdintoo »

Net een paar uurtjes terug uit Normandië. Aardig wat beleefd, met een Big Red One veteraan gepraat ( _/-\o_ ) en boek gekocht en door die vetereaan gesigneerd (zie aanwinsten), een instructieboekje voor StG 44, en een Erkennungsmarke van een krijgsgevangene, uit Stalag XII, beide gekocht op de Market Couvert in Ste Maire Eglise (de winkeltjes in Ste Maire Eglise hebben makkelijk berekenbare prijzen: neem de normale prijs en vermenigvuldig met 6. Ergste wat ik gezien heb was een KvK2 mit Schwertern + kort lintje voor €150) Ook nog een WHN collectebus binnengekregen. Al met al een aardig weekje.
Op aanvraag maak ik nog wel wat scans van StG instructieboekje.
Boekje
Boekje
Erkennungsmarke, nr. 10579 (weet iemand trouwens of het ook mogelijk is om dat nummer te achterhalen?)
Erkennungsmarke, nr. 10579 (weet iemand trouwens of het ook mogelijk is om dat nummer te achterhalen?)
WHN collectebus
WHN collectebus
Boek (yay!)
Boek (yay!)
S6000636.JPG
Plaats reactie