M1 Helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Pvt.Roumen
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 mei 2008, 00:53
Locatie: Echt , Limburg

M1 Helm

Bericht door Pvt.Roumen »

Ik probeer een soort van verzameling te beginnen op 'n airborne outfit.
daarbij hoort natuurlijk 'n helm , ik keek even op ebay en zag dit.
nu weet ik niet of 't wat is , dus ik vraag het hier maar..
...aangezien al gelijk word geadverteerd met 'band of brothers'

Afbeelding
Afbeelding
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: M1 Helm

Bericht door ammo »

Gewoon een naoorlogse NL pot
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Pvt.Roumen
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 mei 2008, 00:53
Locatie: Echt , Limburg

Re: M1 Helm

Bericht door Pvt.Roumen »

dus 't is gewoon 'n vreselijk ding voor een verzameling? :P
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: M1 Helm

Bericht door asjemenou »

Pvt.Roumen schreef:dus 't is gewoon 'n vreselijk ding voor een verzameling? :P
Een vreselijk ding zou ik het niet willen noemen en het ligt er aan of wat voor een verzameling je wilt beginnen. Het is zoals al eerder vermeld een Nederlandse naoorlogse helm. Alleen heeft iemand er de inmiddels bekende schoppenaas op gezet. Ik lees in je openingstopic dat je een airborne outfit wil aanschaffen. Wat bedoel je hier precies mee? Zoek je een originele WOII airborne outfit of een (gereproduceerde) re-enactment airborne outfit? Als je echter voor een originele WOII airborne outfit gaat dan wordt het toch al iets moeilijker. Deze zijn namelijk niet zo één, twee, drie meer te vinden. Door de "Band of brothers/Saving private Ryan" gekte zijn de prijzen van deze originele WOII airborne items (dus ook de helm) tot recordhoogte's gestegen. Eigenlijk zijn deze WOII airborne items niet meer te betalen.
Om dan toch een beetje een "Band of brothers/Saving private Ryan" gevoel te hebben, denk ik dat je beter een gereproduceerde airborne outfit kunt kopen. Dan denk ik dat zo'n omgebouwde naoorlogse Nederlandse helm er niet zo gek bij staat. De adverteerder zet er niet voor niets de sleutelwoorden "Band of brothers" bij...
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Pvt.Roumen
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 mei 2008, 00:53
Locatie: Echt , Limburg

Re: M1 Helm

Bericht door Pvt.Roumen »

asjemenou schreef:Een vreselijk ding zou ik het niet willen noemen en het ligt er aan of wat voor een verzameling je wilt beginnen. Het is zoals al eerder vermeld een Nederlandse naoorlogse helm. Alleen heeft iemand er de inmiddels bekende schoppenaas op gezet. Ik lees in je openingstopic dat je een airborne outfit wil aanschaffen. Wat bedoel je hier precies mee? Zoek je een originele WOII airborne outfit of een (gereproduceerde) re-enactment airborne outfit? Als je echter voor een originele WOII airborne outfit gaat dan wordt het toch al iets moeilijker. Deze zijn namelijk niet zo één, twee, drie meer te vinden. Door de "Band of brothers/Saving private Ryan" gekte zijn de prijzen van deze originele WOII airborne items (dus ook de helm) tot recordhoogte's gestegen. Eigenlijk zijn deze WOII airborne items niet meer te betalen.
Om dan toch een beetje een "Band of brothers/Saving private Ryan" gevoel te hebben, denk ik dat je beter een gereproduceerde airborne outfit kunt kopen. Dan denk ik dat zo'n omgebouwde naoorlogse Nederlandse helm er niet zo gek bij staat. De adverteerder zet er niet voor niets de sleutelwoorden "Band of brothers" bij...
Nou voor 'n verzameling , en later misschien re-enactment. Maar liever 'n repro , voor de prijs dan :P

Enig idee waar ik zo'n helm zou kunnen krijgen?
en welk type is bij market garden gebruikt?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: M1 Helm

Bericht door asjemenou »

Pvt.Roumen schreef:
asjemenou schreef:Een vreselijk ding zou ik het niet willen noemen en het ligt er aan of wat voor een verzameling je wilt beginnen. Het is zoals al eerder vermeld een Nederlandse naoorlogse helm. Alleen heeft iemand er de inmiddels bekende schoppenaas op gezet. Ik lees in je openingstopic dat je een airborne outfit wil aanschaffen. Wat bedoel je hier precies mee? Zoek je een originele WOII airborne outfit of een (gereproduceerde) re-enactment airborne outfit? Als je echter voor een originele WOII airborne outfit gaat dan wordt het toch al iets moeilijker. Deze zijn namelijk niet zo één, twee, drie meer te vinden. Door de "Band of brothers/Saving private Ryan" gekte zijn de prijzen van deze originele WOII airborne items (dus ook de helm) tot recordhoogte's gestegen. Eigenlijk zijn deze WOII airborne items niet meer te betalen.
Om dan toch een beetje een "Band of brothers/Saving private Ryan" gevoel te hebben, denk ik dat je beter een gereproduceerde airborne outfit kunt kopen. Dan denk ik dat zo'n omgebouwde naoorlogse Nederlandse helm er niet zo gek bij staat. De adverteerder zet er niet voor niets de sleutelwoorden "Band of brothers" bij...
Nou voor 'n verzameling , en later misschien re-enactment. Maar liever 'n repro , voor de prijs dan :P

Enig idee waar ik zo'n helm zou kunnen krijgen?
en welk type is bij market garden gebruikt?
Even surfen op het Internet en ik vind dit. Helm; http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1 .

Para outfit; http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Pvt.Roumen
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 mei 2008, 00:53
Locatie: Echt , Limburg

Re: M1 Helm

Bericht door Pvt.Roumen »

aha , nu begin ik igg te merken waarom er steeds word gezegt dat verzamelen/re-enectment duur is :P
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: M1 Helm

Bericht door asjemenou »

Pvt.Roumen schreef:aha , nu begin ik igg te merken waarom er steeds word gezegt dat verzamelen/re-enectment duur is :P
De prijs voor een US WOII re-enactment airborne outfit is een schijntje vergeleken bij een US WOII 100% originele airborne outfit.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 06 jun 2008, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Pvt.Roumen
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 mei 2008, 00:53
Locatie: Echt , Limburg

Re: M1 Helm

Bericht door Pvt.Roumen »

Dat geloof ik maar al te graag...

én welke logo had able company op de helm?
ik heb namelijk geen zin om de zoveelste easy company uitbeelder te zijn..

Afbeelding
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: M1 Helm

Bericht door de korte golf »

Pvt.Roumen schreef:Dat geloof ik maar al te graag...

én welke logo had able company op de helm?
ik heb namelijk geen zin om de zoveelste easy company uitbeelder te zijn..

Afbeelding
zo mag ik het horen. dat zijn er al te veel, na Band of Brothers.
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
Pvt.Roumen
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 mei 2008, 00:53
Locatie: Echt , Limburg

Re: M1 Helm

Bericht door Pvt.Roumen »

ff offtopic dan :P

Band of Brothers is een mooie serie , maar sommige mensen doen alsof Easy alleen de oorlog hebben gewonnen...

ontopic
wie o wie weet welk logo thuis hoort bij Able Company?
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: M1 Helm

Bericht door SiNiStEr »

Pvt.Roumen schreef:ff offtopic dan :P

Band of Brothers is een mooie serie , maar sommige mensen doen alsof Easy alleen de oorlog hebben gewonnen...

ontopic
wie o wie weet welk logo thuis hoort bij Able Company?
Hmmm, Able of Easy, het blijft toch allebei gewoon 506th. PIR*, 101st. AB** division. En wie reenact er tegenwoordig nog wo2 non-101st? Dat is misschien maar een kwart o.i.d. van alle wo2 reenacters. Beetje sneu vind ik persoonlijk. Uiteraard verdient het 101ste ontzettend veel respect en op sommige fronten heel misschien meer dan anderen maar er waren tientallen Amerikaanse divisies actief in Europa om nog maar te zwijgen over het aantal divisies als je de Britse, Canadese, Franse en Poolse divisies erbij optelt. De 101st heeft de oorlog zeer zeker niet alleen gewonnen en als je echt origineel wilt zijn reenact je wat anders als 101st. of Airborne in het algemeen.

Gewoon mijn mening, zie maar wat je ermee doet...


*PIR: Parachute Infantry Regiment
**AB: Airborne
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: M1 Helm

Bericht door SiNiStEr »

SiNiStEr schreef:
Pvt.Roumen schreef:ff offtopic dan :P

Band of Brothers is een mooie serie , maar sommige mensen doen alsof Easy alleen de oorlog hebben gewonnen...

ontopic
wie o wie weet welk logo thuis hoort bij Able Company?
Hmmm, Able of Easy, het blijft toch allebei gewoon 506th. PIR*, 101st. AB** division. En wie reenact er tegenwoordig nog wo2 non-101st? Dat is misschien maar een kwart o.i.d. van alle wo2 reenacters. Beetje sneu vind ik persoonlijk. Uiteraard verdient het 101ste ontzettend veel respect en op sommige fronten heel misschien meer dan anderen maar er waren tientallen Amerikaanse divisies actief in Europa om nog maar te zwijgen over het aantal divisies als je de Britse, Canadese, Franse en Poolse divisies erbij optelt. De 101st heeft de oorlog zeer zeker niet alleen gewonnen en als je echt origineel wilt zijn reenact je wat anders als 101st. of Airborne in het algemeen.

Gewoon mijn mening, zie maar wat je ermee doet...

Oh en om antwoord op je vraag te geven. Able comp. droegen ook een schoppen op hun helm met een tic aan de rechter kant.


*PIR: Parachute Infantry Regiment
**AB: Airborne
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: M1 Helm

Bericht door Joe_Liebgott »

NU we het toch over 101st-506th niet easy hebben weet iemand nog een goed boek over een andere compagnie dan easy compagnie in de 101st AB?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
Pvt.Roumen
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 mei 2008, 00:53
Locatie: Echt , Limburg

Re: M1 Helm

Bericht door Pvt.Roumen »

Joe_Liebgott schreef:NU we het toch over 101st-506th niet easy hebben weet iemand nog een goed boek over een andere compagnie dan easy compagnie in de 101st AB?
wel ontopic blijven a.u.b!

maar de schrijven Donald R. Burgett is een aanrader!

hij was een soldaat in able company , en heeft alles tot in DETAIL opgeschreven , super intressant!

@SiNiStEr

Ik vind de AB over het algemeen gewoon vet , gewoon 't idee om mensen uit de lucht de combat in te sturen.
daarbij zijn ook nog veel 82nd re-enacters , en als ik dan zou moeten kiezen ga ik liever voor de 101st.
Plaats reactie