Verzameling van Omgitsme ;)

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door S1991 »

RLS schreef:Ik heb weinig zin meer om er op te reageren eigenlijk :+ .
Andere hebben al datgene gezegd, zoals ik er ook over denk.

Er liggen repro spullen bij, die NIET moeilijk te vinden zijn hoor...
Die Garand belt bijvoorbeeld, heb je zo gevonden, en de prijzen daarvan zijn echt niet zo gigantisch.
Als je even had gewacht met repro kopen, had je voor dat geld, een mooie gedateerde Garand belt gehad.
Dan had je iets gehad, wat origineel WO2 was.

Je moet helemaal doen wat JIJ wilt, maar ik vind het geen WO2 verzameling, maar dat is mijn mening.
Hoe zou je zelf eigenlijk je verzameling willen noemen?

@ Robbert A. Het is zeker geld weggooien. Denk je dat iemand over 10 jaar meer geld over heeft voor een repro item dan nu? Natuurlijk niet.
Een mooie, kwalitatieve, collectie zal altijd stijgen in waarde.
Die garand belt heb ik voor gewoon gekregen.
De prijzen van de belt zijn inderdaad niet veel 100-150 zo iets soms wel iets meer maar goed.
Ik ga hier niet verder op in aangezien jullie allemaal hetzelfde zeggen..
Vergeet dan niet dat vaker mensen ook wel eens iets repro kopen voor tijdelijk origineel te vervangen totdat zei dat gene gevonden hebben wat ze zoeken.
Grtz
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door S1991 »

Robin Vercammen schreef:Vraagje, wat versta je onder 'para-uniform'?
Een originele M42, al dan niet re-inforced? M43 met bijhorende riggermade trousers?
Of een laatoorlogse M-1943 zonder label waaraan je zelf de rang en divisie op hebt gezet en dus min of meer aan geschiedenisvervalsing doet? :)
(overdreven, ik weet het)

Toen ik drie à vier jaar geleden ben begonnen, zal ik ongetwijfeld ook wel foute keuzes hebben gemaakt betreffende sommige items, qua prijs, qua staat,... Maar repro is iets dat ik nooit (bewust, let wel) heb gekocht. Gewoon zonde van het geld, spaar even goed door en je vindt het item heus wel aan een leuke prijs. Voor de zeldzamere items geldt ongeveer hetzelfde, enkel is hier minder aanbod in, maar geloof me, vrijwel elk item is te verkrijgen, indien niet op het internet, dan wel 'onder de toonbank'.
Als je dan het originele spul hebt, wat ben je dan immers nog met repro? Dat vliegt ergens in een doos of kast, om dan jaren later er vol mottengaten weer uit te halen, zodat het uiteindelijk in de vuilnisbak terechtkomt.

Let wel : alles wat ik hier typ is vanuit het verzamelaars-standpunt, re-enacters buiten beschouwing gelaten.


Bon, genoeg gezucht voor vandaag, misschien heeft het weer er wel iets mee te maken.
Ik snap wel wat jullie bedoelen enzo, maar als je kijkt ik ben 16 geen werk (wel binnenkort maar dat terzijde)
Dan is het natuurlijk wat moeilijker om direct origineel spul te kopen. Maar om op je vraag terug te komen wat ik er onder versta is, origineel M-43 jacket met label aan de binnentas en dan M43 met bijhorende riggermade trousers. Maar om eerlijk te zijn lijkt het mij zo dat €4000 wel aardig duur is voor een broek.. En als iemand hem al heeft om bijvoorbeeld helemaal naar Amerika te vliegen om te kijken of het een origineel broek is.
Dat repro spul wat ik nu heb ga ik natuurlijk vervangen door origineel alleen daar zoek ik dus dat repro spul ga ik gewoon weer verkopen als ik originele items er voor gevonden heb. Ik ga natuurlijk wel een repro para helm kopen en M-43 broek, en voor de Buckle boots ga ik originele voor zoeken aangezien ze maar €150 kosten. Daarvoor ga ik dan ook de originele zoeken.

Voor de rest wil ik jullie vriendelijk vragen om te stoppen met de onzin van bah hij heeft repro, hij heeft zo, hij heeft zus.
Ik persoonlijk vind dit allemaal een verzameling (mijn mening) ga hier dan ook niet op in, want ik weet de meningen van jullie al.
Als jullie mij niet als waardige verzamelaar betekenen goed ;) Ik ga tenminste niemand anders afkraken.

Hierbij verzoek ik ook vriendelijk dat een mod, dit topic graag op schoont aangezien hier meer gepraat wordt over de repro.
Dan stel ik voor een nieuwe topic te openen met als titel: Mening van repro kopen/hebben.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door johan willaert »

omgitsme schreef:Hierbij verzoek ik ook vriendelijk dat een mod, dit topic graag op schoont aangezien hier meer gepraat wordt over de repro.
Jij hebt het topic geopend met als titel 'Mijn Verzameling'.

Jij hebt geen collectie, maar een samenraapsel van allerlei spullen waaronder er een aantal items tijdens WW2 gemaakt en heel misschien gebruikt zijn.
Jij schrijft in je onderschrift dat je een 'Collector van 101AB/506' spullen bent. Wel, een WW2 M1943 jacket met een zelfopgenaaide 101 Patch is GEEN origineel oorlogs Airborne jasje. Het feit dat je een repro M43 met opgenaaide zakken thuis hebt liggen, maakt je geen AB Collector.
Dat je originele items niet vindt of dat je het gevraagde bedrag ervoor niet wil/kan neerleggen is geen schande en blijft jouw keuze, maar verwacht dan ook niet dat verzamelaars die wel jaren tijd en massa's geld in hun originele items hebben geïnvesteerd, jou dan wel als een serieuze verzamelaar gaan beschouwen.
Als je echt originele WW2 AB items wil gaan verzamelen, dan hoeft het ook niet perse een peperdure aangelegenheid gaan worden. Je kan een mooie collectie opbouwen met kleine items, waarachter het echte verhaal van WW2 zit. Dat zegt nog altijd veel meer dan repro spul of zelf samengestelde (repro)uniformen.

Repro-materieel wordt niet verzameld, maar gekocht. Je hoeft voor repro-zooi geen enkele moeite te doen om het te vinden. Gewoon even googlen, bestellen, ontvangen en betalen. Klaar is Kees. Je hoeft ook over geen enkele kennis te beschikken om dit materieel te herkennen. Iedere handelaar zal je wel vertellen dat het een goede repro is. Maar Surprise! Zelfs dat is meestal niet het geval. 'Echte' verzamelaars spenderen een massa tijd in research en het vinden van items. En door contacten die je tijdens die research legt, kan je nog wel eens (goedkoop) aan een interessant item komen. Maar die 'contacten' zullen je dan alleen maar voor vol aanvaarden, als ze merken dat je moeite doet en gedreven bent.

Je bent pas beginnen verzamelen, maar je gaat al onmiddellijk voor het moeilijkste en duurste dat er is. Als je in een nabij verleden even BoB zag, en dacht 'Zo'n setje wil ik ook wel hebben!'; dan zal dat je zuur opbreken. ORIGINELE 506PIR items zijn superzeldzaam, superduur en supergefaked. Maak je dus geen illusies; de kans dat je met een gelimiteerd budget aan originele 101 Items kan geraken is kleiner dan dat je volgende zaterdag de loterij wint. Zelfs de items van hoofdrolspelers uit BoB worden al nagemaakt. Als je rondneust op internet, kan je alleen maar concluderen dat er in BoB zo'n 5 miljoen figuranten rondliepen.....
Enkel als je wilt gaan re-enacten, is repro 'the way to go'. Maar ook daar zal je over de nodige kennis en expertise moeten beschikken om geloofwaardig over te komen. Anders zal je een zoveelste Clown in een militair pakje zijn.

Hoe wil je nu als een serieuze hobby-ist beschouwd worden na het schrijven van onderstaande zinnen:
omgitsme schreef:Het enigste wat bij mij replica is en nog gaat worden zijn:
Garand belt ( komt originele voor)
M-43 broek+rigger made tassen, onvindbaar dus zeer zeldzaam en €4000 ofzo.
Buckle boots, zeer zeldzaam,
M2 helm, ook bijna niet te vinden en als betaal je wel €2500.
2nd Ranger patch en helm (meer als soort van decoratie)
Garrison cap+patch (gekocht maar doe er niks mee..)

En dat is het zowat..
Alles wat ik origineel kan krijgen, koop ik ook gewoon.
Grtz
omgitsme schreef:Repro's kunnen wel mooi zijn maar ligt eraan hoe je ze uit laat zien, natuurlijk niet hoe ik het nu heb zoals de M3 mes+schede en pistol holster.
Die moet ik dan natuurlijk wat ouderder laten lijken en viezer maken (iemand misschien tips?)
Grtz
omgitsme schreef: Nja, ik heb dus bijna mijn eerste para uniform af. Moeten alleen nog paar kleine dingen bij natuurlijk.
Maar ik ga denk ik dan toch nog een infanterist maken, vroeg of laat oorlogs denk eerder vroeg rond '42 '43.
Maar dan kies ik inderdaad een uniform zonder enkele insignia erop, en als dan kan ik natuurlijk nog altijd originele patch kopen en dat erop naaien (mogelijkheid)

De helm zou dan wat anders zijn als ik 3rd ID patch zou hebben opgenaaid op uniform, maar dat zie ik dan weer wel.
Maar nu ga ik gewoon eerst proberen een GI te maken, heb er nu wel al pistol belt voor, colt pouch en de colt holster.
Waarschijnlijk gaat de GI dan een NCO of CO worden ;)
Maar dat komt wel zie we wel met de tijd.
Grtz
Maak voor jezelf uit wat je wilt gaan doen.... Wil je een mooie collectie met originele items, koop dan gewoonweg geen repro. Besteed dat geld aan iets anders en beters... Wil je gewoon een pop die er van ver uitziet als een WW2 US AB soldaat, koop dan repro-zooi. Maar verwacht niet van serieuze verzamelaars die wel duizenden Euro's en uren aan hun collectie besteden dat ze gaan zeggen dat je een mooie 'Collectie' hebt....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door jeroen wo2 »

Je kan natuurlijk ook even wachten met het kopen van dure orginele items en eerst eens goede boeken kopen.
Never Back Down
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door SiNiStEr »

Aan bovenstaande reacties wil ik overigens nog wel toevoegen dat je, je hier zeker niet teveel door moet laten ontmoedigen. Ik sta voor de volle 100% achter wat hierboven gezegd wordt maar het allerbelangrijkste blijft toch dat jij plezier en voldoening uit het verzamelen haalt.

Het kan misschien kwaad, boos of arrogant overkomen wat hierboven gezegd wordt maar deze mensen weten wel waar ze het over hebben en ze bedoelen het goed. In een mooie collectie gaat ontzettend veel tijd en geld zitten. Heb zelf 4 poppen staan en ben daar als student ruim 3 jaar mee bezig geweest voordat het er museumwaardig uitziet en nog ben ik er niet 100% tevreden over. Als je geduld hebt en je bent werkelijk geinteresseerd dan komt het wel. Heb respect voor andere verzamelaars en besteed je geld verstandig dan kom je een heel eind. Ook koopjes vind je nog genoeg maar je moet wel heel lang en op veel verschillende plekken zoeken en ook connecties zijn binnen het wereldje uitermate belangrijk.
Daarnaast heb je nog een flinke dosis kennis van zaken nodig(koop inderdaad goede verzamelaarsboeken deze leveren hun geld dubbel en dwars op) maar dit komt ook in de loop van de jaren. Je zult een aantal keren op je bek gaan maar daar leer je ook weer van.

De vraag die je, jezelf in ieder geval moet stellen is: "Heb ik er zo ontzettend veel tijd en geld voor over of is dit iets wat me nu interesseerd en over een maand of 2 heb ik het ermee gehad?"
Als je daar uit bent dan kun je de volgende stap gaan zetten. Succes ermee! :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door S1991 »

SiNiStEr schreef:Aan bovenstaande reacties wil ik overigens nog wel toevoegen dat je, je hier zeker niet teveel door moet laten ontmoedigen. Ik sta voor de volle 100% achter wat hierboven gezegd wordt maar het allerbelangrijkste blijft toch dat jij plezier en voldoening uit het verzamelen haalt.

Het kan misschien kwaad, boos of arrogant overkomen wat hierboven gezegd wordt maar deze mensen weten wel waar ze het over hebben en ze bedoelen het goed. In een mooie collectie gaat ontzettend veel tijd en geld zitten. Heb zelf 4 poppen staan en ben daar als student ruim 3 jaar mee bezig geweest voordat het er museumwaardig uitziet en nog ben ik er niet 100% tevreden over. Als je geduld hebt en je bent werkelijk geinteresseerd dan komt het wel. Heb respect voor andere verzamelaars en besteed je geld verstandig dan kom je een heel eind. Ook koopjes vind je nog genoeg maar je moet wel heel lang en op veel verschillende plekken zoeken en ook connecties zijn binnen het wereldje uitermate belangrijk.
Daarnaast heb je nog een flinke dosis kennis van zaken nodig(koop inderdaad goede verzamelaarsboeken deze leveren hun geld dubbel en dwars op) maar dit komt ook in de loop van de jaren. Je zult een aantal keren op je bek gaan maar daar leer je ook weer van.

De vraag die je, jezelf in ieder geval moet stellen is: "Heb ik er zo ontzettend veel tijd en geld voor over of is dit iets wat me nu interesseerd en over een maand of 2 heb ik het ermee gehad?"
Als je daar uit bent dan kun je de volgende stap gaan zetten. Succes ermee! :)
Ik heb respect voor alle andere verzamelaars. Ik geef hun ook gelijk wat betreft repro.
Maar dan zeg ik weer een originele M-43 broek met verstevigde zakken voor €4000 vind ik wel wat erg veel voor nu, misschien dat ik over 10 jaar eentje kan bemachtigen, wie weet? Ik ben nu 2 jaar ofzo bezig, ben begonnen met paar hulzen toen een helm en gasmaskers. Maar nu het laatste half jaar ben ik echt over gegaan op de grote aankopen, zoals uniformen en dergelijke. De kennis komt met de tijd ;)

Over de boeken, ja inderdaad daar heb je wat aan, maar als je kijkt naar de GI: Collectors Guide daar staat wel in hoe het gedragen werd en waar en hoe het uitziet. Maar je kunt er niet aan afleiden of het om een origineel stuk gaat of namaak ;)
En om op je vraag terug te komen van de vraag die ik mezelf moet stellen is, ik heb er zeker tijd voor over en ook geld, maar het geld is bij iedereen een probleem.

Maar ik wil hier nu eigenlijk wel mee stoppen met het gezever dat sommige MIJN verzameling afkraken want ik doe het ook niet bij anderen.
Maar goed.
Toch bedankt voor je reactie en vind het fijn dat je het toch al een aardig iets vind ;)

Grtz
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door RLS »

omgitsme schreef: Ik heb respect voor alle andere verzamelaars. Ik geef hun ook gelijk wat betreft repro.
Maar dan zeg ik weer een originele M-43 broek met verstevigde zakken voor €4000 vind ik wel wat erg veel voor nu, misschien dat ik over 10 jaar eentje kan bemachtigen, wie weet? Ik ben nu 2 jaar ofzo bezig, ben begonnen met paar hulzen toen een helm en gasmaskers. Maar nu het laatste half jaar ben ik echt over gegaan op de grote aankopen, zoals uniformen en dergelijke. De kennis komt met de tijd ;)
Dat ís natuurlijk ook heel veel geld. Maar, wat we (ik althans) proberen te zeggen is;
Waarom geef je je geld dan uit aan een repro model hiervan? waarom hou je je verdiende geld niet in de zak (door dus geen repro model te kopen)? Dan maar voorlopig geen M43 broek, toch? Ik zou je verzameling niet aanvullen met repro, om op deze manier de missende items op te vullen.

Het is toch geen schande om geen Jumpsuit o.i.d te hebben?
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door S1991 »

RLS schreef:
omgitsme schreef: Ik heb respect voor alle andere verzamelaars. Ik geef hun ook gelijk wat betreft repro.
Maar dan zeg ik weer een originele M-43 broek met verstevigde zakken voor €4000 vind ik wel wat erg veel voor nu, misschien dat ik over 10 jaar eentje kan bemachtigen, wie weet? Ik ben nu 2 jaar ofzo bezig, ben begonnen met paar hulzen toen een helm en gasmaskers. Maar nu het laatste half jaar ben ik echt over gegaan op de grote aankopen, zoals uniformen en dergelijke. De kennis komt met de tijd ;)
Dat ís natuurlijk ook heel veel geld. Maar, wat we (ik althans) proberen te zeggen is;
Waarom geef je je geld dan uit aan een repro model hiervan? waarom hou je je verdiende geld niet in de zak (door dus geen repro model te kopen)? Dan maar voorlopig geen M43 broek, toch? Ik zou je verzameling niet aanvullen met repro, om op deze manier de missende items op te vullen.

Het is toch geen schande om geen Jumpsuit o.i.d te hebben?
Nee dat niet. Maar nu ik een etalage pop heb ziet het tenminste netter uit weet je?
Niet een half naakte pop zonder broek xD
Maar ik snap wat jullie bedoelen en die repro dingen wat ik nu heb ga ik ook langzaam verkopen en dan de originele items ervoor halen ;)

Grtz
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door RLS »

Moet je uiteraard alleen doen, als je er ook zélf achterstaat, en zélf inziet dat repro zonde van je geld is.
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door S1991 »

RLS schreef:Moet je uiteraard alleen doen, als je er ook zélf achterstaat, en zélf inziet dat repro zonde van je geld is.
Ik zie het zelf in hoor dat het in een opzicht wel zonde is.
Maar dan kom ik weer terug op die broek van die prijs, en ook die M2 para helmen enzo ;)
Grtz
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door RLS »

Ja, goed, je moet het zelf weten.

Verzamelaars met dergelijke spullen zijn er niet met hopen hè. Je hoeft die spullen toch niet binnen 1 week te hebben?
Ook een verzameling zonder dergelijke top-items kan erg mooi zijn hoor.
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door WW2 Vetaran »

omgitsme schreef:
RLS schreef:Moet je uiteraard alleen doen, als je er ook zélf achterstaat, en zélf inziet dat repro zonde van je geld is.
Ik zie het zelf in hoor dat het in een opzicht wel zonde is.
Maar dan kom ik weer terug op die broek van die prijs, en ook die M2 para helmen enzo ;)
Grtz
Verzamelen doe je tenslotte niet in 1 dag.
Het mag tijd en geld kosten anders kan je net zo goed stoppen.
En een verzameling hoeft niet groot te zijn als die kwalitatief maar goed is :)
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door S1991 »

Vandaag iets nieuws binnen gekomen, 2 weken moeten wachten maar goed.
Een originele M-1936 Musette bag, alhoewel ik er niet zeker ben of het om een origineel gaat. Hij heeft wel nog een tussenschotje in de tas.
Dit staat op de tas, kan iemand mij zeggen of het dan om een origineel gaat of een duidelijke reproductie??
THE LANGDON
TENT & AWNING CO
Manufactured in 1942

Hier paar foto's wat de verkoper zelf gemaakt heeft:
Afbeelding
Afbeelding
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door rutger »

Heb je geen betere foto's? Hier is weinig mee te beginnen.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door S1991 »

rutger schreef:Heb je geen betere foto's? Hier is weinig mee te beginnen.
Nee nog niet ;)
Waar wil je dat ik foto's van maak wat kunnen helpen?
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gesloten