Verzameling van Omgitsme ;)

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door koen »

omgitsme schreef:
Robbert A schreef:
RLS schreef:Waarom blijf je geld uitgeven aan repro?

Spaar even door, dat geeft je véél meer voldoening, én je gooit je geld niet weg.
misschien omdat hij er domweg niet aan een orgineel kan komen?
misschien dat repo's ook mooi kunnen zijn?
oke het geeft dan minder voldoening maar weg gegooid geld is het nooit, omdat je er zelf bewust voor kiest.

overigens staan er wel leuke dingen tussen :)

Bedankt ;)
Ik kan wel aan origineel komen maar dan moet je zoeken en wachten op beurzen en daar goed zoeken.
Repro's kunnen wel mooi zijn maar ligt eraan hoe je ze uit laat zien, natuurlijk niet hoe ik het nu heb zoals de M3 mes+schede en pistol holster.
Die moet ik dan natuurlijk wat ouderder laten lijken en viezer maken (iemand misschien tips?)
Grtz
Dus als het een beetje moeite en tijd gaat vragen ga je maar replica bestellen via internet?
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door S1991 »

Nee...
Ik koop alleen iets replica wanneer het gewoon onbetaalbaar voor mij is en zo wat erg zeldzaam.
Als voorbeeld een Amerikaanse M-1943 broek met verstevigde broekzakken, als je ze nog vind kosten ze wel rond de €4000.
Daar vind ik dan weer wel dat je een replica kunt kopen, en niet bijvoorbeeld bij de uitrusting, want daar kan je wel aan komen en origineel.
Grtz
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door koen »

En net zeg je nog dat je er zo makkelijk aan kan komen, als je even wacht en naar een beurs gaat. Daar even rond kijken en hoppa, gevonden. Maar dat is te vermoeiend dus nemen we replica.
Ik kan wel aan origineel komen maar dan moet je zoeken en wachten op beurzen en daar goed zoeken.
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door Robin V »

omgitsme schreef: Repro's kunnen wel mooi zijn maar ligt eraan hoe je ze uit laat zien, natuurlijk niet hoe ik het nu heb zoals de M3 mes+schede en pistol holster.
Die moet ik dan natuurlijk wat ouderder laten lijken en viezer maken (iemand misschien tips?)
_/-\o-


Het gaat er helemaal niet om, hoe iets er uit ziet, maar of het origineel is of niet. Waarom al die haast? Je bent nog jong, binnen een jaar of 10 zal je het heus wel kunnen betalen, het wíllen, dat is een andere zaak. Mijn raad : begin met een laat-oorlogse 'blanco' GI samen te stellen, zonder insignes of rankings. Tegen dat je die af hebt, zal er al weer een pak expertise zijn bijgekomen (hopelijk).


edit: typfoutje
Laatst gewijzigd door Robin V op 03 jul 2008, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door koen »

Robin Vercammen schreef:
omgitsme schreef: Repro's kunnen wel mooi zijn maar ligt eraan hoe je ze uit laat zien, natuurlijk niet hoe ik het nu heb zoals de M3 mes+schede en pistol holster.
Die moet ik dan natuurlijk wat ouderder laten lijken en viezer maken (iemand misschien tips?)
_/-\o-


Het gaat er helemaal niet om, hoe iets er uit ziet, maar of het origineel is of niet. Waarom al die haast? Je bent nog jong, binnen een jaar of 10 zal je het heus wel kunnen betalen, het wíkken, dat is een andere zaak. Mijn raad : begin met een laat-oorlogse 'blanco' GI samen te stellen, zonder insignes of rankings. Tegen dat je die af hebt, zal er al weer een pak expertise zijn bijgekomen (hopelijk)
Je haalt de woorden uit mijn mond Robin. Natuurlijk knaagt het dat je niet direct een pop kan neer zetten, maar geniet van wat je hebt. Zoek goedkopere mogelijkheden in de hobby, of ga gewoon meer werken.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door S1991 »

koen schreef:
Robin Vercammen schreef:
omgitsme schreef: Repro's kunnen wel mooi zijn maar ligt eraan hoe je ze uit laat zien, natuurlijk niet hoe ik het nu heb zoals de M3 mes+schede en pistol holster.
Die moet ik dan natuurlijk wat ouderder laten lijken en viezer maken (iemand misschien tips?)
_/-\o-


Het gaat er helemaal niet om, hoe iets er uit ziet, maar of het origineel is of niet. Waarom al die haast? Je bent nog jong, binnen een jaar of 10 zal je het heus wel kunnen betalen, het wíkken, dat is een andere zaak. Mijn raad : begin met een laat-oorlogse 'blanco' GI samen te stellen, zonder insignes of rankings. Tegen dat je die af hebt, zal er al weer een pak expertise zijn bijgekomen (hopelijk)
Je haalt de woorden uit mijn mond Robin. Natuurlijk knaagt het dat je niet direct een pop kan neer zetten, maar geniet van wat je hebt. Zoek goedkopere mogelijkheden in de hobby, of ga gewoon meer werken.
Nja, ik heb dus bijna mijn eerste para uniform af. Moeten alleen nog paar kleine dingen bij natuurlijk.
Maar ik ga denk ik dan toch nog een infanterist maken, vroeg of laat oorlogs denk eerder vroeg rond '42 '43.
Maar dan kies ik inderdaad een uniform zonder enkele insignia erop, en als dan kan ik natuurlijk nog altijd originele patch kopen en dat erop naaien (mogelijkheid)

De helm zou dan wat anders zijn als ik 3rd ID patch zou hebben opgenaaid op uniform, maar dat zie ik dan weer wel.
Maar nu ga ik gewoon eerst proberen een GI te maken, heb er nu wel al pistol belt voor, colt pouch en de colt holster.
Waarschijnlijk gaat de GI dan een NCO of CO worden ;)
Maar dat komt wel zie we wel met de tijd.
Grtz
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door Edgar »

Nja, ik heb dus bijna mijn eerste para uniform af.
:+
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door S1991 »

Edgar schreef:
Nja, ik heb dus bijna mijn eerste para uniform af.
:+
Wat??
Back on topic plz..
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door johan willaert »

Ik zie dat je je onderschrift hebt aangepast (C Company, 1st Battalion). Misschien ook even de term 'collector' aanpassen dan en gewoon vervangen door 'koper'...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door Edgar »

omgitsme schreef:
Edgar schreef:
Nja, ik heb dus bijna mijn eerste para uniform af.
:+
Wat??
Back on topic plz..
Ik bedoel dat je dit topic dan eerder bij re-enactment en overige hobby's kan plaatsen.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door Doornewaard »

Onthoud ook goed dat de wereld ook niet in 1 dag is gemaakt. dus binnen een jaar heb jij ook nog geen mega verzameling. Al wil je dat al te graag in het begin. Denk ook aan kwaliteit, geen kwantiteit.
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door Robin V »

Vraagje, wat versta je onder 'para-uniform'?
Een originele M42, al dan niet re-inforced? M43 met bijhorende riggermade trousers?
Of een laatoorlogse M-1943 zonder label waaraan je zelf de rang en divisie op hebt gezet en dus min of meer aan geschiedenisvervalsing doet? :)
(overdreven, ik weet het)

Toen ik drie à vier jaar geleden ben begonnen, zal ik ongetwijfeld ook wel foute keuzes hebben gemaakt betreffende sommige items, qua prijs, qua staat,... Maar repro is iets dat ik nooit (bewust, let wel) heb gekocht. Gewoon zonde van het geld, spaar even goed door en je vindt het item heus wel aan een leuke prijs. Voor de zeldzamere items geldt ongeveer hetzelfde, enkel is hier minder aanbod in, maar geloof me, vrijwel elk item is te verkrijgen, indien niet op het internet, dan wel 'onder de toonbank'.
Als je dan het originele spul hebt, wat ben je dan immers nog met repro? Dat vliegt ergens in een doos of kast, om dan jaren later er vol mottengaten weer uit te halen, zodat het uiteindelijk in de vuilnisbak terechtkomt.

Let wel : alles wat ik hier typ is vanuit het verzamelaars-standpunt, re-enacters buiten beschouwing gelaten.


Bon, genoeg gezucht voor vandaag, misschien heeft het weer er wel iets mee te maken.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door ammo »

koen schreef:Beetje rommelig bij elkaar gebracht spul, stikt van de replica. Gewoon zonde dat mensen dit een collectie druven noemen...Gewoon triest, waar is de passie van de (jonge) verzamelaars?
Idd, en ook nog een beetje illegaal spul.
Nemo Me Impune Lacessit
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door Doornewaard »

ammo schreef:
koen schreef:Beetje rommelig bij elkaar gebracht spul, stikt van de replica. Gewoon zonde dat mensen dit een collectie druven noemen...Gewoon triest, waar is de passie van de (jonge) verzamelaars?
Idd, en ook nog een beetje illegaal spul.
Klopt ammo, veel mensen weten niet genoeg van de (kromme) nederlandse wetgeving.
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Re: Verzameling van Omgitsme ;)

Bericht door RLS »

Ik heb weinig zin meer om er op te reageren eigenlijk :+ .
Andere hebben al datgene gezegd, zoals ik er ook over denk.

Er liggen repro spullen bij, die NIET moeilijk te vinden zijn hoor...
Die Garand belt bijvoorbeeld, heb je zo gevonden, en de prijzen daarvan zijn echt niet zo gigantisch.
Als je even had gewacht met repro kopen, had je voor dat geld, een mooie gedateerde Garand belt gehad.
Dan had je iets gehad, wat origineel WO2 was.

Je moet helemaal doen wat JIJ wilt, maar ik vind het geen WO2 verzameling, maar dat is mijn mening.
Hoe zou je zelf eigenlijk je verzameling willen noemen?

@ Robbert A. Het is zeker geld weggooien. Denk je dat iemand over 10 jaar meer geld over heeft voor een repro item dan nu? Natuurlijk niet.
Een mooie, kwalitatieve, collectie zal altijd stijgen in waarde.
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
Gesloten