Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
Tommes
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:57

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Tommes »

mark schreef:Het op grote schaal verkrachten en soms daarna vermoorden van Duitse meisjes en vrouwen door de Russen toen ze Duits grondgebied bereikten, of is dat al genoemd?

Een Engelse sniper die in de perimeter van Oosterbeek de Duitse gevangenen op de tennisbaan achter Hartenstein gebruikt om zijn vizier af te stellen en zijn wapen in te schieten.
He die laatste ken ik niet.. Heb je daar geschreven teksten over? Of is dit een gerucht?
Gezocht alles M.B.T Deventer/Schalkhaar 40-45
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Panzer5 »

Jonger dan 12 jaar verkrachtte ze zelfs, ziek..
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door mark »

Het verhaal van de sniper in Oosterbeek zal je in geen een boek tegenkomen... het is een verhaal wat je als veteraan niet laat opschrijven, maar ik heb totaal geen reden om te twijfelen aan de waarheid ervan.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door koos24 »

mark schreef:Het verhaal van de sniper in Oosterbeek zal je in geen een boek tegenkomen... het is een verhaal wat je als veteraan niet laat opschrijven, maar ik heb totaal geen reden om te twijfelen aan de waarheid ervan.

Mmmmmmmmmmm vind het erg onduidelijk.
Dan zou er minimaal een bron moeten zijn dat
er Duitsers dood geschoten zijn op de tennisbaan.
De situatie achter Hartenstein was rustig, niet
midden in het strijdgewoel, dat was meer aan
de randen van de perimeter.
Dode Duitsers waren direct opgevallen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 26 keer

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Jim »

mark schreef:Het verhaal van de sniper in Oosterbeek zal je in geen een boek tegenkomen... het is een verhaal wat je als veteraan niet laat opschrijven, maar ik heb totaal geen reden om te twijfelen aan de waarheid ervan.
Waarom heb je geen twijfel aan het verhaal?

Hoewel nooit iets uit te sluiten valt. Is het een feit dat een sniper geweer voor je het gevecht in gaat helemaal afgesteld is.
Nadat de slag afgelopen was heeft Sepp Kraft van het SS panzer grenadier battalion een rapport opgesteld over de Britse airborne divisie. Ook de opschriften van de gliders werden politiek geannaliseerd. Er is ook een stuk over de behandeling over de Duitsers die door de Britten zijn gevangen genomen. Daarin heeft hij niets vermeld over militairen die van buitenaf zijn doodgeschoten. (Kan natuurlijk hem niet ter ore zijn gekomen.)

In het boek van James Sims is er het verhaal van een Duitser bij de brug beschreven. Hij was gewond geraakt en kroop naar de eigen linies terug. Als hij bijna bij de eigen linies is wordt hij door een Britse sluipschutter doodgeschoten. Sims was verontwaardigd maar de schutter (uit het eigen peleton) vond dat het een legitiem doel was.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door mark »

Het verhaal is mij na afloop van een V.V.A.M. battlefield-tour verteld door iemand die veel tijd heeft doorgebracht met veteranen en zelfs een uitstekend boek over de eenheid van de desbetreffende veteraan heeft geschreven.

Het kan natuurlijk altijd dat de veteraan erover liegt, maar waarom zou hij? Het is niet echt iets om vol trots te vertellen.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door koos24 »

mark schreef:Het verhaal is mij na afloop van een V.V.A.M. battlefield-tour verteld door iemand die veel tijd heeft doorgebracht met veteranen en zelfs een uitstekend boek over de eenheid van de desbetreffende veteraan heeft geschreven.

Het kan natuurlijk altijd dat de veteraan erover liegt, maar waarom zou hij? Het is niet echt iets om vol trots te vertellen.

Ik ga eens op zoek, heb aardig wat boeken over Market Garden.
Er staat ook een en ander in over de Duitse krijgsgevangenen
op de tennisbaan achter Hartenstein misschien staat er ook
iets over doden en gewonden onder de krijgsgevangenen.

Waarom veteranen soms liegen?
Soms hebben ze een verhaal van horen zeggen.
Vetroebeld de tand des tijds de gebeurtenissen.
En soms gewoon een verzinsel om iets te vertellen te hebben.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Johnny!
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jan 2010, 23:21

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Johnny! »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ik weet nog wel een voorbeeld van geallieerden oorlogsmisdaden.
Ik weet niet of dit voorbeeld al genoemd is, maar het is wel nuttige info.


Schaduwzijde Operation Market Garden:

Tijdens Operation Market Garden hebben de Amerikaanse paratroopers ernstig huisgehouden rondom Arnhem. Gedurende de avond en nacht gingen deze op patrouille en overdag konden ze slapen of gingen ze wat rondhangen. De para's verveelden zich overdag meestal enorm en aangezien de bevolking geëvacueerd was stonden al hun huizen leeg. Dit resulteerde in flinke plunderingen, dit kon klein zijn dat ze bijvoorbeeld ergens een huis binnen waren gegaan en wat kleine spulletjes mee hadden genomen, maar er zijn ook aangiftes gedaan van opgeblazen kluizen.
Er wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de echtheid er van, en er zijn dus al gevallen bekend van aangiften.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 26 keer

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Jim »

Johnny! schreef: Tijdens Operation Market Garden hebben de Amerikaanse paratroopers ernstig huisgehouden rondom Arnhem. Gedurende de avond en nacht gingen deze op patrouille en overdag konden ze slapen of gingen ze wat rondhangen. De para's verveelden zich overdag meestal enorm en aangezien de bevolking geëvacueerd was stonden al hun huizen leeg. Dit resulteerde in flinke plunderingen, dit kon klein zijn dat ze bijvoorbeeld ergens een huis binnen waren gegaan en wat kleine spulletjes mee hadden genomen, maar er zijn ook aangiftes gedaan van opgeblazen kluizen.
Er wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de echtheid er van, en er zijn dus al gevallen bekend van aangiften.
Onderzoek naar de echtheid? Ik meen dat in het boek van Donald Burgett (101 airborne) een stukje staat over die periode en waar hij diefstal en vernieling beschrijft en hoe een officier hen daarover waarschuwd /ondervraagd.

De Amerikaanse airbornes hebben niet rondom Arnhem gezeten. Na de slag heeft de 101st airborne in Heteren en omgeving (Betuwe) gezeten. De meeste soldaten (Brits, Canadees, Amerikaans) die in verlaten huizen zaten hebben geplunderd. Hoofdzakelijk diefstal van over het algemeen kleinere zaken die achter waren gebleven. De gemiddelde soldaat had niet de mogelijkheid om uitgebreid te gaan plunderen want waar moest je al die zooi laten? Best mogelijk dat nu en dan men geprobeerd heeft een achter gebleven kluis te kraken.

Echter als iedere militair een paar zaken ontvreemd dan gaat dat op een gegeven moment aan tikken. Echter genoeg officieren vonden andere zaken belangrijker en lieten het bij mondeling waarschuwingen en hadden maar beperkte mogelijkheden om hierop toe te zien. En daarbij sommigen hadden soms zelf zaken uit huizen meegenomen. De grens is niet zo scherp.
Een soldaat die gebruikt maakt van achtergebleven spullen b.v. keuken materiaal en die spullen in een ander huis of loopgraaf achterlaat is dat nu een dief of een slordige lener?
Vergelijkbaar zijn ook de vernielingen. Deuren die uit een huis worden gesloopt om ergens een loopgraaf te verstevigen. Of brandbare spullen die gebruikt zijn om een vuurtje mee te maken.

In de Betuwe zijn hebben ook grotere plunderingen plaatsgevonden. Dit door geallieerde officieren met invloed. Zij konden een (militaire) vrachtwagen regelen en op laten laden wat zij allemaal interessant vonden. Een Nederlandse officier die op de brug bij Nijmegen stond constateerde dat vrachtwagens vol met huisraad door militairen werden weggebracht en dat, dat blijkbaar door officieren geregeld was. Een klacht van hem bij een Brits officier om de militaire politie daar tegen te laten optreden werd genegeerd.

Zo ken ik ook een verhaal van Britten in Limburg die in Duitsland huizen gingen plunderen en het huisraad aan Nederlanders gaven. Ze kregen vaak ook suggesties / vragen van Nederlanders om de volgende keers als ze gingen bepaalde zaken mee te nemen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Cas »

In elke oorlogstijd wordt geplunderd door alle zijden en alle rangen en standen.

Amerikanen, Britten, Canadezen en Duitsers hebben battle souveniers, zowel van burgers als de vijand.

Niets bijzonders dus
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
irish guards
Lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 11 dec 2006, 15:31
Locatie: ridderkerk

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door irish guards »

Canadese soldaten hebben bij mijn oma erfstukken meegenomen en kostbare sieraden.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Charly1975 »

Lees ook de (engelse) tekst bij het filmpje.

Enerzijds is valt het gewoon onder een 'oorlogs'misdaad anderzijds zijn de redenen van toen ook weer te begrijpen.

De conclusies over dit onderwerp is denk ik hoe je er persoonlijk tegenover staat.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Sander89 »

Cas schreef:In elke oorlogstijd wordt geplunderd door alle zijden en alle rangen en standen.

Amerikanen, Britten, Canadezen en Duitsers hebben battle souveniers, zowel van burgers als de vijand.

Niets bijzonders dus
Je hoort het wel erg vaak dat het voornamelijk de geallieerden waren die de Hollandsche huisjes plunderde. Ook dat de Duitsers een stuk netter waren als de geallieerden. Verschil was wel dat de geallieerde soldaten voor de bevrijding van Nederland vochten.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2058
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 26 keer

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Jim »

Sander89 schreef:
Cas schreef:In elke oorlogstijd wordt geplunderd door alle zijden en alle rangen en standen.

Amerikanen, Britten, Canadezen en Duitsers hebben battle souveniers, zowel van burgers als de vijand.

Niets bijzonders dus
Je hoort het wel erg vaak dat het voornamelijk de geallieerden waren die de Hollandsche huisjes plunderde. Ook dat de Duitsers een stuk netter waren als de geallieerden. Verschil was wel dat de geallieerde soldaten voor de bevrijding van Nederland vochten.
Ligt er geheel aan waar je je oor te luisteren legd. De Duitsers hebben als beleid interieurs van fabrieken geheel leeggehaald. In de Dolle dinsdag periode hebben vele Duitsers bij burgers onder dreiging van wapens vervoersmiddelen en kledij meegenomen. De Duitsers hebben terreur uitgeoefend en razia's gehouden. Na de slag om Arnhem hebben ze Arnhem straat voor straat geplunderd en verscheept naar Duitsland. Ga er maar vanuit dat de Duitsers overheidswege en individueel meer gestolen hebben als de gealieerden.
Grote verschil is dat bij de Geallieerden dit voornamelijk een zaak was van individuen. Hetzelfde geld voor aardig zijn of niet. De verhalen over aardige Duitsers is iets van de laatste paar jaar nu het men recht wil trekken dat er ook Duitsers zijn geweest die zich fatsoenlijk hebben gedragen.

Dat de meeste geallieerden zich fatsoenlijk hebben gedragen ten opzichte van de bevolking in Nederland is blijkbaar snel vergeten. Als ze vrijwel ieder huis hadden geplunderd dan waren die vele veteranen die bij vele Nederlandse logeren tijdens herdenkingsdagen niet welkom geweest.

Als de geallieerden zich net zo "netjes" als de Duitsers gedragen zouden hebben dan hadden we die herdenkingsdagen al lang afgeschaft.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Cas »

Sander89 schreef:
Cas schreef:In elke oorlogstijd wordt geplunderd door alle zijden en alle rangen en standen.

Amerikanen, Britten, Canadezen en Duitsers hebben battle souveniers, zowel van burgers als de vijand.

Niets bijzonders dus
Je hoort het wel erg vaak dat het voornamelijk de geallieerden waren die de Hollandsche huisjes plunderde. Ook dat de Duitsers een stuk netter waren als de geallieerden. Verschil was wel dat de geallieerde soldaten voor de bevrijding van Nederland vochten.

In het boek de Hel die Europa heet staat vermeldt dat vaker hoge Engelse en Amerikaanse Officieren complete vrachtwagens met huisraad lieten overbrengen naar Engeland. Klachten van de Nederlands mochten (uiteraard) niet baten.
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Plaats reactie