Atoom programma Rügen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Atoom programma Rügen

Bericht door sniper snoop »

Ik heb gehoord dat de Duitsers op 12 oktober 1944 een atoombom liet testen op het Duitse eiland Rügen. Ik hebv dit gehoord maar verder weet ik niks over deze actie. Zijn er mensen die iets meer kunnen vertellen?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Atoom programma Rügen

Bericht door JimK »

Ga over twee weken misschien nog naar Rügen, oppassen dus :P
Heel even op internet zoeken en dit levert het op;

Volgens Karlsch ging op 12 oktober 1944 een dirty bomb (die radioactief materiaal over een groot gebied verspreidt) de lucht in op het Oostzee-eiland Rügen. En op 3 en 12 maart 1945 explodeerden twee kleine atoombommetjes in Ohrdruf, zo beweerde hij. Bewijzen daarvoor zou hij hebben gevonden in Russische, Oost-Duitse, Amerikaanse en Britse archieven. Ook citeert hij in zijn boek getuigen die merkwaardige explosies in Ohrdruf hebben waargenomen, waarna iedereen in het dorp last kreeg van chronisch bloedende neuzen, vermoeidheid of haaruitval. Ofwel: symptomen van stralingsziekte.

Karlsch kreeg ladingen kritiek over zich heen. De uitspraken van de belangrijkste getuigen (een Italiaanse oorlogscorrespondent, een dochter van een concierge die in de buurt van het militaire terrein in Ohrdruf werkte, een loodgieter en een ambtenaar) bleken niet controleerbaar – en daarmee onbetrouwbaar. Op Rügen wist niemand iets van een atoombom en radioactiviteit was er ook al niet te meten. En in Ohrdruf? De Duitse tv-zender ZDF wilde het serieus en objectief onderzoeken en stuurde het onafhankelijke staatsonderzoeksinstituut, Physikalisch-Technische Bundesanstalt, erop af. Een zooi bodemproeven en maanden laboratoriumtests later kwam de conclusie: er zat zowaar radioactiviteit in de grond… afkomstig van Tsjernobyl en van de Amerikaanse atoomproeven in de jaren ’50 en ‘60. Zoals overal in Europa.

Einde van de bom? Misschien niet. De laatste twee zinnetjes in het PTB-persbericht zijn interessant: geen bewijs vóór een kernexplosie betekent niet dat er geen explosie is geweest. Bij het PTB weten ze namelijk ook dat je in Hiroshima en Nagasaki vandaag de dag nauwelijks tot geen radioactiviteit meer meet. En hoewel Karlsch heel wat van z’n woorden heeft moeten terugnemen, blijven er merkwaardige feiten overeind staan…
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Atoom programma Rügen

Bericht door Jim »

mgschutze schreef:De laatste twee zinnetjes in het PTB-persbericht zijn interessant: geen bewijs vóór een kernexplosie betekent niet dat er geen explosie is geweest. …
Is geen correcte vertaling van het orginele bericht.
(Dit stukje zin is echter ook de basis van elke samenzwerings theorie ter wereld. Geen bewijs betekent niet dat het ook niet geweest zou kunnen zijn.)

Daarbij zou ik de laatste twee zinnen niet dusdanig vertalen Orginele zinnen:
Ein wissenschaftlicher Gegenbeweis zum behaupteten Kernwaffentest am Ende des Zweiten Weltkriegs kann aber weder mit dieser noch irgendeiner anderen Stichproben-Analyse erbracht werden. Eine endgültige Bewertung der historischen Zusammenhänge ist damit weiterhin offen.
(ptb)

Deze vertaal ik zijnde: Een wetenschappelijk tegenbewijs voor de beweerde kernwapentest aan het einde van de tweede wereldoorlog kan nog met deze nog met een andere steekproef analyse aangevoerd worden. Een definitieve bepaling van de historische verbanden staan daarmee open.

De vertaling verder en interpretatie laat ik over aan ieder die dit wil onderzoeken.
De volledige tekst: http://www.uni-protokolle.de/nachrichten/id/113268/

Ze zeggen naar mijn mening / interpretatie: Met deze /onze meetmethoden kunnen we geen voor of tegenbewijs leveren, dus de vraag staat nog open.

Lijkt mij als op 12 oktober al een werkzame bom bestond waarom in de maanden daarna niet minstens 1 maal gebruikt?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Atoom programma Rügen

Bericht door sniper snoop »

Foto's heb ik gevonden over het eiland, ik vind alvast heel wat fortificatie's terug. Lijk me wel een intsersant onderwerp. :)
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Plaats reactie