Sovjet Blokkendoos

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Sovjet Blokkendoos

Bericht door iknowdintoo »

Ik heb vandaag eens in de politieke speelgoedwinkel gesneupt, en daar een Sovjet-blokkendoos gekocht :) . Ik heb de moeite genomen om de voorkant na te bouwen, zie hier het resultaat (jammer genoeg waren er geen blauwe driehoekjes): Afbeelding
Afbeelding
PS: Weet iemand ook meer over deze blokkendoos? Vooral waar deze weg komt en voor welke doelgroep (Russen/toeristen/etc).
Misschien zet ik er later nog wel wat meer foto's op.
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Sovjet Blokkendoos

Bericht door Samuel. »

iknowdintoo schreef:Ik heb vandaag eens in de politieke speelgoedwinkel gesneupt, en daar een Sovjet-blokkendoos gekocht :) . Ik heb de moeite genomen om de voorkant na te bouwen, zie hier het resultaat (jammer genoeg waren er geen blauwe driehoekjes): Afbeelding
Afbeelding
PS: Weet iemand ook meer over deze blokkendoos? Vooral waar deze weg komt en voor welke doelgroep (Russen/toeristen/etc).
Misschien zet ik er later nog wel wat meer foto's op.
Ik zie maar de helft van de foto? :?
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Sovjet Blokkendoos

Bericht door iknowdintoo »

coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Sovjet Blokkendoos

Bericht door coco »

Ik zie hem helemaal hoor.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Sovjet Blokkendoos

Bericht door Samuel. »

iknowdintoo schreef:Probeer deze eens: http://img171.imageshack.us/img171/1729/s6000225tt3.jpg
Bedankt, nu kan ik het zien.
Ben je eigenlijk hier niet te oud voor? :P
Misschien dat je het aan Auke of Asjemenou kunt vragen.
Zij zijn echt experts als het om Russisch gaat.
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Sovjet Blokkendoos

Bericht door iknowdintoo »

Samuel. schreef: Ben je eigenlijk hier niet te oud voor? :P
Ja, maar ik vond hem zo leuk, kon hem niet laten liggen _/-\o-
PS: was een beetje melig toen ik dit ding maakte (vraag maar aan de korte golf :P ).
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Sovjet Blokkendoos

Bericht door Samuel. »

iknowdintoo schreef:
Samuel. schreef: Ben je eigenlijk hier niet te oud voor? :P
Ja, maar ik vond hem zo leuk, kon hem niet laten liggen _/-\o-
PS: was een beetje melig toen ik dit ding maakte (vraag maar aan de korte golf :P ).
We wachten zijn reactie af... :lol:
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Sovjet Blokkendoos

Bericht door asjemenou »

iknowdintoo schreef:Ik heb vandaag eens in de politieke speelgoedwinkel gesneupt, en daar een Sovjet-blokkendoos gekocht :) . Ik heb de moeite genomen om de voorkant na te bouwen, zie hier het resultaat (jammer genoeg waren er geen blauwe driehoekjes):
Wat moet ik precies verstaan onder een politieke speelgoedwinkel? Of bedoel je gewoon zo'n Russische joint venture, die ook naast de Nieuwe kerk in Amsterdam zit (als hij daar nog zit?!),waar je Russische producten kan kopen? Het lijkt mij overigens gewoon een stuk speelgoed, zoals dat in Rusland wordt verkocht. Dat het van hout (waarschijnlijk berkenhout ) is vind ik niet zo vreemd, dat hebben ze daar zat. Dat er op de doos een blauw driehoekig blokje staat afgebeeld en dat deze er niet in zit,is ook niet zo vreemd. Men neemt het daar qua afwerking van verpakkingen e.d. niet zo nauw. Het enige waar je misschien mee moet oppassen is dat je de blokkendoos niet aan een peuter geeft, die de blokjes in z'n mond zal steken. Het kan zijn dat de gekleurde blokjes voorzien zijn van loodhoudende verf! Iets waar ze in Rusland ook niet zo op letten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Sovjet Blokkendoos

Bericht door Charly1975 »

Hij is ook niet helemaal correct nagebouwd he. Bovenin had je 3 blokken nodig i.p.v. 1 lange.
Maar is dit russisch ? Wij hebben hier thuis ook zoiets in huis gehad...volgens mij is het gewoon speelgoed dat je ook elders kunt kopen.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Sovjet Blokkendoos

Bericht door iknowdintoo »

@asjemenou, het was gewoon een grapje, heb hem ergens in een rommelwinkeltje gekocht. En dat het van hout is vind ik ook niet zo vreemd, zo'n beetje alle blokken worden volgens mij van hout gemaakt (die moderne plastic troep daar gelaten). En ik ben niet bepaald van plan om deze aan een peuter te geven. Ik weet zo'n beetje zeker dat het uit de Sovjet-unie komt omdat er op de achterkant van de doos Made in USSR staat (waarschijnlijk late periode, jaren 80 ofzo). @ Charly, ik had niet meer een balk van die lengte, en ja het is Russisch.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Sovjet Blokkendoos

Bericht door Auke »

Ziet er gammel uit... Ach ja, de Russen zijn toch altijd meer van kwantiteit dan kwaliteit geweest :P

Maar goed, wellicht nog een heel klein beetje een boeiende aanvulling... Op de doos staat "Kinderspeelgoed" en daaronder "Kubusbouw" en het speelgoed is gemaakt door het Speelgoedproductiebedrijf "Mir" (wereld / vrede). Een bedrijf dat overigens nog steeds speelgoed maakt, zo zag ik na een korte Google-zoekopdracht.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Sovjet Blokkendoos

Bericht door iknowdintoo »

Auke schreef:Ziet er gammel uit... Ach ja, de Russen zijn toch altijd meer van kwantiteit dan kwaliteit geweest :P

Maar goed, wellicht nog een heel klein beetje een boeiende aanvulling... Op de doos staat "Kinderspeelgoed" en daaronder "Kubusbouw" en het speelgoed is gemaakt door het Speelgoedproductiebedrijf "Mir" (wereld / vrede). Een bedrijf dat overigens nog steeds speelgoed maakt, zo zag ik na een korte Google-zoekopdracht.
Zo heeft mijn moeder ook kunnen vertellen. Toch bedankt :) .
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Sovjet Blokkendoos

Bericht door de korte golf »

het was trouwens wel een zeer ingewikkelt bouw proces met 30 over betaalde aannemers en 40 bouwvakker.


(sorry moest even...)
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Sovjet Blokkendoos

Bericht door Proos »

Ik bespeur diverse afwijkingen: de kleur van het dakje wijkt af, en op de tekening is de bovenste dwarsbalk uit één stuk O-)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Sovjet Blokkendoos

Bericht door iknowdintoo »

Proos schreef:Ik bespeur diverse afwijkingen: de kleur van het dakje wijkt af, en op de tekening is de bovenste dwarsbalk uit één stuk O-)
Zoals vermeld in bovenstaande posts :) .
Plaats reactie