wie beëindigde de tweede wereld oorlog?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Rudolf

wie beëindigde de tweede wereld oorlog?

Bericht door Rudolf »

wie beijndichte de tweede wereld oorlog?
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Amerika beeindigde de WO2 door atoombommen op Hiroshima en Nagasaki (Japan) te gooien.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

In Europa eindigde de oorlog nadat bijna heel Europa al was bevrijd en er nog maar een klein strookje Duitsland bestond. Nadat Hitler zelfmoord had gepleegd kwam zijn opvolger, Admiraal Karl Donizt aan de macht. Hij sloot uiteindelijk vrede met de geallieerden op 8 mei 1945.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Topictitel maar even vertaald...
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Lemmy
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2004, 22:02

Bericht door Lemmy »

Volgens mij is de Duitse overgave aan de geallieerden op 7 mei 1945 in Reims in naam van Admiraal Dönitz ondertekend door generaal Jodl en admiraal Von Friedeburg.

Op 9 mei 1945 hebben in Berlijn veldmaarschalk Keitel, admiraal Von Friedeburg en generaal Stumpf een dergelijke verklaring ondertekend in het bijzijn van onder meer generaal Zhukov (was Zhukov overigens ook opperbevelhebber van de Russische troepen of vergis ik me daarin??). Deze ondertekening (die dus in feite twee dagen eerder ook al had plaatsgevonden) werd gedaan op verzoek van de Russen.



De oorlog in Azië werd formeel beëindigd door de ondertekening van de overgave door de Japanners op 2 september 1945 aan boord van het slagschip USS Missouri.

De feitelijke beëindiging was eigenlijk al op 14 augustus 1945 toen Japan de onvoorwaardelijke overgave accepteerde.
Ik ga nooit vreemd; ik stel me altijd voor!
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Lemmy schreef:Volgens mij is de Duitse overgave aan de geallieerden op 7 mei 1945 in Reims in naam van Admiraal Dönitz ondertekend door generaal Jodl en admiraal Von Friedeburg.
Op 7 mei werd de onvoorwaardelijke overgave getekend, op 8 mei de officiele.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Even wat onzin verwijderd. Gasten op het forum worden verzocht zich te gedragen en even alle regeltjes te lezen alvorens klakkeloos berichten in topics te gooien.

Einde dienstmededeling

* Ding Dong *
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik dacht dat Japan nadat er 2 atoombommen op hun landje gegooid waren nog een klein beetje tegen spruttelde, en door de dreiging van meer bommen stopte met het voeren van oorlog.

Overigens hoorde ik pas dat in 1980 de laatste Japanse soldaat gevonden werd op de Fillipeinen die dacht dat de tweede wereldoorlog nog bezig was. Er zijn daarna nog veel meldingen geweest maar die bleken allemaal nep.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Re: wie beëindigde de tweede wereld oorlog?

Bericht door Glenn Janssens »

Rudolf schreef:wie beijndichte de tweede wereld oorlog?
Alle betrokken partijen/landen.
Zo simpel.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Adrian heeft idd wel gelijk.. een oorlog wordt van alle kanten beindigd..
Als er 1 partij door blijft gaan is de oorlog nog niet beindigd namenlijk..

(wat een instinkertje was dit zeg..)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

Japan beeindigde de oorlog door zich in september '45 over te geven. en het is echt niet zo dat als een partij zich overgeeft de ander door gaat door bijvb. militaire stellingen te bombarderen enz. dat deden de duitsers niet de amerikanen niet en dat doet niemand.
alejandro
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2004, 19:52

Bericht door alejandro »

de oorlog werd eigenlijk beeindigt in europa door fransen,britten ,amerikanen,canadezen
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

En door alle verzetsstrijders die hun leven in de waagschaal hebben gesteld door dingen op te blazen, te saboteren etc.
Gast

Bericht door Gast »

LKP schreef:En door alle verzetsstrijders die hun leven in de waagschaal hebben gesteld door dingen op te blazen, te saboteren etc.
Waar slaat dit nou weer op
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

LKP schreef:En door alle verzetsstrijders die hun leven in de waagschaal hebben gesteld door dingen op te blazen, te saboteren etc.
Daar zijn de meningen zwaar over verdeeld!
Plaats reactie