Waarom werd de tweede wereld oorlog gevoerd

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
SUPER BOY

Waarom werd de tweede wereld oorlog gevoerd

Bericht door SUPER BOY »

Ik denk dat Hitler dacht dat hij door de oorlog rijker kon worden.
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Nee, zeker niet daarom. Hitler wilde weer een groot Duits Rijk stichten, vergelijkbaar met het Romeinse Rijk maar dan Duits. Er mochten van hem alleen Ariers van hem in zijn land. Ariers waren volgens Hitler 'supermensen' die Germaans bloed in zich hadden. Joden, homo's, Zigeuners, jehova getuigen en gehandicapten moesten van Hitler dood.
maar wat is precies je vraag? En is je Caps Lock toets kapot? :wink:
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Rijker worden telde ook mee, na de eerste wereldoorlog was Duitsland, door alle strafsancties een arm land geworden. Er heerste honger en armoede. Hitler beloofde eten, veiligheid, werk etc etc
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Bovenstaand beantwoord alleen maar een mogelijke reden waarom Hitler en Duitsland aan een oorlog begonnen.

DE Tweede Wereldoorlog ontstond doordat de Wereld in een diepe economische crisis terecht kwam en men niet via de na de 1e Wo Opgerichte Volkenbond (voorloper van de Verenigde naties) er in slaagde de internationale problemen en de ongelijheid tussen landen op te lossen. Diverse landen gingen daarop hun eigen weg en losten hun eigen economische problemen op door militairisme en nationalisme. Hierbij liep men echter een keer tegen het probleem van de eigen grenzen aan. Om bepaalde problemen op te lossen had men nu eenmaal zaken nodig die niet in eigen land aanwezig waren (grondstoffen, ruimte, goedkope arbeidskrachten). Dit alles ging men dus vervolgens in het buitenland halen. Liefst goedschiks (inname Oostenrijk, Tsjechoslowakije) of anders kwaadschiks. Wanneer je meerdere landen in de wereld hebt die dat zo willen (Duisland, Italie, Japan) en er zijn een aantal landen die dat in de weg staan (Groot-Brittannie, Frankrijk, Soviet-Unie, Verenigde Staten) kan een wereldoorlog heel eenvoudig ontstaan.

Zaken als rassenhaat, nationalisme enzovoorts worden er in zo'n situatie bij gehaald om bepaalde acties te rechtvaardigen en om de eigen bevolking als 1 persoon achter de leiding te laten staan.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Hitler was na 1933 al rijk door de verkoop van Mein Kampf. En als Hitler iets niet interesseerde was het wel geld.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Lord_Vetinari schreef:Hitler was na 1933 al rijk door de verkoop van Mein Kampf. En als Hitler iets niet interesseerde was het wel geld.
ook niet om een zo groot mogelijk leger op te bouwen met alle voertuigen, brandstof e.d.?
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

ironmarc schreef:
Lord_Vetinari schreef:Hitler was na 1933 al rijk door de verkoop van Mein Kampf. En als Hitler iets niet interesseerde was het wel geld.
ook niet om een zo groot mogelijk leger op te bouwen met alle voertuigen, brandstof e.d.?
Nee. Dat betaalde de Staat.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Hitler wàs wel ongeveer de staat natuurlijk ...
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Jah. Maar als je kijkt naar zijn interesse in economie en staatsfinanciën dan begrijp je wat ik ermee bedoel. Hitler heeft nooit persoonlijke verrijking als doel van de oorlog gehad.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Natuurlijk zag Hitler ook de macht.. Het moge al lang duidelijk zijn dat Hitler geen oorlog is gaan voeren om het land en de economie daar beter van te laten worden. Hij is oorlog gaan voeren om zo veel mogelijk voor zichzelf te krijgen (zoveel mogelijk land etc..).

Iemand die veel macht ruikt, ruikt de glitter en glamour --> geld!
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Miesjel schreef:Natuurlijk zag Hitler ook de macht.. Het moge al lang duidelijk zijn dat Hitler geen oorlog is gaan voeren om het land en de economie daar beter van te laten worden. Hij is oorlog gaan voeren om zo veel mogelijk voor zichzelf te krijgen (zoveel mogelijk land etc..).

Iemand die veel macht ruikt, ruikt de glitter en glamour --> geld!
Ik zou even een biografie van Hitler lezen als ik jou was. Dan kun je zien, dat Hitler de oorlog om veel redenen begon, maar dat zijn eigen verbetering er geen onderdeel van was.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

nee dat gaat hij even aan iedereen zitten te vertellen.. lijkt me meer dan logisch dat je dat niet publiekelijk bekend maakt..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Helaas heb ik de biografie van Kershaw over Hitler (nog) niet gelezen. In de boeken en documentaires over Hitler die ik wel gelezen/gezien heb over Hitler, komt Hitler zeker niet over als iemand die belust is op glitter en glamour en geld.

Glitter en glamour sowieso niet, Hitler leefde zeer sober en hield totaal niet van feestjes. Geld naar mijn inzien ook niet, Hitler hechtte meer waarde aan macht en de totstandkoming van zijn Derde Rijk.

Göring is een voorbeeld van een Nazi topman die zelf wel wilde profiteren van zijn positie. Hij was de Bon Vivant van het Derde Rijk, maar daar gaat het in dit topic niet om.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Miesjel schreef:nee dat gaat hij even aan iedereen zitten te vertellen.. lijkt me meer dan logisch dat je dat niet publiekelijk bekend maakt..
Nou, jij schijnt het anders wel zeker te weten. Hoe komt dat dan?
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Je kan alles over Hitler zeggen wat je wilt, maar hij was zeker geen zelfverrijker of zelfverheerlijker. Dictators die dat doen werpen hun eigen land veelal in diepe armoede een goed voorbeeld daarvan is Idi Amin
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie