Bodemvondsten-collectie, Polte.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

Hallo,

Een lange tijd weggeweest hier maar wilde zo weer eens proberen wat te laten zien.
Ik ben al een geruime tijd actief wat betreft het zoeken naar wo2 relics en zoek dan zelf nu ook een jaar of 4.
Meeste tijd spendeer ik op mijn eigen militaria bodemvondsten forum maar wilde jullie ook graag wat pics laten zien, daar er wellicht interesse in is bij sommige leden. Mijn zoekgebied breidt zich uit van mijn woonplaats tot aan de Eifel/Ardennen en tot afgelopen zomer toe zelfs in Polen.
Ik hoop dat er niet al teveel gereageerd wordt met vragen waar precies ik mijn vondsten doe, dat zal ik niet 123 openbaar zetten daar ik zelf veel research (lees; moeite) doe om op interessante plekken te komen... En opmerkingen waar ik wel en niet mag zoeken.
Ik heb zelf de nodige kennis over munitie, niet gedetailleerd maar kan wel onderscheiden wat wat is en hoe het allemaal werkt... Over munitie gesproken neem ik dit niet mee en begraaf het over het algemeen een stuk dieper terug als gevonden, op locaties waarvan ik vind dat het te link is; bij openbare wegen of plekken waar vaak mensen/kinderen komen meldt ik de gevonden vondsten aan bij de juiste instanties. Hoop dat jullie begrijpen dat ik niet elke patroon of projectiel aanmeld daar er soms snel gezeik kan komen met bepaalde instanties. Dus handel ik over het algemeen zo, de manier welke ik het verstandigste vind. Gegraven gaten gooi ik weer netjes dicht zoals het hoort.
Ik heb sindskort zelf een auto dus ben er regelmatig op uit, de laatste tijd elk weekend wel. Soms meerdere dagen aan een stuk. Soms alleen maar meestal met vrienden welke ik opgedaan heb ik de "detector-wereld" en met sommige al een lange verstandshouding heb.
Hier alvast wat kliekjes, ik hoop dat de vondsten en foto's jullie bevallen.

Mvg,
Nick
Laatst gewijzigd door Polte op 07 nov 2008, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

Enkele weken geleden op een dumpplek gestuit in de Eifel op een locatie van het 99th US infantrie div. op een locatie waar in december '44 het Ardennen-offensief van start is gegaan. Ik vond in de put enorm veel resten van conserven blikken maar daartussen enkele glasscherven en nog een Duits (verbrande) eetblik, maar nog een enkele hele glazen fles, een US wo1 messtin deksel en een RVS lepel, US met daarin nog 4 cijfers gekrast. Wellicht vormen deze 4 cijfers een einde van een registratie nummer van een soldaat? Ik moet er nogsteeds achteraan om het op te zoeken...
Het is moeilijk te lezen maar ik zie 2565 of 2567 te staan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door S1991 »

Het lijkt mij dat op die lepel 2652 staat. Of zie ik het verkeerd?
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Gi collector
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 23 mar 2008, 15:39
Locatie: Z-Limburg

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Gi collector »

'Bedoel je het niet andersom: 2562?
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Westwall »

Mooi vondsten, vooral de lepel.
Weet je toevallig waar je in de Eifel/Ardennen bent gaan zoeken?
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door S1991 »

Gi collector schreef:'Bedoel je het niet andersom: 2562?
Ja klopt ;)
Westwall schreef:Mooi vondsten, vooral de lepel.
Weet je toevallig waar je in de Eifel/Ardennen bent gaan zoeken?
Polte schreef: Ik hoop dat er niet al teveel gereageerd wordt met vragen waar precies ik mijn vondsten doe, dat zal ik niet 123 openbaar zetten daar ik zelf veel research (lees; moeite) doe om op interessante plekken te komen... En opmerkingen waar ik wel en niet mag zoeken.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Von Brand »

Echt super leuke vondsten, goed gedaan !
Ein Wiedersehen war seine und unsere Hoffnung........
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

Westwall schreef:Mooi vondsten, vooral de lepel.
Weet je toevallig waar je in de Eifel/Ardennen bent gaan zoeken?
Ai... daar gaan we al.
Natuurlijk weet ik waar ik ben gaan zoeken want ik ga niet zomaar "toevallig" ergens heen Jan, alwel, lees mijn openingspost nog maar eens goed door.

Rest bedankt voor de reacties. Wat er op de lepel staat is inderdaad niet echt duidelijk. Mocht dit een eind cijfer zijn van een registratie nummer oid kan iemand mij de goede richting op helpen waar ik het kan terug vinden?
De eenheid die daar gezeten heeft is het US 99th Inf. Div. Kan dit nog preciezer achterhalen maar dan moet ik even de boeken in.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

Afgelopen zomervakantie een week naar het "oostfront" gereist, we zijn weesten zoeken aan de Poolse grens.
Ik vond hier een schuttersput met daarin eerst een jerrycan, daaronder lagen vele MG34/42 patroonbanden incl patronen, niet veel later trok ik 2 MG Gurttrommels uit de put in nog aardige staat, op 1 van de trommels zitten nog restanten van een krant. Daarbij nog een Duits pio-schop foedraal en wat Duits schoeisel, helemaal op de bodem lagen 2 rubberen US binnenbanden met daarbij een stalen (sleep?) ketting... tot ik in mijn ooghoeken iets zag glinsteren welke een zilveren ring bleek te zijn. Helaas zonder markeringen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door S1991 »

Nette vondsten !
Denk dat ik ook maar eens een metaaldetector ga kopen en op goede plaatsen ga zoeken, misschien dat ik nog ooit leuke dingen tegen kom.
Of ik ga gewoon met ene mee haha.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door jurgen »

amai, zijt gij die gozer die daar in polen een half depot uit de grond trok?
Dan komen er nog hele mooie foto's aan!! :P
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door iknowdintoo »

Mooie vondsten, maar mag ik vragen wat MG Gurttrommels zijn?
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Edgar »

iknowdintoo schreef:Mooie vondsten, maar mag ik vragen wat MG Gurttrommels zijn?
En jij spaart Duits?! :shock:
Dat zijn trommeltjes voor oa aan de MG34 die 50 patronen + starter tab (aanvoerstuk) bevatten..
Anyway, mooie vondsten Polte!
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

Afgelopen weekend naar de Eifel geweest. Op een locatie waar tijdens het Ardennen offensief het 2e SS.Pz.div. Das Reich het offensief begon.
Op een locatie waar ik de vorige week een stalen SS koppelslot vond kwam al snel een Duitse bajonetschede naar boven samen met het nodige leerwerk. Helaas is de schede in slechte staat maar dat mocht niet baten. Daarbij vond ik bij toeval nog een glazen ampul met wit poeder erin. (maar niet uitgeprobeerd)
Een eind verder vond ik aan de rand van een schuttersput een US gevechtsmes, een KaBar variant. Hij zat nog in de lederen schede welke helaas erg slecht is. Verder die dag nog enkele servies scherven gevonden van de RAD op het oog en de nodige gespen/knoopjes en een TL22 US zakmesje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door S1991 »

Nette vondst hoor Polte!
Ook die KaBar mes, die vind je ook volgens mij niet zo 1,2,3 als bodemvondst.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Plaats reactie