Wat is er mis met de 101st airborne division??

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door Westwall »

Hallo,

Ik merk op dit forum dat er mensen zijn die tegen de 101st division zijn. Maar waarom :?
Ik hoop dat het me duidelijk word :wink:
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door iknowdintoo »

Je hebt het denk ik een beetje verkeerd begrepen. Mensen zijn tegen de WO2'verzamelaars' of 're-enactors' die helemaal gek zijn van de bijbehorende eenheid na het zien van Band of Brothers. Dit werkt nog al eens op de zenuwen ;)
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door Westwall »

Aah ok. Ik dacht al :P Da's wel te begrijpen.
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door Samuel. »

Westwall schreef:Aah ok. Ik dacht al :P
Het punt is dat er veel mensen zijn die, de serie Band of Brothers een keer gezien hebben. Ze worden meteen helemaal wild ervan. Zo hebben we op school ook
mensen die 300 een keer gezien hebben en meteen bij alles:'' FOR SPARTA!!!" schreeuwen.
Ze willen dat dan na spelen, zo vinden ze het prima om 200 euro te betalen voor een broek waarvan het niet eens zeker is of hij orgineel is. Dan raad je ze een boek aan van 40 euro. Dat is weer niet goed.
Vaak zijn het ook jongeren tussen de 13 en 17 is. Mensen die een keer een BOB film zien en dan een website vinden waarop staat dat je het na kan spelen. (re-enactenment beschouw ik als een serieus iets.) Meteen en masse van alles kopen, repro, orgineel en fake. Trekken ze allemaal aan. Voor iemand die er geen verstand van heeft zal het best lijken en die kleine foutjes, ach wat geeft dat. Voor verzamelaars en experts en iedereen die het goed wil doen zal dit er niet uit zien.
En je probeert ze uit te leggen op een beleefde manier dat het niet goed is. Maar als je dan een aantal van die mensen achter elkaar krijgt, dan vergeet je wel eens om beleefd te zijn. Dan reageren zij ook weer op een flauwe manier terug.
''Ik ga het tegen mijn vader zeggen.'' De meeste weten wel wie ik bedoel.
Het is niet dat we een afkeer tegen die film hebben of de mensen die de film kijken maar we worden soms moe van mensen die het steeds weer willen proberen in de re-enactenment wereld willen maken.

Just my 2 cents,
Samuel
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door Westwall »

Samuel. schreef:
Westwall schreef:Aah ok. Ik dacht al :P
Het punt is dat er veel mensen zijn die, de serie Band of Brothers een keer gezien hebben. Ze worden meteen helemaal wild ervan. Zo hebben we op school ook
mensen die 300 een keer gezien hebben en meteen bij alles:'' FOR SPARTA!!!" schreeuwen.
Ze willen dat dan na spelen, zo vinden ze het prima om 200 euro te betalen voor een broek waarvan het niet eens zeker is of hij orgineel is. Dan raad je ze een boek aan van 40 euro. Dat is weer niet goed.
Vaak zijn het ook jongeren tussen de 13 en 17 is. Mensen die een keer een BOB film zien en dan een website vinden waarop staat dat je het na kan spelen. (re-enactenment beschouw ik als een serieus iets.) Meteen en masse van alles kopen, repro, orgineel en fake. Trekken ze allemaal aan. Voor iemand die er geen verstand van heeft zal het best lijken en die kleine foutjes, ach wat geeft dat. Voor verzamelaars en experts en iedereen die het goed wil doen zal dit er niet uit zien.
En je probeert ze uit te leggen op een beleefde manier dat het niet goed is. Maar als je dan een aantal van die mensen achter elkaar krijgt, dan vergeet je wel eens om beleefd te zijn. Dan reageren zij ook weer op een flauwe manier terug.
''Ik ga het tegen mijn vader zeggen.'' De meeste weten wel wie ik bedoel.
Het is niet dat we een afkeer tegen die film hebben of de mensen die de film kijken maar we worden soms moe van mensen die het steeds weer willen proberen in de re-enactenment wereld willen maken.

Just my 2 cents,
Samuel
Ik herken wat uit jouw verhaal: Ook een aantal jongens in het dorp hebben dan zo'n petjes met airborne logo's, en gaan ze wat stoer doen maar weten zelf niks af van de geschiedenis van het logo. Daar kan ik me ook op ergeren.
WanneSchlamm
Lid
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 sep 2008, 15:58

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door WanneSchlamm »

En daar heb je het hele probleem. Goede post Samuel.


Achtung, Porrah alert!

Afbeelding
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door S1991 »

Ik ben het helemaal eens met Samuel.
Zoals de meeste wel weten hier op het forum, was ik ook eerst "gek" van de para's.
Ik vond het zelf een erg mooie eenheid inprincipe (op elk gebied van de US Paratroopers).
Nadat veel mensen mij er op geattendeerd hadden dat het er zoveel mensen waren die dat deden zowel re-enactment als verzamelen, en er veel repro van in omloop is en dat je wel redelijk wat repro zou kunnen kopen omdat je niet weet of het nou origineel is ja of nee.
Op het advies van de mede-forum genoten heb ik ook besloten om mijn US para om te zetten naar US Infanterist, en dat komt nu redelijk goed op weg.
Nu heb ik ook al dat repro troep uit de collectie gedaan en het origineel behouden.

Zoals WanneSchlamm die foto post. Zelf heb ik er niks op tegen dat mensen 101 re-enacten. Maar ze mogen niet vergeten dat niet alleen Easy Company van de 506th PIR, 101st AB de oorlog hebben gewonnen. Er zijn ook nog de Infantry Divisions, de Armored Guys, de Airforce, de Navy en de mannen van Red Ball express en natuurlijk de Canadezen, de Britten en de Russen.
Ook vind ik dat de meeste re-enactoren zoals die kerel op die foto redelijk "dik" zijn.

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door sniper snoop »

Ik begrijp het best dat het voortdurend dezelfde eenheden zijn. Zeker tijdens de Tweede Wereldoorlog is dit het geval. De Eerste Wereldoorlog zijn niet alle eenheden gekend maar de meeste wel en worden met evenveel respect gezien.....alhoewel er niet veel weten dat de Belgen grotendeels het eindoffensief in 1918 hebben uitgevoerd. Maar ja, daarvoor haat ik niet de eenheden. Ik haat andere dingen, zoals "Mijn lievelings tank is de Tiger, mijn lievelings wapen is de Ak-47" terwijl ze niks kennen van hun favoriet en proberen ons wijs te maken dat de tank of wapen in alles de beste was.......wat voor beide gevallen niet zo was.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door Ruimteaapje »

Ik erger mij vooral aan de enorme stroom boeken die voortbouwen op de populariteit van de televisieserie. Het lijkt alsof elk nog levende lid van "BoB" minimaal een eigen (auto)biografie moet publiceren plus nog een boek van een andere auteur over hem, plus nog de nodige boeken van diverse auteurs over de al overleden veteranen, plus boeken over groepen, pelotons en de compagnie zelf, hun kleding, hun wapens en hun favoriete huisdieren en aftershave. Alsof naast 506/E er geen andere eenheden waren en "BoB" alleen de oorlog heeft gewonnen. Vooral vergeleken met eenheden waarover niet of nauwelijks is geschreven is schrijnend.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door sniper snoop »

Ruimteaapje schreef:Ik erger mij vooral aan de enorme stroom boeken die voortbouwen op de populariteit van de televisieserie. Het lijkt alsof elk nog levende lid van "BoB" minimaal een eigen (auto)biografie moet publiceren plus nog een boek van een andere auteur over hem, plus nog de nodige boeken van diverse auteurs over de al overleden veteranen, plus boeken over groepen, pelotons en de compagnie zelf, hun kleding, hun wapens en hun favoriete huisdieren en aftershave. Alsof naast 506/E er geen andere eenheden waren en "BoB" alleen de oorlog heeft gewonnen. Vooral vergeleken met eenheden waarover niet of nauwelijks is geschreven is schrijnend.
Zoals de Polen, die hebben in een halve week tijd vanaf de Poperinge tot Roeselare opgetrokken en kunnen bevrijden. Maar er werd niks of weinig over deze divisie, de 10th Armoured Cavalry Brigade van de 1st Polish Armoured Division, geschreven. Best jammer. En er zijn nog talrijke eenheden. Geef ik u zeker gelijk!
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door asjemenou »

Westwall schreef:Hallo,

Ik merk op dit forum dat er mensen zijn die tegen de 101st division zijn. Maar waarom :?
Ik hoop dat het me duidelijk word :wink:
Er is niets mis met de 101st US Airborne Division. Deze divisie heeft zich nu eenmaal gedurende WOII verdienstelijk gemaakt en dat spreekt een hoop mensen (nog steeds) aan. De commercie weet hier dan ook zeer handig gebruik van te maken. De serie "Band of brothers" en de zg. wargames zijn hier een mooi voorbeeld van. Zo'n serie/wargame spreekt de zeer jeugdigen nu eenmaal enorm aan. Men speelt het met vriendjes na en vind dat het naspelen nog leuker wordt als je ook nog eens een helm opzet en een soldatenjas aantrekt. Maar hoe kom je aan zo'n helm? Via Internet komt men dan al snel op een forum als deze. Op zo'n forum blijken dan ook mensen te zitten die dit station allang voorbij zijn en die de vragen van de beginnelingen als irritant ervaren. Zij willen het niet meer over Dick Winters, of de 101st hebben. Toegeven, velen van ons inclusief mijzelf, vonden het toch ook leuk om als 10 of 12 jarige rond te lopen in militaire kledij. Alleen de tijd zal het leren of dat de nieuwkomers ook werkelijke militariaverzamelaars worden of niet.
Zelf erger ik mij niet zo aan de nieuwkomers, die bezeten zijn van "Band of brothers" of "Saving private Ryan". Het is nu eenmaal de hype die het hem bij deze producties doet. Over 10 jaar is het vast weer wat anders. Mocht je zo'n vraag van een nieuwkomer irritant vinden, negeer deze dan gewoon.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
band of brothers
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 nov 2007, 11:51

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door band of brothers »

Ik heb dit account aangemaakt toen ik ook "zo'n persoon" was. Dat ben ik nu niet meer :P Ik intreseer me al sinds mijn zesde in de wo2.
Het zijn eigenlijk meer mensen die sensatie zoeken in een film. Dat je dan een film hebt over Easy compagnie van de 506e denken die mensen dat die compagnie de enige in de oorlog was. Elke soldaat in gevecht heeft doodangsten uitgestaan. Al is het nou een Amerikaan, Duitser, Nederlander, Fin -ga zo maar door. Daar gaat het mij om :)

Verder snap ik helemaal wat jullie bedoelen. Zelf erger ik me erg aan van die mensen van "Ik wil in het leger want dan kan ik lekker mensen doodschieten". Als jullie snappen wat ik bedoel. Er is ook zo'n BOB gek die het raar vind dat ik insigne's spaar: "Daar kan je toch niet mee schieten"?
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door sniper snoop »

band of brothers schreef: Verder snap ik helemaal wat jullie bedoelen. Zelf erger ik me erg aan van die mensen van "Ik wil in het leger want dan kan ik lekker mensen doodschieten". Als jullie snappen wat ik bedoel. Er is ook zo'n BOB gek die het raar vind dat ik insigne's spaar: "Daar kan je toch niet mee schieten"?
Daar heb je gelijk in. Ik zeker niet. Ik wil het leger in om arme landen of getroffen landen te helpen. Maar mijn ma stak een stokje tussen. Ze vertrouwd het leger niet en denkt dat ze wapens in mijn handen zullen gooien en ga knallen. Ook al is het niet zo, ze is niet te overtuigen. :roll:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door mtdr »

Ik heb Band of Brothers nog nooit gezien, maar als ik het zo overal lees moet ik dat spoedig doen...
Verzamel D-Day Soldbucher.
Airborne101
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:21

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door Airborne101 »

hey,,

ik ben zelf 15 jaar..
mijn vader heeft 8 jaar gediend in het leger, mijn oom re-enact britse para's en is nu bezig met us para's 502.

als klein jochie vond ik het super gaaf, beetje oorlogje spelen enzo! ik keek harstikke veel oorlog films! en nadat ik met mijn oom BoB heb gezien (1 aflevering) heb ik de film gekocht en heb hem nu 45+ x gezien! (zonder gein) ik vind hem nog steeds vet!

ik ben nu ook een Re-enactor, ik vond WWII altijd al gaaf zoals ik dat heb gezegd, maar BOB heeft dat zeg maar een beetje verheerlijkt:P

ik loop zelf ook met zo'n petje met 101 Airborne logo erop! maar ik weet ook de geschiedenis erachter enz.
ik heb er niks op tegen dat jonge mensen 101 airborne willen re-enacten, maar zoals jullie zeggen ze moeten wel weten waar het over gaat!
ik heb eerst paar boeken gekocht, dat raadde mijn oom mij ook aan!
daarna heb ik zo'n repro en originele starters pakketje gekocht (zeg maar) helm, m43 suit, en jumpboots + gloves dat was repro,,
suspenders en heel wat webbing was ori,, inmiddels heb ik mijn collectie uitgebreid!

ik ben het eens met jullie dat sommige mensen zomaar iets kopen enzovoort! vind ik ook dom!
maar ik vind niet dat jullie over een kam moeten scheren! er zijn ook wat jonge lui bij die wel hun best doen om erachter te komen hoe alles in mekaar steekt!

Gr dion;)
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,
Plaats reactie