Beste oorlogsfilm aller tijden

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
Bram.T.
Lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 jun 2007, 11:26
Locatie: Lokeren O-VL Belgie

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door Bram.T. »

battleground ( te goed voor woorden)
the longest day ( d-day mooi samengevat in 3 uur film een film waar je echt niet moet letten op fouten )
a bridge too far ( elke keer als ik kijk hoop ik dat xxx corps arnhem haalt)
patton ( beter hadden ze het karakter en de figuur patton niet kunnen verfilmen)
battle of brittain ( england in its finest hour)

de volgorde kan ik moeilijk bepalen omdat het in mijn ogen all mooie films zijn
"You can manufacture weapons and you can purchase ammunition, but you can't buy valor and you can't pull heroes off an assembley line"
http://www.35thinfantrydivisionbelgium.be/
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door King tiger »

1) Der untergang; Niemand bracht Hitler zo goed als Bruno Ganz
2) La linea del fuoco; Italiaanse soldaten tijdens El Alamein die een mooi beeld van de aftocht brengen
3) Thin red line; gewoon mooi
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
corporal george
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2008, 20:21

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door corporal george »

mijn eerste post hier

vele zullen er nog nooit van gehoord hebben maar ik vindt 08/15 een steen goede film.
fabrik von offiziere en die brucke mogen er ook wel wezen.

groeten George
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door michiel01 »

corporal george schreef:mijn eerste post hier

vele zullen er nog nooit van gehoord hebben maar ik vindt 08/15 een steen goede film.
fabrik von offiziere en die brucke mogen er ook wel wezen.

groeten George
Hallo George en Welkom op het forum,

Is die film gebasseerd op de gelijknamige boekenreeks?
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door Telemark »

1. Schindler's List.
2. Real heroes of Telemark.(Prachtige documentaire)
corporal george
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2008, 20:21

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door corporal george »

dat klopt ja , de film is naar het boek gemaakt ook in drie delen . de film is geloof ik uit 1959 of 1960 dus nog niet zo lang na de oorlog .fabrik der offiziere is ook uit die tijd.

groeten George
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door Eric »

'Speer und Hitler' vind ik zeer goed en 'The Pianist'.
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door Mr Mojo Risin »

Alle voorgenoemde filmen zijn zeker goed en dat vind ik ook, maar 'Patton' is ook een fantastische film vind ik. George C. Scott speelt de rol van Patton gewoon fantastisch! 'Conspiracy' over de Wannsee conferentie is ook heel goed en 'Stauffenberg' met Sebastian Koch (Müntze uit 'Zwartboek'), die volgens mij nog altijd 1000x beter zal zijn van die nieuwste van Tom Cruise.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door Peter »

Ik sluit me geheel bij Para-Trooper aan, zeker als het om Patton gaat! Veel mensen denken dat Patton er uit zag als George C Scott, die gewoon Patton ís! Grote klasse! Het is naar mijn idee erg lastig om zonder meer de beste oorlogsfilm aan te wijzen, maar The Longest Day, A Bridge Too Far en Stalingrad staan hoog in m,n lijstje. Ook van Nederlandse bodem komt goeds: Zwartboek ( een toch wat minder heroïsche kijk op het verzet.. ) en niet te vergeten Soldaat van Oranje ( de tegenpool van Zwartboek. ).
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door okke »

Soldaat van Oranje vind ik ook goed, maar Zwartboek vind ik erg matig. De acteerprestatie van bijvoorbeeld Johnny de Mol was soapwaardig, maar niet filmwaardig, waardoor de film zelf ook versoapte. Het acteerwerk van Sebastian Koch, Carice van Houten en Waldemar Kobus was wel erg sterk, maar tegen een achtergrond van soapies, kon dat de film niet redden.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
band of brothers
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 nov 2007, 11:51

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door band of brothers »

Spitfire schreef:We were soldiers (Vietnamfilm)
A Bridge to far
Stalingrad
Enemy at the gates

Dat zijn voor mij 1-2-3-en 4 :mrgreen: :mrgreen:

Grtz.

Luc 8)
We were soldiers wou ik ook kijken. Ik heb een deel al gezien totdat dat stukje dat die man (in SPR speelt hij Jackson) die verbrande man in die helikopter legt. Sinds dat stukje wil ik die film niet meer zien :oops:

En ja, SPR en BoB zijn toch wel de beste oorlogsfilms, vind ik.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door S1991 »

Ik heb niet echt een toplijstje maar heb wel een reeks films/documentaires wat ik wel goed vind.
Band of Brothers, Saving Private Ryan, Letters from Iwo Jima, Sands of Iwo Jima, Flags of our Fathers, De Partizanen, De Hitlerjugend, Nuremberg, Patton, Flyboys (WW1), Escape from Sobibor, Entrusted, Schindler's Liste, The Thin Red Line, Stalingrad, Steiner I en II, The Pacific War (documentaire van 3 delen), To Hell and Back, Uprising, Katyn, Waffen-SS, Warriors (gaat over de UN in Bosnië), The Lost Battalion (WW1), Edelweiss Pirates en zo kan ik nog langer door gaan.

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door killingspree »

1 schindles list
2 la vita e bella
3 Amen
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door Mr Mojo Risin »

Peter schreef:Ik sluit me geheel bij Para-Trooper aan, zeker als het om Patton gaat! Veel mensen denken dat Patton er uit zag als George C Scott, die gewoon Patton ís! Grote klasse! Het is naar mijn idee erg lastig om zonder meer de beste oorlogsfilm aan te wijzen, maar The Longest Day, A Bridge Too Far en Stalingrad staan hoog in m,n lijstje. Ook van Nederlandse bodem komt goeds: Zwartboek ( een toch wat minder heroïsche kijk op het verzet.. ) en niet te vergeten Soldaat van Oranje ( de tegenpool van Zwartboek. ).
'Soldaat van Oranje' was ik helemaal vergeten! Fantastische film en het boek is ook heel goed. Je mag ze wel niet te veel vergelijken vind ik. Ik hoop binnenkort eens de verlengde versie te pakken te krijgen. Dit is eigenlijk de televisiereeks die in 1 stuk gemonteerd is en 'Voor Koningin en Vaderland' als titel heeft.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Spitfire
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 03 jan 2006, 19:55
Locatie: Zelzate
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Beste oorlogsfilm aller tijden

Bericht door Spitfire »

band of brothers schreef: We were soldiers wou ik ook kijken. Ik heb een deel al gezien totdat dat stukje dat die man (in SPR speelt hij Jackson) die verbrande man in die helikopter legt. Sinds dat stukje wil ik die film niet meer zien :oops:
Is inderdaad een "pakkend" moment in deze film :shocked:

Grtz.

Luc 8)
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Plaats reactie