Woning van oud-SS'er doorzocht

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door Charly1975 »

Woning van oud-SS'er doorzocht(Novum/AP) - De woning van een voormalig lid van de SS is door de Duitse autoriteiten doorzocht. De 89-jarige Adolf S. wordt verdacht van betrokkenheid bij de massamoord op zestig Hongaarse joden in 1945 in Oostenrijk.

De politie van de deelstaat Noordrijn-Westfalen zal documenten die zijn meegenomen uit het huis van Adolf S. in Duisburg nader onderzoeken. Naast de moord op zestig joodse dwangarbeiders in een dorp nabij Wenen wordt S. er ook van verdacht een jood in de rug te hebben geschoten toen die nauwelijks meer kon lopen tijdens een mars. S. zwijgt tot nu toe over de verdachtmakingen tegen hem.


De openbare aanklager in Dortmund opende een maand geleden een onderzoek naar S. toen er een tip over diens verblijfplaats was binnengekomen van een Oostenrijkse student die bezig was met een studie naar de massamoord in het plaatsje Deutsch Schützen. Oostenrijkse media meldde dat de man vlak na de Tweede Wereldoorlog de spelling van zijn naam heeft veranderd om onvindbaar te blijven.


Of de zaak tegen de vroegere nazi ook daadwerkelijk in behandeling wordt genomen hangt af van de gezondheidstoestand van S. Als het tot een proces komt kan hij tot levenslang veroordeeld worden.


Het massagraf van de moordpartij werd in 1995 ontdekt. Bij het graf is een gedenkplaat geplaatst.
Bron: MSN-nieuws
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door Jurrie »

Interessant, was gister ook op Netwerk een heel stuk over :)

greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Petrikov
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008, 18:12

Re: Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door Petrikov »

Toch wel schokkend dat er een student achter moet komen waar die man woont en dat de politie er zelf niet achter kan komen.
ik denk dat een levenslange gevangenis straf niet veel nut meer zal hebben
its better to die on your feet, then live on your knees
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door mtdr »

Petrikov schreef: ik denk dat een levenslange gevangenis straf niet veel nut meer zal hebben
Idd. laat die man in zijn laatste jaren met rust..
Verzamel D-Day Soldbucher.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door Moengoman »

Nee. Oorlogsmisdadigers hebben het recht op een rustige oude dag verspeeld (Simon Wiesenthal). Elke huidige oorlogsmisdadiger moet weten dat een rustige oude dag niet voor hem is weggelegd.
Gebruikersavatar
Petrikov
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008, 18:12

Re: Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door Petrikov »

Moengoman schreef:Nee. Oorlogsmisdadigers hebben het recht op een rustige oude dag verspeeld (Simon Wiesenthal). Elke huidige oorlogsmisdadiger moet weten dat een rustige oude dag niet voor hem is weggelegd.
Dus volgens jou leert die man zijn lesje door zijn laatste dagen/maanden/jaren door te brengen in een cel? ik denk niet echt dat hij er dan nog wat van leert. Laat hem dan in vrede sterfen er is al genoeg leed op de wereld
its better to die on your feet, then live on your knees
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door mtdr »

Petrikov schreef:
Moengoman schreef:Nee. Oorlogsmisdadigers hebben het recht op een rustige oude dag verspeeld (Simon Wiesenthal). Elke huidige oorlogsmisdadiger moet weten dat een rustige oude dag niet voor hem is weggelegd.
Dus volgens jou leert die man zijn lesje door zijn laatste dagen/maanden/jaren door te brengen in een cel? ik denk niet echt dat hij er dan nog wat van leert. Laat hem dan in vrede sterfen er is al genoeg leed op de wereld
Idd. dan hadden de autoriteiten jaren geleden maar wat meer moeite moeten doen, als een student kan oplossen waar hij nu woont etc. dan hadden de autoriteiten hem met wat moeite lijkt me ook wel kunnen pakken. Wat maakt het nu nog uit of hij nou thuis of in de gevangenis zit? Hij zal zijn oude dag toch wel rustig door brengen of het nou in de cel is of in zijn eigen huis, hij zal er toch wel niet veel meer van leren...
Verzamel D-Day Soldbucher.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door JimK »

Ik vraag mij af of de kosten van een dergelijk proces met bijkomende aandacht, en nog weer een onderzoek opwegen tegen het resultaat. De kans is groot dat de man niet lang meer zal leven, of tijdens het proces door het gedoe (gebeurt vaker). Waar doe je het dan voor.

Ik ben het ermee eens dan niemand zijn straf mag ontlopen als hij die verdiend heeft, maar als hij door een naamswijziging onopgemerkt kon blijven (al die jaren) ligt er toch wel een blunder bij de overheid vind ik.
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Re: Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door siggel »

mgschutze schreef:Ik vraag mij af of de kosten van een dergelijk proces met bijkomende aandacht, en nog weer een onderzoek opwegen tegen het resultaat. De kans is groot dat de man niet lang meer zal leven, of tijdens het proces door het gedoe (gebeurt vaker). Waar doe je het dan voor.

Ik ben het ermee eens dan niemand zijn straf mag ontlopen als hij die verdiend heeft, maar als hij door een naamswijziging onopgemerkt kon blijven (al die jaren) ligt er toch wel een blunder bij de overheid vind ik.
Dat hij zo makkelijk ongemerkt zijn straf kon ontlopen is inderdaad een blunder van de overheid. Maar dat wil toch hopelijk niet zeggen dat iemand die bij zo een massamoord betrokken is en waarschijnlijk een jood tijdens de dodenmarsen, in zijn rug heeft geschoten, bewust om te vermoorden, maar moet vrij blijven rondlopen? Het moet toch niet gekker worden?(Naast de moord op zestig joodse dwangarbeiders in een dorp nabij Wenen wordt S. er ook van verdacht een jood in de rug te hebben geschoten toen die nauwelijks meer kon lopen tijdens een mars)
mtdr schreef:
Petrikov schreef: ik denk dat een levenslange gevangenis straf niet veel nut meer zal hebben
Idd. laat die man in zijn laatste jaren met rust..
Uhhh...??? Zulke mensen behoren nooit met rust gelaten te worden, de gedachte alleen al.
Petrikov schreef:
Moengoman schreef:Nee. Oorlogsmisdadigers hebben het recht op een rustige oude dag verspeeld (Simon Wiesenthal). Elke huidige oorlogsmisdadiger moet weten dat een rustige oude dag niet voor hem is weggelegd.
Dus volgens jou leert die man zijn lesje door zijn laatste dagen/maanden/jaren door te brengen in een cel? ik denk niet echt dat hij er dan nog wat van leert. Laat hem dan in vrede sterfen er is al genoeg leed op de wereld
Ik weet dat het kerst is, maar zulke mensen behoren gewoon niet met rust te worden gelaten. Al is ie 100. De cel in met hem, al leert ie er niets meer van. Hij heeft alle recht op een rustige oude dag verloren.
Zo een moordenaar vrij rond te willen laten lopen is toch te belachelijk voor woorden, kom mensen waar ben je met bezig? Denk toch even na. Sorry maar ik kan me hier echt over opwinden, en tja dat met de kerst!!
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door jurgen »

Een misdadiger is een misdadiger en die moeten gestraft worden, daar ben ik het zeker met je eens.
Maar als die mens dik in de 80 is dan is het voor die mens al gelijk of die in een rusthuis of een gevangenis zit, daar is tegenwoordig geen verschil meer in.
Je zit in je cel, men heeft daar tegenwoordig tv en sommigen zelfs internet, men gaat op tijd warm eten etc. dat vind ik al lang geen gevangenis meer.

Bovendien kost dat de staat (en de belastingbetalers) dan weer een hoop geld en die mens kan evengoed volgend jaar dood zijn.
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Re: Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door siggel »

jurgen schreef:Een misdadiger is een misdadiger en die moeten gestraft worden, daar ben ik het zeker met je eens.
Maar als die mens dik in de 80 is dan is het voor die mens al gelijk of die in een rusthuis of een gevangenis zit, daar is tegenwoordig geen verschil meer in.
Je zit in je cel, men heeft daar tegenwoordig tv en sommigen zelfs internet, men gaat op tijd warm eten etc. dat vind ik al lang geen gevangenis meer.

Bovendien kost dat de staat (en de belastingbetalers) dan weer een hoop geld en die mens kan evengoed volgend jaar dood zijn.
Zeg het maar tegen de nabestaanden, of beter tegen de joden die vermoord zijn. Tegen zulke misdaden is geen verjaring, al is die man 100. De cel in met hem! Kijk eens naar de misdaad. En voor zoiets betaal ik graag belasting.
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door mtdr »

jurgen schreef:rusthuis of een gevangenis zit, daar is tegenwoordig geen verschil meer in.
Je zit in je cel, men heeft daar tegenwoordig tv en sommigen zelfs internet, men gaat op tijd warm eten etc. dat vind ik al lang geen gevangenis meer.
Idd. dat probeerde ik ook te vertellen, hij brengt die laatste dag toch wel rustig door.
jurgen schreef:Bovendien kost dat de staat (en de belastingbetalers) dan weer een hoop geld en die mens kan evengoed volgend jaar dood zijn.
Verzamel D-Day Soldbucher.
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Re: Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door siggel »

jurgen schreef:Bovendien kost dat de staat (en de belastingbetalers) dan weer een hoop geld en die mens kan evengoed volgend jaar dood zijn.
Dus als ik 80 ben en ik vermoord iemand dan hoef ik ook de cel niet meer in? Kan volgend jaar wel dood zijn? En ach, ik kost de maatschappij dan toch alleen maar geld.Lekker makkelijk he!! Nee zo werkt het niet. En zekers niet bij zulke misdaden!!
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door JimK »

siggel schreef:
jurgen schreef:Bovendien kost dat de staat (en de belastingbetalers) dan weer een hoop geld en die mens kan evengoed volgend jaar dood zijn.
Dus als ik 80 ben en ik vermoord iemand dan hoef ik ook de cel niet meer in? Kan volgend jaar wel dood zijn? En ach, ik kost de maatschappij dan toch alleen maar geld.Lekker makkelijk he!! Nee zo werkt het niet. En zekers niet bij zulke misdaden!!
Nu verdraai je het zelf met deze opmerking door te zeggen ''als ik 80 ben....'', dit is al 63 jaar geleden, en ik heb niet gezegd dat het niet erg is wat is gedaan, ik vind het verschrikkelijk. Maar ik vroeg mij af wat het nog voor zin heeft om iemand nu te vervolgen.... terwijl het al veel eerder had gekund, ze hebben hun best er ook nooit voor gedaan. Dat is iets wat ik al erg vind, zo moeilijk was het blijkbaar niet.
jurgen schreef:Een misdadiger is een misdadiger en die moeten gestraft worden, daar ben ik het zeker met je eens.
Maar als die mens dik in de 80 is dan is het voor die mens al gelijk of die in een rusthuis of een gevangenis zit, daar is tegenwoordig geen verschil meer in.
Je zit in je cel, men heeft daar tegenwoordig tv en sommigen zelfs internet, men gaat op tijd warm eten etc. dat vind ik al lang geen gevangenis meer.

Bovendien kost dat de staat (en de belastingbetalers) dan weer een hoop geld en die mens kan evengoed volgend jaar dood zijn.
Daar ga ik niet helemaal in mee, een oude vriend van mij heeft onlangs een paar maand vast gezeten in de gevangenis. In Nederland, hij had geen TV, inet, pc of wat dan ook. Een kale kamer met wc en bed, en zo zijn ze allemaal daar in jeugdgevangenis bij Groningen. En nadat hij met een medegevangene onenigheid had gehad kreeg hij tien dagen geen matras........ Dus Hotel is het zeker niet.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Woning van oud-SS'er doorzocht

Bericht door jurgen »

Het is inderdaad niet altijd zo, maar ik herinner me nog goed een artikel van enkele jaren geleden in de krant waarin een (tweevoudige?) moordenaar klaagde omdat hij geen internetaansluiting meer kreeg.

Dat vind ik dus dikke onzin he, als je meerdere mensen hebt vermoord dan moet je in een cel met een bed, een wc en een plank boeken, het blijft wel een gevangenis he.
En die vrouw uit het Brusselse die onlangs haar 5 kinderen heeft vermoord, dan is men verbaasd dat die levenslang krijgt... En in de krant stond ook nog eens welk eten ze kreeg met kerstmis, er zijn veel mensen die zich dat niet kunnen veroorloven maar zware criminelen in de gevangenis krijgen dan wel chique eten.

Soms wou ik dat de doodstraf in beperkte mate toch nog bestond.
Plaats reactie