ik zoek info over transport treinen uit WO2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
annemariekek

ik zoek info over transport treinen uit WO2

Bericht door annemariekek »

hallo ik moet voor school een werkstuk maken over schindler's list. ik moest een aangrijpent stukje kiezen en heb gekozen dat alle vrouwen per ongeluk naar Auswitsch werden gedeporteerd. ik heb begrepen dat dit gebeurt in transport treinen.

is hier iemand die wat over die treinen weet?

alvast bedankt

ps graag zo snel mogelijk antwoord want ik heb de info morgen nodig
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Dat gebeurde niet in transport treinen maar eerder in beestenwagons.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

veewagens is de nederlandse benaming ervoor
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Wat valt er te zeggen over deze veewagons? In elk geval waren de omstandigheden in deze wagons mensonwaardig en zelfs vee werd beter vervoerd dan de gedeporteerde joden.
De transporten naar de concentratie- en vernietigingskampen werden uitgevoerd met veewagons. In iedere wagon werden tussen de vijftig en zeventig personen vervoerd. Zieken, gehandicapten, ouderen, kinderen werden in de overvolle goederenwagons geperst. Zes jaar voor het begin van de deportaties was er in Amsterdam nog een proces gevoerd over de vraag of er 14 of 15 koeien in zulke wagons vervoerd mochten worden. De rechter veroordeelde een veehandelaar omdat hij één koe teveel in de wagon had geladen voor een ritje van Zutphen naar Amsterdam. Tijdens de bezetting liet de Nederlandse overheid zich echter weinig of niets gelegen liggen aan het lot van de joden, die op elkaar gepropt twee tot vijf dagen onderweg waren naar kampen in Oost-Europa.
Bron: http://www.geschiedenis.com/wo2/artikel ... olging.htm

Eichmann was trouwens verantwoordelijk voor de logistiek (vervoer) van joden naar de kampen.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
annemariekek

dankje

Bericht door annemariekek »

dankje wel

groetjes
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Plaats reactie