Wat boeit je het minst aan WO2?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door S1991 »

jurgen schreef:
broeloe schreef:Wat me opvalt is dat hoe verder het gebied hoe minder mensen er in geïnteresseerd zijn.
Azië staat toch wel bovenaan hier.
Ben ik in de minderheid als ik zeg dat het Nederlandse gebeuren in WO2 mij heel weinig interesseert?
Er is dan ook bar weinig gebeurd, Nederland heeft 5 of 6 dagen stand gehouden als ik me niet vergis, België 18 dagen.
Ik zeg niet dat ik geen respect heb voor die mensen ofzo he, maar het hoe en wat van die korte verzetshaarden interesseert me eigenlijk ook niet echt.
5 dagen ja. Van 10 mei tot 15 mei. Toen kwamen de Duitsers aan met hun bommenwerpertjes die hun bommetjes op Rotterdam lieten vallen. Toen was het genoeg voor de Nederlanders. En tja,,, Koningin Juliana vlucht even naar Engeland en laat de Nederlandse burgers stikken.. En praat dan tegen hun via de radio.. Sorry hoor maar dat vond ik laf :D
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door Haplo »

Laf is een groot woord.
Natuurlijk waren er veel Nederlanders die er ook zo over dachten.
Maar wat is naderhand beter?
Een koningin in gevangenschap of wel in ballingschap?
Het laatste lijkt me toch net even beter.

Al met al hebben de Nederlanders het in die 5 dagen goed uitgehouden.
Zeker als je rekent dat Hitler Nederland in 1 dag wou veroveren.
Waarschijnlijk hadden ze het ook nog wel wat langer uit kunnen houden.
Maar tegen welke prijs zou dat zijn geweest?
Meerdere steden kapot gebombardeerd door de vijand en dus vele doden.
Hou er wel rekening mee dat de Duitsers wel vele malen superieur waren qua bewapening.
Winnen was er dus gewoon niet bij.
Mvg/Best regards, Sipke
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door johan willaert »

omgitsme schreef:En tja,,, Koningin Juliana vlucht even naar Engeland en laat de Nederlandse burgers stikken.. En praat dan tegen hun via de radio.. Sorry hoor maar dat vond ik laf :D
Ja, ze had op z'n minst het lot van haar soldaten kunnen delen, zoals de Belgische Koning...... 8) 8) 8) Sarcasme bedoeld!!!
Laatst gewijzigd door johan willaert op 29 dec 2008, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door broeloe »

johan willaert schreef:
omgitsme schreef:En tja,,, Koningin Juliana vlucht even naar Engeland en laat de Nederlandse burgers stikken.. En praat dan tegen hun via de radio.. Sorry hoor maar dat vond ik laf :D
Ja, ze had op z'n minst het lot van haar soldaten kunnen delen, zoals de Belgische Koning...... 8) 8) 8)
De Belgische koning?
Was dat niet die man die zijn land heeft verraden aan Duitsland? :roll:
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door Frontovik »

Ja en het was dus koningin Wilhelmina :+

Edit: Omgitsme leef je eens in. Rotterdam was al een hel, als Nederland langer had door gevochten waren er veel meer slachtoffers gevallen.
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door broeloe »

Frontovik schreef: Edit: Omgitsme leef je eens in. Rotterdam was al een hel, als Nederland langer had door gevochten waren er veel meer slachtoffers gevallen.
In de PC game "Hearts of Iron 2" lukt het me anders wel om stand te houden met Nederland. :+
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door Ruimteaapje »

jurgen schreef:
broeloe schreef:Ben ik in de minderheid als ik zeg dat het Nederlandse gebeuren in WO2 mij heel weinig interesseert?
Er is dan ook bar weinig gebeurd, Nederland heeft 5 of 6 dagen stand gehouden als ik me niet vergis, België 18 dagen.
Ik zeg niet dat ik geen respect heb voor die mensen ofzo he, maar het hoe en wat van die korte verzetshaarden interesseert me eigenlijk ook niet echt.
5 of 6 dagen? En dan lopen zeuren over het niveau van dit forum. Vijf jaar bezetting vol ellende en een bevrijding vol strijd zomaar even vergeten...
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door racefiets »

omgitsme schreef: 5 dagen ja. Van 10 mei tot 15 mei. Toen kwamen de Duitsers aan met hun bommenwerpertjes die hun bommetjes op Rotterdam lieten vallen. Toen was het genoeg voor de Nederlanders.
Met uitzondering van Zeeland! Daar zijn ze nog even verder gegaan.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door HMS Renown »

Veltro schreef:@sniper snoop; De campagnes in Oost Afrika beginnen mij ook steeds meer te boeien. Het is alleen zo jammer dat er zo weinig boeken over te vinden zijn en die er zijn, zijn meestal enkel vanuit Brits perspectief.
Er komt een nieuw boek uit over de luchtcampagne in dit gebied welke ik zeker ga bestellen: http://www.amazon.co.uk/Air-War-East-Af ... 1844158160
Misschien ook interresant voor jou.

@Moengoman; ik ken de film Salo niet. Ben niet zo filmliefhebber mbt WO2.
Er zijn redelijk wat boeken over die periode. Standaard werk: War in Italy 1943-1945; A Brutal Story van Richard Lamb.

Veltro
Daar hebt u volkomen gelijk in Veltro maar kent u misschien werken van de Belgische troepen in Afrika? Ik ken enkel een paar details over deze troepen en had graag wat info over dit onderwerp gehad.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door LEO »

Ik zit te twijfelen om mijn mening te geven en hoop dat mijn antwoord geen tsunami van kritiek gaat veroorzaken. Ik heb er veel over gelezen en het stuit me tegen de borst wat er gebeurt is en hoe het gebeurt is, en hoe het kon gebeuren. Voor mij is het een bewezen feit waarvan ik ten onrechte dacht dat het nooit meer zou gebeuren. Voor mij is het een apart stuk in de Wereldgeschiedenis. Iets dat iedereen moet weten en niet speciaal gelinkt is aan de Tweede Wereldoorlog. Tragedies kunnen mij nooit boeien, alleen droevig maken.

De Holocaust.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door Veltro »

@HMS Renown; ik heb ook enkel zeer beperkte informatie over de Belgische inzet.
Enkel wat achtergrond informatie rond de politieke situatie en een paar voetnoten over het Belgian Contingent Sudan.
Ik neem aan dat er in Belgie wel een werkje is uitgegeven over de inzet in AOI.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door LEO »

HMS Renown,

Google eens naar "Belgische koloniale troepen 1940"

Daarin vindt je verslagen over de Belgische Koloniale troepen in Abessinië. Ze vochten er tegen de Italianen van de Hertog van Aosta.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door S1991 »

Haplo schreef:Al met al hebben de Nederlanders het in die 5 dagen goed uitgehouden.
Zeker als je rekent dat Hitler Nederland in 1 dag wou veroveren.
Waarschijnlijk hadden ze het ook nog wel wat langer uit kunnen houden.
Maar tegen welke prijs zou dat zijn geweest?
Meerdere steden kapot gebombardeerd door de vijand en dus vele doden.
Hou er wel rekening mee dat de Duitsers wel vele malen superieur waren qua bewapening.
Winnen was er dus gewoon niet bij.
Daar geef ik je 100% gelijk in ! Moet toch zeggen dat ze de Duitsers wel lekker lang hebben tegengehouden. En dat hun Panzerzug No.5 die opweg was naar Gennep toch tegengehouden hebben :) Heel knap vind ik !
Frontovik schreef:Ja en het was dus koningin Wilhelmina :+

Edit: Omgitsme leef je eens in. Rotterdam was al een hel, als Nederland langer had door gevochten waren er veel meer slachtoffers gevallen.
Ja Wilhelmina ja xD Was even in de war :bonk:
Maar ik weet dat Rotterdam al een hel was, en als Nederland inderdaad langer standhield werden Nijmegen, Utrecht en Arnhem meen ik nog gebombardeerd ;)
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door Ruimteaapje »

Het ontgaat mij waarom mensen het de koninklijke familie kwalijk nemen dat zij zich niet gevangen lieten nemen door de Duitsers. Het nut daarvan zie ik niet. Kijk naar de Belgische koning: die kon onder Duitse controle helemaal niets betekenen en mocht na de bevrijding aftreden van zijn onderdanen.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door Veltro »

@Ruimteaapje; ik denk niet dat je een verband kan leggen tussen het Nederlands en Belgische Koningshuis daar de situatie totaal anders lag. Het Nederlandse Koningshuis had niets te winnen bij de Duitsers en andere delen van het Koninkrijk werden verder niet bedreigd door de toenmalige AS, waardoor hun aanwezigheid in Nederland niets had kunnen opleveren.
Bij het Belgische Koningshuis lag dit anders. Het Belgische Koningshuis had een directe link met het Italiaanse. Deze invloed kon worden aangewend tot gunstigere omstandigheden in Belgie. Verder werd de Belgische Kongo direct bedreigd door de Italianen en Duitse aspiraties in Afrika zouden ook ten koste gaan van Belgie.
De Belgische Koning hoopte dus bij een Duitse overwinning Belgie en haar gebiedsdelen te beschermen of op zijn minst tijdens de oorlog haar belangen te behartigen. Dit met een redelijke kans op succes door zijn connecties, of zo leek het tenminste. Dat dit niet zo was is achteraf gepraat.
Zijn keuze was goed geredeneerd daar de Belgische belangen in ieder geval al door de Geallieerden waren gegarandeerd. Misschien wel in landsbelang zette hij zijn geld op beide partijen, uiteindelijk enkel ten kostte van hemzelf.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie